اینجا کار می کنم ولی بیمه ام از جای دیگر رد می شود
31 مارس 2017 - 0:00
بازدید 550
7

موضوعی در مورد بیمه بود که مدتهاست به دنبال فرصتی برای نوشتن در مورد آن بودم و می دانم مشکل بسیاری از افراد است. امروز ایمیلی از یک غیر موکل به دستم رسید که متعجب بود از اینکه افسر پرونده ایشان را رد کرده و متهم به misrepresentation  هم کرده است. نتیجه چنین اتهامی نیز […]

ارسال توسط :
پ
پ

موضوعی در مورد بیمه بود که مدتهاست به دنبال فرصتی برای نوشتن در مورد آن بودم و می دانم مشکل بسیاری از افراد است. امروز ایمیلی از یک غیر موکل به دستم رسید که متعجب بود از اینکه افسر پرونده ایشان را رد کرده و متهم به misrepresentation  هم کرده است. نتیجه چنین اتهامی نیز البته نه تنها رد پرونده که دو سال محرومیت برای هر گونه درخواست ویزا از دولت کاناداست.

داستان این بود که این دوست ما در شرکتی به کار مشغول بوده اند و قرارداد و گواهی کار نیز ارایه کرده اند اما آن شرکت ایشان را بیمه نکرده بوده است و او برای داشتن سابقه بیمه به روشی خود را در لیست بیمه شرکت دیگری جای داده است و به قول خودش بیمه اش از جای دیگر رد می شده است. او در پی درخواست افسر برای ارایه مدارک بیمه همان سابقه بیمه ای موجود را فرستاده است به این خیال که بیمه هم دارد و مشکل حل است. افسر نیز پس از مدتی ایشان را رد کرده است به این دلیل که با شرکتی که ایشان از آن بیمه شده تماس گرفته است و گفته اند اینجا کار نکرده است علاوه بر اینکه ایشان متهم به اظهار خلاف واقع و ارایه مدارک متضاد شده است. 

روشن است که این دوست عزیز تلاشی برای گمراه کردن افسر نداشته است و موضوع به وضعیت موجود در بازار کار ایران و نیز فهم افسران از موضوع بر می گردد. این یکی از همان بزنگاههایی است که باید گفت داشتن نماینده قانونی و یا وکیل خبره و با تجربه بسیار موثر است چه در مرحله ارسال پرونده و چه در مرحله آپدیت مدارک. برای رفع این مشکل می توان ظرایفی را بکار برد که از آن می گذرم اما تذکری است به برخی دوستان که افراد را به این توجیه که اقدام برای مهاجرت جز تکمیل چند فرم نیست به نداشتن وکیل و نماینده قانونی تشویق می کنند. 

اما پاسخ به این سوال که

چرا افسر چنین شرایطی را اینگونه قضاوت می کند؟

پاسخ روشن است. بودن در لیست بیمه یک شرکت و یا موسسه بر اساس قانون به این معنی است که شما رابطه استخدامی با آن شرکت دارید. سابقه بیمه شما مهمترین سند دولتی است که نشان از این رابطه دارد. از اینکه در ایران در هر دو سو تخلف می شود خبر دارم یعنی از یک سو بخشی از کارفرمایان افرادی را که برای آنان کار می کنند بیمه نمی کنند و از سوی دیگر افرادی را در لیست بیمه خود دارند که هرگز آنجا کار نمی کنند. ولی این واقعیت موجود تعریف قانونی را تغییر نمی کند.

برخی از متقاضیان را تصور این است که افسر می خواهد بداند ایشان بیمه بوده اند یا نه و هدف از درخواست بیمه این است. برای مثال برخی استدلال می کنند چون زیر پوشش بیمه درمانی همسرم هستم بنابراین بیمه دارم.

خیر دوست عزیز – افسر به دنبال این نیست که شما بیمه درمان بوده اید یا نبوده اید. او را دغدغه این است که راهی بیابد که ثابت شود به طریقی غیر از اظهار خود شما و کارفرمای شما رابطه کاری بین شما و او برقرار بوده است. این تنها از یک روش در سیستم ایران قابل دریافت است و آن داشتن سابقه بیمه است. فرض این است که کارفرما برای کسی جز کارمند خود حاضر نیست هزینه های بیمه و بازنشستگی سهم کارفرما را به عهده بگیرد. کارفرمایی که غیر کارمند خود را در لیست دارد متخلف است و تقلب کرده است و به همان اندازه قانون شکن است که کارفرمایی که کارمند خود را در لیست بیمه خود ندارد.

حال وقتی شما پرونده ای فرستاده اید و در آن اظهار کرده اید که در شرکتی شاغل بوده اید و قرارداد هم ارایه می کنید و بیمه شما به نام شرکت دیگری است از یک سو از نظر افسر تنها سابقه کار شما در شرکتی که بیمه دارید مورد قبول است و از سوی دیگر او در پرونده تناقض می بیند و فرض را بر این می گیرد که خلاف واقع گفته اید و سعی در گمراه کردن او داشته اید. اسناد رسمی که همان سابقه بیمه است سخنی دارد و دیگر پیوستها یعنی گواهی اشتغال و قرارداد کار سخنی دیگر و آن می شود که شده است.

سوالی اگر هست در وبلاگ من به نشانی mokhtari.canparsblog.com مطرح کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar