آشنایی با آزمون GMAT – بخش دوم
26 اکتبر 2009 - 0:41
بازدید 446
9

  همچنین برای کسانیکه مشکل خاصی در زبان ندارند (سطح واقعی مهارت های زبانی آنها خصوصاً در مهارت نگارش در پایان مقطع Upper-Intermediate قرار دارد) برنامه آمادگی برای این آزمون حداقل ۶ ماه توصیه می شود تا متقاضی با آمادگی کامل در آزمون شرکت کند. همانطور که پیشتر بیان شد نتایج آزمون برای ۵ سال […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

همچنین برای کسانیکه مشکل خاصی در زبان ندارند (سطح واقعی مهارت های زبانی آنها خصوصاً در مهارت نگارش در پایان مقطع Upper-Intermediate قرار دارد) برنامه آمادگی برای این آزمون حداقل ۶ ماه توصیه می شود تا متقاضی با آمادگی کامل در آزمون شرکت کند. همانطور که پیشتر بیان شد نتایج آزمون برای ۵ سال در پرونده سوابق شما باقی می ماند 

 

 

 این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

 

 

 

 

در پست مرتبط قبلی به معرفی آزمون GMAT و بخش های مختلف آن پرداختیم. در این پست به مباحث تکمیلی تر نظیر شیوه ارزیابی، هزینه های آزمون و منابع مفید مطالعه و کسب اطلاعات می پردازیم.   به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

شیوه ارزیابی و امتیازدهی به آزمون چگونه است؟

نمره این آزمون به صورت یک نمره تفکیکی برای سه بخش مجزا و یک نمره نهایی که در واقع ترکیب دو بخش غیرنگارشی آن است ارائه می شود که حداکثر می تواند ۸۰۰ باشد. بر اساس نتایج ۳ سال اخیر میانه آن عدد ۵۳۵.۲ بوده است. حدود دو سوم نمرات عددی بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ است و شیوه پیچیده محاسبه نمره به گونه ای طراحی شده که حدود ۶۸ درصد شرکت کنندگان نمره ای در این محدوده داشته باشند. همین نکته روشن می سازد که برای اخذ پذیرش در یک دوره خوب و معتبر MBA شما باید نمره ای به مراتب بالاتر از این و حداقل حدود ۷۰۰ داشته باشید که بتوانید از دیگران فاصله بگیرید و این ساده نیست. 

نمره آزمون نگارش که در واقع متوسط نمره دو نگارش مستقل شماست عددی بین ۰ تا ۶ خواهد بود.

هر دو بخش دیگر نمره ای بین ۰ تا ۶۰ دارند که پس از محاسباتی به نمره نهایی تبدیل می شود. در این بین آزمون Verbal سخت تر به نظر می رسد چرا که میانه ۳ ساله آن ۲۷.۸ از ۶۰ بوده و نمرات بالای ۴۴ و زیر ۹ در آن به ندرت اتفاق افتاده در حالیکه در بخش Quantitative میانه ۳۵.۶ از ۶۰ بوده و نمرات بالای ۵۰ و یا زیر ۷ ندرتاً اتفاق افتاده است.

 

هر دو بخش چند-گزینه ای آزمون به صورت ارزیابی نتیجه پاسخ قبلی داوطلب عمل می کنند یعنی پرسش اول در حد متوسط است و سوال بعدی بر اساس نتیجه سوال اول انتخاب می شود. اگر به سوال اول پاسخ درست داده شود، سوال دوم مشکل تر خواهد بود و اگر پاسخ نادرست داده شود سوال ساده تری ارائه می شود. این شیوه ای است که برخی مهارت های آزمون TOEFL در سیستم قبلی (Computer-based) بر اساس آن عمل ارزیابی می شد اما در سیستم جدید (iBT) تغییر کرد. بدیهی است که در این سیستم ارزیابی، امتیاز سوالات یکسان نیست و هرچقدر فرد بتواند در مدت زمان آزمون سوالات درست بیشتری بزند (چون سوالات مرتباً مشکل تر شده و لاجرم امتیاز آنها افزایش می یابد) امتیاز کلی وی هم بیشتر می شود. یک دلیل تفاوت زیاد امتیازات هم در همین نکته است. 

تفاوت دیگر این آزمون با اکثر آزمون های دیگر کاهش امتیاز در صورت بی پاسخ گذاشتن سوالات است. در واقع، برخلاف اکثر آزمون ها که در آنها پاسخ نادرست جنبه منفی زیادی دارد اینجا پاسخ ندادن مشکل ساز است. همچنین اگر داوطلب تعداد زیادی پاسخ نادرست پست سر هم داشته باشد (که معنای آن می تواند اجتناب از خالی گذاشتن پرسشنامه از طریق پاسخ دادن تصادفی به سوالات است) امتیاز وی باز هم کاهش می یابد. 

 

 

هزینه های ثبت نام چه میزان است؟

هزینه این آزمون در سال ۲۰۰۹، ۲۵۰ دلار آمریکا اعلام شده که در هر کشور معادل این مبلغ بر اساس نرخ تبادل ارز و همچنین سیاست های مالیاتی آن کشور محاسبه خواهد شد. مثلاً در برخی کشورها تا ۲۰ درصد اضافه، مالیات تبدیل نرخ ارز اخذ می شود. در کانادا فقط معادل همین میزان به دلار کانادا محاسبه می شود. 

اگر بخواهید این آزمون را کنسل کنید یا زمان آن را تغییر دهید شرایط نسبتاً سختی حاکم است. مثلا برای تغییر زمان یا مکان آزمون باید ۷ روز قبل از رسیدن زمان آزمون این درخواست را ارائه دهید و ۵۰ دلار هم اضافه بپردازید. اگر در فاصله کمتر از ۷ روز این تقاضا را بدهید کل هزینه آزمون برای نوبت جدید از شما طلب خواهد شد. 

برای کنسل کردن آزمون هم اگر قبل از ۷ روز مانده به آزمون اقدام کنید تنها مبلغ ۸۰ دلار از کل ۲۵۰ دلار به شما پرداخت می شود و بعد از این زمان هیچ چیز به شما پرداخت نخواهد شد. به همین دلیل باید دقت کنید که پس از بررسی و کسب آمادگی کامل برای ثبت نام اقدام کنید. توجه داشته باشید که تمام نمرات گذشته شما و حتی مواردی که آزمون را کنسل کرده اید در کارنامه شما برای مدت ۵ سال ثبت می شود پس برای ثبت نام قبل از آمادگی مناسب تعجیل نکنید. هر نوبت درخواست برای ارسال نتیجه آزمون به یک موسسه آموزشی هم ۲۸ دلار برای شما هزینه دارد. (تمامی ارقام به دلار آمریکا است) 

در کجا می توان در این آزمون شرکت کرد؟

متاسفانه این آزمون به صورت رسمی در ایران برگزار نمی شود اما در کشورهای نزدیک ایران، در امارات متحده (هم در دوبی و هم در ابوظبی) و ترکیه این آزمون در شهرهای مختلف قابل ثبت نام است. چنانچه پس از لندد شدن بخواهید در کانادا در این آزمون شرکت کنید تقریباً حتی در شهرهای کوچک هم امکان آن وجود دارد. برای یافتن نزدیک ترین مرکز به اینجا مراجعه کنید: https://www.mba.com/mba/Service/Testing/Testing?WT.svl=hubcontent&Action=APPOINTMENTSEARCH 
 

منابع بیشتر برای مطالعه

سایت رسمی آزمون:

http://www.mba.com/mba/thegmat 

وب سایت GMAC

http://www.gmac.com/gmac 

ویکیپدیا

http://en.wikipedia.org/wiki/Graduate_Management_Admission_Test#History_of_the_Graduate_Management_Admission_Test 

یکی از معتبرترین مراکز انتشاراتی عرضه کننده کتب این آزمون: Kaplan

http://store.kaptest.com/catalog/includes/kp_SearchResults.jhtml;jsessionid=DPUPHA۱۴IKX۴BLA۳AQJXBN۳MDUCBE۲HC?_requestid=۷۵۶۴ 

نکته ای در مورد دوره های MBA:

شرکت در دوره های مختلف MBA روز به روز در آمریکای شمالی جذاب تر می شود چون برای بسیاری از افراد این مسیر یعنی ایجاد فرصت های بیشتر برای اشتغال در مناسب مدیریتی و برقراری شبکه ارتباطی قوی با افراد موثر و صاحب قدرت یا مرتبط با مراکز پرقدرت. اما باید توجه داشت که دوره های MBA در مدارس معتبر بسیار گران و پرهزینه هستند و برای اغلب آنها هم وام دولتی تعلق نمی گیرد و اصولا مشتری آنها مدیران یا کارشناسان شرکت ها هستند که هزینه های آنها به گونه ای جبران می شود لذا توصیه می شود که در مورد ادامه تحصیل در این فیلد تمام جوانب و نکات را ارزیابی کنید. 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar