کالج یا دانشگاه؟
23 فوریه 2011 - 8:49
بازدید 242
8

یکی از پرسش‌هایی که معمولا مهاجران می‌پرسند این است که بهتر است در کالج ادامه تحصیل بدهند یا دانشگاه؟ پیشتر در سلسله مقالاتی به تفاوت‌های هر یک و اینکه ادامه تحصیل در هر یک از این مراکز باید با چه اهداف و برنامه‌هایی انجام شود به تفصیل سخن گفته‌ایم. به صورت اجمالی: تحصیل در کالج […]

ارسال توسط :
پ
پ

یکی از پرسش‌هایی که معمولا مهاجران می‌پرسند این است که بهتر است در کالج ادامه تحصیل بدهند یا دانشگاه؟ پیشتر در سلسله مقالاتی به تفاوت‌های هر یک و اینکه ادامه تحصیل در هر یک از این مراکز باید با چه اهداف و برنامه‌هایی انجام شود به تفصیل سخن گفته‌ایم.

به صورت اجمالی:

تحصیل در کالج ارزان‌تر، سریع‌تر و متناسب‌تر با نیازهای بازار کار است و معمولا برای مشاغل با سطح درآمدی متوسط، نظر کارفرمایان را بیشتر جلب می‌کند. گرفتن پذیرش تحصیلی هم در آن آسان‌تر است.

تحصیل در دانشگاه پرهزینه‌تر و طولانی‌تر است. جنبه‌های تئوری آن هم بر جنبه‌های عملی مقدم است اما در درازمدت فرصت‌های شغلی با درآمدهای بالاتر را فراهم می‌آورد. البته دریافت پذیرش خصوصا در رشته‌های پرطرفدار دانشگاه‌های مشهور چندان اسان نیست.

بهترین استراتژی، ترکیبی از این دو به صورت برنامه میان‌مدت و بلندمدت است اما اینکه فرد اول دانشگاه برود و بعد یک دوره کوتاه‌مدت کالج را برای افزودن شانس ورود به بازار کار پشت سر بگذارد یا در ابتدا به کالج برود و در فاصله طولانی‌تر و پس از ورود به بازار کار، تحصیلات دانشگاهی خود را ادامه دهد به رشته تحصیلی، شرایط بازار کار، میزان آمادگی‌های فرد، سن و شرایط خانوادگی و برنامه‌های درازمدت وی برای حضور در بازار کار بازمی‌گردد و باید با دقت بررسی و انتخاب شود. توجه داشته باشید که تداوم موفقیت در بازار کار کانادا به جز از طریق تحصیل و فراگیری مداوم و پیوسته و تا زمان بازنشستگی مقدور نخواهد بود اگر چه ممکن است که این امر در سال‌های بعد از طریق شرکت در کارگاه‌های آموزشی کوتاه‌مدت یا کلاس‌های انفرادی نیم‌ترمی متحقق شود و لزوما به معنای تحصیل در یک دوره آموزشی مثلا ۲-۳ ساله نیست.

اما اینکه به صورت کلی و خصوصا برای افراد جوان‌تر و فارغ‌التحصیلان دبیرستانی چشم‌انداز شغلی بین ادامه تحصیل در کالج یا دانشگاه به چه صورتی است در مقاله زیر بررسی شده است.

کالج یا دانشگاه؟ متخصصان هر دو را راهی مطمئن برای راهیابی به بازار کار می‌دانند

چیزی به پایان زمان ثبت‌نام برای سال تحصیلی آینده دانشگاه‌ها وکالج‌ها نمانده اما دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان در کانادا باید یک نکته را بدانند و آن هم این است که برای راهیابی به بازار کار لازم نیست در انتخاب دانشگاه یا کالج برای ادامه تحصیل خیلی نگران باشند زیرا آمارها نشان می‌دهند  که هر دوی این انتخاب‌ها می‌توانند به کسب یک کار خوب و تمام وقت در آینده ختم شوند البته با این تفاوت که کالج‌ها دانشجویان خود را سریع‌تر به مقصودشان می‌رسانند و تحصیل در دانشگاه‌ها به حقوق بیشتری ختم می‌شود. 

آمارها نشان می‌دهند که از هر ۴ دانشجوی فارغ‌التحصیل ۳ نفر در عرض ۲ سال به کار تمام‌وقت دست پیدا می‌کنند و این موضوع ربطی هم به محل تحصیل آنها ندارد. تفاوت این جاست که کالج‌ها معمولا از نظر ارائه آموزش‌های ضروری و متناسب با یک شغل بهتر عمل می‌کنند. به عبارتی دانشگاه‌ها بیشتر روی مسائل تئوریک تمرکز دارند در حالی‌که کالج‌ها غالبا به موارد و مسائل کاربردی‌تر برای یک کار مشخص می‌پردازند. 

البته حتی کسانی که دقیقا شرایط و مسائل بازار کار را دنبال می‌کنند نمی‌توانند درباره تفاوت این دو شیوه و مزیت‌های هر یک از آنها چیز زیادی بگویند. در بعضی بخش‌های پرتقاضا مانند ITو بهداشت، شرایط کار برای هر دو گروه از این فارغ‌التحصیلان مهیاست با این فرق که فارغ‌التحصیلان کالج‌ها زودتر کار پیدا می‌کنند اما گروه دوم در صورت استخدام درآمد بالاتری دارند.

در بررسی آماری از فارغ‌التحصیلان، که در سال ۲۰۰۵ انجام شده، دیده می‌شود که ۷۴.۳ درصد از فارغ‌التحصیلان کالج‌ها بعد از ۲ سال، کار تمام‌وقت پیدا می‌کنند و این رقم در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها با اختلافی بسیار اندک در حدود  ۷۳ درصد است. البته آمارها نشان می‌دهند که اختلاف درآمدی در این دو گروه بالاست. فارغ‌التحصیلان گروه اول معمولا به طور متوسط ۳۵ هزار دلار در سال درآمد دارند و متوسط درآمد گروه دوم ۴۴ هزار و ۳۰۰ دلار در سال است. شاید به همین دلیل هم باشد که نگاه عمومی نسبت به تحصیل در کالج‌ها چندان مساعد نیست.

دولت انتاریو به تازگی تلاش‌هایی را در جهت اصلاح این تلقی آغاز کرده است. البته به قول وزیر آموزش انتاریو قرار نیست با این کار به نفع کالج‌ها تبلیغ شود بلکه هدف کلی از این تلاش‌ها تشویق بیشتر افراد برای ادامه تحصیل و بالابردن امکان دستیابی آنها به فرصت‌های شغلی بهتر است.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar