وقتی کارفرمایی رزومه شما را می‌خواند به چه چیز فکر می‌کند
27 فوریه 2017 - 0:00
بازدید 498
9

به قلم پیتر هریس از ورکوپلیس شاید با شناخت نحوه نگاه کارفرماها به رزومه بتوانید آن را به گونه ای تنظیم کنید که برایشان جذاب تر باشد. بنا بر این از خلال صحبت هایی که با مدیران بخش منابع انسانی یا HR ها و مدیران استخدام داشتم، تحلیل رفتار کارفرماها در قبال رزومه هایی که […]

ارسال توسط :
پ
پ

به قلم پیتر هریس از ورکوپلیس

شاید با شناخت نحوه نگاه کارفرماها به رزومه بتوانید آن را به گونه ای تنظیم کنید که برایشان جذاب تر باشد. بنا بر این از خلال صحبت هایی که با مدیران بخش منابع انسانی یا HR ها و مدیران استخدام داشتم، تحلیل رفتار کارفرماها در قبال رزومه هایی که می خوانند و نیز تجربه شخصی خودم از استخدام نیرو طی سالیان متمادی، به مواردی رسیدم که نشان می دهند یک کارفرما چگونه به رزومه ای که به دستش می رسد نگاه می کند.

 حتی قبل از این که تای آن را باز کنند

در مقاله ای دیگر به مورد رزومه ای اشاره کرده بودم که در صفحه نخست آن فقط سه کلمه نوشته شده بود. عنوان ایمیل همان عنوان شغل مربوطه بود اما در کل متن ایمیل فقط همین سه کلمه به چشم می خورد: Please See Attached (لطفا پیوست را مشاهده کنید.) و فایل پیوست همان رزومه بود. مدیران استخدام هم آدم هستند و یک چنین برخورد مینی مالیستی و یا شاید بهتر باشد بگوییم غیردوستانه ای برای درخواست یک شغل می تواند در همان مرحله نخست احساس ناخوشایندی در آنها ایجاد کند.

اگر اسم و نشانی ایمیل مدیر استخدام را دارید، مستقیما برای وی ایمیل بزنید و در متن ایمیل خود هم بنویسید که چرا مشتاق گرفتن این شغل هستید و خود را به صورت بالقوه فرد مناسبی برای این موقعیت شغلی می بینید. به این ترتیب شکل نگاه وی به رزومه شما تغییر خواهد کرد.

کارفرماها به جزئیات توجه می کنند چون می خواهند ببینند آیا شما به جزئیات توجه داشته اید یا نه. سال پیش رزومه ای به دستم رسید با این عنوان:

Bill_Smith_Writer_Jobs_Updated_Resume2012.doc

با دیدن این عنوان حتی قبل از این که فایل را باز کنم به این نتیجه رسیدم که احتمالا آقای بیل اسمیت برای کارهای مختلفی تقاضا داده و می دهد و این رزومه ای است که وی از آن به عنوان الگوی اولیه استفاده می کند و احتمالا از دو سال پیش تا به حال (از سال 2012 تا به آن زمان) هم رزومه خود را به روز نکرده است. 

شما می توانید برای نظم دادن به فایل ها در فولدرتان هر اسمی که می خواهید برای آنها انتخاب کنید. اما ایده آل این است که وقتی می خواهید آنها را برای درخواست یک مورد شغلی به کار ببرید عنوان آن را نام شغل و نام خودتان قرار بدهید. این کار به کارفرما نشان می دهد که شما دقیقا برای این موقعیت شغلی این رزومه را تهیه کرده اید و در نظم دادن به فایل ها به آنها هم کمک می شود. برای مثال در مورد شغلی مثل بیزینس ادیتوری آقای بیل اسمیت می توانست این عنوان را برای رزومه خود در نظر بگیرد:

 Bill-Smith_Business-Editor.doc.

 

در نگاه اول

مقالات توصیه ای زیادی هستند که در آنها گفته شده متقاضی کار باید تمام اطلاعات رزومه خود را در یک صفحه جا دهد. این موضوع سبب شده تا برخی از جویندگان کار برای این که بتوانند تمام این اطلاعات را در یک صفحه بگنجانند از فونت بسیار ریزی استفاده کنند و هیچ فضای خالی و سفیدی را هم در صفحه باقی نگذارند. مطمئن باشید یک چنین رزومه ای را هیچ کس نخواهد خواند. حتما فونت رزومه خود را سایز 10 تا 12 انتخاب کنید و برای آن هم طراحی یا به اصطلاح لی آوت زیبایی در نظر بگیرید. به این ترتیب کارفرماها حداقل صفحه اول رزومه اتان را می خوانند و اگر اطلاعات این صفحه به نظرشان مرتبط و مناسب آمد به سراغ صفحات بعدی هم می روند. 

وقتی برای کسب یک فرصت شغلی رزومه ارسال می کنید سعی کنید حتما عنوان رزومه اتان همان عنوان شغلی باشد. مثلا اگر برای شغل مدیر پروژه تقاضا داده اید عنوان رزومه اتان هم باید مدیریت پروژه باشد. اغلب اوقات عنوان رزومه افراد همان عنوان شغل قبلی آنها و یا بالاترین شغلی است که در نظر دارند. اگر رزومه اتان برای عنوان شغلی به غیر از آنچه که برایش درخواست می دهید تنظیم شده باشد کارفرماها فکر می کنند در ارسال رزومه اشتباه کرده اید و آن را کنار می گذارند.   

 

ده ثانیه اول بررسی یا اسکن رزومه

کارفرماها روزانه ده ها هزار بار در Workopolis به رزومه های مختلف نگاه می کنند. ما اینجا می توانیم ببینیم که در زمان واقعی کارفرماها چطور از بین رزومه ها انتخاب می کنند، برای هر رزومه چقدر وقت صرف می کنند و بیش از هر چیز دنبال چه چیزی هستند.

تقریبا بیش از 80 درصد رزومه ها در کمتر از 11 ثانیه کنار گذاشته می شوند. بعد از یک نگاه سریع به عنوان و قالب یا فرمت رزومه ، ما به دنبال اسم کاندیدا می گردیم چون می خواهیم ببینیم که احیانا خودمان شما را می شناسیم یا از کسی در موردتان چیزی شنیده ایم یا خیر. معمولا افراد در یک صنعت خاص جا به جا می شوند و طبیعی است اگر به فردی بربخورید که با او آشنایی دارید یا به نوعی با او ارتباط داشته اید.

بعد به وضعیت شغلی فعلی اتان و جایی که اخیرا در آن کار کرده اید نگاه می کنیم. این موضوع به کارفرما نشان می دهد آیا واقعا شما را می شناسد و یا شاید هم کسانی را بشناسد که آنها شما را بشناسند (مراجعی که درباره شما از آنها سوال می پرسند محدود به کسانی که شما معرفی کرده اید نمی شود. کارفرماها ممکن است در مورد شما از هر کسی که همزمان با شما در یک محل کار کرده باشد پرس و جو کنند).       

 کارفرماها در یک رزومه بیشتر از میزان تحصیلات فرد به مهارت ها و موفقیت ها و دستاوردهایی که داشته توجه دارند. بیشترین نوع بررسی رزومه افراد توسط کارفرماها جستجو بر مبنای کلمات اصلی یا کلیدی است. در این میان فقط یک درصد از جستجوهایی که بر مبنای کلمات اصلی انجام می شود بر روی واژه ها و عباراتی چون مدرک تحصیلی و تحصیلات خاص تمرکز می کنند. 

کارفرماها به دنبال مهارت های خاص هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جستجوهایی که کارفرماها در رزومه ها انجام می دهند به مطلب بیشترین کلمات اصلی جستجو شده در هر بخش صنعت نگاه کنید.

کارفرماها برای غربال کردن میلیون ها رزومه موجود در Workopolis و انتخاب از میان آنها روش های مختلفی را به کار می گیرند. آنها به جای این که فقط به میزان تحصیلات فرد متقاضی اهمیت دهند، به مجموعه مهارت ها، تجربه ها، محل استقرار، کارفرمای قبلی و نحوه به روزرسانی رزومه توسط وی توجه می کنند.

کارفرماها دوست دارند که تمام تاریخچه یا سابقه کاری شما از زمان حال تا به ابتدای کارتان به وضوح در مقابل چشمانشان باشد و ببینند که آیا شما توانسته اید در گذشته مهارت های مورد نظر آنها را با موفقیت به کار بگیرید یا خیر. معیار تعیین موفقیت در این مرحله دستاوردهای پیشین شما خواهد بود؛ به ویژه دستاوردهایی که بتوان آنها را با استفاده از اعداد و ارقام نشان داد.

 

پس از بررسی دقیق تر

اگر رزومه شما از مرحله بررسی اولیه عبور کند، ممکن است برای بررسی های بیشتر در نظر گرفته شود. در این مرحله است که مدیران استخدام تصمیم می گیرند با چه کسانی مصاحبه کنند. مصاحبه های شغلی زمان بر هستند و حتی می توانند برای کارفرماها هم استرس ایجاد کنند. به همین دلیل هم هست که آنها دوست ندارند با عده زیادی متقاضی مصاحبه کنند. آنها در بررسی دقیق تر رزومه به دنبال دلایل یا به عبارتی بهانه هایی خواهند بود تا به خاطرشان با شما تماس نگیرند.

اشتباهات نوشتاری و تایپی بخشی از این بهانه ها خواهند بود. اگر شما زمانی که می خواهید ما را برای به دست آوردن کار با رزومه اتان تحت تاثیر قرار بدهید تلاش نکنید تا یک کار بدون نقص تحویلمان بدهید، پس وقتی آن کار را گرفتید چطور عمل خواهید کرد؟

تا به حال در مورد تاثیر منفی نشانی ایمیل های غیرحرفه ای بیش از یک مدیر استخدام با من صحبت کرده است. (آیا واقعا هنوز هم کسی از این نوع نشانی های ایمیل استفاده می کند؟)

ما در مورد کاندیداهای نهایی خود به رسانه های جمعی هم سرک می کشیم تا مطمئن شویم که در آنها نکته بدی در مورد افراد به چشم نمی خورد و به ویژه این که اطلاعات ذکر شده در رزومه فرد با آنچه در پروفایل Linkedin وی آمده هماهنگی داشته باشد. گاهی افراد در مورد تاریخ ها و عنوان های شغلی اشان در رزومه کمی اغراق می کنند. انجام دادن این کار در پروفایل فرد که با دیگران در یک شرکت مشترک هستند دشوارتر است. حتما مطمئن شوید که اطلاعات آنلاین شما با آنچه در رزومه آمده هماهنگی داشته باشد.

مهم ترین و اصلی ترین وظیفه رزومه شما این است که توانایی های شما را با موفقیت به یک کارفرما نشان دهد تا به این ترتیب آنها بخواهند برای کسب شناخت بیشتر در موردتان با شما مصاحبه کنند. کارفرماها حتی پیش از باز کردن رزومه شما قضاوت کردن در مورد آن را آغاز می کنند. پس مطمئن شوید که برای هر شغلی که درخواست می دهید زمان لازم برای تنطیم دقیق رزومه برای همان شغل را صرف کنید ، به جزئیات خوب دقت کنید و سعی کنید تا اولین مواجهه رزومه شما با کارفرما تاثیر خوبی بر وی داشته باشد.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.    

توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ 26 فروردین 94 در همین وب سایت منتشر شده است

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar