بی عدالتی و بی انصافی در اداره مهاجرت کبک همچنان برقرار است
30 نوامبر 2014 - 21:24
بازدید 225
4

با وجود به قدرت رسیدن دولت لیبرال در استان کبک متاسفانه تا این لحظه هنوز هیچ تغییر مثبتی در اداره مهاجرت کبک صورت نگرفته و در همچنان بر پاشنه بی عدالتی و بی انصافی می چرخد و چه بسا بدتر از پیش شده است. در طی دست کم دو سال گذشته افسران کبک با نقض […]

ارسال توسط :
پ
پ

با وجود به قدرت رسیدن دولت لیبرال در استان کبک متاسفانه تا این لحظه هنوز هیچ تغییر مثبتی در اداره مهاجرت کبک صورت نگرفته و در همچنان بر پاشنه بی عدالتی و بی انصافی می چرخد و چه بسا بدتر از پیش شده است. در طی دست کم دو سال گذشته افسران کبک با نقض فاحش قانون به دلایل غیر قابل توجیه پرونده های زیادی از ایرانیان را در گروه نیروی متخصص و نیز کارآفرینی رد کرده اند. این روند در ماههای اخیر سرعت بیشتری گرفته و همچنان از متقاضیان ایرانی قربانی می گیرد. 

در مورد پرونده های نیروی متخصص:

زمانی بود که کبک برای بررسی پرونده متقاضیان ایرانی به مدارک ارایه شده و اظهارات آنها اطمینان می کرد. برای سابقه کار نامه ای از کارفرما کافی بود و مدارک تحصیلی هم با ترجمه یک مترجم رسمی قابل قبول بود. روند رسیدگی هم معقول و منطقی بود و افسران کبک با دقت امتیازات را بررسی می کردند و در صورت ابهام و نیاز به مدارک بیشتر نیز مکاتبه می کردند. آن روزها اعتراض به آرای صادره افسران نیز رسیدگی می شد و به نوعی احساس می شد روندی منطقی بر رسیدگی حاکم است و افسران رعایت عدالت و انصاف می کنند. در میانه سال ۲۰۱۱ میلادی از این وضعیت در ایران سو استفاده شد و دو سه به اصطلاح شرکت مهاجرتی بدون هرگونه مجوز برای سودهای کلان به خصوص در شهر اصفهان شروع به ارسال مدارک تقلبی کردند به گونه ای که همانند برادران چینی با دریافت کپی گذرنامه پرونده ای کامل برای افراد جعل می کردند.

موضوع برای کبک روشن شد و با اعزام افسری به اصفهان و تحقیقات بیشتر روند رسیدگی به پرونده ها را برای مدتی متوقف کردند و بعد همان گروه افسران منصف اداره مهاجرت روشهایی را برای تشخیص پرونده های جعلی از پرونده های واقعی تعریف کردند. در این میان آنان که نشانی اصفهان داشتند و یا مدرکی از دانشگاه اصفهان زیر ذره بین بیشتر قرار گرفتند و ارسال سابقه بیمه برای اثبات سابقه کار الزامی شد. این اتفاقات اگرچه باعث شد بسیاری از متقاضیان بی گناه هم به آتش متقلبان بسوزند اما رفتار اداره مهاجرت کبک قابل تقدیر بود و به نظر نمی رسید که آنان از دایره انصاف خارج شده باشند و رسیدگی به پرونده ها اگر چه کندتر اما جریان داشت.

وضعیت اما اینطور نماند و پس از مدتی توقفی با معنا در رسیدگی ها اتفاق افتاد و پس از آن به ناگهان از متقاضیان طی نامه ای درخواست مدارک کردند همان مدارکی که پیش از این برای آنان ارسال شده بود تو گویی پرونده متقاضی به دیار نیستی رفته است و از ابتدا همه مدارک را درخواست می کنند. در گوشه ای از این نامه اشاره شده بود که مدارک بایستی از سوی یک دفتر اسناد رسمی در ایران تایید شود. آنان که خود اقدام کرده بودند متوجه آن یک خط نشدند و مدارک را پس از ترجمه با مهر وزارت خارجه و نیز دادگستری ارسال کردند که این خود منطقی بود و معنی ارسال ترجمه رسمی بر اساس قوانین ایران علاوه بر تایید محتوای سند تایید برابری اصل کپی پیوست ترجمه با اصل سند نیز از سوی سه مرجع یعنی مترجم رسمی، وزارت دادگستری و وزارت خارجه. این پرونده ها بدون درنگ از سوی اداره مهاجرت رد شدند. 

آنان که متوجه موضوع شدند و در گوشه آن نامه دوصفحه ای به آن جمله الزام به تصدیق کپی ها از سوی دفتر اسناد رسمی دقت کردند نیز سرگردان شدند. هیچ دفتر اسناد رسمی مهر لاتین نداشت و تایید با مهر فارسی و انضای فارسی نیز برای اداره مهاجرت کبک منطقی نمی نمود شاید بسیاری به همین استدلال باز بدون تایید مدارک را فرستادند و طبیعی است که اداره مهاجرت بدون فوت وقت پرونده آنها را نیز بست. بسیاری از دفاتر اسناد رسمی هم از تایید این مدارک به دلیل ترس موهومی که برخی از آنها از هرگونه ارتباط با مفهوم خارج نشینی و مهاجرت دارند از این کار سرباز زدند. بخشی از آنها هم دریافتند که زمان برای ساختن پول مناسب است و حتی برخی مهر انگلیسی تهیه کردند و برگه ای ۳ هزار تومان یا بیشتر از متقاضی بخت برگشته کبکی پول ساختند که با توجه به حجم مدارک برای خود رقمی است.

تحمیل هزینه ای اینچنین و سرگردانی متقاضیان بدون هر گونه دلیل به یقین ریشه در مشاوره غلطی دارد که اداره مهاجرت کبک از منبع و یا منابعی ناشناخته میگیرد و در خوش بینانه ترین حالت جز آزار فرد علاقمند به مهاجرت به کبک اثری ندارد. اگر سیستم  مترجمین رسمی و تایید آنها برای کبک قابل اعتماد نیست دلیل ندارد که دفاتر اسناد رسمی مورد وثوق باشند. 

خدا می داند چه تعداد پرونده تنها به دلیل اینکه یکی یا دو تا از برگه های ارسالی متقاضی مهر سردفتر را نداشت بسته شد بدون اینکه فرصتی به متقاضی داده شود که همان مدرک را آنگونه که می خواهند برای کبک ارسال کند. به نظر می رسید افسر کبکی منتظر است مو لای درز پرونده متقاضی بخت برگشته برود تا با شعفی وصف ناشندنی نامه رد را ارسال کند. از آن بدتر پرونده هایی که تنها یک یا دو روز ازمهلت تعیین شده به اداره مهاجرت دیرتر می رسید با وجود کامل بودن بدون درنگ بسته می شد. این موضوع را باید در کنار الزامات تحمیل شده به متقاضیان برای دریافت انواع و اقسام مهرها بر مدارکی که مجبور بود با وجود اینکه پیش از این داده است دوباره تهیه کند و نیز مشکلات عدیده ای که گاه برای ارسال بسته های پستی از ایران به دلیل مشکلاتی که همه می دانیم باید دید تا بتوان در مورد میزان بی انصافی افسر محترمی که با یک روز تاخیر پرونده را می بندد قضاوت درستی داشت.

با گذشت روزها شرایط از این نیز بدتر شد. نامه های ارسالی به اداره مهاجرت کبک برای اضفه کردن فرزند و آپدیت نمره زبان و ….. بی جواب می ماند. تو گویی کسی در ان نشانی نیست که نامه را دریافت کند. با پیگیری های بسیار روشن شد که نامه ها را ۶ ماه طول می کشد باز کنند و سیستم بسیار دقیق و روز شمار در برخورد با پرونده هایی که تنها یک روز دیر می رسند اینجا با گشاده دستی به خود برای باز کردن نامه های مردم وقت می دهد تو گویی مهلت و ددلاین تنها برای متقاضیان محترم است. ارسال ایمیل و دیگر روشهای مدرن ارتباطی هم از میان رقت و تنها یک طرفه شد و متقاضی در صورت ارسال ایمیل به تلفن زدن به اداره مهاجرت دعوت می شد و می شود و مجبور است با کسی آن سوی خط پس از انتظاری طولانی صحبت کند که هیچ در مورد پرونده اش نمی داند و جز پاسخهای کلی بی سر و ته به او نمی گوید. آن دسته از پاسخگویان که متعهد ترند از متقاضی می خواهند که فردا باز زنگ بزند شاید اطلاعاتی را برای او دریافت کرده باشد و در ۹۰ درصد موارد فردا روزی دگر است و باز همان چرخه باطل. 

وضعیت این روزها:

آنچه پیش از این بود هنوز هم همان است ولی چند ماهی است که به نظر می رسد افسران کمر همت بسته اند تا می توانند پرونده ها را رد کنند آن هم بدون دلیل نمونه اتفاقات غیر قابل باوری که این روزها می افتد را لیست می کنم و اطمینان دارم بسیاری از خوانندگان این مطلب خود را موضوع یکی از این موارد می دانند:

۱- کبک تنها بیمه تامین اجتماعی را می شناسد بنابراین کسانی که از سوی ۱۳ ارگان رسمی دیگر بیمه بازنشستگی و بیکاری دارند و در حقیقت سابقه رسمی دارند از نظر افسران کبکی اصلا شاغل نبوده اند مانند صندوق بازنشستگی کشوی، نفت، صدا و سیما، بانکها و ….. در این زمینه نکارنده تلاش زیادی کرده ایت که با ارسال مستندات قانونی و حتی نامه ای از دفتر وزیر کار ایران آنها را قانع کند که این رویه غیر منصفانه و غلط است ولی هیچ تاثیری تا این لحظه نداشته است. خوشبختانه آقای دکتر خدیر نماینده ایرانی تبار مجلس کبک لطف کرده اند واخیرا در حمایت از نامه ما مکاتباتی را انجام داده اند که هنوز بازخوردی نداشته است. در این زمینه همه پرونده های رد شده به این دلیل هم تجدید نظر خواهی شده اند و البته انتظاری جز تایید رای افسر حاصل نشده.

۲- این روزها افسران کبکی بدون شمارش امتیازات و بدون در نظر گرفتن کلیت پرونده برای آن نقص می تراشند و در جا پرونده را رد می کنند تو گویی این پرونده ها تنها کاغذ و شماره اند و انسانها و سرنوشت آنها موضوع نیستند مثلا در موارد متعدد پرونده ای به دلیل اینکه همسر متقاضی مدرک تحصیلی نفرستاده و یا مدرک کاری تهیه شده متناسب با دستور کبک ارسال نکرده رد شده است در حالی که اساسا آن پرونده بدون در نظر گرفتن تحصیلات و سابقه کار همسر امتیاز کافی دارد و نیازی به ارسال آن مدارک نبوده است. در مواردی فرد خویش فرما طی اعلامیه ای وضعیت کاری خود را اعلام کرده است به امضای خود و مدارک مثبته از جمله بیمه را نیز پیوست کرده است ولی افسر محترم به این دلیل که این متقاضی از کارفرما نامه استاندارد ارایه نکرده است او رد کرده است.

۳- فاجعه بار تر از آنچه گفتم زمانی است که افسر با بی دقتی تمام پرونده را ورق زده است و به ادعای کمبود مدرکی که در پرونده بوده است پرونده را رد کرده است به یکی می گویند نامه سابقه کار نفرستاده اید در حالی که فرستاده است و به دیگری گقته می شود بیمه نفرستاده اید و متقاضی می داند که آنرا در پرونده ارایه کرده است. گاه نیز به سادگی ادعا می شود که مدرک اصلی که فرستاده شده کپی است و آنها اصل خواسته بودند. این اتفاق در مورد بخصوص برگ بیمه افراد بسیار افتاده است.

۴- گذشته از بی عدالتی و بی انصافی در برخورد با پرونده ها که بیشتر شکل بهانه جویی دارد عدم امکان به چالش کشیدن این اشتیاهات و شاید به باور من غرض ورزیها در رسیدگی به پرونده ایرانیان رنج آور است. با وجود اینکه قانونا متقاضی می توانند ظرف ۹۰ روز به رای افسر اعتراض کند حتی یک مورد هم در دو سال اخیر سراغ ندارم که اعتراض رسیدگی شده باشد و به نفع متقاضی رای تغییر کند و این در حالی است که درنود درصد موارد اشتباه افسر محرز است 

۵- خدا نکند قرار باشد کبک برای شما مدرکی را ارسال کند. موارد متعددی داشته ایم که قرار بوده است سی اس کیوی فرزند تازه متولد شده و یا همسر به پرونده اضافه شده پرونده هایی که پیش از این از این شرایط کبک جسته اند و قبولی گرفته اند ارسال کنند. در بسیاری از موارد با وجود ماهها پیگیری هنوز مدرک دریافت نشده است و هر روز در تماس تلفنی قصه جدیدی ساز می شود

این رویه البته از نظر حقوقدانان کبک دور نمانده است و بسیاری از آنان در مجموعه انجمن حقوقدانان کبک به این رویه معترضند. رویه فعلی کبک کاملا غیرقانونی است و خلاف ارزشهای کبکی مورد ادعاست. رعایت عدالت و انصاف در تصمیمات دولتی در مورد اشخاص که از آن به Natural Justice تعبیر می شود پایه اصول حقوقی کبک است ضمن اینکه حق اعتراض به این تصمیمات غلط نیز به راحتی از این متقاضیان سلب می شود. این موضوع زمانی حساستر می شود که در بسیاری از موارد نامهای عربی افسران زیر نامه های رد می درخشد و این شایبه را نیز ایجاد می کند که نکند این رویه ریشه در این دارد که بسیاری از افسران اداره مهاجرت کبک عرب تبارند. بسیار امیدوارم که اینگونه نباشد که اگر باشد جای تاسف دو صد چندان است.  

پرونده های کارآفرینی:

در مورد کارآفرینان ایرانی نیز کبک سختگیری بسیاری را اعمال کرده است. در ماههای اخیر رد بی دلیل و گاه احمقانه پرونده متقاضی کارآفرینی زمانی اتفاق می افتد که پس از مکاتبه و درخواست حجم زیادی از مدارک  متقاضی را برای مصاحبه در استانبول خواسته اند و پس از ساعتها مصاحبه و بررسی گذشته فرد به دلایلی غیر قابل باور وی را رد می کنند. تو گویی نمایش مسخره ای با شرکت افسر و متقاضی و درگیر کردن خانواده او در جریان است و افسر از قبل با دستور رد وارد اتاق شده است. دلیل این خیمه شب بازی چیست را نمی دانم. پرونده کارآفرینی پذیرفته شده ایرانی در ماههای اخیر سراغ ندارم و اگر کسی هست که می تواند خلاف این بگوید تقاضا دارم با من تماس بگیرد.

در مصاحبه ای که خود در جریان بودم افسر ضمن تایید همه قابلیتهای متقاضی به صرف اینکه متقاضی نتوانست به سوالات جزیی و بی اهمیتی مانند اینکه در کدام محله شهر می خواهید ساکن شوید و فرزند خود را به کدام مدرسه خواهی فرستاد رد کرده است و البته هر کس را به دلیلی اینچنینی و بدون توجه به توانایی ها و قابلیتهای متقاضیانی که از سطح بالایی از تواناییها برخوردار بودند. تو گویی دستور این است که همه را رد کنند و تنها در این پورنده ها توجیهی هم بتراشند.

چه می توان کرد:

حقیقت این است که هر چه فریاد زده ایم نشنیده اند ولی شاید حرکتی هماهنگ بتواند شرایط را عوض کند. به همه متقاضیانی که از سوی کبک رد شده اند و خود را قربانی رویه بالا می دانند می خواهم که به امید ایجاد تغییر در رویه کبک:

۱- ایمیلی به آقای دکتر خدیرنماینده ایرانی تبار مجلس کبک به نشانی akhadir @ assnat .qc .ca بزنید و ضمن اشاره کوتاه به آنچه اتفاق افتاده حداکثر در سه خط با ذکر نام افسر از ایشان بخواهید که موضوع را از وزیر مهاجرت کبک پیگیر شوند و در مجلس در این خصوص از وی رسما سوال کنند. نامه می تواند فرانسه، انگلیسی و در صورتی که نمی توانید خوب بنویسید به فارسی باشد.

۲- ایمیلی به خانم آنا ماریا تریمونتی مجری برنامه the current  رادیو سی بی سی از طریق این صفحه بزنید و ضمن اشاره به روند رسیدگی غیر منصفانه به پرونده ها در کبک بخواهید برنامه ای را به آن اختصاص دهد 

۳- ایمیلی به آقای مایک فینرتی مجری برنامه Daybreak رادیو سی بی سی از طریق این صفحه بگذارید و باز با اشاره به وضعیت رسیدگی در کبک بخواهید در موردش صحبت کند.

ارسال رونوشتی از این مکاتبات به من به نشانی ali @ canpars . ca نیز موجب سپاس است

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar