گفتگو با دکتر بهزاد منصوری درباره نشست‌های کنپارس ویژه پزشکان
23 نوامبر 2010 - 14:06
بازدید 197
7

در آستانه برگزاری نشست‌های تخصصی کنپارس ویژه پزشکان، فرصتی دست داد تا با آقای دکتر بهزاد منصوری، گفتگویی در زمینه جزییات نشست داشته باشیم که احتمالا پاسخ تعدادی از پرسش‌های‌تان را در میانه بحث خواهید یافت. همینجا جا دارد از ایشان که به رغم مشغله زیاد و زمان اندک، فرصتی در اختیار ما قرار دادند […]

ارسال توسط :
پ
پ

در آستانه برگزاری نشست‌های تخصصی کنپارس ویژه پزشکان، فرصتی دست داد تا با آقای دکتر بهزاد منصوری، گفتگویی در زمینه جزییات نشست داشته باشیم که احتمالا پاسخ تعدادی از پرسش‌های‌تان را در میانه بحث خواهید یافت. همینجا جا دارد از ایشان که به رغم مشغله زیاد و زمان اندک، فرصتی در اختیار ما قرار دادند سپاس‌گذاری کنیم.

جناب دکتر! برنامه نشست‌های این نوبت، چه مباحثی را دربر می‌گیرد؟

برنامه‌های این نوبت بیشتر مرور و دوره‌ای است بر کل برنامه‌هایی که پیش‌تر توسط ما و در زمینه آماده ساختن پزشکان برای پشت سر گذاشتن مراحل مختلف پذیرش و قبولی در برنامه پزشکی کشور کانادا ارائه شده است. این برنامه‌ها شامل موارد ذیل خواهد بود: آماده‌سازی برای شرکت در آزمون‌های تخصصی MCCE، MCCQE۱و آزمون زبان. برنامه بسیار ضروری دیگر برای این گروه از پزشکان این است که این عده چطور نامه‌های لازم را تهیه کنند. این نامه‌ها نیز شامل Interest letterو رزومه است. پزشکان محترم بعد از پشت سر گذاشتن این مراحل و انجام اقدامات لازم برای مهاجرت، باید برای خود یک رزومه قوی فراهم کنند. توصیه ما به آنها این است که طی مدتی که مشغول آماده‌سازی خود برای امتحان‌های مذکور هستند، در یک برنامه تحقیقاتی، حتی اگر شده به صورت داوطلبانه، شرکت کنند تا بتوانند رزومه خود را بهتر و غنی‌تر سازند.

تفاوت این نشست‌ها با نشست‌های قبلی در چیست؟

هر چه موکلین و سرویس‌گیرندگان شرکت این راه را به آرامی طی می‌کنند و پیش‌تر می‌آیند، نیازهای آنها نیز تغییر می‌کند و البته بیشتر می‌شود. در این نقطه آنها باید خود را برای مراحل بعدی آماده کنند. مرحله بعدی کار پزشکان در واقع شرکت در آزمون MCCQE۲است که برای پزشکان خارجی در کانادا بسیار مشکل‌آفرین است. علت این امر هم این است که نحوه برگزاری این آزمون در کانادا یا در امریکای شمالی تقریبا منحصر به فرد است. به واقع این شکل از برگزاری آزمون در ایران چندان رایج نیست. البته دربعضی از دانشگاه‌ها به‌خصوص در سطح برد تخصصی، این امتحانات که به نام امتحانات آسکی OSCEاز آنها یاد می‌شود، وجود دارد اما به هر حال پزشکان ایرانی یا پزشکانی که در خارج از امریکای شمالی تحصیل کرده‌اند با برنامه‌های این آزمون آشنا نیستند.

ویژگی این آزمون به‌گونه‌ای است که پزشکان باید حتما برای آن به‌طور خاص آماده شوند. اطلاعات پزشکی آنها و مهارت‌هایشان در کار پزشکی، برای عبور از این مرحله لازم است اما کافی نیست. هدف این است که به آنها به صورت کاملا ملموس و تخصصی نشان دهیم که این آزمون چگونه برگزار می‌شود و آنها به چه روش‌هایی باید خود را برای آن آماده کنند.

سوال مشترکی که در اغلب موارد پرسیده می‌شود این است که دانشگاه‌های کانادا اعلام می‌کنند که برای ورود به برخی برنامه‌های استانی نیاز به شرکت در آزمون MCCQE۲وجود ندارد اما مشتریان ما باید این نکته را بدانند که این حرف فقط روی کاغذ به این ترتیب ذکر شده و زمانی که در عمل موضوع رقابت برای گرفتن پذیرش در برنامه‌ها پیش می‌آید، داوطلبان آنقدر زیاد هستند که در مراحل مختلف گزینش، افرادی که این آزمون را نداده‌اند عملا از بسیاری از برنامه‌ها غربال می‌شوند و نمی‌توانند در آن دانشگاه‌ها با کسی رقابت کنند. بنابراین توصیه اکید ما به داوطلبان این است که حتما خود را برای آزمون‌هایی که گفتیم آماده کنند.

زمانی که موضوع رقابت برای گرفتن پذیرش در برنامه‌ها پیش می‌آید، داوطلبان آنقدر زیاد هستند که در مراحل مختلف گزینش، افرادی که آزمون دوم عملی را نداده‌اند نمی‌توانند با کسی رقابت کنند.

این نشست ویژه – یعنی معرفی آزمونی که فرمودید در واقع، دومین آزمون عملی و مهم‌ترین آزمون است – چه شکلی دارد و افراد حاضر باید انتظار چه نوع اطلاعاتی را از آن داشته باشند؟

 

در نشست‌ اول که جنبه عمومی و توضیح انواع آزمون‌ها و مراحل مختلف ورود به سیستم پزشکی کانادا است، من درباره این امتحان هم توضیحاتی خواهم داد اما جلسات آمادگی برای این آزمون را به صورت خصوصی برگزار می‌کنیم که در برنامه‌های تهران و مشهد نشست دوم محسوب می‌شود و روش اجرای آن هم با نشست عمومی تفاوت دارد چون به دلیل ماهیت آزمون، امکان این که این جلسات برای تعداد زیادی از افراد در یک‌ محل برگزار شود وجود ندارد. بنابر این تفاوت اصلی گفتگوی این‌بار ما با موارد قبلی، بیشتر در طرح مبحث آزمون MCCQE۲  است و این که پس از این‌که پزشکان تمام این مراحل را پشت سر گذاشتند، باید انتظار چه چیزی را داشته باشند.

خوب، حالا باید انتظار چه چیزی را داشته باشند؟

برای بسیاری از افراد، پایان آزمون دوم یعنی آزمون MCCQE۲در واقع تازه شروع کار است. از آن لحظه به بعد است که پزشکان دارای گواهی‌ یا  certifiedمی‌شوند و مجاز هستند که در برنامه‌های رزیدنتی یا در برنامه‌های پزشکی شرکت کنند. بسته به نیاز افراد برای مشاوره خصوصی، برنامه‌های متفاوتی برای آنها در نظر گرفته شده است. مسلما برای کسانی که آزمون اول را پشت سر گذاشته‌اند، بیشتر روی آزمون دوم و یا آزمون MCCQE۲تاکید می‌شود اما برای کسانی که هنوز آزمون اول را پشت سر نگذاشته‌اند، تاکید بیشتر روی آزمون اول و چگونگی آغاز برنامه‌ها است. این فرصت بسیار خوبی است برای پزشکان تا بتوانند به طور انفرادی و تک تک مسائل خود را مطرح کنند و در این اقدام مهم زندگی خود، تصمیمات بهتری اتخاذ کنند. اغلب مشتریان ما کسانی هستند که در جلسات قبلی هم شرکت کرده‌اند و یاDVDجلسات قبلی را در اختیار داشته و مشاهده کرده‌اند. بنا براین سعی ما بیشتر بر این است که صحبت‌های خود را به مراحل پیشرفته‌تری که آنها بدان نیاز دارند اختصاص دهیم. اما به هر حال چنانچه این نیاز وجود داشته باشد، آمادگی این را هم داریم که در مورد مسائل ابتدایی یا امتحانات اولیه هم صحبت کنیم.

اگر مخاطبان احتمالی برنامه بخواهند بدانند نوع اطلاعات ارائه شده در چه دسته‌بندی قرار می‌گیرد، یعنی اطلاعات کلی درباره مسیر حرکت و آزمون‌هاست و یا وارد جزییات هم می‌شوید پاسخ شما چیست؟

بعد از سمینار دوم که در تهران برگزار شد، شرکت کنپارس تغییر سیاست کلی داد، به این ترتیب که قبل از آن تاریخ ما اطلاعات جزئی را در اختیار کسانی که در این کنفرانس‌ها شرکت می‌کردند، قرار می‌دادیم اما بعد از این کنفرانس چون دیدیم اطلاعات جزئی چندان استفاده‌ای برای کسانی که هنوز اطلاعات کلی را درک نکرده‌اند ندارد، تصمیم گرفتیم که در این سمینارها بیشتر به اطلاعات کلی بپردازیم تا این مسائل در ذهن مشتریان کاملا جا بیفتد. کسانی که تصمیم گرفته‌اند تا اقدام بزرگ مهاجرت را انجام دهند و می‌خواهند از آن بهترین استفاده را ببرند و در شغلی که واقعا شایسته آن هستند مشغول به کار شوند، باید در نظر داشته باشند که برای رسیدن به هدف راه بسیار پیچیده و مشکلی را پیش روی دارند اما نکته این‌جاست که امکان و امید دسترسی به این هدف مهم وجود دارد. بنا براین بسیار اهمیت دارد که این صحبت‌ها را بشنوند و اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشند تا بتوانند تصمیمی جدی بگیرند و برای نیل به آن تلاش کنند.

پس اگر بخواهیم دسته‌بندی بکنیم در نشست اول، عمده بحث‌ها در باره مسیر ورود به سیستم است و حالت کلی‌تر دارد. البته در همین بحث‌ها تغییراتی که در خلال دو سال اخیر اتفاق افتاده بیان می‌شود و اطلاعات به‌روزرسانی می‌شوند. نشست دوم با تاکید بر روی ازمون عملی MCCQE۲، برای کسانی‌که به اطلاعات جزیی‌تر نیاز دارند مفید است. مجموعه نشست‌های خصوصی هم که به زمان‌های نیم‌ساعته تا یک ساعت و نیمه تفکیک شده برای دوستانی تدارک دیده که می‌خواهند پرسش‌های خیلی جزیی و شخصی خود درباره نحوه ورود به سیستم را بپرسند و یا درباره وضعیت خاص خود مشورت بگیرند.

البته در همین نشست‌ها، ما باز هم برنامه‌های ویژه‌ای را که در کنپارس در قالب دو نوع قرارداد برای پزشکان تدوین کرده‌ایم به حضار معرفی خواهیم کرد. کسانی‌که خواهان اطلاعات خیلی جزیی و همراهی گام به گام ما در پیمودن مسیر طولانی ورود به سیستم پزشکی کانادا هستند می‌توانند از این برنامه‌ها استفاده کنند. همچنین اگر حضار خواهان جزییات بیشتری از این برنامه‌ها برای اشنایی بیشتر هستند می‌توانند در خلال نشست اول، پرسش‌های خود را مطرح کنند.

علاوه بر این تیمی از همکاران مجموعه زیر نظر من در حال آماده‌سازی بسته‌های اطلاعاتی مفیدی هستند که بسیاری از اطلاعات کاربردی درباره نشریات تخصصی پزشکی در کانادا و آمریکای شمالی، موسسات آموزشی و منابعی از این دست را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. این نوع اطلاعات که معمولا از سوی پزشکان ایرانی زیاد درخواست می‌شود در واقع حکم پنجره‌هایی به سوی سیستم پزشکی آمریکای شمالی است که می‌تواند برخی از زوایای بحث را به پزشکان ایرانی نشان دهد.

قبل از طرح پرسش بعدی می‌خواستم از فرصت استفاده کنم و بپرسم شما چه توصیه ویژه‌ای برای پزشکان متقاضی امر مهاجرت دارید، موردی که به نظرتان شاه بیت و نقطه کانونی توجه باید باشد؟

مهم‌ترین بحث شاید این باشد که کسانی‌که سابقه تحصیل پزشکی در امریکای شمالی را ندارند، باید بدانند که برای آشنایی کافی با سیستم پیچیده پزشکی در این بخش از جهان باید زمان کافی صرف کنند. این سیستم با سیستم پزشکی در ایران و به عبارت دیگر با سیستم‌های موجود در بسیاری از کشورهای شرقی تفاوت اساسی دارد؛ هم از جهت نوع درمان، هم از نظر نوع آموزش و مطالبی که به پزشکان ارائه می‌شود و به طور کلی از نظر سیستم درمانی و بهداشتی. بنا براین تلاش ما بر آن است تا با صحبت مکرر در این‌باره این مسائل را برای مخاطبان روشن کنیم.

مسئله موفقیت در ورود به سیستم پزشکی کانادا بیشتر به جدیت افرادی که راه مهاجرت به کانادا را انتخاب کرده‌اند برمی‌گردد و این‌که تا چه حد حاضرند تلاش کنند و برای رسیدن به این هدف هم از راهنمایی‌های درست بهره می‌برند.

در پایان این سوال بسیاری از مخاطبان سایت است، آیا واقعا پزشکان مهاجر آینده شغلی مناسبی در کانادا خواهند داشت؟ از این نظر مهم است که اخبار و دیدگاه‌های متناقض و متضادی از سوی پزشکان مهاجرت کرده به گوش می‌رسد.

این تجربیات متفاوت بوده است. برخی معتقد بوده‌اند که شانس ورود به این سیستم وجود دارد و توانسته‌اند وارد سیستم بشوند و برخی نیز مخالف این عقیده هستند. این مسئله بیشتر به جدیت افرادی که راه مهاجرت به کانادا را انتخاب کرده‌اند برمی‌گردد و این‌که تا چه حد حاضرند تلاش کنند و برای رسیدن به این هدف هم از راهنمایی‌های درست بهره می‌برند. دیده شده که خیلی از دوستان با سعی زیاد مراحل اولیه مهاجرت را پشت سر گذاشته‌اند اما به دلیل برخوردار نبودن از مشاوره‌های درست قبل از آمدن به کانادا، دیر به فکر برخی مسائل افتاده‌اند و بعضی  از فرصت‌ها را از دست داده‌اند. بنا براین تجربه موفق شدن یا موفق نشدن کاملا شخصی است و کسی نمی‌تواند در این‌باره اظهار نظر قطعی کند. افراد بسیار زیادی بوده‌اند که هم توانسته‌اند شرایط سخت تحصیل در ایران و رقابت‌های ورود در این رشته را با موفقیت پشت سر بگذارند و در ضمن توانسته‌اند با تلاش زیاد در سیستم پزشکی کانادا نیز به موفقیت برسند. مشاهده موفقیت این عده  در این مرحله همواره ما را بسیار امیدوار می‌کند و طبیعی است که این موضوع نیازمند سعی و تلاش زیاد و همین‌طور راهنمایی‌‌های افرادی است که با این مسیر آشنا هستند.

در نظر داریم که اگر مجموعه شرایط فراهم شود برخی از کیس‌های موفق را در این نشست معرفی کنیم تا شرکت کنندگان با نمونه‌های ملموس برخورد داشته باشند.

آیا در نشست‌ها به سایر تخصص‌های حوزه بهداشت و درمان نظیر پرستاری، داروسازی، دندان‌پزشکی،…پرداخته می‌شود؟ حضور متخصصان آن رشته‌ها در نشست‌ها چقدر برای آنها مفید است؟

این نشست‌ها به پزشکان اختصاص دارد. در مورد رشته‌های دیگر تخصصی در حوزه بهداشت و درمان از جمله دندان‌پزشکی، داروسازی و یا پرستاری در فرصت‌های بعدی، افراد دیگری صحبت خواهند کرد اما ما تمرکز خود را بر رشته پزشکی محدود کرده‌ایم.

با تشکر مجدد از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، امیدواریم شاهد برگزاری نشست‌های موفقی در تهران و مشهد باشیم.

من هم از شما تشکر می‌کنم و امیدوارم مجموعه همه این بحث‌ها و تلاش‌ها به موفقیت بیشتر پزشکان مهاجر ایرانی در کانادا منجر شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar