قسمت هفدهم – تاکسی و اتومبیل کرایه‌ای در مونترال
13 نوامبر 2016 - 23:48
بازدید 244
5

تاکسی در شهر مونترال یکی از وسایط نقلیه عمومی گران و حتی تجملی محسوب می شود به همین دلیل معمولا در سفرهای درون شهری روزمره از این وسیله استفاده نمی شود. اما طبیعی است که استفاده از تاکسی در بعضی موارد بسیار سهل، سریع، راحت، امن و ۲۴ ساعت شبانه روز در دسترس است. تاکسی […]

ارسال توسط :
پ
پ

تاکسی در شهر مونترال یکی از وسایط نقلیه عمومی گران و حتی تجملی محسوب می شود به همین دلیل معمولا در سفرهای درون شهری روزمره از این وسیله استفاده نمی شود. اما طبیعی است که استفاده از تاکسی در بعضی موارد بسیار سهل، سریع، راحت، امن و ۲۴ ساعت شبانه روز در دسترس است. تاکسی ها در سطح شهر مونترال بخصوص در خیابان های اصلی مرکز شهر تردد زیادی دارند و در مناطق شلوغ تر شهر برای سوار شدن به آنها کافی است چند دقیقه ای کنار خیابان بایستید و حتما در طول این دقایق کوتاه یک تاکسی خالی پیش پای شما خواهد ایستاد.

در شهر مونترال ماشین هایی که به عنوان تاکسی استفاده می شوند مارک یا فرمت و رنگ خاصی ندارند و تنها راه شناسایی آنها باید به علامت بالای سر ماشین با نوشته TAXI و گاهی نام و شماره شرکت تاکسیرانی توجه کنید. اگر تاکسی مسافر نداشته باشد و مایل به جابه ­جایی مسافر باشد چراغ این علامت روشن است. در بعضی مراکز عمومی مثل فرودگاه ها یا سالن های نمایش، ایستگاهی برای تاکسی وجود دارد و در بعضی دیگر از مراکز مثل هتل ها و بیمارستان ها تلفنی نصب شده است که با برداشتن گوشی، شما مستقیم به نزدیک ترین شرکت تاکسیرانی وصل می شوید و می توانید درخواست کنید برایتان ماشین بفرستند.

اگر در خانه باشید و یا برای ساعت خاصی نیاز به تاکسی داشته باشید می توانید به شرکت تاکسیرانی نزدیک محل اقامت خود تلفن کنید. شماره تلفن این شرکت ها را می توانید در وب سایت canada411.ca که همان مرکز اطلاعات شهری کانادا است پیدا کنید. درباره این وب سایت و نحوه گرفتن اطلاعات از آن، در مقاله های بعدی توضیح مفصل تری خواهیم داد. اطلاعات شهری از طریق تماس با شماره ۴۱۱ نیز در دسترس است اما باید توجه کنید در صورت تماس تلفنی با این مرکز برای هربار تماس حدود ۷۵ سنت هزینه پرداخت می کنید. (مقدار دقیق این هزینه بستگی به قرارداد شما با شرکت تلفن ثابت یا همراه تان دارد. بعضی شرکت ها تماس با ۴۱۱ را به صورت رایگان ارائه می دهند).

هزینه جابه جایی با تاکسی از طریق تاکسی متری که ورودی تاکسی ۳.۵۰ دلار است، برای هر کیلومتر ۱.۶۰ دلار و برای هر دقیقه معطلی در ترافیک ۰.۶۰ دلار محاسبه می شود به این ترتیب یک سفر حدود بیست دقیقه ای در شهر معمولا بین ۱۵ تا ۲۰ دلار هزینه برمی دارد. برخی سفرها نرخ ثابتی دارند مثل مسیر فرودگاه به مرکز شهر که ۳۸ دلار است. به این مقادیر تیپ یا انعام راننده را که معمولا ۱۰% کرایه است نیز اضافه کنید. معمولا راننده های تاکسی ترجیح می دهند کرایه را به صورت پول نقد دریافت کنند ولی امکان پرداخت با دبیت یا کردیت نیز برای آنها میسر است.

تاکسی های معمولی (سواری) معولا ماشین های مدل بالا، راحت و جاداری هستند که ظرفیت جابه جایی ۴ مسافر را دارند و در صندوق عقب خود ۳ یا ۴ چمدان معمولی را جای می دهند. درصورتی که نیاز به فضای بیشتری دارید باید از مینی ون یا ون استفاده کنید و اگر با شرکت تاکسیرانی تماس می گیرد حتما باید درخواست کنید تا ماشین مناسب شما را برایتان بفرستند. 

ماشین های کرایه ای

یکی از روش های دیگر تردد در شهر مونترال استفاده از ماشین های کرایه ای است. شرکت های ارائه دهنده اتومبیل کرایه ای در تمام نقاط شهر به وفور یافت می شوند. اما لازم است بدانید برای کرایه ماشین نیاز به گواهینامه معتبر بین المللی یا گواهینامه کشوری که مورد قبول کانادا باشد (مثل امریکا یا کشورهای اتحادیه اروپا) دارید و نیز باید برای ماشین در طول زمانی که در اختیار شماست بیمه بخرید. برای تازه واردین حتی اگر گواهینامه معتبر نیز داشته باشند بیمه ای که دریافت می شود کمی بالاست و شاید مقرون به صرفه نباشد. هرچند بعضی کارت های اعتباری بین المللی مثل VISA یا MASTERCARD ماشین کرایه ای را نیز تحت پوشش بیمه های خود قرارمی دهند و شما در صورت داشتن یکی از این کارتها لازم نیست برای ماشین بیمه نیز تهیه کنید.

هزینه کرایه ماشین بستگی به نوع ماشین، زمان کرایه ماشین و تعداد روزهای در اختیار داشتن ماشین متفاوت است و به طور متوسط  از روزی ۳۰ تا روزی ۱۳۰ دلار می باشد. در مجموع تردد با ماشین های کرایه ای روش گرانی است بخصوص که باید هزینه بنزین مصرفی را نیز به هزینه کرایه ماشین اضافه کرد.

بهترین راه تهیه ماشین های کرایه ای مراجعه به وبسایت های کمپانی های اتومبیل کرایه ای است که در آنجا شما می توانید قیمت های مناسب را پیدا کنید و ماشین را از پیش برای تاریخ خاصی رزرو کنید. اما باید توجه داشته باشید همان طور که قبلا هم اشاره کردیم رانندگی در شهر مونترال برای تازه واردین به دو دلیل آسان نیست. یکی به دلیل پیچیدگی بافت خیابان ها بخصوص در قسمت های مرکز شهر و یک طرفه بودن بسیاری از خیابان ها که جهت یابی را کمی مشکل می کند (بگذریم از جاده ها و خیابان های متعدد در دست تعمیر بخصوص در فصل تابستان که یافتن مسیر را حتی برای ساکنین چندین و چند ساله مونترال نیز بسیارمشکل میکند) و دیگر به دلیل فرانسه زبان بودن کلیه نشانه­ ها و تابلوهای راهنمایی که عادت به آنها و آشنایی با این علائم کمی زمان می برد. به همین دلیل این روش از تردد برای تازه واردین بخصوص در ماه های اول اقامت شان به جز در موارد خاص توصیه نمی شود.

قسمتهای دیگر راهنمای زندگی در مونترال برای مهاجران  در لیست زیر موجود می باشد.

توجه : این مطلب پیش از این در تاریخ 23 آبان 90 درهمین وب سایت منتشر شده است

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar