نکاتی درباره RRSP و شیوه‌های مصرف آن- قسمت اول
01 فوریه 2014 - 3:41
بازدید 474
7

ماه های ژانویه و فوریه و به ویژه این دومی برای بسیاری از کانادایی ها توام با عبارتی آشناست RRSP. اما آیا واقعا به همان اندازه که خود واژه به گوش ما آشنا و مانوس شده با مفهوم و معنای آن، میزان اهمیتش و چگونگی بهره گیری از منافع آن هم آشنایی داریم؟ در این […]

ارسال توسط :
پ
پ

ماه های ژانویه و فوریه و به ویژه این دومی برای بسیاری از کانادایی ها توام با عبارتی آشناست RRSP. اما آیا واقعا به همان اندازه که خود واژه به گوش ما آشنا و مانوس شده با مفهوم و معنای آن، میزان اهمیتش و چگونگی بهره گیری از منافع آن هم آشنایی داریم؟ در این صفحات تلاش شده تا اطلاعات اولیه در مورد این بحث به مخاطب ارائه شود تا تصویری روشن تر از یکی از ابزارهای مالی مفید برای بهبود بخشیدن به مالیات و پس انداز برای آینده داشته باشند.

 

RRSP  چیست؟

حساب پس انداز بازنشستگی ثبت شده Registered Retirement Savings Plan که به اختصار RRSP خوانده می شود همان طور که از عنوانش پیداست یک نوع حساب پس انداز شخصی است که دولت فدرال کانادا آن را ثبت کرده و به دارنده حساب امکان می دهد با رعایت ضوابط قانونی، مبالغی را برای دوران بازنشستگی خود پس انداز کند بدون اینکه نیاز باشد هر سال برای سود حاصله از این حساب مالیات بپردازد. مهم ترین شرط پرداخت به این حساب داشتن درآمد است.

در واقع این حساب علاوه بر پس انداز برای بازنشستگی، به دو طریق مستقیم به دارنده خود کمک مالی می رساند: اول، چون مبلغی که هر سال با این عنوان به حساب پس انداز می رود قابل کسر مالیاتی tax deductible است، دارنده حساب مالیات کمتری باید به دولت بپردازد و دوم، سودی که از طریق این حساب به دارنده آن می رسد (و در داخل حساب ذخیره می شود) مشمول پرداخت مالیات نمی شود و از این نظر با بقیه حساب های سرمایه گذاری و پس انداز (منهای TFSA) تفاوت دارد.

 

Tax Deductible بودن چیست و در اینجا چه اهمیتی دارد؟

شاید ارزش مورد اول یعنی tax deductible بودن برای برخی مخاطبان چندان محسوس نباشد. کسانی که در کانادا به طریقی درآمد income کسب می کنند (حال چه به صورت دریافت حقوق یا کار برای خود یا کار در خانه یا دریافت اجاره یا کسب سود بانکی…) باید در پایان سال مالی خود (که برای اشخاص، پایان سال میلادی است) بر اساس میزان درآمد کسب شده و جداولی که ادارات مالیات دولت فدرال و دولت های استانی تنظیم کرده اند مالیات بپردازند. اکثر این محاسبات هم به صورت پله ای است یعنی تا سقف مشخصی از درآمد، افراد معاف از مالیات هستند و پس از آن تا سقف مشخصی، درصدی مالیات می دهند و بعدا اگر درآمدشان بیشتر از آن سقف بود برای درآمد اضافه، درصد بیشتری مالیات پرداخت می کنند و همین طور الی آخر.

حال بفرض اگر کسی ۷۵ هزار دلار درآمد داشته باشد و بر اساس درآمد سال های گذشته اش اداره مالیات به او اجازه دهد که تا سقف ۱۵ هزار دلار به حساب RRSP خود منتقل کند، مالیات بر درآمد این فرد نه برای ۷۵ هزار دلار بلکه برای ۶۰ هزار دلار محاسبه می شود که هم به دلیل کاهش خود عدد، مالیات کمتری می شود و هم به دلیل قرار گرفتن در یک پله پایین تر (البته بسته به استان محل زندگی، شرایط متفاوت است) باز میزان مالیاتش کمتر می شود.

در درازمدت و مثلا بعد از بالای ۲۵ سال پرداخت به این شیوه، پرداخت کننده هم از محل صرفه جویی عظیمی که از عدم پرداخت مالیات اضافه برایش حاصل شده و هم به دلیل حفظ اندوخته اش به عنوان پس انداز برای فردا و هم به دلیل سودی که به این پس انداز تعلق گرفته (و دولت از این سود هم مالیاتی دریافت نکرده) با یک رقم قابل توجه از پس انداز برای فردا روبروست که می تواند بر اساس مقررات خاصی از آن برداشت کند.

البته باید توجه داشت که حساب های RRSP انواع گوناگونی دارند و بسته به شرایط متغیر اقتصادی و نوع ریسک پذیری حساب، یک میزان اندوخته مشخص ممکن است در حساب های مختلف و دورانی طولانی، درآمدهای بسیار متفاوتی را نتیجه دهد. همان طور که گفته شد، RRSP یک حساب شخصی است و به همین دلیل انتخاب نوع حساب و موسسه مالی مناسب در میزان سوددهی آن اهمیت دارد.

ادامه دارد…

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar