نکاتی اجمالی درباره شغل معلمی و تدریس در کانادا
17 ژوئن 2010 - 18:15
بازدید 366
11

      یکی از پرسش‌هایی که به کرات توسط مخاطبان سایت یا علاقه‌مندان به مهاجرت مطرح می‌شود درباره شرایط معلمان و الزامات قانونی این حوزه است. خصوصا عده ای درباره برخی حوزه‌های تخصص‌تر مثلا تدریس انگلیسی پرسش مطرح کرده‌اند. در اینجا و در قالب چند پست مرتبط به اجمال به توضیح این حوزه کاری […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 

 

یکی از پرسش‌هایی که به کرات توسط مخاطبان سایت یا علاقه‌مندان به مهاجرت مطرح می‌شود درباره شرایط معلمان و الزامات قانونی این حوزه است. خصوصا عده ای درباره برخی حوزه‌های تخصص‌تر مثلا تدریس انگلیسی پرسش مطرح کرده‌اند. در اینجا و در قالب چند پست مرتبط به اجمال به توضیح این حوزه کاری می‌پردازیم. توجه داشته باشید که موضوع تدریس در مراکز آموزش عالی از قبیل کالج یا دانشگاه در پست‌های دیگری بررسی خواهند شد و موضوع بحث ما در اینجا نخواهند بود. 
 

 

مسیر عمومی برای معلم شدن در کانادا

 

قبل از آنکه درباره شرایط مهاجران برای اشتغال در این حرفه نکاتی بیان شود بهتر است تا با مسیر عمومی آن برای همه ساکنان کانادا آشنایی بیشتری پیدا کنیم.  
 

 

سیستم آموزش کانادا استانی است یعنی در هر استان ادارات آموزش و پرورش که زیر نظر وزارت آموزش استان فعالیت می‌کنند مجری قوانین مصوب دولت فدرال و دولت استانی و کنترل کردن مراکز آموزشی در این حوزه هستند. در انتاریو «کالج معلمان انتاریو» Ontario College of Teachers وظیفه اعطای مجوز به متقاضیان شغل معلمی در این استان را بر عهده دارد و همه افراد چه آنها که در داخل خود استان برای این کار تعلیم دیده‌اند، چه کسانی‌که مجوز شغلی استان‌های دیگر را دارند و چه افراد دارای سابقه شغلی در خارج از کانادا باید از این کالج تقاضای مجوز کنند که مسیر و شرایط هر یک از سه گروه بالا با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد.  
 

 

شما برای اینکه اجازه تدریس در استان را داشته باشید باید با رعایت شرایط و ضوابط کالج مربوطه برای عضویت در آن تقاضا دهید و برای این عضویت هزینه پرداخت کنید. پس از بررسی مدارک و تایید آنها توسط کالج (اگر همه موارد رعایت شده باشد) شما رسما عضو کالج می‌شوید که معنای عرفی آن دریافت مجوز کاری است و پس از آن می‌توانید برای یافتن شغل در مدارس استان تقاضا دهید.  
 

 

پرداخت هزینه عضویت سالانه یکی از مواردی است که باید مرتبا انجام شود تا این مجوز به قوت خود باقی بماند. توجه داشته باشید که عنوان کالج برای این تشکیلات نظیر خیلی از این نمونه‌ها، نه به عنوان محلی برای تحصیل بلکه به جایگاه رسمی و قانونی آن برای کنترل و نظارت بر یک تشکیلات حرفه‌ای-علمی اشاره دارد. وگر نه تحصیل این رشته باید در کالج‌ها یا دانشگاه‌های عادی کشور انجام شود. 
 

 

کسانی که می‌خواهند در مدارس عمومی Public دوره ابتدایی و دبیرستان در استان تدریس کنند باید حتما برای عضویت در این کالج تقاضا داده و رسما عضو آن شوند. در واقع تدریس در مراکز عمومی بدون چنین مدرکی ممکن نیست اما مدارس خصوصی دارای ملاحظات خاص خود هستند که بعدا به اختصار به آن خواهیم پرداخت. 
 

 

به صورت اجمالی می‌توان گفت که برای اینکه کسی در انتاریو معلم شود باید پس از پایان دوران دبیرستان در یک برنامه ترکیبی دو مرحله‌ای در کالج‌ها یا دانشگاه‌های کانادا تحصیلات خود را به پایان برساند و آنگاه برای دریافت مجوز و عضویت در کالج معلمان اقدام نمایید.  
 

 

طول این دو دوره جمعا و به صورت اسمی ۵ سال است. در یکی از آنها افراد عموما در کالج در یک رشته که مدرک تحصیلی آن فوق دیپلم پیشرفته یا لیسانس کالج است برای مدت اسمی ۳ سال تحصیل کرده و مدرک می‌گیرند و آنگاه در یک دوره دو ساله ویژه تربیت معلم ادامه تحصیل می‌دهند.  
 

 

در شکل دوم، افراد ابتدا در دانشگاه برای دریافت یک مدرک لیسانس که ۴ سال زمان می‌برد تلاش می‌کنند و پس از آن با گذراندن دوره یک ساله تربیت معلم، شرایط تحصیلی را محقق می‌کنند. توجه داشته باشید که برخی از کالج‌ها که مجوز برگزاری دوره لیسانس ۴ ساله دارند نیز ممکن است چنین مدرکی ارائه دهند و منظور از کاربرد عبارات کالج و یا دانشگاه بیشتر به تفاوت دوره‌های سه ساله یا چهار ساله اشاره دارد. بدیهی است که در هر دو روش احتمال دارد که تحصیلات افراد بیشتر از زمان اسمی طول بکشد و به تلاش و کوشش دانشجو و آمادگی‌های وی وابسته است. 
 

 

مدرک لیسانس در مرحله اول چه دوره سه ساله کالج باشد و چه دوره چهار ساله دانشگاه عملا ارتباط مستقیمی به معلم شدن ندارد و فرد ممکن است پس از دریافت آنها سراغ هر رشته یا تحصیل دیگری هم برود. اینها در واقع دوره‌های عمومی لیسانس در مراکز آکادمیک هستند که دانشجویان را برای ورود به بازار کار یا ادامه تحصیل آماده می‌کنند. البته این دوره‌ها از یک نظر مهم هستند و آن تعیین تخصصی است که فرد بعدا در آن حوزه تدریس می‌کند. مثلا کسی که می‌خواهد در دبیرستان، ریاضی و فیزیک درس بدهد باید ترکیب، تعداد واحدها و نمرات دوره لیسانس او به گونه‌ای باشد که برای تدریس در آن دروس صلاحیت علمی کسب کند اما اگر کسی مثلا می‌خواهد در دبیرستان واحدهای جامعه‌شناسی یا هنر تدریس کند رشته تحصیلی دوره لیسانسش باید متفاوت و متناسب با این دروس باشد. در این زمینه جزییاتی وجود دارد که از حوصله این بحث خارج است و شما را برای آگاهی از آنها به جزوه آن-لاین معرفی این رشته دعوت می‌کنیم. 
 

 

دوره یک ساله یا دو ساله تربیت معلم که باید حتما به تایید کالج معلمان استان رسیده باشد در واقع دوره‌ای است که بر روی واحدهای علمی و عملی آموزش و پرورش تمرکز یافته است و دانشجو با اطلاعاتی از قبیل روانشناسی آموزش، بحران‌های دوران بلوغ، روش‌های کنترل و مدیریت کلاس، تهیه تکلیف برای بچه‌ها و نظایر اینها آشنا می‌شود و معادل زمان خاصی را هم باید در کلاس‌های درس واقعی به مشاهده رفتار معلمین بپردازد. معمولا این زمان در انتاریو نباید کمتر از ۴۰ روز کامل باشد. 
 

 

یک فرض دیگر هم این است که فردی در یک حوزه تخصصی تکنیکال سابقه کار داشته باشد و بخواهد تدریس کند. چنین فردی علاوه بر شرایط پیش‌تر بیان شده باید حداقل ۵ سال سابقه کار حرفه‌ای در حوزه تخصصی خود داشته باشد بدین معنا که مدارکی دال بر دریافت حقوق در آن شغل ارائه دهد. 
 

 

انواع مدارس عمومی در استان

 

بیشترین تعداد مدارس در استان مدارس عمومی هستند که از طریق بودجه دولتی اداره می‌شوند. شما برای معلم شدن باید بیشتر سراغ این مدارس بروید. چهار گونه مدرسه عمومی در استان وجود دارد که دسته‌بندی آنها به زبان اصلی تدریس و جایگاه اعتقادی اولیای مدرسه باز می‌گردد. این چهار گروه عبارتند از:

 

  • English-language public
  • English-language Roman Catholic
  • French-language public
  • French-language Roman Catholic

 
 

لازم به ذکر است که مدارس مذهبی در استان از جمله مدارس خصوصی محسوب می‌شوند و مدارس عمومی دولتی گرایش مذهبی خاصی ندارند و برای معرفی تمامی مذاهب اصلی به دانش‌آموزان در طول سال برنامه دارند. تنها استثنا، مدارس رومن کاتولیک هستند که در واقع شاخه خاصی از مسیحیت کاتولیک است. برای اشتغال در این مدارس علاوه بر اینکه نیاز به رعایت تمامی نکات مدارس عمومی وجود دارد، شما باید یک کاتولیک معتقد باشید و از یک کشیش معتمد معرفی‌نامه داشته باشید. 
 

 

در پست بعدی به مراحلی که یک فرد مهاجر برای اشتغال در این رشته باید طی کند خواهیم پرداخت. 
 

 

 
درباره معرفی اجمالی مشاغل:

هر هفته شاهد پرسش‌های زیادی در باره مشاغل متفاوت در نقاط مختلف کانادا هستیم. برخی از آنها در فهرستی قرار می‌گیرند که قرار است از طریق پست‌های تشریحی یا جزوات آن-لاین معرفی مشاغل به تفصیل معرفی شوند. اما گروهی دیگر از مشاغل در قالب مقالات خیلی کوتاه و بر اساس پرسش‌های خوانندگان سایت بررسی می‌شوند. بدیهی است در صورت افزایش تقاضاها یا تنوع پرسش‌ها در باره این رشته هم مقالات مفصل‌تر تهیه خواهد شد. شما می‌توانید از طریق ارسال ایمیل به کنپارس، ما را در جریان نیازهای اطلاعاتی خود قرار دهید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar