نکاتی درباره کمک هزینه‌های تحصیلی و دریافت وام دولتی OSAP: قسمت دوم
10 سپتامبر 2010 - 10:31
بازدید 394
6

در پست قبل درباره انواع کمک‌ هزینه‌های تحصیلی موجود برای ادامه تحصیل دانشجویان در مراکز مختلف آموزش عالی کانادا نکاتی بیان شد. در این پست به طور مشخص درباره بهترین کمک از نوع وام در استان انتاریو که توسط دولت این استان و با همراهی دولت فدرال پرداخت می‌شود می‌پردازیم.   OSAPچیست؟   واژه OSAPکه […]

ارسال توسط :
پ
پ

در پست قبل درباره انواع کمک‌ هزینه‌های تحصیلی موجود برای ادامه تحصیل دانشجویان در مراکز مختلف آموزش عالی کانادا نکاتی بیان شد. در این پست به طور مشخص درباره بهترین کمک از نوع وام در استان انتاریو که توسط دولت این استان و با همراهی دولت فدرال پرداخت می‌شود می‌پردازیم.

 

OSAPچیست؟

 

واژه OSAPکه شاید امروزه متداول‌ترین واژه در میان دانشجویان مراکز آموزشی استان انتاریو باشد در واقع اختصار عبارت Ontario Student Assistance Programاست که برنامه کمک به دانشجویان انتاریو معنا می‌دهد. این برنامه که توسط وزارت آموزش، کالج‌ها و دانشگاه‌های انتاریو MTCU  اجرا می‌شود وظیفه دارد منابع دولتی این استان و همچنین منابع دولت فدرال را که در همین جهت یعنی کمک به ادامه تحصیل دانشجویان استان تخصیص یافته در قالب کمک‌های مالی به افراد واجد شرایط ارائه دهد.

 

اهمیت این برنامه در چند نکته است. اول گستردگی آن. هیچ‌یک از برنامه‌های حمایت تحصیلی استان در بخش‌های دولتی و خصوصی چنین پوششی ندارند و از آنجا که استان انتاریو با اختلاف زیاد، پرجمعیت‌ترین استان کانادا است (با اسکان بیش از ۱۳ میلیون نفر) و بیشترین میزان دانش‌آموزان و دانشجویان را دارد این پوشش بیشتر اهمیت می‌یابد.

 

مورد دوم شرایط مناسب‌تر این وام تحصیلی در مقایسه با سایر وام‌های آموزشی ممکن برای ساکنان استان از طریق موسسات خصوصی و بانک‌ها است البته شرایط این وام در مقایسه با سایر استان‌ها مثلا استان کبک در رتبه اول قرار نمی‌گیرد اما برای ساکنان استان تورنتو چنین است.

 

و مورد سوم شرایط مناسب و مساعد بازپرداخت آن است که سبب شده تا تمایل برای دریافت این وام بسیار زیاد باشد.

 

OSAPچه هزینه‌هایی را در برمی‌گیرد؟

 

طراحان این وام تلاش کرده‌اند آن را به گونه‌ای تدوین کنند که تمامی هزینه‌های تحصیلی فرد اعم از شهریه، کتاب و نوشت‌افزار و بخشی از هزینه‌های زندگی شامل خورد و خوراک و حمل و نقل را پوشش دهد. اما این پوشش اولا بر اساس محاسبه یک زندگی کاملا اقتصادی و دانشجویی بوده (مثلا برای خورد و خوراک، تهیه غذای ارزان مورد نظر بوده نه هفته‌ای دو-سه وعده صرف غذا در رستوران!) و ثانیا به عنوان کمک هزینه زندگی است و نه جایگزین همه هزینه‌ها لذا افراد عموما نیازمند کسب درآمد اضافه برای گذران زندگی هستند اما رقم این درآمد اضافه برای کسانی که به زندگی مقتصدانه عادت دارند خیلی زیاد نخواهد بود.

 

این وام به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

 

این وام به کسانی تعلق می‌گیرد که واقعا برای ادامه تحصیل نیاز مالی داشته باشند. مثلا کسانی که در حساب بانکی خود چند هزار دلار پس‌انداز دارند یا درآمد ماهانه قابل توجه دارند نمی‌توانند از این وام استفاده کنند. علاوه بر این، برای دانش‌جویان جوان و مجرد، میزان درآمد والدین و برای افراد متاهل میزان درآمد همسر در محاسبه وام تاثیر دارد و می‌تواند رقم آن را کاهش دهد یا سبب شود که کلا وامی به افراد تعلق نگیرد. همچنین داشتن خانه شخصی یا اتومبیل (نو و گرانقیمت) سبب کاهش میزان وام یا حذف آن می‌شود.

 

توجه داشته باشید که برای تقاضای این وام باید حتما دانشجوی تمام‌وقت باشید و برای موسسه و رشته‌ای تقاضای پذیرش داده باشید که این وام شامل آن می‌شود. توضیح اینکه برخی از موسسات آموزشی یا برخی رشته‌ها در برخی موسسات تحت پوشش OSAPقرار نمی‌گیرند. پس اگر بر روی این وام به عنوان کمک هزینه تحصیلی حساب باز کرده‌اید قبل از هر چیز مطمئن شوید که این وام، رشته تحصیلی مورد نظر شما را پوشش می‌دهد.

 

دانشجوی تمام‌وقت به دانشجویی گفته می‌شود که در دوره روزانه، حداقل در ۶۰ درصد واحدهای ارائه شده برای دانشجویان در آن سمستر ثبت نام کرده باشد. مثلا اگر برنامه دانشگاهی آن رشته می‌گوید که دانشجویان سمستر سوم این رشته باید به طور معمول در ۵ درس (جمعا معادل ۱۵ واحد درسی) تحصیل کنند (مثلا ۳ درس اجباری، یک درس انتخابی و یک درس عمومی) متقاضی وام باید حداقل در سه درس (سه از پنج معادل ۶۰ درصد) ثبت نام کرده باشد. همچنین باید این دروس را با موفقیت پشت سر گذارد.

 

نحوه محاسبه وام چگونه است؟

 

محاسبه این وام به پارامترهای مختلفی نظیر رشته تحصیلی، موسسه آموزشی، تعداد افراد تحت تکفل، درآمدهای ماهانه متقاضی و وابستگان نزدیک وی، پس‌انداز، هزینه‌های اصلی ماهانه و نظایر اینها بستگی دارد و لذا به راحتی نمی توان رقم دقیق آن را تعیین کرد اما اصولا برای آن یک سقف محدودیت وجود دارد و حتی اگر فرد همه شرایط برای دریافت را داشته باشد از رقم خاصی بالاتر نمی رود. برای آگاهی از میزان وام تعلق گرفته متقاضی باید با ورود به سایت و تکمیل فرم‌ها و ارائه اطلاعات کافی نتیجه اولیه و سپس بررسی نهایی سیستم را دریابد.

 

نحوه پرداخت وام چگونه است؟

 

پس از تکمیل تقاضای وام و محاسبه نتیجه بررسی‌ها، تا زمانی که فرد در موسسه مورد نظر ثبت نام نکرده باشد وامی به وی پرداخت نمی‌شود. پس از انجام این کار و ارائه مدارک به بخش Financial Aidموسسه آموزشی و همچنین اعلام یک شماره حساب، وام تصویب شده به حسابش واریز می‌شود. البته هزینه‌های موسسه آموزشی مستقیما به حساب موسسه می‌رود و تنها اضافه مانده وام که برای تهیه نیازهای آموزشی دیگر و خرج زندگی است به حساب دانشجو ریخته می‌شود.

 

معمولا هزینه‌ شهریه دو سمستر (برای موسساتی که سیستم اصلی تحصیلی دو نوبت در سال است) یک جا و از روی مبلغ پرداخت اول به دانشجو کسر می‌شود و لذا رقمی که در چک اول به وی می‌رسد خیلی کمتر است اما در چک دوم مبلغ بیشتری به وی تعلق می‌گیرد. توجه داشته باشید که این پرداخت‌ها برای یک سال دانشجو هستند پس در هزینه‌کرد انها باید نهایت دقت را داشت تا دچار مشکل نشد.

 

درباره OSAPجزییات زیادی وجود دارد که توصیه می‌شود با مراجعه به سایت این برنامه از آنها مطلع شوید. 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar