چگونه فرصت‌های شغلی در کانادا را جستجو کنیم؟ بخش دوم: جستجوی مشاغل در بازارهای آشکار
10 ژوئن 2010 - 1:28
بازدید 354
8

    در پاسخ به درخواست دوستی که از ما خواسته‌ بودند درباره «چگونگی و نحوه رصد كردن فرصت‌های شغلی در شهرهای مختلف كانادا از جمله مونترال» توضیحاتی ارائه دهیم در پست قبلی توضیح دادیم که قبل از آغاز جستجو باید مشخص کنیم که ما به دنبال مشاغل حرفه‌ای هستیم و یا مشاغل برای بقا. […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 

در پاسخ به درخواست دوستی که از ما خواسته‌ بودند درباره «چگونگی و نحوه رصد كردن فرصت‌های شغلی در شهرهای مختلف كانادا از جمله مونترال» توضیحاتی ارائه دهیم در پست قبلی توضیح دادیم که قبل از آغاز جستجو باید مشخص کنیم که ما به دنبال مشاغل حرفه‌ای هستیم و یا مشاغل برای بقا. در این پست به تفاوت دو بازار شغلی در کانادا می‌پردازیم. 
 

 

جستجو در بازار آشکار یا پنهان

 

مشاغل موجود در کانادا در میان دو بازار شغلی عمده پراکنده شده‌اند:

  • بازار اول، بازار آشکار یا visible market است
  • بازار دوم، بازار پنهان یا مخفی یا hidden market است

 
 

از عنوان پنهان وحشت نکنید. منظور فعالیت‌های مجرمانه نظیر قاچاق موادمخدر نیست بلکه عبارت پنهان به معنای ماهیت شغل‌یابی در این بازار کاری است.  
 

 

بازار آشکار یعنی چه؟ یعنی همین تصوری که شما از داد وستد شغلی در ذهن خود دارید و در همه جا کم یا بیش وجود دارد. مثلا دیدن آگهی شغلی در یک روزنامه یا اعلان دیواری.  
 

 

بازار پنهان یعنی چه؟ یعنی دسترسی به مشاغلی که به راحتی در پیش چشم افراد عادی قرار نمی‌گیرند. بر اساس پژوهش‌های انجام شده بر روی بازار کار آمریکای شمالی مشخص شده است که متاسفانه سهم بازار کار آشکار این ناحیه به ۲۰ درصد نمی‌رسد. به معنای دیگر، بیش از ۸۰ درصد مشاغل به گونه‌ای در بازار کار وارد و توسط افراد اشغال می‌شوند که افراد بسیار محدودی از آنها مطلع و یا به آنها دسترسی پیدا می‌کنند. اینکه چرا چنین است بحث جداگانه‌ای می‌طلبد. ‌ 
 

 

البته این آمار جنبه میانگین دارد. برخی از مشاغل به دلیل ماهیت آنها نمود بیشتری در بازار کار دارند و برخی دیگر نمود بسیار کمتری دارند. برخی از مشاغل تقریبا هیچ نمود آشکاری ندارند و تقریبا امکان ندارد که شما بتوانید از طریق روش‌های معمول رصد کردن فرصت‌های شغلی، آنها را شناسایی کنید. 
 

 

چه مشاغلی بیشتر در بازار کار آشکار معرفی می‌شوند؟

 

عمدتاً مشاغل survival، مشاغلی که در سطح اولیه ورود به حوزه‌های مشاغل حرفه‌ای قرار دارند، مشاغلی که تحت عناوین کلی خدماتی قابل دسته‌بندی هستند، مشاغل مربوط به general labour، مشاغلی که سطح علمی و تخصصی خیلی بالایی نمی‌خواهند و نظایر اینها.  
 

 

البته بخش محدودی از مشاغل تخصصی‌تر و مدیریتی میانه (به صورت سوپروایزری، معاونت یا مدیریت یک برنچ کوچک از یک مجموعه زنجیره‌ای) و نظایر اینها هم در این نوع بازار معرفی می‌شوند. 
 

 

در کنار اینها مشاغلی که نیاز بسیاری به آنها هست و جنبه عمومی‌تری دارند یا کارفرمایان نیازمندند که سریع‌تر آنها را پر کنند هم در این گروه قرار می‌گیرند. مثلا بسیاری از مشاغل گروه بهداشت نظیر پرستاری چنین هستند یعنی شما می‌توانید اطلاعات مناسبی را در باره آنها از طریق ابزارهای اطلاع‌رسانی بازار آشکار بیابید. 
 

 

اطلاعات بازار کار آشکار را کجا می‌توان رصد کرد؟

 

این روش‌ها چندان پیچیده نیستند اما بسیار متنوع هستند. این اطلاعات در طیف گسترده‌ای از منابع موجود هستند و البته دسترسی به خیلی از آنها نیاز به حضور در کانادا دارد. عمده آنها عبارتند از: 
 

 

اعلان‌های عمومی به صورت پوستر یا اعلان دیواری. شما خصوصا در ایام خاصی از سال که نیاز برای مشاغل survival یا فصلی زیاد می‌شود با این گروه از اعلان‌ها که پشت شیشه قرار داده می‌شوند برخورد می‌کنید. برخی از جاها نظیر کافی‌شاپ‌های پررفت و آمد در تمام سال چنین اعلان‌هایی را پشت شیشه دارند چون در تمام سال شاغلان در حال آمد و رفت به آنها هستند. معمولا در شکل حرفه‌ای‌تر یک اعلان پیش‌ساخته که بر روی آن چندین عنوان شغلی حک شده قرار داده می‌شود و جلوی هر عنوانی که به آن نیاز باشد تیک می‌خورد یا توضیحی اضافه می‌شود. حسن این کار این است که شما می‌توانید رزومه خود را بر همین اساس تنظیم کنید. معمولا شما باید با رزومه آماده به محل بروید و تقاضا کنید که با سوپروایزر صحبت کنید. بهتر است که رزومه را به افراد معمولی ندهید چون احتمال دارد که در رساندن آن به مسئول این کار دقت نکنند. 
 

 

اعلان عمومی فصلی seasonal یا گشایش یک فروشگاه یا شعبه جدید. بهترین نمونه برای کاریابی survival زمانی است که فروشگاه یا یک شعبه جدید به صورت عمومی و عمده استخدام می‌کند. احتمال کاریابی در این حالت بسیار بالا می‌رود و معمولا نتیجه مصاحبه خیلی زود مشخص می‌شود. معمولا از چند روز قبل اعلان‌های بزرگی در بیرون شعبه، پلازایی که فروشگاه در آن قرار دارد و یا شعبات نزدیک همان نمونه فروشگاه یا شعبه نصب می‌شود که ساعت دقیق مراجعه را اعلام می‌کند. معمولا یک تیم چند نفره که از HR (دپارتمان منابع انسانی human resource) مرکزی آمده‌اند در عرض یک نصف روز از تعداد زیادی از متقاضیان مصاحبه می‌گیرند پس خیلی مهم است که شما در عین اینکه رزومه آماده دارید، ظاهر خود را هم مرتب کنید و خود را برای یک مصاحبه سریع ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای آماده کنید. اگر این مصاحبه را با موفقیت پشت سر بگذارید معمولا ظرف کمتر از یک هفته با شما تماس گرفته می‌شود تا مصاحبه دیگری با مسئول دپارتمان مربوطه که قرار است در آن کار کنید داشته باشید (برای آگاهی از جزییات به جزوه آن-لاین «راهنمای کاریابی در کانادا» که به زودی در کتابخانه کنپارس در دسترس اعضا قرار خواهد گرفت مراجعه نمایید.) 
 

 

نشریات رایگان کاریابی. در شهرهای بزرگ نظیر تورنتو تعداد زیادی نشریه رایگان به صورت هفتگی منتشر می‌شوند که هدف آنها معرفی مشاغل موجود است. این نشریات معمولاً در کیوسک‌های کنار خیابان‌های اصلی یا در مکان‌هایی که محل تردد عموم است مثلا در ورودی کتابخانه‌های عمومی قرار داده می‌شود. دقت داشته باشید که یافتن کار از این طریق نیازمند توجه به ظرایفی است که بعدا در قالب مقالات دیگر به آن می‌پردازیم. معمولاً این نشریات کارهایی که اصطلاحاً general labour نامیده می‌شوند را تبلیغ می‌کنند.  
 

 

نشریات محلی یا ویژه کامیونیتی. برخی محلات یا شهرهای حاشیه هفته‌نامه‌های رایگان منتشر می‌کنند. همچنین در هر کامیونیتی (نظیر جامعه ایرانیان تورنتو یا مونترال) تعدادی نشریه ویژه اعضای همان جامعه و به زبان آنان منتشر می‌شود که صفحه نیازمندی‌های شغلی دارد. شما می‌توانید در آنها احتمالا کاری پیدا کنید. توجه داشته باشید که این گونه آگهی‌ها عمدتا توسط کارفرمایان کوچک ارائه می‌شود لذا در زمان تقاضا برای آنها باید با دقت بیشتری عمل کنید تا از جزییات شرایط کار، نحوه پرداخت، بیمه و نظایر آن مطمئن شوید. 
 

 

وب سایت‌های عمومی کاریابی. تعداد زیادی وب سایت‌های کاریابی چه توسط مراکز دولتی و چه بخش خصوصی وجود دارند که از طریق آنها می‌توانید برای کاریابی اقدام کنید jobbank.ca یکی از مشهورترین اینها است. از بهترین مراکز برای دسترسی رایگان به این وب سایت‌ها، کتابخانه‌های عمومی و همچنین بهتر از آنها مراکز مشاوره کاریابی دولتی نظیر YMCA است. مثلاً برای یافتن نزدیک‌ترین مرکز این تشکیلات در شهر تورنتو به محل اسکان شما، به این صفحه بروید. در یک پست مستقل به معرفی دقیق‌تر وب سایت‌های عمومی کاریابی در کانادا و تفاوت‌های آنها با یکدیگر خواهیم پرداخت

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar