توصیه‌های نوروزی برای غربت‌نشینان
19 مارس 2015 - 19:13
بازدید 218
9

نکاتی بوده که گهگاه به دوستان تازه‌وارد در مورد نوروز در کانادا توصیه شده است. در اینجا تصمیم گرفتم به‌جای بهاریه‌نویسی برخی از آنها را روی کاغذ (مانیتور) بیاورم.   چهارشنبه‌سوری بزرگ‌ترین مشکل ایرانیان کانادا یا حداقل ساکنان تورنتو تا سال‌ها این بود که به مقامات شهرداری و سازمان آتش‌نشانی بفهمانند چهارشنبه‌سوری بدون روشن کردن […]

ارسال توسط :
پ
پ

نکاتی بوده که گهگاه به دوستان تازه‌وارد در مورد نوروز در کانادا توصیه شده است. در اینجا تصمیم گرفتم به‌جای بهاریه‌نویسی برخی از آنها را روی کاغذ (مانیتور) بیاورم.

 

چهارشنبه‌سوری

بزرگ‌ترین مشکل ایرانیان کانادا یا حداقل ساکنان تورنتو تا سال‌ها این بود که به مقامات شهرداری و سازمان آتش‌نشانی بفهمانند چهارشنبه‌سوری بدون روشن کردن و پریدن از روی آتش معنا ندارد! پریدن از روی آتش؟ آنها هنوز هم باور ندارند که کسانی به اختیار خود از روی شعله‌هایی به ارتفاع 2 متر و حتی بیشتر جهش کنند. به همین دلیل به‌رغم اینکه پس از انجام توافقات، این کار در محوطه باز، در داخل ظرف‌های ویژه کوچک و با نظارت کامل آتش‌نشانی انجام می‌شود هنوز هم می‌توانی احساس کنی که انگشت‌های آنها روی دسته‌ شیرهای سر شلنگ‌ها منتظر شلیک است! امسال متاسفانه سه‌شنبه آخر سال قرار است خیلی سرد باشد و شاید مثلا جشنی که به همت آقای رضا مریدی چون سال‌های گذشته در ریچموندهیل برگزار می‌شود خیلی نچسبد اما سال‌هایی هم بوده که واقعا هوا همراهی کرده مثلا در 2012 و 2013.

 

مهمانی‌ها، زمان‌بندی و تعطیلات ماه مارچ

ما در کانادا خیلی رسم دید و بازدید نداریم. معمولا در یک برنامه مشترک در یک رستوران یا پارتی-روم یک کاندو یا مهمانی منزل یکی از دوستان جمع می‌شویم و همگی یکجا دیدارها را تازه‌ می‌کنیم. برای اغلب ما که از آن برنامه‌های طولانی خانه این و آن رفتن در عذاب بودیم حضور در کانادا واقعا غنیمت است اما خوب هماهنگ کردن یک روز خاص که برای همه مناسب باشد هم گاهی دشوار است. اینکه خود این روز شنبه باشد یا یکشنبه و اصلا در چه هفته‌ای باشد قصه جدایی دارد. گاهی برای اینکه بشود همه را جمع کرد مجبوری چند هفته‌ای صبر کنی و در نیمه دوم فروردین یا دیرتر برنامه‌ریزی کنی. امسال زمان شروع سال جدید خیلی خوب است چون ساعت تحویل سال به‌وقت کانادا بعد از ظهر جمعه است و دو روز پشت سر آن تعطیلات آخر هفته. در انتاریو برنامه چهارشنبه‌سوری و نوروز در هفته تعطیلی مدارس موسوم به March Break افتاده که برنامه‌ریزی را باز هم ساده‌تر می‌کند. همچنین این زمان‌بندی برقراری مجالس جشن‌های نوروزی که توسط برخی مراکز برگزار می‌شود و همچنین کنسرت‌های موسیقی را هم پررونق‌تر می‌کند.

اما در مورد سال‌های دیگر هم که گاه زمان تحویل سال در صبح وسط هفته می‌افتد یک نکته‌ای که باید تازه‌واردان بدانند موضوع امکان گرفتن مرخصی در نوروز از کارفرما و بحث‌های قانونی مرتبط با آن است. چون نوروز در کانادا در مجلس فدرال به رسمیت شناخته شده توصیه می‌کنم که هر جا مشغول به کار شدید حتما نحوه گرفتن مرخصی مرتبط با این روز را سوال کنید.

نکته آخر اینکه تجربه نشان داده تنها ماندن در چنین روزی به‌بهانه تماس با والدین، حداقل در سال اول حضور در کانادا اصلا فکر خوبی نیست. معمولا در این اولین سال، در بهاری که هنوز سرما و قطعات برف در بیرون حضور دارد و مهاجر تازه‌وارد با کلی مشکل و دغدغه ذهنی و فکری و مالی درگیر است، در خانه ماندن در کنار هفت سین کوچک و بعضا ناقص و تلاش برای تماس با خانواده در ایران (که خیلی وقت‌ها به دلیل ترافیک شدید خطوط ممکن نیست) و یاد کردن از گرما و حضور عزیزان و …جز غم و اندوه و چه‌بسا، افسردگی ثمر دیگری ندارد

برای مطالعه متن کامل، این صفحه از وبسایت پرنیان و یا این صفحات از نسخه دیجیتالی شماره 31-32 پرنیان را ببینید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar