روندها در محل کار: بررسی اجمالی اکوسیستم اشتغال در آینده-قسمت دوم
20 فوریه 2015 - 4:20
بازدید 407
7

تیموتی سی. مک- نشریه فیوچریست‌   بخش اول این مطلب را اینجا ببینید. برای مشاهده هر دو قسمت در شماره 30 پرنیان اینجا را ببینید.   چشم‌اندازی تازه از روند توسعه مشاغل جدید علاوه بر عاملی چون حل مشکلات تازه که توسط تکنولوژی‌‌های جدید به وجود می‌آیند، عوامل دیگری هم هستند که بر آینده بازار […]

ارسال توسط :
پ
پ

تیموتی سی. مک- نشریه فیوچریست‌

 

بخش اول این مطلب را اینجا ببینید.

برای مشاهده هر دو قسمت در شماره 30 پرنیان اینجا را ببینید.

 

چشم‌اندازی تازه از روند توسعه مشاغل جدید

علاوه بر عاملی چون حل مشکلات تازه که توسط تکنولوژی‌‌های جدید به وجود می‌آیند، عوامل دیگری هم هستند که بر آینده بازار کار، مشاغل و نیز مسئله ایجاد شغل‌های جدید تاثیر خواهند داشت. برای مثال همان‌طور که پیش‌تر هم در مقالات FUTURIST گفته شده است‌، برای مقاوم‌سازی یا retrofitting ‌یک کار لازم است که به تعریف قبلی از آن کار چیزهای تازه‌ای افزود یا آن را به سطح جدیدتر یا بالاتری – مثلا به فضا- ارتقا داد درست مثل مدیریت زباله‌ها در ماه. شرح وظایف مشاغل برای هماهنگی با شرایط تازه بازار کار در حال تغییر و تحول است. برای مثال کار افراد در رشته environmental health nurse تشکیل شده از مجموعه‌ای از موارد مراقبتی از افراد و نیز توجه به محیط زیست؛‌ رشته «agri-restaurateur» نیز ترکیبی است از دو رشته کشاورزی و خدمات غذایی.

بر اساس گزارش McKinsey & Company، 85 درصد از مشاغل جدید که با  دانش‌های روز سر و کار دارند، علاوه بر این موضوع به مهارت‌های جدید و روش‌های تازه حل مسئله نیز نیازمند هستند. بر اساس همین گزارش، روش دیگر برای رسیدن به چشم‌انداز درستی از بازار کار در آینده این است که ببینیم برای چالش‌هایی که در آن زمان پیش می‌آید چه توانایی‌ها و قابلیت‌هایی مورد نیاز خواهند بود. این قابلیت‌ها خلاقیت، قدرت حل مسئله تحلیلی، همکاری و کار گروهی، قدرت انعطاف ذهنی بالا، و سرعت زیاد درتصمیم‌گیری در ترکیب با توان آزمایش و ارزش‌گذاری فرضیه‌های پیچیده و نیز دینامیک‌های تعاملی را هم شامل می‌شوند.  

برای مقابله با مشکلات حاصل از پراکندگی و نیز اختلال عملکرد اجتماعی و حرفه‌ای، ابزارهای تازه‌ای مورد نیاز خواهند بود از جمله بررسی و جستجو از خلال پیچیدگی‌های روز افزون، شناخت عمیق‌تر از الگوهای تکرار شونده، حل بحران، مهارت‌های ارتباطی، خودآموزی هدایت‌شده و سواد سایبری.

بر اساس گزارش MIT Sloan Management Review در حال حاضر کم‌تر از 10 درصد از افراد حاضر در یک موسسه یا مجموعه بازرگانی معمولی این توان را دارند که برای خلق مسیرهای جدید، چشم‌اندازی فراتر از قوانین و اهداف تعیین شده را در ذهن خود متصور شوند. بنابر این مدیران در قرن بیست و یکم برای انتخاب نیروهای کار خود به موارد زیر بیشتر بها خواهند داد:

·          داشتن هوش مهم‌تر از صرف داشتن تجربه.

·         تعهد و وفاداری نسبت به موسسه و صاحب کار.

·          صداقت شخصی- به‌ویژه به هنگام مواجه ‌شدن با معضلات پیچیده اخلاقی.

·          کار گروهی و علاقه‌مندی – افراد باهوش و سختکوشی که دوست داشته باشند با دیگر آدم‌های باهوش و سختکوش کار کنند.

 

بیکاری تکنولوژیکی

با این‌که برای مدت‌های مدید در اقتصاد این باور وجود داشته که نوآوری همیشه می‌تواند راه‌های تازه‌ای برای به کار گرفتن نیروها ایجاد کند آن هم با سرعتی بیشتر از آن‌که اتوماسیون سبب حذف آنها از صحنه کار شده، اما به نظر می‌رسد که این باور در ابتدای قرن بیست و یکم دیگر نتواند چندان دوام بیاورد. آقای لری سامر، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده امریکا، معتقد است که نرخ بیکاری در یک دهه آینده یک به هفت خواهد بود زیرا در آن زمان دیگر تکنولوژی به عنوان جایگزینی دائمی برای نیروهای انسانی پذیرفته شده است و حتی در مشاغل تخصصی یقه‌سفید یا به عبارت دیگر دفتری و اداری از جمله حسابداری، کارهای حقوقی و نوشتن تخصصی هم حضور تکنولوژی در آن زمان اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. آقای سامر هشدار می‌دهد که اتوماسیون مشاغل یقه‌سفید در نهایت خواهد توانست 47 درصد از گروه‌های شغلی در این حوزه را از حضور نیروهای انسانی بی‌نیاز کند.

از زمانی که انقلاب صنعتی آغاز شد، با وجود از میان رفتن مشاغل قدیمی یا بروز تغییرات چشمگیر در آنها همیشه مشاغل تازه‌ای ایجاد شده‌اند. گرچه با وجود این‌که دو گروه متخصصین عالی (از جمله پزشکان و وکلا) و نیز کم‌تخصص‌ها (کشاورزان، کارگران بارانداز و نیروهای یدی) از مشاغل تازه‌ای که ایجاد می‌شد منتفع می‌شدند اما آن دسته از نیروهای کاری که تخصص حد وسط داشتند هرگز سودی از این موضوع نصیبشان نشد. درست مثل پارچه‌بافان که با ظهور ماشین‌های بخار از صحنه بازار محو شدند، در آینده مدیران میانی و حسابداران هم با خطر مشابهی مواجه خواهند بود. 

امروز دیگر اتوماسیون کارها تنها به موضوع تکرار درست مجموعه‌ای از کارهای تعریف‌شده محدود نمی‌شود. الگوی اجرای اتوماسیون نیز در صنایع، کشورها و نیز بخش‌های اقتصادی متفاوت است. برای مثال در ژاپن، روباتیک اصلی‌ترین بخش در امر تولید محسوب می‌شود اما در هند نیروهای انسانی همچنان اهمیت و جایگاه خود را حفظ کرده‌اند زیرا هنوز هم نسبتا ارزان هستند.

اختلاط میان تکنولوژی‌ها و پاسخ‌های ممکن از سوی مشاغل چیزی است که سرعت تغییرات اجتماعی را تعیین می‌کند. همان‌طور که در The Economist هم به آن اشاره شده، 10 سال پیش کسی باور نمی‌کرد که ایده خودروهای بدون راننده اصلا بتواند دوام بیاورد چه برسد به این‌که که این ایده و محصولات مرتبط با آن بتواند در آستانه ورود به بازار هم قرار بگیرد.

کامپیوترها به زودی قادر خواهند بود تا عکس‌های گرفته شده با اشعه ایکس را با دقت و جزئیات زیاد تفسیر کنند، مفاد قانونی را از منابع لازم استخراج کنند و با هر چه جزئی‌تر کردن کارهای سخت و دلهره‌آور مالیاتی، تحلیل‌هایی صحیح‌ و عاری از خطا درباره فرم‌های مالیاتی ارائه کنند.

هرچند همیشه گفته شده که اتوماسیون قرار است که به نیروهای کار کمک کند نه این‌که جایگزین آنها شود، اما قطعا یکی از جاهایی که خودروهای بدون راننده حضور خواهند یافت بازار کار راننده‌های تاکسی خواهد بود. واقعیت این است که همین حالا هم تاکسی‌ها از یکی از این تکنولوژی‌های مخرب صدمه خورده‌اند: اپ درخواست خودروی Uber که به کاربران خود این امکان را می‌دهد که برای سفرهای درون شهری از دارندگان خودروهایی که مایل به ارائه سرویس تردد هستند کمک بخواهند، همین حالا هم صدمات زیادی به سیستم اداره تاکسی‌رانی زده است. اعتصاب‌ها، قوانین سخت‌گیرانه و حتی وضع قوانین جدید برای مقابله با Uber در واقع نوعی پاسخ هستند به رقابتی که در سراسر اروپا و امریکا آن را رقابتی ناعادلانه و غیرمنصفانه می‌دانند.

ادامه دارد… 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar