قسمت هشتم : نکات کلی
03 سپتامبر 2009 - 12:01
بازدید 272
9

      مجید بسطامی   شما هر نوع مکانی که اجاره ‌کنید، بایستی در هنگام عقد قرارداد یا انجام قول و قرار به نکاتی توجه داشته باشید. در اینجا به بخشی از آنها اشاره شده است.   به فاصله محل تا مکان‌های مهم و کلیدی توجه داشته باشید. خصوصا که احتمالاً شما در ماه‌های […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 
 
مجید بسطامی
 
شما هر نوع مکانی که اجاره ‌کنید، بایستی در هنگام عقد قرارداد یا انجام قول و قرار به نکاتی توجه داشته باشید. در اینجا به بخشی از آنها اشاره شده است.
 
به فاصله محل تا مکان‌های مهم و کلیدی توجه داشته باشید. خصوصا که احتمالاً شما در ماه‌های اولیه فاقد وسیله نقیله شخصی هستید. این مکان‌های کلیدی و مهم کجاها هستند؟
 
  • محل کار: به عنوان یک تازه وارد باید بیشتر در جستجوی محل‌هایی برای کار موقت باشید. مهم است که دسترسی شما به این مکان‌ها نظیر مراکز خرید ساده و سریع باشد.
  • کتابخانه عمومی: در باره اهمیت کتابخانه‌های عمومی به تفصیل سخن گفته‌ایم. دسترسی ساده و آسان به این مکان‌ها برای شما منافع بسیاری خواهد داشت.
  • دسترسی به وسایل نقلیه عمومی: هر چقدر آسانتر به وسائل نقلیه عمومی دسترسی داشته باشید به همان نسبت به چیزهای دیگر دسترسی خواهید داشت. قطعاً دسترسی به مترو بهتر از سایر وسائل است. البته خود دسترسی آسان به این امکان، سبب افزایش قیمت اجاره می‌شود پس یافتن بهترین و اقتصادی‌ترین امکان اهمیت دارد. کسانی‌که تصمیم ندارند تا مدت‌ها اتومبیل تهیه کنند باید سراغ مناطقی روند که دسترسی آنها به حمل و نقل عمومی بهتر است. می‌توان در نزدیکی خطوط فرعی‌تر مترو مکان‌هایی را یافت که اجاره کمتری نسبت به خطوط اصلی داشته باشند. مثلاً در تورنتو، اجاره آپارتمان در اطراف خط خیابان شپرد خصوصاً در انتهای این خط بسیار کمتر از خط اصلی خیابان یانگ است. در حالیکه شما با صرف زمانی کمتر از ۱۰ دقیقه و از طریق خط شپرد می‌توانید بدون پرداخت اضافه به خط یانگ دسترسی پیدا کنید. و یا اجاره محل در خیابان‌های فینچ شرقی و استیلز غربی که در تمام ۲۴ ساعت و بلا انقطاع دارای اتوبوس‌های عبوری با فاصله زمانی اندک هستند بسیار منطقی است.
  • مهدکودک یا مدرسه: نزدیکی به مراکز آموزشی خصوصا در فصول سرد سال برای کسانیکه بچه دارند بسیار مهم است.
  • مراکز خرید ارزان قیمت: دسترسی به مال‌ها یا پلازاهایی که دارای فروشگاه‌های ارزانتر هستند علاوه بر امکان یافتن شغل، سبب کاهش هزینه‌های ماهانه شما خواهد شد. بعداً به تفصیل به این مباحث خواهیم پرداخت.
 
علاوه بر نکات قبلی، نزدیکی به دو گروه از مکان‌ها هم برای آینده شما خوب است: mohajerat مهاجرت فوری به کانادا تخصص ماست. برای مهاجرت به کانادا با کنپارس تماس بگیرید.
 
  • نزدیکی به مراکز تجمع ایرانیان: اینکه شما بتوانید از امکانات ایرانیان نظیر فروشگاه‌های ایرانی استفاده کنید تاثیر روحی خوبی بر روی شما می‌گذارد. پس به این عامل توجه داشته باشید.
  • نزدیکی به دوستان ایرانی: اگر در شهری که قصد اقامت در آنجا را دارید دوستانی دارید، در صورتیکه از نظر سایر پارامترها امکان پذیر باشد، سعی کنید مکان‌هایی نزدیک به این دوستان اجاره کنید. بدین ترتیب شما به طور طبیعی در بسیاری از فعالیت‌های آنها شریک خواهید شد؛ در میهمانی‌ها و تجمعات آنها دعوت شده و فرصت می‌یابید با افراد بیشتری آشنا شوید و چه بسا برای یافتن شغل از آنها کمک بگیرید. همچنین شاید آنها بتوانند در ماه‌های اول، در زمان خریدهای هفتگی خود، شما را هم همراه ببرند و توضیحات کافی درباره تفاوت مراکز خرید مختلف و نکاتی که باید در استفاده از هر یک، به آنها توجه کنید به شما ارائه دهند. البته نباید در تمام این موارد دنباله‌رو آنها باشید چون آنها در سطحی از استانداردها زندگی می‌کنند که ممکن است شرایط شما برای آن هنوز زود باشد اما مطمئن باشید راهنمایی‌های زیادی می‌توانند به شما بکنند.
 
علاوه بر اینها نکات مهم دیگری هم هست که باید به آنها توجه کنید: mohajerat مهاجرت فوری به کانادا تخصص ماست. برای مهاجرت به کانادا با کنپارس تماس بگیرید.
 
توجه به مفاد قرارداد یکی از مهم‌ترین این نکات است. سعی کنید تمام موارد مهم در متن قرارداد بیاید. چنانچه با یک فرد حقیقی به عنوان صاحبخانه قرارداد امضا می‌کنید مهم این است که برای هر دو طرف همه نکات اصلی روشن شود. در مواردی دیده شده است که متاسفانه صاحبخانه‌ها به مواردی اشاره می‌کنند که جنبه قطعی ندارد مثلاً می‌گویند که خانه دارای کیبل یا اینترنت است اما بعد که وارد خانه شده‌اید به شما می‌گویند منظورشان این بوده که اگر کارت بی‌سیم (وایرلس) داشته باشید می‌توانید از طریق همسایه‌ها! خدمات اینترنت رایگان دریافت کنید! نظیر این مسائل زیاد بوده است. البته اگر مسئله‌ای برایتان مهم نیست خیلی به آن نپردازید. مهم این است که همه آنچه برای شما مهم است به طور شفاف در متن قرارداد بیاید. هم بی‌خیالی و به نقل قول شفاهی اتکا کردن غلط است و هم خرده‌گیری‌های بی‌مورد.
 
در مورد آپارتمان‌ها که متن قرارداد چند صفحه‌ای ثابت دارند و تقریباً به تمام جزییات پرداخته‌اند این مشکلات کمتر است اما در آنجا مهم این است که شما دقیقاً از ریز سیاست‌های مدیریت مجتمع در موارد گوناگون نظیر نحوه جمع‌آوری زباله و مواد بازیافتنی، استفاده میهمانان شما از پارکینگ عمومی ساختمان، نگهداری حیوانات خانگی و نظایر اینها مطلع شوید و دقیقاً آنها را اجرا کنید تا دچار مشکل و پرداخت جریمه نشوید.
 
توجه داشته باشید که بنا بر قانون، افزایش نرخ اجاره در پایان هر سال و با درصد محدودی که مبتنی بر شاخصه‌های اقتصادی هست امکان‌پذیر است و مثلاً صاحبخانه یک باره نمی‌تواند ۱۰ درصد به هزینه های اجاره بها اضافه کند مگر اینکه کار خاصی در خانه کرده باشد و بابت این افزایش قانوناً اجازه بگیرد. در این باره نیز در آینده بیشتر سخن خواهیم گفت. خصوصا که قوانین مالک و مستاجر در استان‌های مختلف کانادا تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.
 
نکته آخر در مورد اقامت در منزل دوستان یا آشنایان است. شما ممکن است دوستی یا فامیلی آنقدر نزدیک در کانادا داشته باشید که با کمال میل بیسمنت منزل خود را در اختیار شما قرار دهد. فراموش نکنید که هزینه‌های ماهانه وی که حضور شما آن را افزایش داده است کماکان وجود دارد پس به دور از تعارفات مرسوم ایرانی با او شفاف و روشن سخن بگویید. اگر احساس کردید که باید از منزل او بروید، با کمک او جای مناسبی بیابید. اگر احساس کردید که واقعاً علاقه‌مند است که تا تثبیت اولیه وضعیت زندگی شما، در منزلش بمانید حتماً در مورد نرخ اجاره با او به توافق برسید حتی اگر این رقم خیلی کمتر از مقدار مرسوم باشد. حداقل باید هزینه‌هایی که حضور شما برایش پدید آورده نظیر افزایش مصرف آب، برق و گاز پوشش دهد. در مجموع قدر حضور چنین دوستانی را برای یک اقامت طولانی بدانید و اجازه ندهید منافع کوتاه مدت بر آثار گران‌بهای درازمدت آن تاثیر منفی باقی گذارد.
 
امیدوارم این مجموعه مطالب در انتخاب مکانی برای اسکان موقت یا دائم برای شما مفید بوده باشد. در صورتیکه پرسشی در این ارتباط مطرح شود، در آینده به آن خواهیم پرداخت. mohajerat مهاجرت فوری به کانادا تخصص ماست. برای مهاجرت به کانادا با کنپارس تماس بگیرید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar