نکاتی درباره کاریابی مهاجران در کبک-قسمت دوم
14 سپتامبر 2012 - 18:29
بازدید 368
5

انسیه غفوریان اگر بگوییم که یک مهاجر ۳ سال از عمرش را سپری می‌کند تا به یادگیری زبانی جدید، درست صحبت کردن و درست نوشتن به آن زبان بپردازد، سخنی گزاف نگفته‌ایم. با این حال به نظر برخی از مهاجران این رکود موقتی، هیچ چیز نیست جز زمانی لازم جهت تطبیق مهاجران با شرایط جدید […]

ارسال توسط :
پ
پ

انسیه غفوریان

اگر بگوییم که یک مهاجر ۳ سال از عمرش را سپری می‌کند تا به یادگیری زبانی جدید، درست صحبت کردن و درست نوشتن به آن زبان بپردازد، سخنی گزاف نگفته‌ایم. با این حال به نظر برخی از مهاجران این رکود موقتی، هیچ چیز نیست جز زمانی لازم جهت تطبیق مهاجران با شرایط جدید زندگی. در مطلب مرتبط پیشین نکاتی درباره مشکلات مختلفی که یک مهاجر تازه‌وارد به دلیل اختلافات فکری یا روحی یا عدم آمادگی شغلی یا زبانی با آن روبروست بیان شد. در ادامه به بیان راه‌حل برخی از این موارد می‌پردازیم و در پایان یک نمونه از مهاجران موفق را معرفی می‌کنیم.  

انگلیسی، ابزاری برای یافتن کار

آمار بیکاری مهاجران تازه‌وارد در کبک در سال ۲۰۱۱ حدود ۲۰ درصد بود، یعنی رقمی حدود دو برابر نرخ بیکاری جمعیت کبکی، در حالی‌که مهاجران نسبت به متوسط افراد کبکی، از سطح تحصیلات بالاتری برخوردار هستند.

 از این رو دولت کبک به شیوه‌های گوناگون درصدد است شانس بیشتری را برای ورود مهاجران به بازار کار فراهم کند، خصوصا وقتی شایستگی لازم را داشته باشند.

استفان  ریچهولد  Stephan Reichhold، مدیر کل سازمان‌های کمک و خدمت به پناهندگان و مهاجران، اعلام کرده است: «در کبک، هر چقدر پست و مقام بالاتری داشته باشید، بیشتر به زبان انگلیسی نیاز خواهید داشت.»

دولت کبک سالانه مبلغ ۱۸ میلیون دلار به حساب ارگان‌های دولتی که خدمات متعددی همچون کمک به مهاجران جهت وارد شدن به بازار کار، آموزش زبان فرانسه و در برخی موارد کلاس‌های انگلیسی انجام می‌دهند، واریز می‌کند. به گفته ریچهولد، در حالی‌که کبک هر ساله پذیرای جمعیت رو به رشد مهاجران فرانسه‌زبان می‌باشد (بیش از ۵۰ هزار نفر در سال)، نیاز بیش از پیش برای دانستن زبان انگلیسی جهت ورود به بازار کار، رفته رفته در سال‌های آینده تبدیل به تهدیدی برای زبان فرانسه خواهد شد.

پیش‌تر در مورد این‌که نیروی کارگر در مقایسه با  نیروی کار تحصیل‌کرده از شانس بیشتری جهت ورود به بازار کار کبک برخوردار است، صحبت کردیم. حال باید به چاره‌اندیشی درباره این مهم بپردازیم:

چه باید کرد؟ راه حل این مشکل چیست؟

قبل از هر چیز باید مدارک تحصیلی خویش را معادل‌سازی کنیم که این پروسه (که ممکن است برای رشته‌های مختلف تا حدودی متغیر باشد) تقریبا چهار ماه طول می‌کشد. با در دست داشتن این مدارک، می‌توان فهمید که به کدام یک از شغل‌ها و پست‌های بازار کار کبک می‌توان دسترسی داشت و بدین ترتیب از رفتن به مصاحبه‌های گوناگون که در همگی آنها به دلیل نداشتن مدارک معادل‌سازی شده، جواب منفی دریافت می‌کنیم، معاف خواهیم شد.

همچنین باید به مراکز کاریابی و سازمان‌های کمک به مهاجران مراجعه کنیم تا با بازار کار، نیازهای آن و نحوه ورود به آن‌جا آشنا شویم. دوره‌های کاریابی نیز در مراکز Emploi-Quebec برگزار می‌شود. در طول مدت این دوره‌ها که سه هفته است، راه‌های پیدا کردن کار، نوشتن رزومه، نحوه برخورد در روز مصاحبه و… در قالب چندین کارگروه برگزار می‌شود. در پایان این دوره، گواهی اتمام دوره صادر خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر به سایت http://www.git.qc.ca/  مراجعه کنید. 

لازم به ذکر است که از هر دو مهاجر یک نفر، در سه ماه اول اقامت در کبک می‌تواند کاری موقت به دست آورد. پس جای بسی امیدواری است که با گذشت زمان و داشتن صبر و تلاش کافی و همچنین کسب اطلاعات از مراکز کاریابی گوناگون می‌توان در حوزه کاری و تخصص خود کار پیدا کرد.

طبق آمار مرکز تحقیقات قومی دانشگاه‌های مونترال، ۶۸ درصد مهاجران  تقریبا بعد از ۵ سال می‌توانند دقیقا در حوزه کاری خودشان یا حوزه کاری مشابه آن کار کنند. درصد زیادی از مهاجران  نیز  مشغول به تحصیل می‌شوند تا اطلاعات جدیدی کسب کنند و با گرفتن مدرک تحصیلی کانادایی شغل‌های بهتری به دست بیاورند.

به طور خلاصه می‌توان گفت که در پیدا کردن کار باید مراحل زیر را پشت سر گذاشت:

  • معادل‌سازی مدارک.
  • داشتن اعتماد به نفس، امید و صبر.
  • تقویت زبان انگلیسی و فرانسه.
  • مراجعه به مراکز کاریابی و مراکز کمک به مهاجران.
  • فراهم کردن رزومه مناسب (در کامپیوترهای مراکزEmploi-Quebec  برنامه‌ای برای نوشتن رزومه نصب شده است که با وارد کردن اطلاعات شخصی خود و مشخص کردن نوع رزومه درخواستی، رزومه مناسبی به شما ارائه می‌شود که البته نیاز به اصلاح و customised کردن دارد.)
  • شرکت در دوره‌های کاریابی که در مراکز Emploi-Quebec برگزار می‌شود.
  • مشورت با مهاجران موفقی که دارای تجربه کاری خوبی هستند.
  • گذراندن دوره‌های کوتاه‌مدت شش‌ماهه، نه‌ماهه یا یک‌ساله کالج (این دوره‌ها کاملا رسمی است و در پایان آنها و در صورت قبولی در امتحانات، مدرک آن دوره صادر می‌گردد. با گذراندن این دوره‌ها بیشتر مهاجران بلافاصله وارد بازار کار می‌شوند.)
  • کار کردن به صورت داوطلبانهbénévolat  (جهت یافتن کار داوطلبانه می‌توانید به سایت http://www.hirondelle.qc.ca/devenir-benevole/index.html  مراجعه کنید.) 

در خاتمه، برای آشنایی بهتر با این مسیر، به طور خلاصه به معرفی یک مهاجر ایرانی موفق می‌پردازیم:

انتخاب یک ایرانی به عنوان یکی از ۲۵ مهاجر برتر سال ۲۰۱۲

بر اساس تحقیقی که همه‌ساله جهت انتخاب ۲۵ مهاجر برتر کانادا انجام می‌شود، امسال نام یک ایرانی در این لیست ۲۵ مهاجر برتر قرار گرفته است.

آقای ایمان بیوک آقایی یک مهاجر ایرانی ۲۸ ساله است و تنها ۳ سال است که وارد کانادا شده‌ است. اما وی اجازه نداد که دو عامل جوان بودن و تازه وارد بودن، مانعی برای دستیابی به اهدافش شود. از دید آقای آقایی موفقیت کاملا دست‌یافتنی است و حتی نام شرکت خود را هم «جاده موفقیت» گذاشته‌ است.

او عنوان می‌کند: «اولین تجربه کاری من زمانی بود که تنها ۱۸ سال داشتم و شروع به تولید محصولات صنعتی نمودم که در آن زمان شکست بزرگی خوردم. بعد از آن شغل دوم را زمانی که ۲۰ سالم بود آغاز کردم که یک شرکت سخت‌افزار کامپیوتری بود و ۱۵ کارمند هم داشتم.» وی در ۲۳ سالگی کار خود را ترک نموده و به عنوان مشاور بازاریابی مشغول به کار می‌شود. سپس در ۲۵ سالگی جهت پیدا کردن فرصت‌های جدید به کانادا مهاجرت نموده و در استان بریتیش کلمبیا، شهر نورث ونکوور ساکن شد.

به‌دلیل این‌که وی از سطح دانش زبان بالایی برخوردار نبود، خیلی سریع و با تلاشی دوچندان، مشغول یادگیری زبان انگلیسی شد. پس از آن به عنوان داوطلب در Northshore Multicultural Society مشغول به کار شده و در حال حاضر نیز به عنوان معاون این سازمان مشغول فعالیت بوده و علاوه بر آن، مالک شرکت Success Road نیز هست.                  

آقایی به تازه‌واردین توصیه می‌کند: «برای موفقیت، حتما از ارتباطات استفاده کنید. در مناسبت‌ها و همایش‌هایی که حضور دارید، کارت‌های ویزیت افراد را بگیرید و روز بعد، از آنها جهت صرف قهوه دعوت به عمل آوردید. من به این ارتباطات قوی، ایمان دارم و اگر پیگیری شود، می‌توانند به یک ارتباط شخصی خوب تبدیل شوند. پس از آن شما به‌راحتی می‌توانید استخدام شوید و یا افرادی را پیدا کنید که شما را استخدام کنند و یا سرمایه‌گذاری مشترکی را با دوستانتان آغاز کنید.»

همان‌طور که می‌بینید به نظر آقای بیوک آقایی، موفقیت دست‌یافتنی است. ایشان نیز همانند بسیاری از مهاجران دیگر، تلاش زیادی جهت یادگیری زبان انگلیسی کردند و خوشبختانه در این راه موفق نیز شدند. مورد دیگر نیز کار داوطلبانه است که نقش بسیار مهمی در پیدا کردن کار بعدی داشته است. تلاش، صبر و امیدواری نیز از عوامل اصلی موفقیت بوده است.

مهاجرت، پروسه‌ای طولانی و دشوار است و باید از قبل  بدانیم که پیدا کردن کاری که آرزویش را داریم بیشتر از آنچه که مسئولان اداره مهاجرت می‌گویند، طول خواهد کشید. با این حال، این آرزو دست‌یافتنی است؛ فقط کافی است صبر پیشه کنیم، هرگز ناامید نشویم و مسیر درست را انتخاب کنیم.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar