رانندگی در کانادا: بخش چهارم- بیمه خودرو
02 نوامبر 2009 - 0:38
بازدید 222
4

در پست‌های مرتبط قبلی به ابعاد مختلفی از رانندگی در کانادا نظیر چگونگی دریافت گواهینامه و خرید انواع خودرو پرداختیم. در این پست توضیحاتی در مورد مهم بیمه خودرو ارائه می‌دهیم.  در ایران رانندگان بسیاری بدون تهیه بیمه خودرو رانندگی می‌کنند اما چنین کاری در کانادا خطای بزرگی است چرا که شما قانوناً موظف هستید […]

ارسال توسط :
پ
پ

در پست‌های مرتبط قبلی به ابعاد مختلفی از رانندگی در کانادا نظیر چگونگی دریافت گواهینامه و خرید انواع خودرو پرداختیم. در این پست توضیحاتی در مورد مهم بیمه خودرو ارائه می‌دهیم. 

در ایران رانندگان بسیاری بدون تهیه بیمه خودرو رانندگی می‌کنند اما چنین کاری در کانادا خطای بزرگی است چرا که شما قانوناً موظف هستید همواره سه مدرک مهم را در زمان رانندگی همراه داشته باشید: گواهینامه، سند مالکیت (یا اجاره‌نامه خودرو) و بیمه. رانندگی بدون بیمه جرایم بسیار سنگینی دارد و می‌تواند منجر به توقیف گواهینامه شما شود. برای این جریمه و توقیف هم لزومی ندارد که شما خلاف دیگری مرتکب شده باشید یعنی به هر دلیلی که پلیس شما را متوقف سازد و از شما مدارک فوق را طلب کند، در صورت نداشتن بیمه در مورد شما اعمال قانون خواهد کرد. 

در صورتیکه تصادف کنید و بیمه نداشته باشید اوضاع می‌تواند به مراتب بدتر شود چون طرف مقابل می‌تواند علیه شما به دلیل وارد آمدن خسارت مالی، جسمی و حتی روحی اقامه دعوا کند و این مورد بسته به توانایی وکلای وی می‌تواند بسیار گران تمام شود پس از رانندگی با خودرو فاقد بیمه هر چقدر هم در مضیقه باشید اجتناب کنید.  

دلیل این همه تاکید این است که بیمه خودرو در کانادا و در برخی استان‌ها (نظیر انتاریو) گرانترین هزینه مرتبط با خودرو است. ممکن است شما برای یک خودرو نو لیز شده مثلاً کمتر از ۳۰۰ دلار در ماه پرداخت کنید اما برای بیمه آن مجبور باشید بیش از ۳۵۰ دلار بپردازید. 

این نکته در مورد ماشین‌های دست دوم خصوصاً برای تازه واردان بسیار سخت‌تر است. مثلاً عجیب نیست اگر شما ماشینی را به قیمت ۱۵۰۰ دلار خریداری کرده باشید اما شرکت بیمه از شما بخواهد که ماهانه ۲۵۰ دلار برای بیمه آن بپردازید و در واقع در حدود ۶ ماه معادل کل قیمت خودرو بابت بیمه آن بپردازید. 

البته وضع همیشه این جور نمی‌ماند مثلاً داشتن سابقه خوب سبب کاهش میزان بیمه می‌شود. در واقع شما تا مدت معینی ممکن است به ازای هر ۶ ماه سابقه خوب، یعنی بدون دریافت برگه جریمه و یا تصادف، شاهد کاهش تدریجی رقم بیمه خود باشید تا زمانیکه پس از ۳ تا ۵ سال رقم آن به یک سوم اولیه کاهش یابد. 

عوامل متعددی در محاسبه رقم بیمه خودرو شما موثر است که ترکیبی از شرایط راکب و مرکوب است. در مورد شما، سابقه رانندگی در کانادا (اگر از شرکت‌های معتبر بیمه خودرو در اروپا یا آسیا هم سابقه داشته باشید در کاهش هزینه بیمه شما موثر است)، نوع گواهینامه (مثلاً داشتن گواهینامه G با حداقل ۵ سال سابقه مثبت رانندگی در انتاریو سبب کاهش قابل ملاحظه نرخ بیمه می‌شود)، سن (جوانان و کهنسالان بیمه بیشتری دارند)، جنس و منطقه زندگی (بر اساس گزارشات آمار تصادفات یا حوادث منطقه نظیر تصادف و سرقت، نرخ بیمه تفاوت می‌کند) موثر است. در مورد خودرو هم مدل و عمر آن تاثیر دارد. مسلماً هر چه قیمت آن بیشتر باشد هزینه بیمه هم بیشتر می‌شود. در یک کلاس ثابت از انواع خودروها با یک رنج قیمتی نزدیک به هم، هر چه سیستم‌های ایمنی بهتری (در مورد ترمزها یا کیسه‌های هوایی و نظایر اینها) در خودرو استفاده شده باشد، بیمه آن کاهش می‌یابد. 

علاوه بر این در برخی استان‌ها شما در زمان تهیه بیمه برای خودرو باید از انجام آزمایش‌هایی که به کارایی فنی خودرو یا ایمنی آن موبوط می‌شود مطمئن شده باشید. در زمان تهیه بیمه خودرو بهتر است با طیف گسترده‌ای از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تماس گرفته و برای مدلی که خریداری نموده‌اید یا قصد خرید دارید برآوردی از هزینه بیمه در سناریوهای مختلف طلب کنید. درباره جزییاتی که تحت بیمه قرار می‌گیرد با دقت سوال نمایید و مطمئن شوید که آنها پاسخگوی موارد قانونی و دغدغه‌های احتمالی آینده خواهند بود. البته واقعیت این است که شما به عنوان یک تازه وارد حوزه انتخاب وسیعی ندارید و بسیاری از شرکت‌های بیمه خودرو حاضر به ارائه خدمات به کسانی با سابقه رانندگی کمتر از ۳ سال نیستند پس باید در میان موجودین که عموماً ارقام بالایی را طلب می‌کنند یکی را که از نظر شما شرایط بهتری را دارد انتخاب کنید. سعی کنید این انتخاب از بین شرکت‌های معتبر باشد چون احتمال فریب خوردن زیاد است.  م

یکی از مواردی که با آن برخورد خواهید کرد مشاهده آگهی افرادی است که اعلام می‌کنند می‌توانند برای شما بیمه ارزان قیمت فراهم کنند. چند نکته را در این زمینه دقت کنید. اول اینکه کلاه‌برداری از این طریق بسیار زیاد است و موارد متعدد دیده شده که فرد مذکور پول را گرفته و دیگر از وی خبری نشده است. چون اکثر این افراد آدرس ثابتی هم ندارند و خودشان نزد شما می‌آیند امکان پیگیری اندک است. بیشتر طعمه این افراد هم از مهاجرین تازه وارد هستند که هم فکر می‌کنند در کانادا چون یک کشور پیشرفته است احتمال چنین اعمالی کم است و دوم اینکه (تحت تاثیر فیلم‌ها و سریال‌های پلیسی هالیوودی) می‌پندارند در صورت وقوع این گونه جرائم یافتن افراد ساده است که هر دو فرض نادرست است. یک دلیل دیگر هم این است که مهاجرین به دلیل مشکلات زبانی کمتر حاضر می‌شوند این موارد را پیگیری کنند و لذا برای سارقان و کلاه‌برداران طعمه‌های کم‌خطرتری هستند. 

حتی اگر افرادی بتوانند برای شما کاری انجام دهند (که از این موارد هم پیدا می‌شود) معمولاً بدین شکل است که اسم شما را جای فرد دیگری در یک انجمن ثبت می‌کنند و چون برخی شرکت‌های بیمه به اعضای برخی انجمن‌ها تخفیف‌های قابل توجه می دهند بیمه شما کاهش می‌یابد. مشکل این روش این است فرد بیمه شده از ترس رو شدن حقیقت نمی‌تواند از سایر مزایا یا درخواست‌های ضروری (مثلاً اضافه کردن نام همسرش به بیمه نامه خودرو پس از دریافت گواهینامه وی) استفاده کند و همیشه اسیر این تخفیف خواهد ماند.

 البته گروه سومی هم هستند که در واقع به صورت کار حرفه‌ای، متناسب با شرایط شما شرکت‌های بیمه کوچک‌تر و مهجورتر را که حاضر هستند با ارقام کمتری شما را بیمه کنند معرفی می‌کنند (بروکرها). به هر حال اگر خواستید از این گونه خدمات استفاده کنید حتما پیرامون آن به طور کامل بررسی انجام دهید و بهتر است از تجربه دوستان و اطرافیان خود بهره ببرید. 

در اینجا باید یاداوری کنیم که بیمه خودرو در کبک بسیار پایین‌تر از استان‌های دیگر است و بسیاری از دردسرهای بیان شده در بالا هم برای تازه واردان وجود ندارد. از این نظر هزینه‌های بیمه‌ای در کبک بحث کاملا متفاوتی است. البته یک دلیل آن الزامات قانونی در مورد حداقل‌های لازم برای پوشش بیمه‌ای است که بعداً و در صورت بروز مشکل تبعات خاص خود را ندارد. همچنین سیستم خوب حمل و نقل عمومی و هزینه سرسام آور پارکینگ (که بعضاً در نقاط اصلی شهر به گران‌ترین هزینه خودروهای شخصی تبدیل می‌شود!) از عواملی است که داشتن خودرو شخصی در این شهر را در مناطقی کاملاً غیراقتصادی می‌کند. 

در این باره مباحث تکمیلی دیگری هم وجود دارد که شما می‌توانید در آینده با مراجعه به جزوات کنپارس درباره زندگی در کانادا با جزییات بیشتری درباره آنها آشنا شوید.

 

 این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar