نفوذ مسیحیت کاتولیک در فضاهای آموزشی کبک کاهش می‌یابد
04 ژانویه 2011 - 17:43
بازدید 255
7

اگرچه چند فرهنگی و احترام به عقاید و باورهای همه افراد جامعه یکی از اصول مهم زندگی کانادایی محسوب می‌شود اما هم‌چنان برخی رویه‌ها و سنت‌های تثبیت شده نوعی بی‌عدالتی مذهبی را در کشور تداعی می‌کنند. نمونه آن حمایت مالی دولتی از مدارس مسیحیت کاتولیک (Catholic Church School) در استان‌های مختلف است که چون این […]

ارسال توسط :
پ
پ

اگرچه چند فرهنگی و احترام به عقاید و باورهای همه افراد جامعه یکی از اصول مهم زندگی کانادایی محسوب می‌شود اما هم‌چنان برخی رویه‌ها و سنت‌های تثبیت شده نوعی بی‌عدالتی مذهبی را در کشور تداعی می‌کنند. نمونه آن حمایت مالی دولتی از مدارس مسیحیت کاتولیک (Catholic Church School) در استان‌های مختلف است که چون این هزینه در واقع از طریق بودجه‌های عمومی و حاصل پرداخت مالیات تمامی شهروندان و ساکنان این کشور است بدین معنا است که معتقدان به سایر مذاهب و نحله‌های فکری در تبلیغ و ترویج مسیحیت کاتولیک مشارکت می‌کنند. اگرچه به دلیل اینکه این مدارس از کیفیت خوبی برخوردار هستند و به همه دانش‌آموزان به رایگان سرویس می‌دهند، متولیان امر به نوعی پرداخت چنین کمک‌هایی را توجیه می‌کنند اما به هر حال معتقدان به سایر مذاهب و خصوصا سایر نحله‌های مسیحیت این رفتار دولت را که به دلیل پیشینه حاکمیت معتقدان به این دین، در قوانین تثبیت شده مخالف با روح قوانین و باورهای کانادایی می‌دانند.

اقدام اخیر دولت کبک در زدودن باورهای مذهبی از مهدکودک‌هایی که کمک دولتی دریافت می‌کنند حتی اگر اغراض دیگری در پس آن بوده باشد در مجموع به نفع ایجاد عدالت مذهبی در کانادا تمام خواهد شد و به همین دلیل انتظار می‌رود در درازمدت با تبعیت سایر استان‌ها، به یک رویه اصلاحی منجر شود. مطلب زیر جزییات بیشتری از این خبر را به اطلاع شما می‌رساند.   

استان کبک: ممنوعیت ترویج مذهب خاص در مهدکودک‌ها

استان کبک در کانادا اولین استانی است که  در آن مهدکودک‌ها از کمک‌های دولتی یا سوبسید استفاده می‌کنند. در این استان تمام کودکان این حق را دارند که از سوبسید دولتی برای استفاده از مهدکودک بهره‌مند شوند و والدین آنها نیز در ازای هر روز حضور فرزندشان در مهدکودک باید فقط ۷ دلار بپردازند. این برنامه که اجرای آن از سال ۱۹۹۸ آغاز شده است، در ۱۰ سال نخست اجرای خود نتایج بسیار خوبی را نیز به همراه داشته. برای نمونه اجرای این روش کمک کرده است تا موارد ذیل محقق شود:

  • کاهش فقر در میان کودکان
  • بالا رفتن نمرات دانش‌آموزان در مدرسه
  • بالا رفتن نرخ تولد
  • افزایش میزان مشارکت مادران در کار و بالا رفتن میزان ثبت‌نام آنان برای ادامه تحصیل بعد از دبیرستان

سیستم مهدکودک‌ها در کبک در حقیقت به نوعی ادامه سیستم آموزش عمومی است.

در چند سال گذشته استان کبک در برنامه‌های آموزشی که در رابطه با مذهب و اخلاق قرار می‌گیرند، تغییرات عمده‌ای اعمال نموده است. پیش از این در این استان مدارس کاتولیک یا پروتستان نیز وجود داشت و در مدارس آن نیز دروس مذهبی تدریس می‌شد اما اخیرا در استان کبک تمامی پسوندهای مذهبی از عناوین مدارس حذف شده و دروس مذهبی یا مرتبط با عقاید افراد نیز از زمره دروس مدارس کنار گذاشته شده است.

در عوض در برنامه جدید درسی مذهب و اخلاق به دانش‌آموزان مطالبی درباره حقوق بشر آموخته می‌شود، درباره مذاهب، سنت‌ها و باورهای مختلف سخن گفته می‌شود و بحث اخلاق و ارزش‌ها مطرح می‌گردد. هدف از طرح این دروس جدید این است که افق دید دانش‌آموزان گسترده‌تر شود و «بتوان به همه دانش‌آموزانی که پیرو ادیان مختلف هستند، ضمن احترام به آزادی عقیده و مذهب والدین، دانش‌آموزان و معلمان، آموزش‌هایی معادل و مشابه ارائه کرد.»

اخیرا دولت کبک اعلام نمود که این رویه سکولار که پیش‌تر در مدارس پیاده شده بود، از این پس در برنامه مهدکودک‌های سوبسیدی نیز لازم‌الاجرا خواهد بود. وزیر خانواده در دولت کبک در این زمینه اعلام داشت که اگر مهدکودک‌ها می‌خواهند که همچنان از سوبسید دولتی برخوردار باشند، «از این پس دیگر مجاز نیستند هیچ نوع آیین نیایش یا قانون مذهبی را اجرا نمایند.»

البته مهدکودک‌ها می‌توانند همچون گذشته به شعائر و نمادهای مذهبی خود پای‌بند باشند اما حق تدریس این باورهای مذهبی به کودکان را نخواهند داشت. از این به بعد رهبران مذهبی (از جمله ائمه، ربای‌ها و یا کشیشان) نیز مجاز به بازدید از مهدکودک‌های مشمول استفاده از سوبسید دولتی نیستند.

بر اساس گفته‌های وزیر خانواده استان، حدود ۱۰۰ مهدکودک در محدوده شهر مونترال دارای مبانی مذهبی هستند و لازم است که دروس خود را از نظر حذف عناصر مذهبی مورد تجدید نظر قرار دهند. این مهدکودک‌ها تا ماه جون سال ۲۰۱۱ فرصت دارند که تغییرات گفته شده را اعمال نمایند زیرا پس از آن در صورت عدم رعایت این موارد، بخشی یا تمام کمک دولتی خود را از دست خواهند داد.

این حرکت در واقع ادامه‌ای است بر جریان سکولاریزه کردن هر چه بیشتر جامعه در استان کبک و تلاش برای به رسمیت شناختن فرهنگ‌ها و مذاهب متفاوتی‌ که در این استان وجود دارند. به نظر می‌رسد که استان کبک برخلاف استان‌های دیگر که هنوز هم در آنها مدارس کاتولیک به فعالیت مشغول هستند و از بودجه جداگانه ای هم برخوردارند، حرکت جدی‌تری را در جهت جدایی کلیسا از دولت آغاز نموده است.  

البته طبیعی است که همه از این اتفاق خوشحال نیستند. استان کبک برای حفاظت از زبان فرانسه قوانین سرسختانه‌ای دارد و حتی در برخی موارد به افسرانی که بر اساس قانون مسئولیت صیانت از این زبان را بر عهده دارند، «پلیس زبان» گفته می‌شود. در حال حاضر و بعد از اعلام خبر حذف دین در مهدکودک‌ها، برخی به کنایه از حضور نیروی پلیس تازه‌ای به نام «پلیس مذهب» خبر می‌دهند.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar