گزارش تحلیلی وضعیت مهاجران در بازار کار: بخش دوم – بررسی موانع پیش روی مهاجرین در جذب شدن به بازار کار کانادا
19 دسامبر 2009 - 11:28
بازدید 219
9

  مجید بسطامی  در پست قبلی به برخی از زوایای وضعیت اشتغال مهاجران در بازار کار کانادا اشاره کردیم. آن پست به معرفی اجمالی گزارش اخیر مرکز آمار کانادا و برخی نتایج بررسی‌های قبلی در این باره می‌پرداخت. در این پست به ادامه بررسی نتایج گزارش‌های قبلی درباره مهم‌ترین موانع پیش روی مهاجران خصوصاً اختلاف […]

ارسال توسط :
پ
پ

 


مجید بسطامی 

در پست قبلی به برخی از زوایای وضعیت اشتغال مهاجران در بازار کار کانادا اشاره کردیم. آن پست به معرفی اجمالی گزارش اخیر مرکز آمار کانادا و برخی نتایج بررسی‌های قبلی در این باره می‌پرداخت. در این پست به ادامه بررسی نتایج گزارش‌های قبلی درباره مهم‌ترین موانع پیش روی مهاجران خصوصاً اختلاف در سیستم‌های آموزشی در مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌پردازیم.    این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

گزارش مورد اشاره، بر اساس بررسی تحقیقات پیشینی این مسائل را به عنوان مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌توانند به صورت مانع در مقابل مهاجرین برای جذب شدن سریع آنها به بازار کار کانادا عمل کنند، فهرست می‌کند:   این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

  • تایید مدارک دانشگاهی و حرفه‌ای خارج از کانادا
  • تفاوت در سطوح تحصیلاتی در کشورهای مختلف
  • تفاوت در میزان و مدارک مربوط به تجارب کاری در داخل و خارج از کانادا
  • اختلاف در کیفیت تحصیلات در کشورهای مختلف
  • ضعف در مهارت‌های زبانی و نتایج آن
  • ضعف در برقراری ارتباطات اجتماعی
  • میزان آشنایی با بازار کار کانادا و فرهنگ حاکم بر آن   این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

  همانطور که دیده می‌شود ۴ مورد از ۷ مانع مهم شناسایی شده بر سر راه جذب متخصصان مهاجر، مستقیماً در ارتباط با تحصیلات دانشگاهی و تجارب شغلی وابسته به این تحصیلات است و این اصلاً عجیب نیست. سیستم امتیازبندی و تعریفی که کانادا از نیروهای متخصص (که بیش از ۷۰ درصد ویزاهای مهاجرت به کانادا تحت این عنوان یا مرتبط با آن صادر می‌شود) دارد تحصیلات دانشگاهی و ارزیابی مدارک آن را بسیار پراهمیت ساخته و همین نکته به پیدایش موانع جدی در برابر مهاجرین منجر شده است. با مشاهده اطلاعات این جدول روشن می‌شود که چگونه در مدت حدود ۱۰ سال بر تعداد مردان دارای تحصیلات دانشگاهی از مبدا جنوب آسیا ۱۱ درصد افزوده شده است. در سال ۲۰۰۱، بیش از ۶۰ درصد افراد بین ۲۵ تا ۵۴ سال (یعنی دوره سنی که از نظر کانادا مهم‌ترین دوران اشتغال افراد شناخته می‌شود) که از مناطقی چون آسیا به کانادا مهاجرت کرده‌اند، حداقل دارای مدرک لیسانس بوده‌اند. این آمار هم‌اکنون بالاتر رفته است. 

در واقع از حدود سه تا چهار دهه گذشته سه اتفاق هم‌زمان به ایجاد تغییرات عمده در بازار کار کانادا در مورد مهاجرین منجر شده است.

  1. افزایش تعداد مهاجرین به کانادا. این واقعه با توجه به پیری جمعیت کانادا و نیاز این کشور به افزایش حداقل ۱۲ میلیون نفر تا ۲۰ سال آینده در دهه آینده شدیدتر خواهد شد.
  2. تغییر ترکیب جمعیتی مناطقی که مهاجرین کانادا را تامین می‌کردند از سمت اروپا به سوی آسیا و خاورمیانه.
  3. افزایش قابل توجه دارندگان مدارک و مدارج دانشگاهی.   این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

  به زبان دیگر کانادا در ۳۰ سال اخیر مداوماً با نیروهای تحصیل کرده جدیدتری برخورد داشته که از سطح تحصیلات بالایی برخوردار بوده‌اند اما نه آنها با فضاهای حاکم بر کانادا و بازار کار این کشور (که عمدتاً تاثیر گرفته از انگلستان، آمریکا و نهایتاً فرانسه بوده) آشنایی داشته‌اند و نه بازار کار این کشور خود را برای ارزیابی و آشنایی با این گروه آماده کرده بوده است. از یاد نبریم که در دهه گذشته کشورهایی چون چین، هند و ایران در میان ۱۰ کشور اول تامین کننده مهاجرین به کانادا قرار دارند درحالیکه تقریباً هیچگونه مشابهتی از نظر سیستم‌های آموزشی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بین این کشورها با کانادا وجود ندارد. 

اگر به آن فهرست هفت‌گانه بازگردیم، شاید برخی از این موارد مشابه هم به نظر برسند. در واقع چنین نیست. هر چند که موارد اول تا چهارم وجوه مشابهی با هم دارند و باید گفت که ریشه اغلب آنها یکی است. در اینجا با بررسی این وجوه مشابه (در واقع، ریشه مشترک) سعی می‌کنم تصویر روشن‌تری هم از بازار کار کانادا و فضای حاکم بر آن فراهم آورم. 

اگر قرار باشد یک عامل مهم را ریشه همه ۴ مورد اول نامید باید آن را به تفاوت در سیستم‌های آموزشی کشورها (حداقل در مقطع تحصیلات تکمیلی و پس از دوران دبیرستان) نسبت داد. البته در بررسی عمیق‌تر خواهیم دید که موضوع پیچیده‌تر است و از دوران آموزش در مدرسه آغاز می‌شود.     این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

چند نکته در این میان واضح‌تر هستند و می‌توان با سرعت بیشتری از آنها گذر کرد مثلا مورد چهارم که به تفاوت در کیفیت آموزشی مربوط می‌شود و یکی از مشکلات جدی بسیاری از مهاجران است عموما شامل حال متخصصان ایرانی خصوصا کسانی که از دانشگاه‌های دولتی یا غیردولتی معتبرتر فارغ‌التحصیل شده‌اند نمی‌شود. کسی که به فرض لیسانس مکانیک از دانشگاه شریف یا تهران یا پلی‌تکنیک داشته باشد از نظر داشته‌های علمی و تخصصی چیزی از به فرض یک فارغ‌التحصیل دانشگاه یورک یا تورنتو کم ندارد و به همین دلیل هم دانشجویان ایرانی اگر مشکل زبان نداشته باشند به راحتی از بهترین دانشگاه‌های کانادایی در مقاطع بالاتر پذیرش دریافت می‌کنند. البته واضح است که همه دانشگاه‌های ایران دارای چنین وضعیتی نیستند اما در مجموع اوضاع ایرانیان چندان بد نیست. این مورد بیشتر به برخی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌هایی از خاورمیانه یا هند یا آفریقا باز می‌گردد که کیفیت تحصیلات دوران دبیرستان و دانشگاه در آنها فاصله زیادی با دانشگاه‌های کانادا دارد. البته همین حساسیت‌ها سبب می‌شود که تمامی فارغ‌التحصیلان خارج از کانادا بیشتر زیر ذره‌بین قرار بگیرند. 

البته یک نکته ظریف در این میان وجود دارد و آن میزان آشنایی سردمداران نظام آموزشی و تصمیم‌گیران بازارهای کاری از وضعیت فارغ‌التحصیلان کشورهای مختلف است. از آنجا که شباهت‌های نظام‌های آموزشی آمریکا و کانادا به یکدیگر بسیار زیاد است و بسیاری از مدیران و مقامات ارشد آموزشی یا تخصصی کانادایی احتمالا حداقل در یک مقطع تحصیلی در آمریکا تحصیل کرده‌ یا تدریس داشته‌اند و همچنین بسیاری از رویه‌های آموزشی و مرامنامه‌ها یا دستورالعمل‌های تخصصی و حرفه‌ای در کانادا اقتباس شده از مشابه‌های آمریکایی است فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آمریکایی (و در مقام بعد، بریتانیایی) معمولاً با کمترین موانع موجود برای گرفتن تاییدیه‌های تحصیلی، تطبیق مدارک دانشگاهی و پرش از آزمون‌های حرفه‌ای روبرو هستند.    این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

شاید اگر روزی سایر کشورها هم بتوانند چنین وضعیتی را شاهد باشند یا روند مشابهت سیستم‌های آموزشی بیشتر شود یا نهادهای بین‌المللی برای تطبیق رشته‌ها و ارائه رتبه‌بندی‌های معتبر علمی تشکیل شوند این مشکل تا حد زیادی رفع شود. هم‌اکنون حرکت‌هایی به سمت کاهش این موانع در کانادا دیده شده است. مثلا در رشته‌های پزشکی گشایش گیت‌های جدید برای برخی از فارغ‌التحصیلان در کشورهای دیگر (متاسفانه ایران در این میان حضور ندارد) نویدبخش حرکت‌های جدید است.    این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

همچنین خبر جدید وزاری منابع انسانی و مهاجرت کانادا در اوایل ماه دسامبر ۲۰۰۹ که در همین وب‌سایت منعکس شد نشان می‌دهد که حرکت‌های جدیدی برای کاهش این موانع آغاز شده که باید نتایج آن را در ادارات وابسته که وظیفه ارزیابی مدارک تخصص‌های مربوطه را دارند مشاهده کرد و آنگاه دید که نتیجه این تغییرات تا چه میزان بر روی جذب سریع‌تر مهاجرین به بازار کار به صورت عمومی و مهاجرین ایرانی به صورت خاص اثر خواهد داشت.    این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

در پست بعدی به اختلافات عمیق‌تری در سیستم‌های آموزشی-تحصیلی حاکم بر کشورها و تبعات آنها بر کندی روند جذب شدن به بازار کار کانادا می‌پردازیم

 

 

این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar