نکاتی درباره خرید خانه در کانادا: قسمت دوم – خرید به قصد سرمایه‌گذاری
14 آگوست 2010 - 20:47
بازدید 391
7

  در پست قبلی در پاسخ به درخواست برخی از دوستان که از ما خواسته‌ بودند تا درباره خرید خانه توضیحاتی ارائه دهیم بیان کردیم که تا وضعیت تازه‌واردان تثبیت نشده، خرید خانه یک عمل منطقی و یا اقتصادی محسوب نمی‌شود و سپس درباره مفهوم «تثبیت شرایط» تازه‌واردان نکاتی بیان شد. در این پست به […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

در پست قبلی در پاسخ به درخواست برخی از دوستان که از ما خواسته‌ بودند تا درباره خرید خانه توضیحاتی ارائه دهیم بیان کردیم که تا وضعیت تازه‌واردان تثبیت نشده، خرید خانه یک عمل منطقی و یا اقتصادی محسوب نمی‌شود و سپس درباره مفهوم «تثبیت شرایط» تازه‌واردان نکاتی بیان شد. در این پست به موضوع مرتبط دیگری که بحث از خرید خانه به نیت یک فعالیت اقتصادی برای تازه‌واردان است می‌پردازیم.

 

آیا خرید خانه به قصد سرمایه‌گذاری کار درستی برای تازه‌واردان است؟

بسیاری از ایرانیان که مالی اندوخته‌اند پس از ورود به کانادا یکی از اولین راه‌های سرمایه‌گذاری را در خرید خانه می‌جویند. هم عادت و روحیه ایرانی که هزینه برای زمین و خانه را مطمئن‌ترین نوع سرمایه‌گذاری می‌داند و هم تبلیغات آژانس‌های فعال در عرصه مسکن یا ساخت و ساز در پیدایش این تفکر نقش ایفا می‌کنند اما پرسش اینجاست که آیا چنین اندیشه‌ای در کانادا و برای این گروه از افراد درست و دقیق است. ما در مجموعه جزوات آن-لاین «راهنمای سرمایه‌گذاری در کانادا» به ابعاد مختلف بحث سرمایه‌گذاری در خانه و زمین خواهیم پرداخت اما در اینجا اشارات کوتاه به چند موضوع لازم است.

 

نکته اول این است که نظیر هر نوع سرمایه‌گذاری دیگری، اعتبار نقش مهمی در افزایش سود دارد. فرد موفق در سرمایه‌گذاری کسی است که بتواند ایده‌های پرسودتر را با استفاده از منابع مالی دیگران (بیشتر منظور بانک‌ها یا موسسات مالی است) انجام دهد نه آنکه سرمایه عظیمی از طریق خود را در این کارها وارد کند. بدیهی است همانطور که پیشتر بیان شد هر چقدر شما در کانادا در زمان طولانی‌تری زندگی و کار مثبت کرده باشید از اعتبار بالاتری برخوردار خواهید بود و سرمایه‌گذاری برای شما می‌تواند سودمندتر باشد. تازه‌وارد مجبور است اکثر هزینه‌های لازم را از اندوخته‌ای بدهد که چه بسا چندی بعد قابل استفاده در فعالیت پرمنفعت‌تری باشد.

 

نکته دوم این است که سود ناشی از خرید و فروش واحدهای مسکونی در بدو امر تابع افزایش قیمت آنهاست. این افزایش قیمت در کانادا اصلا شبیه ایران نیست. به طور مرسوم در دهه‌های گذشته این افزایش در بسیاری از نقاط کانادا سالانه بین ۶ تا ۹ درصد بوده است. البته در مناطقی بالای ۳۰ درصد هم بوده اما آنچه بیان شد متوسط قیمت است. این موضوع بستگی خیلی خاصی به زمان انجام این کار دارد چون در کانادا زمان‌هایی بوده که نرخ خانه روند بازگشتی داشته پس بسیار مهم است که خرید در بهترین زمان و فروش در بهترین زمان انجام شود تا حداکثر سود حاصل شود. آگاهی از وضعیت مناطق، روند رشد آتی آنها و بهترین زمان خرید و فروش نکاتی هستند که حداقل، به اندکی آشنایی با شهر محل انجام سرمایه‌گذاری نیازمندند و معمولا در افراد تازه‌وارد چنین اشرافی بعید است.

 

نکته سوم اینکه انجام فعالیت‌هایی که ارزش افزوده منزل را بالا ببرد مثلا نوسازی renovationبخش‌ها یا حتی تمام منزل اگر با دقت، برنامه‌ریزی و آشنایی با مقولات متعددی (نظیر میزان تقاضا در مناطق، سلیقه قالب مشتریان آن ناحیه، مکان‌های دسترسی به مصالح ساختمانی ارزان‌تر…) انجام شود می‌تواند ارزش سرمایه‌گذاری صورت گرفته را به شدت افزایش دهد. خود مقوله نوسازی خانه هم بسته به اینکه توسط چه کسانی، با چه منابع مالی و توسط چه نوع مواد و ابزاری انجام شود می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در سود سرمایه‌گذاری داشته باشد که باز هم مقوله‌ای است که قدمت، اطلاعات و آشنایی‌های افراد از ظرایف بازار در آن اهمیت و نقش کلیدی دارد.

 

نکته چهارم اینکه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری دیگری در کانادا وجود دارد که سود آنها می‌تواند از خرید و فروش خانه بیشتر یا دردسر آنها کمتر باشد یا در مدت بسیار کوتاه‌تری نتیجه دهد. باید فرد این امکان و فرصت را داشته باشد که قبل از همه، تمام این مقولات را شناسایی و ارزیابی کند و این عمل با تعجیل ممکن نیست. البته همه این راه‌ها و روش‌ها برای تمام افراد قابل پیگیری نیستند اما این مهم است که فرد علاقه‌مند، با چنین راه‌ها و روش‌هایی آشنایی اجمالی داشته باشد.

 

نکته پنجم اینکه کسانی که مقوله خرید خانه را به عنوان یک بحث سرمایه‌گذاری طرح می‌کنند و بر روی درصدهای درآمدزایی آن تمرکز می‌کنند معمولا به هزینه‌ها و دردسرهای آن نمی‌پردازند. قبل از هر چیز اگر خواستید چنین کاری را انجام دهید همه هزینه‌های اصلی و فرعی آن را محاسبه و از سود احتمالی کم کنید تا به عدد واقعی‌تری برسید. همچنین توجه داشته باشید که وقتی شما خانه دیگری غیر از مکانی که در آن زندگی می‌کنید داشته باشید باید در زمان فروش بر روی ارزش افزوده آن در خلال سال‌های بین خرید تا فروش، مالیات پرداخت کنید. در واقع، سود ناشی از اختلاف قیمت حکم درآمدی دارد که باید بر اساس سایر درآمدهای حاصل شده و قوانین مالیاتی استان و فدرال، مالیات آن محاسبه شود.

 

بیان این نکات به معنای نفع خرید خانه به قصد درآمدزایی یا سرمایه‌گذاری نیست بلکه هدف، روشن‌تر کردن موضوع برای دقت بیشتر در این مقوله است. و تاکید بر این موضوع که فعالیت‌های سرمایه‌گذاری نظیر سایر امور کار و کسب و زندگی در کانادا نیازمند کسب اطلاع بیشتر و آشنایی با ظرایفی است که برای اغلب مهاجران در سالیان اول فراهم نیست. البته تلاش ما این است که شما را با آن بخش از اطلاعات که در ایران قابل دسترسی است آشنا کنیم تا این روند با سعت بیشتری انجام شود اما برخی از اطلاعات یا مقولاتی چون کسب اعتبار، تا افراد زندگی واقعی در کانادا را آغاز نکنند قابل حصول نیست.

 

مشروح بخشی از این مباحث در جزوه «راهنمای خرید خانه در کانادا برای تازه‌واردان» که به زودی در کتابخانه مجازی کنپارس در دسترس اعضا قرار خواهد گرفت بیان شده است. برای آگاهی بیشتر لطفا به مطالب این جزوه مراجعه نمایید.

 

در پست بعد به نکاتی دیگر از بحث خرید خانه خواهیم پرداخت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar