بستن پرونده متقاضیان نیروی متخصص به بهانه عدم پاسخ به نامه ارسالی
04 جولای 2015 - 11:17
بازدید 194
5

پیش از این در مورد بی نظمی خارج از تصور اداره مهاجرت کبک در بررسی پرونده های نیروی متخصص این استان نوشته ام. (اینجا را بخوانید) این بی نظمی گاه با نوعی بهانه جویی همراه بود که موجب رد پرونده برخی متقاضیان شد. درخواست دوباره مدارک و تعریف مقرراتی دست و پا گیر برای تهیه […]

ارسال توسط :
پ
پ

پیش از این در مورد بی نظمی خارج از تصور اداره مهاجرت کبک در بررسی پرونده های نیروی متخصص این استان نوشته ام. (اینجا را بخوانید) این بی نظمی گاه با نوعی بهانه جویی همراه بود که موجب رد پرونده برخی متقاضیان شد. درخواست دوباره مدارک و تعریف مقرراتی دست و پا گیر برای تهیه مدارک بخشی از این جریان بود که به راحتی به افسر کیکی این اجازه را می داد که گاه بسیار غیرمنصفانه به بهانه نبود مهری بر یکی از دهها برگ مدارک متقاضی پرونده وی را رد کند. 

از مدتها پیش روشن بود که کبک را بنا بر کم کردن تعداد پرونده ها به هر قیمتی است و این در مورد به خصوص متقاضیانی که پرونده خود را در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ تحویل اداره مهاجرت کبک داده بودند نمود بیشتری داشت. این پرونده ها گذشته از آنکه با تاخیر بسیار در رسیدگی مواجه بودند چوب تغییر قوانین و عطف بماسبق شدن آنها را نیز بدون دلیل قانونی خورند اگر چه بعدها دادگاه عالی کبک این رویه را محکوم ساخت ولی سودی برای آنانکه قربانی شده بودند نداشت. (اینجا را بخوانید)

سختگیریهای غیر منطقی در به رسمیت شناختن منحصر بیمه تامین اجتماعی نیز برگ دیگری بر روشهای غیر منصفانه کبک افزود آنجا که کارکنان قانونی بسیاری از دستکاههای دولتی، نیمه دولتی و حتی خصوصی از دریافت قبولی کبک محروم ماندند. در این زمینه البته تلاشهایی شده است که به نظر بی نتیجه نبوه هر چند مشکل به طور کامل حل نشد. (اینجا و اینجا را بخوانید)

همه آنچه آمد در کنار سیستم تجدید نظر ناکارآمد که عملا در سه چهار سال گذشته تا آنجا که من می دانم در مورد پرنده های ایرانی هیچ خروجی مثبتی نداشته این گمان را ایجاد می کند که تو گویی عمدی در کار است. 

اخیرا به نظر می رسد کشتیبان را سیاستی دیگر آمده است که به طور موثر می تواند منجر به کم شدن میزان پرونده ها شود. احتمالا دوستان زیادی از متقاضیان سال ۲۰۱۱ و گاه ۲۰۱۲ کبک این تجربه تلخ را داشته اند که وقتی پیگیر پرونده خود شده اند به آنها گفته شده که پرونده شما بسته شده است. وقتی دلیل را جویا شده اند گفته می شود در فلان تاریخ نامه ای به شما ایمیل کرده ایم و یا به فلان نشانی پست کرده ایم و از شما درخواست مدارک کرده ایم و یا به مصاحبه دعوت کرده ایم و چون شما پاسخ نداده اید پرونده را بسته ایم. متقاضی هاج و واج می ماند که داستان چیست او که هر رزو ایمیل خود را چک می کرده، اسپم ایمیل را هم کنترل می کرده و مطمین است ایمیلی دریافت نشده نامه ای هم از طریق پست نگرفته است. این ادعاها البته به گوش افسر کبکی نمی رود و ساز خود را می زنند.

اگر آن متقاضی خود اقدام کرده باشد که هیچ ولی اگر کسی وکالت او را بر عهده داشته باشد انگشت اتهام نه به کبک که به سوی آن وکیل بخت برگشته خواهد بود. توضیح آن وکیل هم به گوش متقاضی نمی رود که او باور نمی کند یک سیستم دولتی می تواند تا این حد مشکل داشته باشد. و هستند متقاضیانی که رسالتی تاریخی بر دوش خود احساس می کنند که هر چه می توانند در فضای مجازی و این سو و آن سو علیه آن وکیل که خود قربانی سیاست بازی اداره مهاجرت است سمپاشی کنند.

در مبان انبوه موکلین مجموعه زیر مدیریت نگارنده یعنی شرکت کنپارس، افرادی که قربانی این سیاست ناجوانمردانه کبک شده اند به عدد انگشتان دست نمی رسد ولی از آنجا که از نعمت الهی مورد وثوق بودن بسیاری از متقاضیان مهاجرت برخوردارم و بسیاری از غیرموکلین ما خواننده مطالب وب سایتهای ما هستند و گاه در قالب کامنت در وبلاگ و یا ارسال ایمیل از وضعیت خود می گویند برای من روشن شد که این تنها یک بی نظمی اداری و یا خطای انسانی افسران نیست که به نظر می رسد بکارگیری فراگیر سیاست نابخردانه ای است برای بستن پرونده های متقاضیان ایرانی. روزی نیست که ایمیلی در این خصوص دریافت نشود و یا کامنتی در وبلاگ نگذارند.

مثلا دوستی به نام جعفر نوشته است:

“با سلام جناب اقای مختاری خسته نباشید. بنده در مهر ماه ۹۲ مدارک فرزند دومم رو به کبک ارسال کردم بعد از ۶ ماه که پیگیر پرونده شدم با تماس تلفنی متاسفانه گفتن که ما برای شما دو با ر ایمیل زدیم وگفتیم مدارک ارسالی قبلی خودمان ایراد داشته وچون شما به ایمیل ما جواب ندادید پرونده شما بسته شده . توضیح اینکه ما هیچگونه ایمیلی از طرف کبک دریافت نکردیم یک نامه اعتراض هم فرستادیم به دستشان رسیده امروزهم تماس گرفتیم گفتن پرونده که بسته بشه دیگه با ید تمام شده دانست ، هرچی ما میگیم که ایمیلی به دستمان نرسیده کسی گوش نمیکند . جناب آقای مختاری به نظر شما چطور میتونیم این پرونده بسته شده رو پیگیری کنیم تا به روال عادی برگردد ایا راهی وجود دارد یا نه کمکمان کنید باورکنید از سال ۲۰۱۲ پیگیر این کار هستیم”

جعفر تنها نیست و تنها یک نمونه از دهها موردی است که وضعیتی مشابه را توصیف کرده است که نشان از گستردگی موضوع دارد.

اگر آنچه من ادعا کردم درست باشد یعنی بستن پرونده ها به ادعای ارسال نامه و ایمیل بی پاسخی که هرگز فرستاده نشده و یا به عمد به نشانی غلط فرستاده شده، این یک آبروریزی بزرگ برای سیستم مهاجرت کبک است. احتمالا بسیاری ار متقاضیان هنوز نمی دانند که چه بر سر آنها آمده است و همچنان منتظر خبر از کبک هستند توصیه می کنم آنها که از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ در کبک پرونده باز کرده اند و بعد از نامه تاییدیه کشایش پرونده یا همان فایل نامبر خبر دیگری دریافت نکرده اند، حتما تماس تلفنی با اداره مهاجرت کبک داشته باشند و از وضعیت خود سوال کنند. این انتظار را هم داشته باشید که بشنوید پرونده شما بسته شده به دلیلی اینکه نامه ای فرستاده ایم و شما پاسخ نداده اید.

 برآنیم که در این زمینه اقدامی یا اقداماتی شایسته انجام شود و کبک را به پاسخگویی وادار کنیم.  اینکه قرار است چه بکنیم را اینجا بخوانید.  

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar