قسمت یازدهم – آشنایی با محله‌های مونترال (بخش دوم)
25 اکتبر 2016 - 20:32
بازدید 266
7

شهر مونترال که در جنوب غربی استان کبک قرار گرفته است موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی نسبت به شهرهای مهم اطراف دارد و در فاصله اندکی از شهرهایی چون اتاوا (پایتخت)، تورنتو (مهم ترین شهر استان انتاریو)، کبک سیتی (مرکز استان کبک) و شهرهای امریکایی چون بوستون و نیویورک سیتی واقع است. یکی از مشخصات این […]

ارسال توسط :
پ
پ

شهر مونترال که در جنوب غربی استان کبک قرار گرفته است موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی نسبت به شهرهای مهم اطراف دارد و در فاصله اندکی از شهرهایی چون اتاوا (پایتخت)، تورنتو (مهم ترین شهر استان انتاریو)، کبک سیتی (مرکز استان کبک) و شهرهای امریکایی چون بوستون و نیویورک سیتی واقع است.

یکی از مشخصات این شهر داشتن پستی و بلندی در قسمتهای مرکزی و شرقی و وجود تپه هایی است که یکی از آنها یعنی تپه مونت رویال در واقع محل ورود اولین مهاجرین به کانادا است و احتمالا نام شهر نیز از این تپه گرفته شده است. از آنجایی که همان طور که در مقاله قبلی گفته شد مونترال در امتداد شمال شرقی به جنوب غربی گسترش یافته است خیابانهای اصلی شهر و مهمترین خیابان آن «شربروک» در امتداد شرق به غرب قرارگرفته است و چون چنانکه گفتیم شهر مونترال به شکل یک بومرنگ است خیابانهای شرقی- غربی نسبت به خیابانهای شمالی- جنوبی طول بیشتری دارند. مهمترین خیابان شمالی-جنوبی شهر مونترال خیابان سنت لورن است که در واقع نقطه صفر و مرز شرق و غرب مونترال محسوب میشود.

وجود این پستی و بلندیها در شهر و نیز بافت ناهمگن و ترکیبی از قدیم و جدید بودن اتوبانها و خیابانها باعث میشود بخصوص در مناطق شرقی و مرکزی شهر، جهت یابی و پیداکردن نشانی برای تازه واردین مشکل باشد. به خاطر همین است که شهر مونترال برای تازه مهاجرین در مقایسه با شهری مانند تورنتو که بافتی بسیار همگن با خیابانهای موازی و تابلوهایی بزرگ و خوانا با اسمهایی آسان و گاه آشنا و جغرافیایی دشت مانند یا مسطح و هموار دارد  شهر سختی به نظر میرسد و از این نظر بیشتر میتوان آن را با شهری مانند تهران مقایسه کرد.

در شهر مونترال خیابانهای بسیاری یافت میشوند که مسیری منحنی دارند و در بعضی از قسمتها شرق به غرب و از قسمتی دیگر شمال به جنوب امتداد یافته اند. محله ها و خیابانهای فرعی طرحهایی لابیرنت مانند دارند، شاید برای اینکه رانندگان خیابانهای اصلی نتوانند برای میانبر زدن و فرار از ترافیک سنگین در ساعات شلوغ روز از خیابانهای فرعی استفاده کرده و امنیت و آرامش خانه های شخصی را بر هم بزنند به همین دلیل توصیه میشود در ماههای اولیه اقامت خود در صورتی که با مسیرها، آشنایی کافی ندارید به فکر کوتاه کردن راه و پیچیدن در فرعی ها نیافتید که ممکن است از کیلومترها دور تر سر در بیاورید! 

از طرف دیگر شهر مونترال و استان کبک شاید تنها شهر سرتاسر کانادا و امریکای شمالی است که تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی در آن به زبان فرانسه است. یعنی در حالی که شما در کشوری مانند فرانسه بر روی تابلوی توقف کلمه STOP را می بینید در شهر مونترال با تابلوهایی رو به رو میشوید که کلمه ARRET بر آن نقش بسته است (لطفا به عکس بالای مقاله توجه نمایید.) خواندن نامهای ناآشنا در شهری جدید حتی به زبانی که با آن آشنا هستید به اندازه کافی مشکل است از این روست که برای تازه واردین به مونترال حتی کسانی که با زبان فرانسه آشنا هستند مواجهه با این تابلوها و تلفظ اسامی و به خاطر سپردن آنها گاهی شاق و خسته کننده به نظر میرسد و اصولا عادت به بافت شهر و آمد و شد در خیابانها چه با ماشین شخصی و چه با وسایط نقلیه عمومی بخش مهمی از تطابق با محیط جدید برای مهاجرین به شمار میرود. مثلا مدتی طول میکشد تا بدانید Cul-de-Sac نام خیابان نیست بلکه علامتی است به معنی خیابان بنبست! یا در جزیره مونترال برخلاف سایر شهرهای امریکای شمالی (غیر از نیویورک)  گردش به راست در زمانی که چراغ قرمز است ممنوع است. به خاطر همین به تازه واردین توصیه میشود در روزهای قبل از ورود به شهر با نگاهی به نقشه شهر و خیابانهای اصلی آن برای خود کمی آمادگی ذهنی ایجاد کنند.

البته امروز وجود جهت یاب یا Navigator یا مراجعه به سایتهایی مانند Googlemap.ca یا MapQuest.ca پیداکردن نشانی های جدید را برای همگان بسیار آسانتر کرده است. در عین حال یکی از محاسن بافت شهری مونترال در داشتن اتوبانها و شاه راههای متعدد و بسیار کارآمد است که به روانی ترافیک در این شهر بسیار کمک میکند. از طرف دیگر شهر مونترال یکی از قویترین، سریعترین و گسترده ترین شبکه های حمل و نقل عمومی را دربین شهرهای آمریکای شمالی دارد به همین دلیل با این که هزینه داشتن ماشین در شهر مونترال بسیار پایینتر از شهرهای دیگر است به تازه واردین توصیه میشود تا وقتی آشنایی کافی با شهر پیدا نکرده اند از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

این بحث را در نوشتار بعدی با معرفی محله های ایرانی نشین شهر مونترال و محله هایی که برای تازه مهاجران ایرانی  مناسبتتر به نظر میرسند ادامه خواهیم داد.

برای مشاهده یکی از نقشه های مرکز شهر تورنتو به این آدرس بروید.

قسمتهای دیگر راهنمای زندگی در مونترال برای مهاجران  در لیست زیر موجود می باشد.

 

توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ 22  مرداد 90 در همین وب سایت منتشر شده است

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar