چگونه در کانادا خوب کار کنیم؟
31 ژانویه 2017 - 12:08
بازدید 325
9

هدف کنپارس از همان گام نخست “موفقیت شما در سرزمین جدید بوده است” و از آن جا که “رمز موفقیت” را “آگاهی” می داند، تمام تلاش خود را برای تولید محتوای سودمند و به روش های گوناگون انجام داده است و در آخرین گام دست به انتشار مجموعه کتاب های راهنمای کاربردی موفقیت با عنوان […]

ارسال توسط :
پ
پ

هدف کنپارس از همان گام نخست “موفقیت شما در سرزمین جدید بوده است” و از آن جا که “رمز موفقیت” را “آگاهی” می داند، تمام تلاش خود را برای تولید محتوای سودمند و به روش های گوناگون انجام داده است و در آخرین گام دست به انتشار مجموعه کتاب های راهنمای کاربردی موفقیت با عنوان “چگونه” و کتاب های راهنمای مهاجران برای کسب موفقیت در بازار کار کانادا کرده است. آنچه در ادامه می خوانید جدیدترین کتاب ترجمه شده شرکت کنپارس است که امیدواریم در نیمه نخست سال آینده بتوانیم آن را به بازار نشر عرضه کنیم. کتاب های “چگونه در کار و زندگی موفق باشیم؟” (کتاب پرفروش سایت آمازون با موضوع موفقیت)، “چگونه در مصاحبه شغلی موفق باشیم؟” و “چگونه به شغل دلخواه خود برسیم؟” (که تا پایان بهمن ماه وارد بازار نشر خواهد شد)؛ کتاب های سودمندی هستند که تا به امروز منتشر گردیده اند و خواندن آن ها را به تمامی کسانی که در اندیشه مهاجرت هستند، توصیه می کنیم. برای تهیه این کتاب ها می توانید با شماره تلفن 09902795725 و یا نشانی تلگرامی prcanpars@ در تماس باشید.

 

فرهنگ کانادایی در محل کار

فرهنگ، واژه ای است که به پیشینه ی شما یا پیشینه های دیگران اطلاق می شود. دیکشنری آکسفورد ای اِس اِل، واژه فرهنگ را چنین تعریف کرده است: «رسومات، ایده ها و تمدنِ جامعه ای خاص یا گروهی خاص از افراد».

 

همه ی ما مجموعه قواعدی رفتاری را از خانواده های خود، و از معلمان و جامعه مان آموخته ایم. این اصول و قواعد، رفتار ما در قبال دیگران در موقعیت های مختلف را هدایت می کنند. در مورد رویدادهای مهم زندگی، مانند تولد، ازدواج و مرگ نیز هر فرهنگ مجموعه قواعدی دارد که نحوه ی رفتار ما در آن رویداد را تعیین می کند. در مورد نحوه ی پوشیدن، نحوه ی غذا خوردن، نحوه ی سپری کردن وقت، و نحوه ی حرف زدن با دیگران نیز همین قواعدِ رفتاری، ایفای نقش می کنند.

فرهنگ مثل یک کوه یخ است. فقط بخش کوچکی از کوه یخ روی آب است و دیده می شود. قسمت اصلی کوه یخ، در زیر آب مخفی است. مانند نوک کوه یخ، جنبه های فراوانی از فرهنگ وجود دارد که به راحتی با حواس پنج گانه ی هر فرد قابل تشخیص است. این جنبه ها چیزهایی است که ما می بینیم، می شنویم، بو می کشیم، می چشیم و لمس می کنیم. این جنبه های حس شدنیِ فرهنگ، شامل لباس هایی است که می پوشیم، غذاهایی است که می خوریم، و هنرها، ورزش ها و تفریحاتی است که خود را با آن ها مشغول می نماییم. این جنبه ها، بر نحوه ی عملکرد ما در محیط کار نیز تاثیر می گذارند.

اما زیرِ این سطحِ قابل مشاهده، تاثیرات فرهنگیِ بسیار زیادی وجود دارد که به راحتی دیده نمی شود. این تاثیرات، مثلا عبارت اند از دیدگاه ما نسبت به زمان، میزان اهمیتی که به کار خود می دهیم، نگرش مان به مردان و زنان در محل کار، و امثالهم. این نگرش ها و دیدگاه ها روش تعامل ما با دیگران در محل کار را شکل می دهند.

کانادا محل زندگی آمیزه ای از مردمانِ بومی، کانادایی های انگلیسی زبان، و کانادایی های فرانسوی زبان است و افزون بر این ها، جمعیتِ رو به رشدی از مهاجرانِ کشورهای مختلف نیز در این کشور زندگی می کنند. کانادایی ها به واسطه ی نزدیکیِ جغرافیایی خود با ایالات متحده و تاثیرِ گسترده ی فرهنگ آمریکایی، ارزش های مشترکِ فراوانی با آمریکایی ها دارند، اما تفاوت های بین آمریکایی ها و کانادایی ها نیز بسیار فراوان است.

نعیم نورانی در کتاب «رسیدن و زنده ماندن در کانادا» می نویسد که «کانادایی ها از این که کشورشان آغوش خود را به روی فرهنگ های مختلف باز کرده است به خود می بالند. در واقع، کانادا یکی از کشورهایی است که از نظر قومی و نژادی، بیشتر تکثر را در جهان دارد. کانادا کشوری است که سرزمین خود را با 33 میلیون انسانِ واقعاً چندفرهنگی پر کرده است».

کانادا که «کشور مهاجران» نیز نامیده می شود سرزمین تکثر قومی و نژادی است و این موضوع، ریشه در دهه ی 1880 میلادی دارد که مردان چینی برای کار بر روی خط آهنِ شرف به غرب کانادا در قالب یک شرکت چندملیتی وارد کانادا شدند. بعضی از مردم می گویند که کانادا از این جهت کشور منحصر به فردی است که نه از طریق جنگ و خونریزی، بلکه به خاطر ساخت راه آهن ساخته شد.

 

اگرچه این گفته، خیلی ساده انگارانه و نادرست است، اما نشان می دهد که در طول سالیان متمادی، نژادهای مختلف مردم، در کنار یکدیگر و با نظم و صلح نسبی در این کشور زندگی کرده اند.

هر چه این کشور، بیشتر پذیرای مهاجران می ود، کانادایی هایی که از نژاد و پیشنه های مختلفی به این کشور می آیند، جای خود را در این سرزمین باز می کنند و یاد می گیرند که از این تکثر، لذت ببرند. طبق «قانون تکثر فرهنگی کانادا»، همه ی مردم می توانند تا آن جا که مغایرتی با قوانین کانادا نداشته باشد، آزادانه سنت ها، رسم ها و باورهای مذهبی خود را حفظ و اجرا نمایند».

ممکن است برای شما، فرهنگ کانادایی و رسم و رسوماتِ محل کارتان تازگی داشته باشد. دنیای کسب و کار، مجموعه قواعد خاص خود را دارد که این قواعد به شما می گویند چه بپوشید، به یکدیگر چه بگویید، و چه رفتاری با یکدیگر داشته باشید. هر شرکت، فرهنگ متمایز و منحصر به خود را نیز دارد. شرکت ها ممکن است رسمی یا غیررسمی باشند، سرعت کار در آن ها تند یا کند باشد، و عملکردشان سنتی یا آینده نگر باشد.

در این نوشته و قسمت های بعدی آن، فرهنگ کسب و کار کانادایی را با هم مرور می کنیم تا دریابید که چگونه می توانید خود را با این فرهنگ انطباق دهید.

رفتار حرفه ای در کانادا

دیکشنری آکسفورد ای اِس اِل، «حرفه ای گری» را این گونه تعریف کرده است: «کیفیتِ نشان دادن مهارت ها هنگام انجام کار». شما به خاطر دانش و مهارت ها و توانایی تان در انجام کار استخدام شده اید. با این حال، برای کسب موفقیت در کار، نحوه ی انجام کار نیز به همین اندازه مهم است و چه بسا از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.

در ادامه، برخی از مهم ترین مفاهیمی که با حرفه ای بودن در کانادا ارتباط دارند را بر خواهیم شمرد: 

  • تصویری حرفه ای از خود به نمایش بگذارید. رفتار خوبی داشته باشد. به تناسب صنعت و شرکتی که در آن کار می کنید، لباس خوب و مناسب بپوشید، تا اعتماد دیگران را به خود جلب کرده و نشان دهید که شما نیز به همان فضا تعلق دارید.
  • حرفه ای صحبت کنید و سعی کنید در برقراری ارتباط با دیگران، واضح و شفاف باشید.
  • رفتاری حرفه ای داشته باشید. به دیگران احترام بگذارید و نگرشی مثبت داشته باشید.
  • به دیگران گوش فرا دهید و سعی کنید نیازها و خواسته های آنان را درک کنید.
  • قابل اعتماد باشید. کاری که می گویید را انجام دهید، و آن را به موقع انجام دهید. به برنامه ریزی های دیگران احترام بگذارید و کاری نکنید دیگران را در انتظار نگذارید.
  • همیشه بهترین کارتان را انجام دهید و تمام جزئیات کار را کنترل کنید.
  • تمام تلاش تان را بکنید تا از مدیرتان پشتیبانی نمایید و با همکاران تان خوب کار کنید.
  • صادق باشید. از شایعه پراکنی یا گفتن چیزهای خلاف واقع خودداری کنید.
  • بیاموزید که مدیرتان و شرکت تان چه انتظاری از شما دارند، و سعی کنید آن انتظارات را برآورده سازید.
  • مسئولیت کارهای خود را بپذیرید. اگر مرتکب اشتباهی شدید، عذرخواهی کنید و برای رفع آن اشتباه، تمام تلاش تان را به خرج دهید.

به اشتراک گذاشتن ایده ها و یادگیری درباره ی کانادا

ماروی یاپ، مدیر شرکت ارتباطات اِی وی که نُه سال است از فیلیپین به کانادا آمده است می گوید که «ممکن است از بیرون، به خاطر رنگ پوست یا لهجه ی خاص تان متفاوت به نظر برسید، اما ما مهاجران، بیش از بومی های این کشور به تفاوت ها دقت می کنیم. اکثر افراد، بیش از آن چه تصور می کنیم، پذیرای این تفاوت ها هستند».

سعی کنید از رنگ پوست تان فراتر بروید. حلقه ی دوستان تان را گسترش داده و دوستانی با ملیت های مختلف پیدا کنید. با کسانی که متفاوت از شما به نظر می رسند سرِ صحبت را باز کنید تا ببینید که زندگی چقدر جذاب تر و سرزنده تر از چیزی است که فکر می کرده اید. کانادا از این جهت کشوری عالی است. نیازی نیست برای دیدن آدم های جدید، دور دنیا سفر کنید. خود دنیا در کانادا جمع شده است.

بالجیت چادا که در سن 21 سالگی به کانادا آمده است توصیه می کند که «ذهن تان را به روی ایده های جدید بگشایید. برای شروع کار، هر چیزی که لازم است را انجام دهید. سال های اول، سال های کسب تجربه است. گله نکنید. نگرش مثبت خود را حفظ کنید. شاید شرایط کار در کانادا متفاوت از شرایطی باشد که به آن عادت کرده اید، پس خود را با شرایط جدید وفق دهید. مثلا در آسیا، وقت رئیس مشغول صحبت می شود، همه عقب نشینی می کنند و کسی بالای حرف رئیس حرفی نمی زند. اما این جا همه به یک اندازه حق حرف زدن دارند.

نگرش مثبتِ آقای چادا به او کمک کرد تا در کار خود موفق شود. او بنیان گذار و رئیس شرکت بالکروپ لیمیتِد (یک شرکت بازرگانی و بازاریابی بین المللی) است و یکی از معروف ترین خیّرین کانادا به شمار می رود و رهبر انجمن سیکِ کانادا است.

چادا در سال 2003 از جانب نخست وزیر وقت (جین کریستین) به عنوان عضو کمیته ی بازنگری اطلاعات امنیتی، و عضو شورای محرمانه ی ملکه منصوب شد.

وقتی کار خود را در کانادا آغاز می کنید، پذیرای محیط های جدید باشید. حضور شما در این جا دلیل دارد، پس افکار منفی درباره کشور جدیدتان را از خود دور کنید. اگر مدام بگویید که «کانادا خیلی سرد است» یا «کانادا خیلی کشور محافظه کاری است»، همکاران تان ممکن است احساس کنند که کشور یا محیط کار جدیدتان را دوست ندارید.

کارن واللیس ماسلمَن (مدیر منابع انسانی شرکت مشاورین مستقل) که در کاراکاس ونزوئلا به دنیا آمده و در سال 2004 به کانادا مهاجرت کرده معتقد است که «برای مهاجران، بسیار مهم است که فرهنگ های خود را زنده نگه دارند. هنگام استخدام، تمام مسایل فرهنگی مهم خود را با مدیرتان مطرح کنید. فراموش نکنید که شما در کشوری متفاوت از زادگاه خود هستید و باید تابع قوانین این کشور باشید و در عین حال، هویت فرهنگیِ خود را از دست ندهید».

سرِ کار، انگلیسی یا فرانسوی صحبت کنید. البته ایرادی ندارد که موقع ناهار، اگر تنها هستید، با همکار خود به زبان محلی تان صحبت کنید، اما اگر شخص یا اشخاص دیگری نیز کنارتان نشسته اند، با صحبت کردن به زبانی که آن ها نمی دانند، آنان را از خود دور نکنید.

جیناین پریرا و لین لاپیر از شرکت ارنست و یانگ ال ال پی نیز با موضوع فوق موافق اند. این مدیران، در مقام افرادی حرفه ای، با کسانی کار می کنند که پیشینه های کاملا مختلف و متفاوتی دارند. به قول پریرا و لاپیر «ما می دانیم که هر تازه وارد، چیز منحصر به فردی را با خود به محل کار می آورد و دیدگاه های جالبی را به شرکت مان اضافه می کند. در عین حال، کارمندانی که از پیشینه های فرهنگیِ مختلف به اینجا آمده اند را تشویق می کنیم تا درباره محیط کار جدیدشان چیزهای تازه ای بیاموزند. نباید الزاما به آدم هایی که پیشینه ی مشترکی با شما دارند بچسبید. بروید و آدم های تازه پیدا کنید و به درک جدیدی از آدم ها برسید».

ذهنی باز داشته باشید و همزمان با یادگیری درباره ی کانادا، فرهنگ خود را نیز با دیگران به اشتراک بگذارید. نکات زیر می تواند به شما کمک کند تا در محل کارِ کانادایی خود، بتوانید با دیگران روابط گرمی برقرار کنید:

  • آماده ی یادگیری فرهنگ کانادایی و سایر فرهنگ ها باشید و اجازه دهید دیگران نیز به درک درستی از فرهنگ شما برسند.
  • با تمام آدم ها معاشرت کنید و خود را فقط محدود به هم وطنان خود نکنید.
  • فقط در موقعیت ها و مناسبات خاص، غذاهای محلی خود را سرِ کار بیاورید. اگر هر روز برای همکاران تان غذا بیاورید، به شما لقب پدر یا مادرِ شرکت لقب می دهند و دیگران نیز انتظار خواهند داشت که به آنان هم غذا بدهید.
  • در مکالمات غیررسمی موقع ناهار (و نه در ساعات کاری) درباره ی تعطیلات محلی خود به همکاران تان اطلاعات بدهید.

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar