حذف تقریبا کلی مشاورین مهاجرت ایرانی از لیست کبک
21 ژوئن 2013 - 6:22
بازدید 341
12

تا پیش از فوریه ۲۰۱۰ هر کسی می توانست نمایندگی یک متقاضی مهاجرت به کبک را عهده دار شود و رسما از او نمایندگی بگیرد به گونه ای که از جانب او مکاتبه می کرد و نامه ها را دریافت می کرد و به نوعی وکالت می کرد. یعنی هیچ قانون و قاعده ای برای […]

ارسال توسط :
پ
پ

تا پیش از فوریه ۲۰۱۰ هر کسی می توانست نمایندگی یک متقاضی مهاجرت به کبک را عهده دار شود و رسما از او نمایندگی بگیرد به گونه ای که از جانب او مکاتبه می کرد و نامه ها را دریافت می کرد و به نوعی وکالت می کرد. یعنی هیچ قانون و قاعده ای برای کنترل این افراد و حتی شناسایی آنها وجود نداشت. این سیاست مشکلاتی را به همراه داشت و کمترین آن ایجاد شرکتهای متقلب و انجام صدها مورد کار غیر قانونی بود که حداقل دو نمونه آنرا در شهر اصفهان شاهد بودیم که داستان آن را اینجا خوانده اید.

این سیاست ناکارآمدی خود را به اثبات رساند و کبک بر آن شد که مقرراتی را برای ثبت مشاورین مجاز به تصویب رساند که هدف آن شناسایی و کنترل افراد درگیر در امر مهاجرت کبک بود. بر اساس مقرراتی که تنظیم شد علاوه بر اعضای کانون وکلا و نیز سردفتران کبک افرادی که عضو ICCRC بودند و سطح معینی از زبان فرانسه  می دانستند و در امتحان MICC شرکت می کردند می توانستند در این حرفه فعالیت کنند. برای ارایه نمره زبان دو سال فرصت دادند بنابراین تقریبا همه اعضای ICCRC وارد لیست کبک هم شدند. سطح زبان مورد نیاز البته بالا در نظر کرفته شده بود و بسیاری از افراد را امیدی به کسب آن نبود ولی دست کم دو سال می توانستند مشغول باشند.

دو سال به سر آمد و لیست بعد از پایان دو سال از یک لیست بالای ۱۵۰۰ نفری به لیست حدود ۲۵۰ نفری تقلیل پیدا کرد. ایرانیان عضو این لیست به صورت غیر قابل باوری حذف شدند و انگشت شماری از آنان در لیست ماندند که به استثای یکی دو نفر فعالیت چندانی نیز در این عرصه نداشتند و صاحب نام نبودند. کافی است اسامی که می شناسید در لیست چک کنید تا بدانید چه می گویم. آمار دقیق ندارم ولی تصور می کنم بیش از ۳۰۰ نفر از مشاورین ایرانی مهاجرت از لیست خارج شده اند که همه  آنها عضو ICCRC هستند و فرض این است که دولت فدرال و دستگاه نظارتی تعیین شده آن یعنی ICCRC  آنها را مجاز به قبول نمایندگی در برابر ادارات مهاجرت فدرال و نیز دیگر استانها می داند. به تعبیر دیگر حذف این افراد نه به دلیل تخلف و یا اقدامات غیر قانونی که تنها به دلیل عدم ارایه نمره زبان مطابق خواست دولت کبک بوده است. لیست اکنون مشحون از اتباع مراکش و مصر و تونس است که فرانسه زبانند.

انجمن ایرانی مشاورین مهاجرت مدتی در صدد بود زمان بیشتری را برای ارایه نمره زبان بخرد اما با آمدن نخست وزیر فرانسوی و افراطی کبک خانم ماروآ روشن بود که شانس چندانی ندارد. البته تلاش آنان در خور تقدیر بود و در راستای وظایف آنان در دفاع از حقوق اعضای خویش.

اصرار کبک اما بر اعمال قانون افراطی خود در مورد سطح زبان فرانسه مشاورین مهاجرت و رضایت به حذف عمده افراد از لیست مشاورین مهاجرت مجاز کاملا با فلسفه وجودی این قانون مبنی بر کنترل افراد شاغل در عرصه مهاجرت در تضاد است. خروج دست جمعی این افراد نه کمکی است به موکلین آنها و نه کمکی است به اداره مهاجرت. از یک سو موکلین را با سردرگمی مواجه ساخته و از سوی دیگر هزینه گزافی بر ذولت کبک برای مکاتبه با افراد و تغییرات مربوط به نماینده مجاز آنها تحمیل کرده است. صحبت از یکی دو پرونده نیست و این تعداد افراد حذف شده دهها هزار پرونده را نمایندگی می کنند تصور کنید چه حجمی از کار بی جهت تولید شده است.

این موضوع به وضوح مورد توجه منتقدین سیاستهای دولت فعلی کبک است اما کو گوش شنوا. دولتی که نگران انگلیسی صحبت کردن افراد در خیابانهاست و پلیس زبان به شرکتها می فرستند تا ببیند به چه زبانی سخن می گویند و یا نرم افزار مورد استفاده آنها فرانسه هست یا نیست را چگونه می توان در این زمینه متقاعد ساخت. دوستی می گفت این جماعت همه مشکلات ریز و درشت را رها کرده اند و به بهانه زبان به آزار مردم می کوشند که در دراز مدت آنرا ثمری نیست جز فرار افراد از کبک و خروج صاحبان سرمایه از این استان چنانکه پیش از این نیز در دهه ۹۰ تجربه شده است. 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar