موفقیت در کانادا بدون کاریابی مناسب ممکن نیست!
01 آگوست 2011 - 21:26
بازدید 439
9

بعد از طی مراحل قانونی، مدتی پیش مدیریت کنپارس موفق شد که مجوز «دفتر مشاوره شغلی و کاریابی بین‌المللی کنپارس» را از وزارت کار دریافت کند. به همین دلیل گفتگویی با جناب آقای مختاری در باره اهداف و برنامه‌های این دفتر، ارتباطش با شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس و آنچه قرار است در آینده اتفاق بیافتد […]

ارسال توسط :
پ
پ

بعد از طی مراحل قانونی، مدتی پیش مدیریت کنپارس موفق شد که مجوز «دفتر مشاوره شغلی و کاریابی بین‌المللی کنپارس» را از وزارت کار دریافت کند. به همین دلیل گفتگویی با جناب آقای مختاری در باره اهداف و برنامه‌های این دفتر، ارتباطش با شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس و آنچه قرار است در آینده اتفاق بیافتد انجام شد که در اینجا به اطلاع شما می‌رسد.

آقای مختاری؛ ایده دریافت مجوز و تاسیس موسسه کاریابی از کجا آمد؟ چه ضرورت‌هایی شما را به این سمت هدایت کرد؟

شرکت کنپارس چنانکه بارها و از اولین روزهای تاسیس به روشنی اعلام کرده، هدف خود را تلاش برای موفقیت موکلین در سرزمین جدید می‌داند و این برای یک شرکت مهاجرتی رویکرد جدید و متفاوتی است که اساسا موجب تمایز ما از دیگران شده است. اگر موفقیت را در دستیابی افراد به جایگاه در خور اجتماعی در سرزمین جدید معنا کنیم بخش بزرگی از آن به حوزه اقتصاد و اشتغال مربوط می‌شود. افراد بدون داشتن شغل مناسب و در خور شان و توانایی‌ها و استعدادهای خود نمی‌توانند به جایگاه اجتماعی مناسب دست یابند. برای موفقیت در حوزه اشتغال الزاماتی وجود دارد که قابل کتمان نیست و برای موفقیت باید حداقل سه فاکتور اساسی حاصل شود:

  1. افراد باید از توانایی‌ها و مهارت‌های خود و سطح این توانایی‌ها در سرزمین جدید آگاه باشند و اگر در این زمینه ضعفی هست به جبران آن بکوشند؛
  2. افراد باید بازار هدف خود را شناسایی کنند و با شناخت مناسب از بازار کار هدف، اقدام کنند؛
  3. افراد باید بدانند که چگونه توانایی‌های خود را به این بازار ارایه کنند.

در واقع، باید ارزیابی درستی از خود داشته باشند، با روش‌های صحیح کاریابی آشنا باشند و بتوانند ابزارهای مناسبی برای معرفی خود فراهم بیاورند. فردی که نمی‌داند چگونه باید رزمه بنویسد، نمی‌تواند در گرفتن یک موقعیت شغلی در خور موفق باشد هر چند فرد بسیار توانمند و باسوادی باشد.

با توجه به این مسایل به عنوان یک شرکت مهاجرتی خارجی در ایران با محدودیت‌هایی برای ارایه مشاوره‌های مربوط به حوزه اشتغال و نیز آگاهی‌بخشی در این زمینه حتی در حد نوشتن مقاله در وب سایت شرکت مواجه بودیم. چاره کار را در آن بود که مطابق قانون مجوزهای لازم را از دولت ایران دریافت کنیم و موسسه‌ای با این ماموریت تاسیس کنیم که خوشبختانه موفق شدیم از مراجع ذیربط پروانه مربوطه را دریافت کنیم و «دفتر مشاوره شغلی و کاریابی بین‌المللی کنپارس» را با بازار هدف کانادا تاسیس کنیم. 

آیا دریافت این مجوز تاثیری بر وضعیت موکلین مهاجرتی کنپارس خواهد داشت، یعنی خدمات ویژه‌ای به آنها ارائه خواهد شد؟ اگر کسی موکل شرکت خدمات مهاجرتی نباشد از موسسه کاریابی سرویسی دریافت نخواهد کرد؟

توجه داشته باشید که دفتر مشاوره شغلی کنپارس به عنوان یک موسسه ایرانی از شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس کانادا کاملا متمایز است و رابطه سازمانی به شکلی که یکی زیرمجموعه دیگری باشد با هم ندارند اما این آمادگی وجود دارد که خدمات ارایه شده از سوی دفتر مشاوره شغلی کنپارس که برای عموم ارایه می‌شوند با شرایط متفاوتی برای موکلین شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس کانادا ارایه شوند. این تفاوت‌ها به اشکال مختلف در خدمات، برنامه‌ها و محصولاتی که دفتر مشاوره شغلی فراهم می‌کند دیده خواهد شد. مثلا در میزان هزینه ورودی سمینارها و کارگاه‌های آموزشی، جزوات و کتب و نیز قیمت دیگر خدمات دفتر مشاوره که به مرور به عموم علاقه‌مندان اعلام خواهد شد. البته دفتر مشاوره شغلی، خدماتی را نیز مخصوص موکلین کنپارس ارایه خواهد کرد که در دسترس غیر موکلین نخواهد بود.

یک موسسه کاریابی در اشل جهانی تعریف مشخصی دارد و خدمات خاصی هم ارائه می‌دهد. آیا کنپارس هم چنین موسسه‌ای خواهد بود؟ در چه کشورهایی فعال خواهد بود؟

این موسسه یک موسسه ایرانی است که ماموریتش در ابتدای امر، ارایه اطلاعات در مورد بازار اشتغال، مشاوره شغلی، برگزاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی در حوزه اشتغال و نهایتا اعزام نیروی کار از ایران به کاناداست. این موسسه تنها در ایران فعال خواهد بود اما درصددیم با شرکت‌های کاریابی معتبر کانادایی نیز قراردادهایی امضا کنیم تا سطح خدمات را گسترش دهیم. همچنین برنامه‌هایی برای گسترش آموزش‌ها و آزمون‌های حرفه‌ای داریم که بعد از نهایی شدن به اطلاع مخاطبان خواهد رسید.

موسسه چه برنامه‌هایی دارد؟ چه نوع خدماتی ارائه خواهد کرد؟

همانطور که در پاسخ به پرسش قبلی بیان شد، برنامه‌های اصلی ما در حوزه‌های اطلاعاتی و آموزشی است. در این زمینه وب سایت مستقلی در دست آماده سازی است که فعلا نسخه موقت ان در اختیار عموم قرار خواهد گرفت اما امیدواریم ظرف سه ماه نسخه نهایی آن که در نوع خود در ایران بی‌نظیر خواهد بود را ارائه کنیم. هدف این است که همانند سایت parscanada.com که هم‌اکنون به تصریح مخاطبان آن به مهم‌ترین مرجع اطلاع‌رسانی و اموزش به زبان فارسی درباره وجوه مختلف زندگی در کانادا تبدیل شده، آن سایت مورد اشاره هم در زمینه کاریابی بین‌المللی خصوصا در حوزه کانادا چنین شود. البته یک‌سری از نکات آموزشی آن در ارتباط با آمادگی های شغلی و تهیه مواد تبلیغات فردی نظیر رزومه یا آمادگی برای مصاحبه‌های شغلی جنبه جهانی دارد و حتی افرادی که برای سایر کشورها نظیر استرالیا یا نیوزلند هم اقدام کرده‌اند می‌توانند از این مواد آموزشی استفاده کنند.

در کنار اینها برنامه‌های گسترده‌ای در زمینه برگزاری کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های مرتبط داریم.

به موضوع نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی اشاره کردید. پیشتر هم مواردی از این دست توسط کنپارس برگزار شده بود اما بعدا دچار تاخیر شدند. دلیل این تاخیر چه بوده است و این نشست‌ها در چه تاریخی و به چه شکلی برگذار خواهند شد؟

بخشی از تاخیر به تاخیر در صدور مجوز بر می‌گردد و نیز آماده‌سازی دفتر برای سرویس‌دهی. اما بخشی از آن نیز برای ایجاد زمینه‌ها و نیز برگزاری در تاریخ مناسب است. ما از تجارب قبلی و از جمله تجربه در برگزار نشست‌های ویژه پزشکان استفاده کرده‌ایم تا برنامه‌هایی کم‌نقص‌تر را اجرا کنیم. الان دوستان در حال برنامه‌ریزی این نشست‌ها در اوایل پاییز امسال هستند و احتمالا در نیمه دوم مهرماه در تهران این نشست‌ها برگزار خواهند شد. البته نشست‌های تکمیلی نیز برای زمستان در نظر گرفته شده است که مجموعه اینها آمادگی‌های خوبی برای مخاطبان ایجاد می‌کند. به موازات این برنامه‌ها مطالب وبسایت کاریابی هم تکمیل خواهد شد.

آیا برای شهرستان‌ها برنامه‌ای در نظر ندارید؟

دفتر مشاوره شغلی محدودیتی در برگزاری برنامه‌های کاریابی در شهرستان‌ها ندارد اما فعلا باید چند برنامه را در تهران برگزار کنیم تا برای شهرستان‌ها متناسب با شرایط و امکانات برنامه‌ریزی کنیم. البته فعالیت‌های این‌چنینی در شهرستان‌ها گاه با مشکلات اداری خاصی همراه می‌شود که خدمات‌رسانی را دشوار می‌کند اما دفتر مشاوره شغلی در هر شهری که احساس کند زمینه برگزاری چنین نشست‌هایی وجود دارد حتما برای ارزیابی مقدمات کار، اقدام خواهد کرد. البته یک مورد دیگر هم در این زمینه وجود دارد و آن مشغله فراوان مدرسان و سخن‌رانان است که باید ببینیم می‌توانند در زمان حضور در ایران، برای سفر به شهرها هم فرصتی در اختیار ما قرار بدهند یا نه.

هم‌اکنون اطلاعات و مقالاتی روی سایت پارس کانادا در باره موضوعات آشنایی با بازار کار وجود دارد. آیا انتشار این موارد ادامه نخواهد یافت؟

نمی‌توان گفت که انتشار این مقالات در این سایت متوقف خواهد شد اما سایت دیگری به نشانی canparsjobs.com ایجاد شده است که سایت رسمی دفتر مشاوره است و مقالات مرتبط با حوزه اشتغال و کاریابی بیشتر در آن سایت منتشر می‌شود و البته لینک آن مقالات در سایت فعلی نیز خواهد آمد. همانطور که گفته شد الان سایت کاریابی با ساختار موقت فعال شده است و مخاطبان به مرور با تمایزات مقالات دو سایت اشنا خواهند شد.

به نظر می‌رسد که بیشتر فعالیت‌های شرکت مهاجرتی در مونترال و تا حدودی تورنتو متمرکز شده است؛ آیا برای ونکوور و سایر شهرهای غرب کانادا برنامه‌ای در نظر ندارید؟

فعالیتهای شرکت مهاجرتی محدود نیست و در ونکوور نیز فعالیت‌هایی داریم ولی هنوز دفتری باز نکرده‌ایم که به زودی در این زمینه هم اقدام خواهیم کرد. برای حوزه‌های کاریابی تلاش ما برقراری ارتباط با موسسات معتبر در سرتاسر کانادا است چراکه در استان‌های مهمی چون بریتیش‌کلمبیا و البرتا در غرب کانادا اشتغال بازار خیلی خوبی دارد و بنا نیست که فقط به شرق کانادا محدود بمانیم. البته به طور طبیعی بیش از ۸۰ درصد مهاجران تازه‌وارد به تورنتو و مونترال وارد می‌شوند و طبیعی است که اهمیت این دو شهر بیشتر از سایر نقاط باشد.

مدتی‌ست که در سایت صحبت از انتشار یک نشریه یا خبرنامه چاپی شده است؟ این خبرنامه چه مشخصاتی دارد و به چه دلیل منتشر می‌شود؟ آیا برای مباحث کاریابی هم صفحاتی دارد؟

بله نشریه پرنیان ماهنامه‌ای است که از سوی کنپارس برای توزیع در جامعه ایرانی در سه شهر مونترآل، تورنتو و ونکوور منتشر خواهد شد. بخشی از این نشریه نیز به صورت پستی و به عنوان خبرنامه داخلی برای موکلین کنپارس پست خواهد شد. دلیل انتشار آن آگاهی‌بخشی بیشتر به خوانندگان در مورد موضوعات مهمی چون مهاجرت، زندگی و کار در کاناداست و مطالب متنوعی را در خود جای خواهد داد. برخی از هموطنان ما بعد از سال‌ها زندگی در کانادا هنوز با خیلی از الزامات و ضروریت‌های زندگی در این کشور آشنا نیستند و این نشریه شاید بتواند بخشی از وظیفه اطلاع‌رسانی در این حوزه را به دوش کشد. از سوی دیگر جای این نشریه به عنوان یک نشریه غیر سیاسی که همه ایرانیان را به واسطه ایرانی بودن آنها پیوند می‌دهد و می‌تواند مورد علاقه بسیاری از افراد قرار گیرد خالی بود به خصوص که در تیراژ بالا و در سه شهر مهم توزیع شود.

در حوزه کاریابی نیز برای نشریه برنامه مفصلی داریم که به تدریج درخود نشریه اعلام خواهد شد.

در صحبت‌هایتان به بحث مشاوره تلفنی اشاره داشتید، اگر ممکن است کمی در باره این سرویس توضیحاتی بدهید؟

بسیاری از دوستان ما مایلند قبل از اینکه وارد کانادا بشوند ارزیابی دقیق‌تری از سه فاکتور موفقیت شغلی در مورد خود داشته باشند و اینکه چه کنند تا موفق‌تر عمل کنند. عموما مقالات ما را خوانده‌اند و با کلیت مباحث آشنا شده‌اند ولی احساس می‌کنند به نوعی مشاوره شخصی نیازمندند که به همت دوستان در سطح محدودی و فقط برای موکلین کنئارس این امکان ایجاد شده است که به صورت تلفنی با کارشناسان ما در کانادا اتفاق خواهد افتاد. جزییات آن از طریق سایت شرکت مهاجرتی به اطلاع عموم خواهد رسید. البته همانطور که بیان شد این سرویس ویژه موکلین است.

از فرصت استفاده کنم و هیمنجا به موردی اشاره کنم که شاید ربط مستقیمی به موضوع مصاحبه نداشته باشد اما بعضا از سوی برخی افراد مطرح می‌شود. این افراد می‌پرسند واقعا چرا یک متقاضی مهاجرت نیازمند به مراجعه به شرکتی مثل کنپارس و پرداخت هزینه برای دریافت مشورت برای پروسه مهاجرت خود است؟ شما چه پاسخی برای این پرسش دارید؟

اتفاقا این سوال به این مصاحبه بسیار مربوط است. دلایل متعددی وجود دارد که مراجعه به کنپارس و صرف هزینه را در این شرکت منطقی می‌کند. انجام حرفه‌ای امور مهاجرت فرد از لحظه اولیه نظیر شناسایی بهترین برنامه مهاجرتی، تکمیل فرم‌ها، پیگیری‌های حقوقی خصوصا در مواردی که پرونده افراد با مشکل روبرو می‌شود و مواردی از این قبیل که قبلا به آن پرداخته‌ایم بر کسی پوشیده نیست. معمولا افرادی که این مورد را مطرح می‌کنند این را در قیاس با پرونده‌های کم‌دردسرتر و بدون مشکل بیان می‌کنند درحالی‌که تا این پروسه انجام نشود میزان مشکلات و دردسرها مشخص نخواهد شد و موکلین شرکت بهتر می‌دانند که چقدر از این دردسرها فارغ بوده‌اند.

اما آنچه از اینها مهمتر است ایجاد امکان مهاجرت آگاهانه با کنپارس است. ما برای موکلین‌مان برنامه داریم و تنها به دنبال گرفتن ویزای اقامت آنها نیستیم. گرچه برخی از دوستان از ظرفیت‌های فراهم شده استفاده نمی‌کنند و برخی از آنها حتی از خواندن روزانه سایت ما غافلند اما آنها که چنین نیستند در آینده نزدیک تفاوت بیشتری را با دیگران احساس خواهند کرد. الان موکلینی داریم که میزان آگاهی آنها از شرایط کار و زندگی در کانادا حتی از برخی تازه‌واردان به کانادا بیشتر است. عزیزانی که بر اساس راهنمایی‌ها و مشاوره‌هایی که از طریق مقالات سایت ارائه شده یا سمینارهای آموزشی در حال آماده‌سازی خود هستند بعد از ورود به کانادا و بهره‌گیری از نتایج آن آماده‌سازی‌ها و مقایسه خود با کسانی‌که بدون هر نوع آمادگی به کانادا پا گذاشته‌اند متوجه این تفاوت‌ها خواهند شد.

موردی که جا دارد در اینجا متذکر شوم افزایش حجم برنامه‌های ویژه موکلین از امسال به بعد است. ما در گذشته معمولا دسترسی به برنامه‌های خود را عمومی اعلام می‌کردیم و تنها برای موکلین تخفیف‌های خیلی خوب یا امتیازاتی دیگر در نظر می‌گرفتیم اما با توجه به محدودیت ظرفیت سرویس‌دهی و با توجه به افزایش تعداد موکلین و اولویت کنپارس در ارائه خدمات به آنها، به مرور در حال اختصاصی کردن سرویس‌های خود و افزایش برنامه‌های ویژه موکلین هستیم. مثلا در همین برنامه‌های نشست در مهرماه امسال، چند نشست ویژه موکلین در نظر گرفته شده که جزییات آن به زودی اعلام خواهد شد.

در یک جمع‌بندی، می‌خواهم تاکید کنم که شرکت همانطور که بارها اعلام کرده برای موفقیت موکلین خود در سرزمین جدید برنامه دارد و امیدواریم که موکلین ما هم با درک شرایط خطیر و اهمیت ۲-۳ سال قبل از ورود به کانادا، نهایت بهره‌برداری را از برنامه‌های کنپارس ببرند.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar