معرفی آزمون‌های استاندارد در کانادا
07 اکتبر 2009 - 0:52
بازدید 435
7

برخی از دوستان گهگاه از ما درباره آزمون های مختلف و متفاوت زبان در کانادا پرسش می کنند. اسامی آزمون هایی در زمان معرفی برخی مشاغل مطرح می شوند. اینها آزمون هایی هستند که افراد بهتر است یا باید برای ورود به یک شغل یا ارتقا شغلی آنها را با موفقیت پشت سر بگذارند. در […]

ارسال توسط :
پ
پ

برخی از دوستان گهگاه از ما درباره آزمون های مختلف و متفاوت زبان در کانادا پرسش می کنند. اسامی آزمون هایی در زمان معرفی برخی مشاغل مطرح می شوند. اینها آزمون هایی هستند که افراد بهتر است یا باید برای ورود به یک شغل یا ارتقا شغلی آنها را با موفقیت پشت سر بگذارند. در این مجموعه پست ها که با عنوان کلی «معرفی آزمون های استاندارد در کانادا» تیترگذاری می شوند ما به معرفی این گونه آزمون ها می پردازیم. 
 

دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

 

اگر اهل جستجو درباره موضوعات مختلف شغلی یا تحصیلی کانادا بوده باشید احتمالا با واژه هایی چون MELAB، GMAT، SAT، MCCEE، CRN-EXAM، P.ENG.EXAM و نظایر اینها برخورد داشته اید. هر یک از این آزمونهای استاندارد برای ارزیابی سطح یا سطوحی از یک یا چند مهارت یا تخصص به کار می آیند. در آینده خواهید دید که در کانادا تقریباً هیچ فعالیت تخصصی و حرفه ای را نمی توان یافت که آزمون یا آزمون هایی استاندارد شده برای ارزیابی آن وجود نداشته باشد.

برخی از آنها آزمون های خاص کانادا هستند (حتی ممکن است تنها مختص به یک استان باشد) مثلاً آزمون های مربوط به رشته پزشکی و برخی دیگر آزمون های معتبر در تمامی آمریکای شمالی و حتی بین المللی (عموماً با مرجع آمریکایی) که مورد پذیرش موسسات کانادایی هم هستند.

در برخی از حوزه ها آزمون های معادل یا هم ارز وجود دارد یعنی ممکن است شما با بیش از یک انتخاب برای ارزیابی سطح توانایی یا مهارتی خاص مواجهید و با مقایسه آنها می توانید در آزمونی که با شرایط شما انطباق بیشتری دارد وارد شوید تا احتمال موفقیت خود را افزایش دهید. مشهورترین مورد این گونه آزمون ها، امتحانات تایین سطح زبان انگلیسی هستند.

ممکن است این آزمون ها توسط مراکز دولتی کانادایی یا مراکز وابسته به آنها برگزار شوند. همچنین انجمن های صنفی معتبر و یا موسسات بخش خصوصی مجری برخی دیگرند. حتی در مواردی برای آزمون مربوطه حداقل یک ماده قانونی در مجلس استانی یا فدرال وجود دارد. در هر مورد این چنینی باید قبل از هر چیز مشخص کرد کدام مراکز و موسسات نتایج آزمون ها را می پذیرند.

مکان ها و زمان های برگزاری آزمون ها هم می تواند مورد توجه باشد. برخی از این آزمون ها در خود ایران یا کشورهای اطراف آن برگزار می شوند و چه بسا بتوانید با شرکت در آنها مراحل ورود به شغل مورد نظر در کانادا را سرعت دهید اما برای شرکت در بسیاری از آنها باید ساکن کانادا باشند. 
 

 

 

دسته بندی آزمون ها

آزمون های استاندارد شده را از وجوه مختلف می توان دسته بندی کرد.

یکی از آنها عمومی یا تخصصی بودن آزمون است. مثلاً در برخی آزمون ها نظیر آزمون های زبان همه افراد با ثبت نام و پرداخت هزینه می توانند در آن شرکت کنند اما برای برخی دیگر فرد باید حتماً شرایط خاصی را داشته باشد تا بتواند در آزمون شرکت کند.

شکل دیگر دسته بندی بر اساس زمان مورد نیاز برای شرکت در آزمون است. از این نظر می توان آزمون ها را سه گروه کرد:

آزمون های پیش از ورود: نظیر آزمون های زبان یا تعیین سطح. شما باید این آزمون ها را انجام بدهید تا بتوانید وارد یک مرکز آموزشی آکادمیک یا یک مسیر شغلی شوید.

آزمون های پایانی: شما این آزمون ها را انجام می دهید تا مشخص شود یک دوره شغلی یا تحصیلی را با موفقیت به پایان رسانده اید. واضح است که چون پایان یک دوره می تواند آغازی برای دوره بالاتر باشد برخی از این آزمون ها در واقع حکم آزمون های ورودی دوره های بعدی را دارند.

آزمون های ارتقا شغلی: آزمون های زیادی در حوزه های خیلی تخصصی هستند که با دو گروه پیشتر گفته شده تفاوت دارند. مثلا آزمون های اختیاری که مهندسین در برخی حوزه های مرتبط با ساخت و ساز یا تاسیسات در مورد کاهش انرژی در طراحی یا ساخت مجموعه ها می گذرانند و دریافت قبولی در آنها به ارتقا شغلی و افزایش حقوق یا رتبه آنها در اجرای پروژه ها کمک می کند از این گروه هستند.

ما در این مجموعه از پست ها به مرور به معرفی این آزمون ها می پردازیم. مهم ترین نکات مورد توجه عبارتند از:

  • کاربرد یا کاربردهای آزمون
  • معرفی قسمت های مختلف آزمون و نمونه سوالات
  • نهاد یا موسسه برگزارکننده آن
  • هزینه های آزمون
  • نوبت های برگزاری آزمون
  • معرفی وب سایت های رسمی آزمون
  • معرفی برخی از کتب و منابع مفید برای مطالعه

  

 

آزمون هایی که به ۳۸ شغل تخصصی مورد نیاز دولت فدرال مربوط می شوند در جزوات معرفی هر یک از مشاغل که به تدریج در اختیار عموم علاقه مندان قرار خواهند گرفت به تفصیل معرفی خواهند شد و یا به طور ویژه از طریق همین وب سایت در اختیار مشترکین قرار خواهد گرفت. در این مجموعه پست ها تاکید ما بیشتر بر روی سایر آزمون ها و از جمله آزمون های مرتبط با مشاغل غیر از فهرست فدرال است. 
 

به زودی اولین پست این مجموعه که به معرفی آزمون GMAT اختصاص دارد عرضه خواهد شد

 

 این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar