کارفرمایان از ما چه می‌خواهند؟
04 ژانویه 2013 - 8:51
بازدید 450
6

یادآوری: متن کامل این نوشتار که در این وبسایت در چند قسمت منتشر خواهد شد، پیشتر در شماره دهم نشریه پرنیان کانادا منعکس شده است. وقتی برای یافتن شغل در کانادا اقدام می‌نمایید عبارت «داشتن تجربه کار کانادایی مرتبط» زیاد به گوشتان می‌رسد. تازه‌واردین با چالش‌های دیگری از قبیل داشتن مدرک تحصیلی غیرکانادایی، عدم آشنایی […]

ارسال توسط :
پ
پ

یادآوری: متن کامل این نوشتار که در این وبسایت در چند قسمت منتشر خواهد شد، پیشتر در شماره دهم نشریه پرنیان کانادا منعکس شده است.

وقتی برای یافتن شغل در کانادا اقدام می‌نمایید عبارت «داشتن تجربه کار کانادایی مرتبط» زیاد به گوشتان می‌رسد. تازه‌واردین با چالش‌های دیگری از قبیل داشتن مدرک تحصیلی غیرکانادایی، عدم آشنایی با فرهنگ کار کانادایی، داشتن مشکلات در برقراری موثر ارتباط با ارباب رجوع و همکاران نیز مواجه هستند.

بر اساس سرشماری نیروی کار که توسط اداره آمار کانادا در سال ۲۰۰۹ انجام گرفته است، در بیش از ۱۰ سال گذشته، ۹۸ و نیم درصد اشتغال‌زایی در کانادا توسط شرکت‌هایی با کمتر از ۱۰۰ نفر پرسنل انجام شده و از این میزان اشتغال، ۶۰ درصد نیز مربوط به شرکت‌هایی بوده‌است که کمتر از ۵ نفر کارمند دارند.

آن‌دسته از افرادی که در کانادا بیزنس کوچک موفقی را راه انداخته‌اند، به خوبی از چالش‌های خاصی که نه تنها در شروع کار بلکه در ادامه آن – از شناخت  فرهنگ کار در کشور جدید گرفته تا آشنایی با قوانین و مقررات- با آن مواجه بوده‌اند آگاهی دارند. البته یکی از مهم‌ترین مسائل در هر کسب و کار کوچک، بحث استخدام و نگهداری نیروی کار است.

نشریه Canadian immigrant در مجموعه مطالبی با عنوان «کارفرمایان چه می‌خواهند؟» پای صحبت افراد مختلفی مانند مدیران منابع انسانی یا مدیران ارشد کارگزینی، که مستقیماً دست‌اندرکار یافتن افراد مستعد جهت استخدام در شرکت‌هایشان هستند، نشسته تا از این طریق از بینش و تفکر این افراد در مورد آن‌دسته از مسائلی که بر استخدام تازه‌واردین موثر هستند آگاه شود و مخاطبانش را نیز آگاه سازد. پرنیان به دلیل اهمیت این موضوع، دو قسمت از این مباحث را ترجمه و در این پرونده به رویت شما می‌رساند.

در دو مصاحبه متوالی که بخش اول آن را در ادامه می‌بینید ابتدا با جیسون وینکلر، کارشناس ارشد کشف استعدادهای شرکت دلویت کانادا Deloitte Canada گفتگو شده است. این شرکت از طریق بیش از ۵۶ شعبه مختلف به ارائه خدمات مشاوره‌ای ممیزی و مالیاتی و مشاوره‌های مالی به دیگر شرکت‌ها پرداخته و به عنوان شرکتی که طیف وسیع و متنوعی از افراد با ملیت‌های مختلف را در یک محیط کنار هم گردآورده، معروف شده است. وینکلر صادقانه در مورد اهمیت استخدام مهاجرین بااستعداد صحبت می‌کند و این‌که نشان دادن خلاقیت چطور به کسب شغل کمک می‌نماید. این شما و این بخش اول از گفتگوی اول:

لطفاً توضیح دهید که به نظر شما در کانادا یک نیروی مهاجر ماهر، در ابتدا بهتر است برروی چه مهارت‌هایی تمرکز نماید؟

یک متخصص باشد. ما در دلویت کارهای خدماتی چندگانه‌ای ارائه می‌دهیم. بنابر این همواره در پی یافتن افرادی هستیم که از سطح مهارت‌های تکنیکی تعریف شده بالایی برخوردار باشند. کسانی که با تخصص‌های ویژه‌ای مانند آشنایی با نرم‌افزارهای مالی SAP  قدم به عرصه بازار کار می‌گذارند، باید مطمئن شوند که واقعاً از این مهارت برخوردارند. ما به صورت حرفه‌ای به ارائه خدمات به مشتریان در صنایع مختلف می‌پردازیم. بنابر این همواره در پی یافتن افرادی هستیم که در صنایعی خاص متبحر باشند. غیر کانادایی‌های زیادی هستند که در صنعت معدن یا صنایع ارتباطات بسیار خبره می‌باشند و ما واقعا نیازمند تخصص این افراد در آن صنایع هستیم.

در دلویت آنچه به عنوان مهم تلقی می‌شود این است که کاندیدایی که برای یک شغل در نظر گرفته‌ایم دارای مهارت‌های فردی و درون‌گروهی باشد؛ به این معنی که توانایی کار با گروهی از افراد در خارج و یا داخل شرکت را داشته باشد. یکی از معیارهای اصلی ارزش‌گذاری ما داشتن حس همکاری افراد با یکدیگر و همچنین با ارباب رجوع است. ما به دنبال این مهارت‌ها هستیم صرف‌نظر از این که افراد غیر کانادایی باشند یا خیر. برخورداری از حس همکاری با دیگران مهارتی بسیار مهم محسوب می‌شود.

نظرتان در مورد تجربه کار کانادایی چیست؟

تمام مهارت‌هایی که در بالا به آن اشاره کردم مهم‌تر از داشتن تجربه کار کانادایی است به جز در برخی از زمینه‌ها که باید به قوانین و مقررات کانادایی آگاهی داشت؛ این چیزی ‌است که افراد متقاضی باید خیلی سریع آن‌ را درک کنند. ما به داشتن تجربه کار جهانی نیز تا حدی اهمیت می‌دهیم، خاطرم می‌آید افرادی را که با وجود این‌که تجربه کار کانادایی نداشتند اما در مقابل از تجربه بالای بین‌المللی برخوردار بودند استخدام کرده‌ام. البته گرچه ضروری نیست ولی… داشتن افرادی که درک درستی از کانادا داشته باشند هم خوب است. اما ما می‌خواهیم تجربه کار جهانی را برای این بازار به ارمغان بیاوریم.

توصیه‌اتان به مهاجرین تازه‌وارد برای این‌که سریعاً روش‌های انجام کار را بیاموزند چیست؟

قبل از آمدن به کانادا خود را آماده و مجهز نمایند. در مورد کارهایی مانند حسابرسی یا مسائل مالیاتی، قوانین و مقرراتی کانادایی وجود دارند که لازم است بدانند، بنابر این کسب آگاهی در این زمینه قبل از ورود به خاک کانادا برای افراد مزیت محسوب می‌شود. راه دیگر مسلماً کسب آگاهی و به‌دست آوردن اطلاعات لازم پس از ورود به خاک کانادا و از طریق ارتباط با مراکزی است که در به‌دست آوردن این اطلاعات به افراد کمک خواهند کرد. اگرشما یک حسابدار و فارغ‌التحصیل از کشور دیگری هستید، گروه‌ها و سازمان‌های زیادی هستند که از طریق ارتباط برقرار کردن با آنها می‌توانید با سیستم کار کانادا به‌طور صحیح آشنا شوید. راه دیگر این است که شخص خودش به یادگیری و مطالعه در آن زمینه بپردازد. خود من با افراد زیادی برخورد داشتم که مشغول مطالعه استانداردهای کانادایی موجود در زمینه شغلی مورد نظرشان بوده‌اند. به این ترتیب فرد شخصاً تفاوت‌ها و شباهت‌های موجود درسیستم کاری را فهمیده و اگر نیازی به گرفتن مدرک یا گواهی تحصیلی خاصی باشد مراحل به‌دست آوردن آن را خواهد دانست.

مهم‌ترین خصوصیات فرهنگی محیط‌های کار کانادایی چیست؟ چه نکاتی را مهاجرین باید بدانند؟

نکته این است که بدانیم کانادایی‌ها چه چیزی را ادب و خوش‌رفتاری می‌دانند؛ این دو مورد از امتیازات و افتخارات کانادایی‌ها محسوب می‌شوند. بعضی افراد که با پشتوانه فرهنگی «صراحت لهجه و رک‌گویی» وارد این محیط می‌شوند احتمالاً در ابتدا تطبیق با شرایط برایشان سخت خواهد بود. ولی دوباره تاکید می‌کنم از نقطه‌نظر فرهنگ آمریکای شمالی آدم‌ها بیشتر به‌صورت غیرمستقیم و زیرکانه با مسائل برخورد می‌کنند. ما به لحاظ فرهنگی در میانه این دو قرار داریم. گرچه انطباق سخت است ولی ما سعی می‌کنیم که تعادل را حفظ کنیم.

کشور کانادا به لحاظ نژادی دارای تنوع بالایی بوده که در صورت استفاده مناسب از این گوناگونی، این امر می‌تواند دارایی خوبی برای اقتصاد کانادا محسوب شود. شرکت ما نیز در حال حاضر نسبت به ۲۰ سال پیش از گوناگونی نژادی بیشتری برخوردار است. این روزها افرادی که از کشورهای دیگر می‌آیند خیلی سریع‌تر از قبل کامیونیتی‌های خود را پیدا می‌کنند. ما از این نیز فراتر رفته و به‌سرعت فردی را تحت عنوان رفیق buddy مسئول آموزش نیروی کار جدید می‌کنیم که همزبان با وی بوده در عین این‌که مدیر مستقیم او نیز نیست. این افراد در مورد چگونگی انجام کار در شرکت برای فرد تازه‌وارد توضیحات لازم را می‌دهند و به نوعی به آنان برای یافتن راهشان کمک می‌کنند. برای مهاجرین تازه‌وارد این خیلی مهم است.

ادامه دارد…

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar