دیدگاه‌های شرکت‌کنندگان درباره همایش دوروزه کنپارس
28 می 2014 - 17:22
بازدید 233
9

یادآوری همزمان با روزهای آغازین اسفند ماه ۱۳۹۲، همایش دوروزه «زندگی و کار در سرزمین جدید» توسط شرکت کاریابی بین‌المللی کنپارس در سالن همایش‌های رعد برگزار شد. این برنامه در ادامه سلسله همایش‌ها، کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی که شرکت کنپارس به منظور افزایش آمادگی متقاضیان مهاجرت به کانادا برگزار می‌کند، با حضور مدیریت این مجموعه […]

ارسال توسط :
پ
پ

یادآوری

همزمان با روزهای آغازین اسفند ماه ۱۳۹۲، همایش دوروزه «زندگی و کار در سرزمین جدید» توسط شرکت کاریابی بین‌المللی کنپارس در سالن همایش‌های رعد برگزار شد. این برنامه در ادامه سلسله همایش‌ها، کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی که شرکت کنپارس به منظور افزایش آمادگی متقاضیان مهاجرت به کانادا برگزار می‌کند، با حضور مدیریت این مجموعه و سخنرانانی دیگر از کشور کانادا، و با حضور متقاضیان مهاجرت که در مراحل نهایی ورود به کانادا بودند، در دو بخش سمینار و کارگاهی برگزار شد.

این همایش با دو محور؛

•           «شروع و ادامه زندگی در سرزمین جدید» در روز نخست و

•           «کار در سرزمین جدید (کسب آمادگی برای کاریابی موفق قبل و بعد از ورود به سرزمین جدید)» در روز دوم

برگزار شد، و در هر روز موضوعات مرتبط با محور اصلی، در ۵ بخش ارائه شد. همچنین هر دو روز میزگرد پرسش و پاسخ با حضور آقایان علی مختاری مدیر کنپارس، حسین میرزاخانی و مهران علیپور و خانم یاسمین لامع سخنرانانی که از کانادا دعوت شده بودند، برگزار شد.

افزون بر نشست‌های همایش، ۱۴ کارگاه جنبی با ۶ محور:

•           «هفت روز نخست در سرزمین جدید»،

•           «راه‌اندازی کسب و کار کوچک و تهیه طرح تجاری»،

•           «ثبت نام پرستاری و دوره‌های آر-ان»،

•           «راه‌اندازی تجارت (بیزینس) و سرمایه‌گذاری در کانادا»،

•           «کارگاه‌های آمادگی برای مصاحبه شغلی» و

•           «رزومه‌نویسی و کاورلتر»

در روزهای اول تا سوم اسفند برگزار شد که با استقبال نسبتا خوبی به‌ویژه در مورد رزومه‌نویسی و مصاحبه شغلی مواجه شد. در این کارگاه‌ها که تلاش شده بود بر موضوعات خاص، به صورت جزیی‌ و کاربردی‌ تمرکز شود؛ با بیان نمونه‌ها و مثال‌هایی توسط مدرسان کارگاه؛ مخاطبان با موضوعات که در فضاهای شغلی و کسب و کار ایران چندان شناخته شده نیست، آشنا شدند.

قابل ذکر است که در حاشیه این نشست، نمایشگاه جنبی برپا بود که DVDهای نشست مهرماه ۹۰ برای اولین بار در قالب یک مجموعه شامل ۶ فیلم و با ۴۰ درصد تخفیف ویژه همایش، عرضه شد. همچنین کتابچه «چای سرد» که شامل گفت و گو با افراد موفق در مصاحبه کبک است، هم به صورت رایگان ارایه شد. علاوه بر این هدایای دیگری هم در قالب کوپن‌های تخفیف مراکز آموزشی یا بهداشتی و یا سی دی نشریه پرنیان به شرکت‌کنندگان اهدا شد.

در پایان، مدیریت کنپارس، دکتر علی مختاری در وبلاگ خود از همه موکلینی که با حضور در این برنامه در جهت تحقق شعار کنپارس، یعنی مهاجرت موفق به کشور جدید تلاش کردند و هم‌چنین از غیرموکلینی که با حضور در این برنامه، علاقه خود به کسب دانش و مهارت‌های مورد نیاز در سرزمین جدید را به نمایش گذاشتند تشکر کرد. وی به‌ویژه از آقایان مهران علی‌پور و حسین میرزاخانی که مدرس کارگاه‌های آموزشی بودند، همچنین روابط عمومی کنپارس که مسئولیت اجرای برنامه‌ها و تهیه مواد آموزشی و اطلاع‌رسانی را برعهده داشت تقدیر نمود.

یادآوری می‌شود که برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌ها بخشی از برنامه‌های آموزشی کنپارس، به منظور افزایش آگاهی و آمادگی در متقاضیان مهاجرت به کانادا به‌ویژه موکلین شرکت بوده که از اولین ماه‌های فعالیت شرکت در موضوعات و اشکال مختلف انجام پذیرفته و این شرکت تلاش نموده به‌رغم چالش‌های متعدد اجرایی به‌ویژه به دلیل تلاطم‌های سیاسی و اجتماعی در ایران که برگزاری چنین برنامه‌هایی را با دشواری مواجه می‌سازد، این روند متوقف نشود.

 

 

همایش کنپارس از نگاه حاضران

در طول اجرای این همایش و به منظور سنجش و ارزیابی نتایج آن، روابط عمومی کنپارس از طریق نظرسنجی‌های مکتوب، همچنین به طور شفاهی و  گفتگو با مهمانان اقدام به گردآوری نظرات و تحلیل آن نمود. در ادامه به برخی از گفت و گوهایی که خبرنگار کنپارس با حاضرین در همایش سراسری «زندگی و کار در سرزمین جدید» داشته است، اشاره می‌کنیم. در این گفت و گوها انتقادات و نظراتی مطرح شد که می‌تواند کنپارس را در اجرای هرچه موفق‌تر همایش‌های بعدی یاری کند.

فرناز برومندی از موکلین کنپارس بعد از برنامه روز اول گفت: من خیلی راضی هستم و واقعا استفاده کردم، اطلاعات خیلی خوبی ارائه شد و پرسش و پاسخ هم باید خیلی خوب باشد. ما الان ویزایمان را هم گرفته‌ایم و به زودی خواهیم رفت. باید از همه چیز تشکر کنم.

مسعود محرابی و عطیه بهروش، زوجی که در انتظار دریافت ویزا به سر می‌برند و مدیکال خود را دریافت کرده‌اند معتقد بودند؛ برنامه خیلی خوب بود. عطیه عنوان نمود: «نکاتی که گفته شد به نظرم خیلی خوب بود. ما همه این مطالب را پیشتر در سایت خوانده بودیم، البته نکته‌های جدیدی هم مطرح شد، ولی به صورت کلی سرفصل‌ها در سایت شرکت کنپارس بود.» مسعود معتقد بود: «با توجه به وضعیت مهاجرتی اکثر کسانی که در این همایش شرکت کرده‌اند، الان جایش هست که روی جزئیات کار بشود، البته ما ایرانی‌ها خیلی از این چیزها را می‌شنویم ولی باز کار خودمان را می‌کنیم، اما برای کسانی که استفاده کنند بسیار مفید بود.

درباره همایش باید بگویم من فکر می‌کنم کلام آقای بسطامی خیلی شیواتر بود. سخنرانان امروز هم خیلی خوب بودند، اما یادم می‌آید در همایش سال ۹۰ چالشی که در بحث راجع به فدرال و کبک بین دکتر مختاری و آقای بسطامی در پنل بوجود آمد خیلی آموزنده بود. به نظر من در میان افرادی که اینجا هستند خیلی‌ها نمی‌خواهند کبک بمانند و دلشان به همان میزان انگلیسی که می‌دانند خوش است. اینها ۲۰ درصدشان هم شاید نخواهند مونترال بمانند، که من دلیلش را ترس از زبان فرانسه می‌دانم. کسی مثل من البته تکلیفش کاملا با خودش روشن است، اما همه اینطور نیستند. به نظر من کلیت بحث‌ها خیلی خوب است، و کارگاه‌ها هم تخصصی‌تر است. بنابراین ما در سه کارگاه رزومه‌نویسی، آشنایی با مشاغل، و هفت روز اول ثبت نام کردیم.»

دکتر انتخابی از موکلین کنپارس که در حال انتقاد به یکی از سخنران‌های برنامه بود، در پاسخ به سوال خبرنگار کنپارس گفت: «شاید چون خیلی شاکی هستم بهتر است با من مصاحبه نکنید. ببینید خیلی از حرف‌ها به صورت کلی گفته می‌شود. اینکه شما می‌روید آنجا سرویس‌های تلفن متفاوتی هست و بسته به شرایطتان یکی را انتخاب می‌کنید، این خیلی کلی است، یعنی این را همه می‌دانند. برخی از مسائل هم خیلی خیلی ابتدایی مطرح می‌شود. این برای من که دوماه دیگر می‌خواهم بروم آنجا و امروز آمده‌ام استفاده‌ای بکنم فایده‌ای ندارد. راه‌حلش این بود که بگویند این کارت‌های سرویس‌های تلفنی هست با این آدرس‌های اینترنتی، شما مثلا این یکی را انتخاب کنید بهتر است، یعنی با توجه به تجربه‌شان بگویند کدام را انتخاب کنید. ما آمده‌ایم از تجربیات این سخنران‌ها استفاده کنیم. من که نیامده‌ام خودم بروم بسنجم از کدام کارت استفاده کنم بهتر است، خوب برای این کار لازم نبود بیایم اینجا. ولی وقتی ایشان می‌گوید این موارد هست که شما می‌توانید انتخاب کنید، چه کمکی به من می‌کند؟ در چندین مورد سخنران همینطور برخورد کردند و من از این بابت خیلی شاکی هستم. توقع من این بود که این همایش و محورهایش خاص‌تر باشد، مثلا اینکه بگویند آقا می‌خواهید خانه پیدا کنید ما مراجعه کردیم این چیزها را دیدیم و این موردها بهتر بوده است. برای کاریابی این موارد هست و کدام بهتر است. به نوعی باید تجربه زیست‌شان را در اختیار ما می‌گذاشتند.» خبرنگار کنپارس در روز دوم همایش هم به سراغ دکتر انتخابی رفت و نظر ایشان را جویا شد، وی گفت: «امروز خیلی خوب بود. نظرم راجع به دیروز همانی بود که گفتم. ولی امروز واقعا فرق کرده بود. مباحث خیلی هدفدار و بسیار مفید بود. بنظرمن نسبت به دیروز کاملا متفاوت بود. اطلاعاتی داده شد که واقعا کاربردی است و به درد آدم می‌خورد.»

شروین محرم‌زاده که از غیرموکلین بود، نظر خود را اینگونه بیان کرد: «من لدینگ کرده‌ام و پی آر هم گرفتم. حالا آمده‌ام و برمی‌گردم. درباره همایش باید بگویم با توجه به اینکه روز اول است، هنوز به دغدغه‌هایی که خواسته‌ام نرسیدم، مطالب عنوان شده برای کسانی که نرفته‌اند، خوب بود ولی من چون رفتم و برگشتم برایم یک چیزهایی تکراری است.

محمدعلی یوسفی از موکلین کنپارس که در مرحله انتظار برای مدیکال بسر می‌برد، بیان کرد: «کارگاه بد نبود. ولی با توجه به اینکه تنوع مشاغل زیاد بود خیلی به درد من نخورد، چون کار من در حوزه ساختمان بود ولی در کارگاه، شغل‌های دیگر هم بودند. من همایش صبح نبودم. به نظرم باید برای هر شغل به صورت تخصصی کارگاه می‌گذاشتند. ببینید مثلا ده شغل در یک کارگاه شرکت کرده‌اند خیلی فرصت نیست که هر شغلی به سوالات خود و به خواسته‌هایش در زمینه شغلی‌اش بپردازد. اما در کل محورها و موضوعات خوب و مفید است.»

وحید ماشاالهی غیرموکل نیز گفت: «واقعا فکر نمی‌کردم اینقدر عالی باشد، برنامه تا اینجا خیلی خوب بود. من حتی از چند نفر پرسیدم و همه همین نظر را داشتند. من و همسرم در انتظار ویزا هستیم. فکر می‌کنم در طول ۴ساعت از صبح تا حالا تمام موارد لازم مطرح شد. نکته قابل ذکر اینکه به نظر من زمان کارگاه خیلی کم بود، برای مواردی که در کارگاه مطرح شد، دوساعت کم است و حداقل ۴ساعت وقت می‌خواستیم.»

تنها خانواده‌ای که با فرزند کوچک خود آمده بودند، علی مختاری غیر موکل به همراه همسرش آلاله شاه‌علی و دخترش ملودی مختاری بودند. آلاله گفت: «ما یک خانواده سه نفره هستیم، مدیکال گرفته‌ایم و از قشم آمدیم. تا اینجای برنامه خوب بود، البته ما اصلش برای کارگاه فردا آمده بودیم اما  امروز هم موارد کلی خوبی مطرح شد. هرچند ما بیشتر برای ونکوور اطلاعاتی می‌خواستیم که ارائه نشد. ولی خوب دانستن مواردی غیر از این هم خوب بود.» علی نیز گفت: «ما مثل بچه‌های درس‌خوان قبلش تمام سایت کنپارس را بطور کامل خوانده بودیم و خیلی از مطالب برایمان تکراری بود. جای آقای بسطامی هم خالی بود چون ما مطالب ایشان را هم می‌خواندیم. خوب البته ما برای کارگاه‌های فردا بیشتر برنامه داریم.» ملودی کوچک نیز گفت: «ملودی مختاری هستم. هم صبح بودم و هم عصر. خسته شدم ولی توی تالار کمی استراحت کردم. امروز از حرف‌هایی که گفته شد راجع به مدرسه در کانادا یاد گرفتم. و چون دکتر مختاری گفت بچه‌ها مثل اسفنج هستند می‌خواهم  از او بپرسم چرا این را گفت؟ و اینکه بچه‌ها در کانادا مثل اسفنج هستند یعنی چه»

دکتر اکبرپور، پزشک و از موکلین کنپارس اظهار داشت: «برنامه صبح بنظرم عالی بود. عنوان با محتوایی که ارائه دادند هم‌خوانی داشت. اما کارگاه مشاغل چون من پزشک هستم چندان به کارم نیامد، ولی بد هم نبود و دانستنش به نوعی لازم هم بود. فکر می‌کنم برای کارگاه یک روزه توقع بیشتری نمی‌شود داشت ولی کاش برای برنامه بعدی چند روزه بشود، تا تخصصی‌تر به برخی موضوعات برای کسانی که سوال‌های خاص ‌ر دارند برسند. در کارگاه هم بهتر است از مولتی‌مدیا استفاده شود، این آخر مونولوگ‌ها برای من خیلی خسته‌کننده شده بود.»

احمدرضا کاظمی از موکلین کنپارس و در انتظار ویزا گفت: «من دفعه قبل یعنی  سال ۹۰  نیز در همایش‌های کنپارس شرکت کردم، مطالب خیلی مرتبط و خوب است. اما در کارگاه‌ها بعضی اوقات سوالاتی پرسیده می‌شود که بحث را به حاشیه می‌برد. بنظرم مدیر کارگاه نباید بگذارد بحث به حاشیه برود. درباره محتوا باید بگویم بر اساس نیازهای افراد بود و عنوان‌های نشست و کارگاه‌ها و تازگی‌شان خیلی خیلی خوب است.» رضا معیری دوست غیر موکل احمدرضا نیز بیان کرد: «من هم در تأیید صحبت‌های آقای کاظمی باید بگویم در کارگاه‌ها، خیلی‌ها چون نگران مسائل خودشان هستند سوالاتی را مطرح می‌کنند که کلاس را به حاشیه می‌برد و بحث اصلی را عوض می‌کنند. مثلا ما در کارگاه هفت روز نخست بودیم، که مدرس به دلیل سوالات مکرری که طرح شد و جواب دادند مجبور شدند از برخی مطالب مهم با عجله بگذرند.»

یلدا اقبال موکل کنپارس گفت: «برنامه دیروز و امروز واقعا عالی بود. هم اطلاعات خیلی خوبی برای رفتن می‌دهد و هم ما را از فضای غیر واقعی دور می‌کند. هرچند دانستن واقعیت‌ها ممکن است خیلی خوشایند نباشد اما باید آگاه بود. من و همسرم هرکدام در یک کارگاه شرکت کردیم که هردویمان هم راضی بودیم. نقاط قابل اصلاح هم وجود دارد، مثلا تایم سخنرانی‌ها کوتاه‌تر بشود. بین سخنرانی‌ها با فاصله‌های کمتر استراحت بدهند که آدم بتواند بعد از رفع خستگی با آمادگی بیشتری از برنامه‌ها استفاده کند. اطلاع‌رسانی هم طوری باشد که بتوان مطلع شد، چون ما تا خبر دار شدیم و آمدیم به خودمان بجنبیم کارگاه‌ها پر شده بود. در واقع ما از دست دادیم. در مجموع همه چیز خیلی خوب بود. آقای علیپور سعی کردند هرچه در چنته دارند ارائه بدهند، آقای میرزاخانی هم تمام سعی‌شان را کردند، دکتر هم که مثل همیشه خوب بودند.»

حمیدرضا توکلی غیر موکل گفت: «ویزایم را گرفته‌ام و خرداد ماه می ‌وم. دیروز نبودم و امروز در همایش تا ظهر شرکت کردم. اطلاعات خوبی دادند به کسانی که می‌خواهند به کشور دیگری بروند و نیاز دارند. تا حدودی برایم خوب بود ولی من باید دیروز هم در همایش شرکت می‌کردم که از دست دادم.»

نادری اصل از موکلین کنپارس در روز دوم همایش معتقد بود: «برنامه دیروز اطلاعات مفیدی به من داد ولی برنامه امروز احساس کردم چیزهایی بود که از طریق اینترنت کسب کرده بودم. امروز سخنرانی دکتر برایم مفید بود، ولی بقیه‌اش را در اینترنت خوانده بودم. روز اول محتوا و موضوعات همخوانی داشت. چون بیشتر خود دکتر صحبت کرد. اما خیلی از موارد دیگر واقعا با سرچ کردن در اینترنت بدست می‌آید. نکته مهم قابل ذکر اینکه یک سری اطلاعات بر می‌گردد به تجربیات کسانی که در آنجا زندگی کرده‌اند. مثلا دکتر دیروز نکته‌هایی را گفتند و توضیحات خوبی ارائه دادند که من تا ساعت ۱۲ و ۱ شب به همه دوستانم زنگ زدم و به آنها گفتم. این خیلی مهم است. انتقاد اینکه همایش واقعا به لحاظ زمانی استاندارد نبود، یعنی خیلی طولانی بود. مثلا امروز بحث کاورلتر را در آخر مطرح کردند و این موضوع را هیچکس به هیچ‌وجه نمی‌دانست ولی اینقدر خسته بودیم که خود من نتوانستم به خوبی استفاده کنم. بعد اینکه صبح هر مطلبی که طرح می‌کنیم بگوییم؛ عصر در کارگاه مفصل به آن می‌پردازیم کار خوبی نیست. ما اینجاییم که اطلاعات بدهیم نه اینکه بیزنس کنیم برای کارگاه‌های عصر. پس باید مطالب را بیشتر ارائه کنیم تا وعده حضور در کارگاه را بدهیم. ما چون خانوادگی از موکلین پرو پا قرص دکتر مختاری هستیم این انتقاد را مطرح کردم.»

حمیدرضا آهنگی ویزایش را دریافت کرده و بعد از عید به کانادا می‌رود، او گفت: «جز دو روز نشست، با همسرم در دو کارگاه هم شرکت کردیم. با قاطعیت بگویم اگر این نشست و اطلاعاتی که امروز به ما داد، در طول دوسال پیش که از مرحله فایل نامبر به ویزا رسیدیم برگزار شده بود، خیلی با آگاهی و آمادگی بیشتری می‌توانستیم مهاجرت کنیم. البته مشاورها و کارشناس‌های کنپارس خیلی به ما کمک کردند ولی خوب طوری که اینجا مطالب باز و شکافته شد، کاملا متفاوت بود، و دیدیم که چقدر بهتر بود زودتر در جریان قرار می‌گرفتیم.» همسر حمیدرضا، مینا احمدی‌پور نیز گفت: «کارگاه‌ها و موضوعاتش خیلی خوب بود. هرچند بهتر بود کمی جزئی و ریزتر به مسائل پرداخته می‌شد. به دلیل کمبود وقت هم خیلی سوالات ما بی‌جواب ماند چون فرصت پاسخ دادن نشد که گفتند در وبلاگ دکتر به سوالات باقیمانده جواب داده می‌شود.  روی‌هم‌رفته خیلی خوب بود، چون با مطالبی که طرح شد بسیاری از شک و ابهاماتمان برطرف شد.»      

زهره جعفری، غیر موکل و در انتظار ویزا است، وی گفت: «دیروز در همایش حضور نداشتم. اما امروز و فردا هستم. در این نشست ابعادی که برای متقاضیان مهاجرت تاریک بود، روشن شد. مخصوصا سخنگوی دوم خیلی خوب بود. مثلا قسمت رزومه‌نویسی عالی بود. کاورلتر موضوع خیلی جدیدی بود. زمینه‌های خوبی در این همایش مطرح شد. ممنون از شما.»

خواجه‌پور از موکلین کنپارس نیز معتقد بود: «همایش خیلی خوب بود. بهتر است در هر سال، حداقل دو بار این همایش تکرار بشود نه اینکه فقط یک بار در سال. این کمک می‌کند که اطلاعات ما تکمیل‌تر بشود. من تحت تأثیر این همایش می‌خواهم بحث رزومه‌ام را بطور جدی پیگیر باشم، و همینجا آماده‌اش کنم.»

احمد عسکری رانکوهی از موکلین کنپارس بود که برای شرکت در این همایش از شهر رشت آمده بود. او بیان کرد: «برنامه خوب بود. من بیشتر از هر چیزی روی کارگاه‌ها متمرکز هستم. در سمینارها مطالبی گفته می‌شود که بی‌تأثیر نیست ولی کارگاه‌ها می‌تواند خیلی کارگشا باشد، چون در کارگاه‌ها سوالات مختلفی مطرح می‌شود که مسائل زیادی را باز می‌کند. من در کارگاه‌های دیروز خیلی از چیزهایی را که فکر می‌کردم از بین رفت، کارگاه سرمایه‌گذاری و بیزنس‌های کوچک. نوع مسائلی که مطرح شد دیدگاه من را خیلی عوض کرد، در بسیاری از موارد. البته من قبلا به همکارانتان گفته بودم که باید یک پک را آماده داشته باشند ولی خوب توجه نشد و این البته یک گله هست و انتقاد نیست، به این دلیل که انتظار از مجموعه‌ای مثل کنپارس خیلی بالا است. خوب ایراد دیگر اینکه کارگاه‌ها عصر بود، و با توجه به اینکه صبح هم سمینار بود خیلی خسته‌کننده شد. به هرحال این آموزش‌ها داده می‌شود که آگاهی بالا برود و زحمت خود شما کمتر بشود پس باید بازدهی داشته باشد. حتی اگر شده آموزش‌ها به صورت آنلاین مطرح بشود.»

مینو منصورزاده از موکلین کنپارس و در انتظار ویزا گفت: «همایش خیلی خوب بود. مخصوصا همایش دیروز خیلی مفیدتر بود. امروز کلی‌گویی‌تر بود، ولی دیروز عالی بود. شاید هم چون مطالب امروز راجع به کار بود و به لحاظ زمانی من فرصت بیشتری داشتم تا به جایی برسم که به این موضوع فکر کنم، خیلی برایم جالب توجه نبوده است. در کل می‌توانم بگویم همه چیز خوب بود. ممنون.»

  • با تشکر از تکتم هادیزاده و زهرا عنابستانی در تهیه این گزارش

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar