گوناگونی قومی در جمعیت کانادا تا سال ۲۰۳۱
04 دسامبر 2017 - 22:10
بازدید 440
12

نتایجی که در تحقیق زیر منتشر شده است بر اساس مطالعات صورت گرفته و پیش بینی های انجام شده درباره تنوع قومی در جمعیت کانادا تا سال ۲۰۳۱ است. مبنای تحقیق نیز عوامل و شاخص های اصلی تنوع جمعیتی بوده که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از: تولد در خارج از کانادا، اقلیت های […]

ارسال توسط :
پ
پ

نتایجی که در تحقیق زیر منتشر شده است بر اساس مطالعات صورت گرفته و پیش بینی های انجام شده درباره تنوع قومی در جمعیت کانادا تا سال ۲۰۳۱ است. مبنای تحقیق نیز عوامل و شاخص های اصلی تنوع جمعیتی بوده که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از: تولد در خارج از کانادا، اقلیت های آشکار، موقعیت نسلی، مذهب و زبان مادری.

در قانون تساوی حقوق اشتغال (Employment Equity Act) در تعریف اقلیت های آشکار  آمده است: «افرادی، به غیر از بومیان سرخ پوست، که از نژاد هند-اروپایی نباشند و رنگ پوستشان سفید نباشد.» 

این تحقیق توسط بخش میراث کانادایی اداره آمار کانادا، اداره منابع انسانی و توسعه مهارت های کانادا و وزارت مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا انجام شده است. این تحقیق به پنج زمینه یا وضعیت (سناریو) برای رشد جمعیت پرداخته است که این وضعیت ها شامل بخش مرجع و دو بخش با رشد کم و رشد بالا می شوند. در بخش مرجع نشان داده می شود که چنانچه وضعیت جمعیت شناختی فعلی کانادا به همین منوال به سیر خود ادامه دهد آینده جمعیتی کانادا چگونه خواهد بود. در وضعیت رشد کم، فرض بر پایین بودن میزان زاد و ولد، کاهش امید به زندگی و کم شدن میزان مهاجرت به کشور است در حالی که در وضعیت رشد بالا میزان همه مواردی که ذکرشان رفت بالا فرض شده است. برای مثال نرخ زایمان یا باروری در حالت رشد کم ۱.۵ و در حالت رشد بالا ۱.۹ فرزند برای هر زن در نظر گرفته شده است. این نرخ در حالت مرجع ۱.۷ فرزند برای هر زن است. 

نتایجی که در این تحقیق به دست آمده بر اساس مدل شبیه سازی شده کوچکی به نام Demosim است که در اداره آمار کانادا طراحی و پیاده شده است. این مدل نه تنها به این تحقیق امکان بررسی جمعیت های متفاوت را داده بلکه با کمک آن محققان توانسته اند ضریب متغیر رفتارهای جمعیت شناختی بین زیرگروه های جمعیتی را نیز بررسی و محاسبه کنند. 

از سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۳۱

بر اساس تحقیق تازه ای که با در نظر گرفتن وضعیت فرهنگی- قومی کشور کانادا انجام گرفته، طی دو دهه آینده در همه وضعیت های جمعیت شناختی به ویژه در شهرهای بزرگ و حومه آنها شاهد رشد قابل توجهی خواهیم بود.  

تا سال ۲۰۳۱ این احتمال وجود دارد که در حدود ۲۵ تا ۲۸ درصد از جمعیت کشور را افرادی که در خارج از کانادا به دنیا آمده اند، تشکیل دهند. این رقم بیشتر از رقم ۲۲ درصدی متولدین خارجی است که در فاصله سال های ۱۹۱۱ تا ۱۹۳۱ شاهد آن بوده ایم، که بالاترین رقم طی قرن بیستم محسوب می شد. در حدود ۵۱ درصد از این جمعیت نیز متولد قاره آسیا خواهند بود. 

در حدود ۲۹ تا ۳۲ درصد از جمعیت به یکی از اقلیت های آشکار تعلق خواهند داشت. این تعداد تقریبا دو برابر رقمی است که در نظرسنجی سال ۲۰۰۶ به چشم می خورد. اقلیت های آشکار به سرعت در بین متولدین کانادایی در حال گسترش هستند و اغلب آنها از فرزندان یا نوادگان مهاجران هستند.  

اکثریت غالب (۹۶ درصد) افرادی که  به یکی از اقلیت های آشکار تعلق دارند، در ۳ شهر بزرگ یا حومه آنها زندگی خواهند کرد. بر اساس وضعیت مرجع، تا سال ۲۰۳۱ اقلیت های آشکار ۶۳ درصد از جمعیت تورنتو را تشکیل خواهند داد، ۵۹ درصد از جمعیت ونکوور را خواهند ساخت و ۳۱ درصد از جمعیت مونترال را شامل خواهند شد. در مقابل تنها ۵ درصد جمعیت جاهایی مثل سنت جان، سادبری بزرگ، تروی ریویه، کبک یا ساگونای را متولدین خارج از کانادا تشکیل خواهند داد. 

  • جمعیت متولد خارج 

از حالا تا سال ۲۰۳۱ جمعیت کانادایی های متولد خارج از کانادا می تواند با سرعتی چهار برابر دیگر بخش های جمعیت رشد کند. در آن زمان جمعیت این گروه از کانادایی ها با توجه به فروض مختلفی که می توان برای موضوع مهاجرت در نظر گرفت، بین ۹.۸ تا ۱۲.۵ میلیون نفر خواهد بود. در آن زمان سهم افراد متولد خارج از ۲۰ درصد کل جمعیت در سال ۲۰۰۶ به ۲۵ تا ۲۸ درصد خواهد رسید. 

تا سال ۲۰۳۱ تقریبا در حدود نیمی (۴۶ درصد) از جمعیت ۱۵ سال به بالا متولد خارج از کانادا خواهند بود و یا حداقل یکی از والدین آنها متولد خارج از کانادا خواهند بود؛ رقمی که در سال ۲۰۰۶ فقط  ۳۹ درصد بوده است.   

  • جمعیت متولد کانادا

بدون در نظر گرفتن مهاجرت های آتی، تنوع قومی در میان متولدین کانادایی نیز افزایش خواهد داشت. بر اساس وضعیت مرجع، تا سال ۲۰۳۱ در حدود ۴۷ درصد کانادایی های نسل دومی به یکی از اقلیت های آشکار تعلق خواهند داشت؛ رقمی که در سال ۲۰۰۶ فقط ۲۴ درصد بوده است. نسل دومی به کسانی گفته می شود که در کانادا به دنیا آمده اند و حداقل یکی از والدینشان متولد خارج از کانادا هستند.

میزان تعلق داشتن افراد به یک اقلیت آشکار در نسل های سوم یا بیشتر گرچه کاهش پیدا می کند اما همچنان با رقم ۳ درصد، سه برابر میزان فعلی آن یعنی ۱ درصد خواهد بود. نسل سومی ها یا بیشتر به افرادی اطلاق می شود که در کانادا به دنیا آمده اند و والدین آنها و احتمالا پدربزرگ و مادربزرگ هایشان نیز متولد کانادا هستند. 

  • اقلیت های آشکار

بر اساس وضعیت های مختلفی که در این تحقیق در نظر گرفته شده و نتایج به دست آمده از هر یک، اقلیت های آشکار همچنان به واسطه حضور مهاجران قوام خود را حفظ می کنند و پابرجا می مانند. آنها از نظر میزان باروری کمی بالاتر از معمول خواهند بود و بافت جمعیتی جوان تری نیز خواهند داشت. در سال ۲۰۰۶ نیز سن متوسط این بخش از جمعیت ۳۲.۵ بود در حالی که باقی جمعیت کشور سن متوسطی برابر با ۴۰.۴ داشتند. 

بر اساس وضعیت های رشد کم و رشد زیاد در این تحقیق، تا سال ۲۰۳۱ حدود ۱۱.۴ تا ۱۴.۴ میلیون نفر از ساکنان کانادا در زمره اقلیت های آشکار قرار خواهند داشت و این رقم بیش از دو برابر آن چیزی است که در سال ۲۰۰۶ گزارش شده است یعنی ۵.۳ میلیون نفر. در مقابل پیش بینی می شود که باقی جمعیت کمتر از ۱۲ درصد رشد داشته باشند. 

جمعیت آسیای جنوبی ها (که متشکل هستند از اهالی کشورهای بنگلادش، بوتان، هند، مالدیو، نپال، پاکستان، سری لانکا. در بعضی از تعاریف کشورهای افغانستان، برمه، تبت و قلمروهای British Indian Ocean – که مشتمل بر هزار جزیره کوچک و بزرگ در دل اقیانوس هند است – نیز در محدوده آسیای جنوبی قرار می گیرند. در تقسیم بندی های UN کشور ایران نیز جزء منطقه آسیای جنوبی است در حالی که بسیاری از منابع ایران را جزء آسیای غربی می دانند) که همچنان یکی از بزرگ ترین اقلیت های آشکار هستند با بیش از دو برابر رشد از ۱.۳ میلیون نفر در سال ۲۰۰۶ به ۳.۲ تا ۴.۱ میلیون نفر تا آن زمان خواهند رسید. پیش بینی می شود که جمعیت چینی ها از ۱.۳ میلیون به ۲.۴ میلیون تا ۳ میلیون نفر افزایش پیدا کند.  

جمعیت اهالی جنوب آسیا، که در حال حاضر ۲۵ درصد اقلیت های آشکار را تشکیل می دهند، در آن زمان به ۲۸ درصد این گروه می رسد. این در حالی است که سهم جمعیت چینی ها در اقلیت های آشکار از ۲۴ درصد به ۲۱ درصد کاهش خواهد داشت. دلیل این امر این است که زنان چینی بر خلاف زنان آسیای جنوبی، یکی از پایین ترین نرخ های باروری در کانادا را دارند. در ضمن  کسانی که در چین به دنیا آمده اند نسبت به ساکنان آسیای جنوبی تمایل زیادتری به مهاجرت دارند.  

این احتمال نیز وجود دارد که جمعیت سیاهان و فیلیپینی های کانادا، که در سال ۲۰۰۶ سومین و چهارمین اقلیت آشکار بزرگ را تشکیل می دادند، در آن زمان به دو برابر میزان فعلی بالغ شود. اعراب و گروه های آسیای غربی تقریبا سه برابر خواهند شد که این میزان از رشد سریع ترین رشد در میان همه گروه ها است.   

  • طبقه بندی مذهبی

تا سال ۲۰۳۱ تعداد افرادی که در کانادا زندگی می کنند و مذهبی به جز مسیحیت دارند، تقریبا دو برابر سال ۲۰۰۶ خواهد شد و از رقم ۸ درصد فعلی به ۱۴ درصد خواهد رسید. 

سهم مسیحیان در این بین از ۷۵ درصد به ۶۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. تعداد افرادی که به هیچ مذهبی معتقد نیستند، نیز از ۱۷ درصد به ۲۱ درصد خواهد رسید.  

تا سال ۲۰۳۱ نیمی از جمعیت غیرمسیحی کانادا را مسلمانان تشکیل خواهند داد که این رقم نسبت به رقم ۳۵ درصدی آنان در سال ۲۰۰۶ رشد نشان می دهد.  

  • شهرهای بزرگ و حومه 

بر اساس وضعیت مرجع، تا سال ۲۰۳۱ بیش از ۷۱ درصد از همه اقلیت های آشکار کانادا در سه شهر بزرگ این کشور یعنی شهرهای تورنتو، ونکوور و مونترال زندگی خواهند کرد. 

در تورنتو ۲۴ درصد از جمعیت یا در حدود ۲.۱ میلیون نفر از آنان از اهالی جنوب آسیا خواهند بود که با توجه به سهم ۱۳ درصدی این گروه در سال ۲۰۰۶ در شهر تورنتو، آنها همچنان یکی از اقلیت های آشکار بزرگ در این شهر باقی خواهند ماند.  

در شهر ونکوور چینی ها با جمعیتی در حدود ۸۰۹ هزار نفر بزرگ ترین اقلیت آشکار خواهند بود. سهم چینی ها در جمعیت این شهر در سال ۲۰۰۶ حدود ۱۸ درصد از کل بوده و تا سال ۲۰۳۱ این رقم تا ۲۳ درصد کل جمعیت بالا خواهد رفت.  

در شهر مونترال اقلیت های آشکار در حدود ۳۱ درصد کل جمعیت را تشکیل خواهند داد که تقریبا دو برابر سال ۲۰۰۶ با ۱۶ سهم  درصدی از کل جمعیت است. احتمالا در سال ۲۰۳۱ جمعیت عرب ها در این شهر با جمعیت سیاهان در آن برابر خواهد شد.

توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ 26 اسفند 88 در همین وب سایت منتشر شده است. 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar