نکاتی اجمالی درباره رشته «معماری»
14 آوریل 2010 - 22:02
بازدید 474
13

    در اینجا به پاره ای از پرسش ها درباره وضعیت اشتغال «معماران» architects در کانادا پاسخ داده ایم.    وضعیت دریافت ویزا برای شاغلین این رشته؟   این رشته از مشاغل ۳۸ گانه مورد نیاز دولت فدرال نیست اما شاغلین دارای مدرک تحصیلی معماری و باتجربه ممکن است که بر اساس سوابق پیشین بتوانند […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 

در اینجا به پاره ای از پرسش ها درباره وضعیت اشتغال «معماران» architects در کانادا پاسخ داده ایم. 
 

وضعیت دریافت ویزا برای شاغلین این رشته؟  

این رشته از مشاغل ۳۸ گانه مورد نیاز دولت فدرال نیست اما شاغلین دارای مدرک تحصیلی معماری و باتجربه ممکن است که بر اساس سوابق پیشین بتوانند تحت عنوان «مدیریت خدمات ساخت و ساز» یا پیمانکار فنی تقاضا دهند. برای آگاهی از جزییات این موضوع با کارشناسان کنپارس مشورت کنید.  

در استان کبک، متقاضی (یا همسرش) بر اساس تجارب و تخصص هایش ممکن است بتواند از طریق رشته های اولویت داری چون تکنولوژی معماری یا نقشه کشی ساختمان مسکونی امتیاز بیشتری کسب کند. برای آگاهی از شرایط خود در این باره با تکمیل فرم آن-لاین وب سایت و از طریق مشاوره با کارشناسان کنپارس با جزییات بیشتری آشنا خواهید شد.
 

آیا شاغلین این رشته نیاز به دریافت مجوز برای کار دارند؟

آری، این رشته تقریبا در تمامی کانادا از جمله رشته های regulated است یعنی برای اینکه در این رشته به عنوان یک معمار دارای لیسانس کاری و حق امضا شناخته شوید باید در ابتدا ثابت شود که شما سواد، دانش و آگاهی های لازم برای انجام کاری اصولی، بر اساس استانداردها و با رعایت ضوابط حرفه ای را دارا هستید.  
 

در کانادا نهاد ملی Canadian Architectural Certification Board (CACB) به بررسی شرایط تحصیلی و شغلی شما می پردازد و متناسب با آن برای شما معین خواهد کرد که چه مسیری را باید طی کنید. سپس نهادهای استانی متناسب با آن وضعیت اقدام خواهند کرد.
 

برای آگاهی از جزییات نحوه دریافت مجوز باید به نهاد مسئولیت دار آن در هر استان مراجعه نمایید. مثلا شما می توانید شرایط دریافت مجوز استان انتاریو را که مجموعه ای از نیازمندی های تحصیلی، اقامتی، مجوز CACB، گذراندن چندین آزمون یا دوره و نهایتاً داشتن مدت زمان های مشخصی از تجربه کاری (شامل حداقل ۹۴۰ ساعت کار در انتاریو تحت نظارت یک ارگان یا فرد مجوزدار) اینجا ببینید. 
 
 

برای دیدن آخرین مسیر کامل و رسمی شغلی career map این رشته در انتاریو برای مهاجرین اینجا را ببینید. این اطلاعات مربوط به سال ۲۰۰۷ است لذا برخی از اعداد و ارقام ممکن است تغییرات جزیی کرده باشند
 
 

در انتاریو برای دریافت مجوز نیاز به ارائه نتیجه آزمون زبان یا شرکت در یک آزمون استاندارد زبان وجود ندارد اما به دلیل اینکه شما در مراحل متعدد مرتبط با این مسیر نظیر شرکت در آزمون ها یا مصاحبه ها یا تکمیل مدارک و نظایر آنها باید حداقل در سطح متوسط به بالا (آیلتس ۶ تا ۶ و نیم) زبان بدانید، توصیه می شود که در صورت ضعف در زبان، وقت مناسبی را برای رفع این ضعف ها اختصاص دهید. همچنین موفقیت آتی شما در یافتن مشاغل مناسب و پیشرفت در این حرفه وابستگی جدی با سطح مهارت های زبانی شما دارد.
 
 

برای آگاهی از شرایط کبک به ارگان اختصاصی این حوزه یعنی Ordre des architectes du Québec به آدرس اینترنتی http://www.oaq.com/fr/accueil/index.jsp مراجعه نمایید. همچنین در این صفحه که به زبان فرانسه است شما می توانید از جزییات بیشتری اطلاع کسب کنید. 
 

توجه داشته باشید که شما بدون داشتن این مجوز هم می توانید در شرکت های کانادایی مشغول به کار شوید اما کار شما باید تحت نظارت یک فرد مجوزدار انجام شود یا نتیجه نهایی آن به رویت و تایید وی برسد تا امکان اجرایی شدن داشته باشد. همچنین واضح است که در این حالت رقم دریافتی شما پایین تر از یک فرد با شرایط شغلی و تجارب مشابه اما دارای مجوز است.
 

کنپارس در قالب مطالب همین سایت و جزوات آن-لاین در آینده به تفصیل در این باره سخن خواهد گفت.
 
 

وضعیت اشتغال در این رشته؟ 

یک متخصص این رشته ممکن است بتواند در شرکت های مشاوره یا مجری تخصصی معماری یا در بخش معماری شرکت های ساختمانی یا به عنوان یک عضو گروه اجرایی در شرکت های دولتی یا خصوصی کار پیدا کند. همچنین تعداد زیادی از متخصصین نیز با تاسیس شرکت، با عقد قرارداد و به صورت خود اشتغال کار می کنند. در حال حاضر آمار غیررسمی نشان می دهند که بالاترین و پایین ترین حقوق های پرداختی در بخش دولتی صورت می گیرد.
 

آمار بیکاری این رشته، در سال های گذشته وضعیت آن را در حالت متوسط قرار داده به این معنا که به دلیل احتمال نرخ بالای بازنشستگی در دهه آینده، خروجی از این رشته زیاد است اما از سوی دیگر تعداد جویندگان کار از تعداد مشاغلی که در بازار اعلام می شود بیشتر است. البته با بهبود اوضاع اقتصادی کانادا و رونق گرفتن مجدد فعالیت های ساخت و ساز احتمال بهبود این وضعیت زیاد است.
 
 

در حال حاضر وضعیت شغلی این رشته در مونترال بسیار بهتر از تورنتو است و تعداد مشاغل پست شده در اکثر مناطق مونترال و شهرهای اطراف بیش از انتاریو است. البته متقاضیان باید در زمان تقاضا، وضعیت شغلی را مجددا ارزیابی نمایند.
 
 

فراموش نشود که اکثر کارفرمایان حداقل ۳ تا ۵ سال تجربه کاری را تقاضا می کنند. برای پست های حساس تر این رقم ۷ تا ۹ سال است.
 
 

میزان حقوق و دریافتی در این رشته؟ 

 

بر اساس آمار رسمی دولتی، متوسط دریافتی این شغل در سال ۲۰۰۷ در تورنتو ۲۶.۷ بوده است. بالاترین دریافت، ساعتی ۳۷ دلار و پایین ترین ساعتی ۲۰.۵ دلار بوده است. آمار غیررسمی متوسط دریافتی سالانه برای تورنتو و ونکوور را ۵۰ تا ۷۰ هزار دلار، مونترال ۴۵ تا ۶۸ هزار دلار و کلگری ۵۰ تا ۸۰ هزار دلار اعلام کرده اند. کلا متخصصین در استان های البرتا، ساسکاچون، منیتوبا و انتاریو به ترتیب بالاترین درآمدها را داشته اند.
 
 

دریافتی متخصصین ارتباط زیادی با مدت زمان حضور آنها در بازار کار کانادا دارد مثلا افراد با کمتر از ۵ سال سابقه کاری، سالانه کمتر از ۶۰ هزار دلار درآمد دارند در حالیکه کسانیکه ۲۰ سال یا بیشتر سابقه کار دارند ممکن است تا بیش از ۱۲۰ هزار دلار درآمد سالانه داشته باشند. 
 

در مجموع این شغل از مجموعه مشاغل با درامد متوسط به بالا در کانادا محسوب می شود
 

 
درباره معرفی اجمالی مشاغل:

هر هفته شاهد پرسش های زیادی در باره مشاغل متفاوت در نقاط مختلف کانادا هستیم. برخی از آنها در فهرستی قرار می گیرند که قرار است از طریق پست های تشریحی یا جزوات آن-لاین معرفی مشاغل به تفصیل معرفی شوند. اما گروهی دیگر از مشاغل در قالب مقالات خیلی کوتاه و بر اساس پرسش های خوانندگان سایت بررسی می شوند. بدیهی است در صورت افزایش تقاضاها یا تنوع پرسش ها در باره این رشته هم مقالات مفصل تر تهیه خواهد شد. شما می توانید از طریق ارسال ایمیل به کنپارس، ما را در جریان نیازهای اطلاعاتی خود قرار دهید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar