چه مشاغلی در لیست‌ مشاغل مورد نیاز آینده فدرال خواهد بود؟ – بخش دوم
08 مارس 2010 - 15:57
بازدید 421
8

  مجید بسطامی    در پست قبل درباره دلایلی که سبب بروز  کمبودها یا تغییرات در بازار کانادا شده و تاثیرات آن بر تغییر سیاست‌های رسمی و آینده بازار کار این کشور نکاتی بیان شد. در این پست و پست‌های مرتبط بعدی به بررسی احتمالات آینده مشاغل مختلف می‌پردازیم.   شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

مجید بسطامی 
 

در پست قبل درباره دلایلی که سبب بروز  کمبودها یا تغییرات در بازار کانادا شده و تاثیرات آن بر تغییر سیاست‌های رسمی و آینده بازار کار این کشور نکاتی بیان شد. در این پست و پست‌های مرتبط بعدی به بررسی احتمالات آینده مشاغل مختلف می‌پردازیم.   شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 
 

بدیهی است که در اینجا نمی‌توان تک تک مشاغل موجود در بازار کار و حتی فهرست مشاغل مورد نیاز فدرال یا کبک را مورد بررسی قرار داد اما می‌توان سرنوشت احتمالی مشاغل را در دسته‌بندی‌هایی پیگیری کرد. در اینجا به اولین گروه از این دسته‌بندی‌ اشاره می‌کنم:   شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 
 

گروه اول از مشاغل، آنهایی که دارای فهرست‌های بسته‌ای هستند. منظور کدام مشاغل است؟ مشاغلی که دولت کانادا به سرعت می‌تواند نیازهای بازار به آنها را تامین کند و ظرفیت‌های پر شده هم به زودی خالی نخواهند شد، نظیر آشپزان، برق‌کاران و…اینها مشاغلی هستند که به سطح پایین‌تری از تحصیلات و مهارت‌های تخصصی نیازمند هستند و لذا افراد بیشتری هم می‌توانند برای آنها تقاضا دهند مخصوصا از کشورهای فقیرتر که سطح تحصیلات دانشگاهی در آنها پایین‌تر است.    شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 
 

نکته دیگر در مورد این دسته از مشاغل این است که چون شاغلین در آنها عمدتا از میان طبقاتی از جامعه هستند که در شرایط مالی خیلی ویژه‌ای قرار ندارند و استانداردهای بالایی از زندگی را هم تجربه نمی‌کنند میل به مهاجرت در آنها بسیار بالا است. از آنجا که نیاز به این دسته از مشاغل در کانادا ظرفیت محدودی دارد می‌توان چنین فرض کرد که آنها در اولین صف خروج از فهرست نیازمندی‌ها قرار خواهند گرفت.   شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 
 

البته محدودیت‌هایی برای متقاضیان وجود دارد مثلا به دلیل تحصیلات پایین کسب حداقل امتیاز برای بسیاری از متقاضیان ساده نیست یا مهارت‌های زبان انگلیسی در این طیف از شاغلین ضعیف‌تر است اما به دو دلیل این موارد در درازمدت قابل اعتماد نیستند: اول اینکه بسیاری از شاغلین رشته‌های نزدیک که عنوان شغلی آنها در فهرست نیست اما سوابقی در این عرصه دارند یا می‌توانند این سوابق را تامین کنند (مثلا مهندس برقی که در آغاز کار، حداقل یک سال سوابق تکنسینی داشته) برای آنها تقاضا داده‌اند که این افراد نه مشکل امتیاز دارند و نه زبان.    شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 
 

دلیل دوم این است که بسیاری از افراد علاقه‌مند به مهاجرت که در این حوزه‌های شغلی سابقه کار یا تحصیل داشته‌اند در فاصله یک سال گذشته تلاش کرده‌اند که شرایط مورد نظر را تامین کنند. با چگونگی آن کاری نداریم اما وقتی همین طیف از تلاش‌ها را در محدوده وسیع همه کشورهای تامین کننده نیازهای شغلی کانادا (خصوصا دو کشور اصلی، چین و هند) تعمیم دهیم (که در هر دو کشور نامبرده هم بازار جعل مدرک و پرونده‌سازی رونق دارد!) عجیب نخواهد بود اگر فرض کنیم که تا پایان سال ۲۰۱۰ نیاز کانادا به این دسته مشاغل، حداقل از نظر آماری مرتفع شود.   شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 
 

یک نکته ظریف دیگر هم در این میان اهمیت دارد و آن میزان دانشجویان این دست از رشته‌ها در کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا اعم از دانشجویان خارجی و کانادایی است. فقط کافی‌ است مثلا به دپارتمان آموزش آشپزی «جورج براون کالج» در داون‌تاون تورنتو سری بزنید تا با ابعاد گسترده این ماجرا آشنا شوید. میزان استقبال از دوره‌های تحصیلی این دپارتمان در چند سال اخیر به قدری زیاد بوده (حتی از سوی دانشجویان native کانادایی) که مدیریت کالج در سال ۲۰۰۹ یک ساختمان جدید با امکانات بسیار پیشرفته برای آن تاسیس نمود.    شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 
 

نظیر همین داستان در بسیاری از دوره‌های فنی دیگر هم صادق است. تفاوت این گونه از تحصیلات با مثلا پزشکی این است که فارغ‌التحصیلان آن در کمتر از دو سال وارد بازار کار می‌شوند و چون ماهیت این رشته‌های تحصیلی هم با کارآموزی درآمیخته است (مثلا شما می‌توانید به رستوران همین دپارتمان آشپزی که کاملا توسط دانشجویان کالج اداره می‌شود سری بزنید و از دستپخت آنها لذت ببرید!) این ورود به بازار سریع‌تر هم اتفاق می‌افتد در حالیکه ظرفیت بازار خیلی قابل گسترش نیست. زمانی‌که بازار کار کانادا این نسل جوان‌تر را جذب کرد به زودی به سایرین نوبت نمی‌رسد.   شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 
 

البته چند «اما و اگر» در اینجا مطرح است. مثلا به همان دلیلی که خیلی‌ها از این مسیر امتیاز می‌گیرند (مهندسین برق به جای تکنسین‌ها) خروج آنها و حرکت به موقعیت‌های شغلی بالاتر، ظرفیت را برای بقیه باز می‌کند. این نکته نادرست نیست اما خیلی قابل اتکا هم نیست. اولاً بسیاری از مهندسین مهاجر تا قبل از این هم در مشاغل (به ظاهر) پایین‌تر شاغل می‌شدند و در همانجا می‌ماندند چرا که این مشاغل هم به سطح پایین‌تری از مهارت‌های شغلی و زبانی نیازمند است و هم از درآمد خوبی برخوردار است پس دلیلی برای ترک آنها وجود ندارد. ثانیاً این پروسه زمان‌بر است و اگر این مشاغل از فهرست ضروریات حذف شوند (با توجه به مسیر عادی تامین نیاز در داخل کانادا از طریق کالج‌ها) معلوم نیست که در چه زمانی به آن بازگردند.   شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 
 

من حتی می‌خواهم پیشتر بروم و بگویم مشاغلی چون حسابداری و مدیریت مالی هم ماهیت مشابهی دارند. البته من آنها را در گروه دیگری هم دسته‌بندی می‌کنم که در آینده به آن اشاره می‌کنم اما با توجه به حجم عظیم برون‌داد سیستم آموزشی کانادا در حوزه‌های مالی و تجاری از یک سو و تغییرات تکنولوژیکی بازار که بعدا بیشتر به آن خواهم پرداخت، تعجب نمی‌کنم اگر به فرض رشته حسابداری هم به زودی از فهرست مشاغل حذف شود خصوصا که آمار تعداد متخصصین این رشته در میان متقاضیان مهاجرت همین الان هم بسیار بالا است.    شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 
 

توصیه من به کسانی‌که در این گروه از مشاغل قرار دارند این است که اگر در امر مهاجرت جدی هستند از تاخیر بیشتر اجتناب و زودتر اقدام کنند. البته این افراد برای موفقیت آتی در بازار کار کانادا هم باید اقدامات متعددی انجام دهند که موضوع بحث دیگری است.   شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 
 

در پست‌های بعدی به سایر گروه‌های شغلی خواهیم پرداخت  شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar