چگونه می توان به عنوان دندانپزشک در کانادا به کار مشغول شد
07 نوامبر 2009 - 0:35
بازدید 235
5

آشنایی با مجموعه مشاغل مرتبط با بهداشت دهان و دندان: بخش دوم – دندانپزشکی      در پست قبلی به امکان سنجی چگونگی تقاضا برای ویزای فدرال و کبک برای شاغلان حوزه بهداشت دهان و دندان پرداختیم. همچنین از تشابهات و تفاوت های بین این حوزه با ایران به مواردی اشاره کردیم. در این پست […]

ارسال توسط :
پ
پ

آشنایی با مجموعه مشاغل مرتبط با بهداشت دهان و دندان: بخش دوم – دندانپزشکی 

 
 

در پست قبلی به امکان سنجی چگونگی تقاضا برای ویزای فدرال و کبک برای شاغلان حوزه بهداشت دهان و دندان پرداختیم. همچنین از تشابهات و تفاوت های بین این حوزه با ایران به مواردی اشاره کردیم. در این پست به مورد خاص شرایط اشتغال دندان پزشکان می پردازیم.

 
 
مسیر شغلی- تحصیلی برای فارغ التحصیلان کانادایی
 
اگر شما بخواهید در کانادا به تحصیل این رشته بپردازید باید پس از پایان تحصیلات برای اشتغال، مجوز کار یا لیسانس بگیرید. اعطای این مجوز از وظایف و اختیارات استانی است یعنی هر استان بر اساس قوانین و مقررات موجود در این باره تصمیم می گیرد. یک دانشجوی این رشته برای رسیدن به این مجوز باید یک مسیر ۵ مرحله ای را طی کند:
 
ابتدا باید در یکی از مراکز آموزشی معتبر برای اخذ مدرک کارشناسی تحصیل کند. مدت زمان تحصیل برای دریافت این مدرک بر اساس دوره مربوطه و میزان فشردگی یا گستردگی آن، برقرار بودن یا نبودن ترم تابستانه و کشش و توانایی خود فرد می تواند بین دو و نیم تا ۴ سال باشد. البته واضح است که اگر فرد در هر ترم تعداد واحدهای کمتری بگیرید این زمان افزایش می یابد. باید توجه داشت که همه مراکز آموزش پزشکی مورد تایید National Dental Examining Board of Canada (NDEB)(که اصلی ترین مرکز ارزیابی و اعطای مجوز کار به دندانپزشکان در کاناداست)، نیستند و قبل از هر چیز باید از این موضوع مطمئن شد که در یک مرکز معتبر تحصیل می کنید چون در غیر این صورت فرد فارغ التحصیل شده باید همان شرایط تحصیل کردگان خارج از کانادا را دنبال کند و عملاً تحصیلات کانادایی اش هیچ تاثیری در سهولت مسیر تحصیل – اشتغال برایش نخواهد داشت.
 
این نکته مهمی است که در سایر زیرشاخه های دیگر این گروه نظیر بهداشتکار دندان و دستیار دندانپزشک هم باید به آن توجه داشت و دقت کرد که صرف درس خواندن در یک موسسه آموزشی در کانادا مادامیکه آن موسسه از سوی مراجعه رسمی معتبر accredited شناخته نشود کفایت نمی کند. این نکته خصوصاً از این نظر اهمیت دارد که هر روز از یک گوشه مرکز آموزشی جدیدی با ادعای اینکه به صورت فشرده دوره هایی را برگزار می کند (در خیلی از موارد، از طریق دوره های آموزش راه دور و مکاتبه ای) و افراد را زودتر روانه بازار کار خواهد کرد، پول و وقت بسیاری را به باد می دهد.
 
در گام بعدی، شما باید بر اساس کارنامه لیسانس خود مناسب ترین دوره تحصیلات تکمیلی را در یک Dental School انتخاب و برای ادامه تحصیل تقاضا دهید. این دوره ۴ ساله است و در پایان آن شما دکترای این رشته را دریافت می کنید. البته هنوز برای کار آماده نیستید. در همین دوران است که شما تصمیم می گیرید یک دندانپزشک عمومی شوید و یا در حوزه مشخصی متخصص شوید. تخصص های periodontics, orthodontics, endodontics از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند؛
اما شما می توانید در سایر تخصص ها شامل oral pathology, oral medicine and oral and maxillofacial surgery که زمینه نیاز کمتری دارند ادامه تحصیل دهید.
 
با پایان یافتن این مرحله، دوره رزیدنسی شما آغاز می شود که در واقع انجام فعالیت عملی در یک بیمارستان یا کلینیک در موقعیت سوپروایزری است.
 
در پایان این مرحله شما آماده شده اید که برای دریافت جواز و لیسانس کاری اقدام نمایید که خودش دو مرحله دارد:
شرکت در آزمونی که Canada’s National Dental Examination Board برگزار می کند و نتیجه آن در تمامی استان ها منهای کبک قابل قبول است. کبک در این زمینه تشکیلات و مقررات خاص خود را دارد.
پس از آن شما باید در Royal College of Dentists در استان خود ثبت نام کند. در واقع از این مرحله فرد اجازه رسمی برای انجام کار در آن استان پیدا می کند.
 
مسیر شغلی- تحصیلی برای فارغ التحصیلان خارج از کانادا و یا آمریکا
 
تحصیل کردگان این رشته در خارج از کانادا و آمریکا، نظیر شما که در ایران سابقه تحصیلی و شغلی در مقام دندانپزشک داشته اید باید به صورت زیر عمل کنند:
 
اول آنکه باید بدانید تحصیلات و سوابق شما هر چقدر هم طولانی و درخشان باشد در بدو امر هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. شما باید نظیر سایرین برای دریافت مجوز از NDEB و ثبت نام در رویال کالج استان خود اقدام کنید و NDEB هم شرط چنین کاری را گذراندن موفقیت آمیز یک دوره دو ساله تحصیلات مکمل و کیفی در یکی از ۱۰ مرکز تحصیلی که از سوی NDEB مورد تایید است قرار داده است. هدف این است که این مرکز مطمئن شود شما تمامی آنچه را که ضروری یک تحصیل کرده این رشته است فراگرفته اید.
 
برای آشنایی بیشتر با یک چنین دوره ای می توانید به این دوره در Dalhouse Universityدر این نشانی  مراجعه نمایید.
 
 
اما برای اخذ پذیرش در این دوره باید قبلا یک آزمون ارزیابیEligibility Examination (EE)  را با موفقیت پشت سر بگذارید. این آزمون توسطAssociation of Canadian Faculties of Dentistry (ACFD)  اجرا می شود.
 
پس از فارغ التحصیلی در این دوره شما مسیری شبیه یک فارغ التحصیل کانادایی دارید یعنی به احتمال خیلی زیاد (بر اساس مقررات استانی) باید در آزمون NDEB شرکت کنید و سپس برای مجوز ثبت نام کنید.
 
برای تماس با مراکز اصلی موثر در این حوزه می توانید آدرس این مراکز را ازاینجا بیابید.
 
 
حقیقت این است که بازگشت به پشت میزهای درس و کتاب برای همه آسان نیست و چنین کاری برای کسانیکه فاصله کمتری با ایام تحصیل خود داشته اند راحت تر از افراد باتجربه است. شاید یک دلیل عدم علاقه وزارت مهاجرت به جذب دندانپزشکان مهاجر همین باشد چون تردیدی نیست که آنها نمی توانند حداقل تا ۳ سال بعد از ورود به کانادا وارد بازار کار شوند و برخلاف رشته هایی چون پزشکی هم به صرف شرکت در آزمون، شرایط پذیرش و کسب مجوز محقق نخواهد شد (البته این تنها یک دلیل است.)
 
چه راه هایی می توان انتخاب کرد؟
 
برای کسانیکه جوانتر و پرحوصله تر هستند ادامه دادن همین مسیر اصلی بیان شده، بهترین راه است. اگر فرد به این زمان ۲ تا ۳ سال به عنوان سرمایه گذاری برای آینده نگاه کند قطعاً تحمل این سختی ها آسانتر می شود. بدیهی است که هر چه فرد از نظر آشنایی با تکنیک های جدیدتر و تسلط به زبان انگلیسی مهیاتر شود، پیمودن این مسیر راحت تر خواهد بود. در پست های بعد که به آینده شغلی و میزان درامد دندانپزشکان در کانادا اشاره خواهیم کرد، تایید خواهید کرد که کاربرد عبارت «سرمایه گذاری برای آینده» بی دلیل نیست.
 
برای کسانیکه راه ساده تری را می جویند تحصیل در کالج برای دریافت دیپلم بهداشتکار دندان یک انتخاب معقول است. این رشته از درآمد خوبی برخوردار است و به دلیل سادگی دروس برای یک دارنده دکترای این رشته، وی به راحتی و در زمان کوتاه آن را به پایان خواهد رساند. بدیهی است که اعتبار اجتماعی آن به اندازه دندانپزشکی نیست اما برای خیلی از دندانپزشکانی که در ایران هنوز در سال های اولیه کاری بوده اند و چندان اعتبار اجتماعی دندانپزشکان در ایران را لمس نکرده اند انتخاب خوبی است. درباره این رشته در پست های آتی بیشتر خواهیم گفت. این گروه از پزشکان شاید در آینده و پس از آشنایی بیشتر با محیط و الزامات شغلی، بتوانند با گذراندن دوره های کیفی و آزمون های مربوطه به جمع دندانپزشکان وارد شوند.
 
گزینه آخر مربوط برای دندانپزشکان قدیمی و باتجربه و دارای درآمد خوب در ایران است. این افراد می توانند فرصت های شغلی برتر و پردرآمدتر خود در ایران را حفظ کرده و همان مسیر را ادامه دهند و بخشی از سرمایه های انباشته شده خود را به امر سرمایه گذاری در تاسیسات پزشکی، ساخت کلینیک و نظایر آنها در کانادا اختصاص دهند و در واقع، دوران بازنشستگی خود در این رشته را در کانادا بگذرانند. از این نظر به دلایل متعدد کبک یک انتخاب بسیار مناسب برای آنها و تمامی اعضا خانواده است.

 

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar