قسمت بیست و دوم – تمدید یا فسخ قرارداد اجاره خانه در کبک
17 دسامبر 2016 - 20:51
بازدید 559
9

  در استان کبک تا زمانی که مستاجر اجاره خود را به موقع پرداخت میکند و تمایل دارد در خانه بماند مالک نمیتواند خانهای را که اجاره داده بازپس بگیرد و قرارداد اجاره را فسخ کند. مگر این که خانه اجارهای تنها خانه مسکونی مالک به شمار بیاید و بخواهد برای زندگی خود یا فامیل […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

در استان کبک تا زمانی که مستاجر اجاره خود را به موقع پرداخت میکند و تمایل دارد در خانه بماند مالک نمیتواند خانهای را که اجاره داده بازپس بگیرد و قرارداد اجاره را فسخ کند. مگر این که خانه اجارهای تنها خانه مسکونی مالک به شمار بیاید و بخواهد برای زندگی خود یا فامیل درجه یک (فرزند یا پدر و مادر یا همسر) از آن استفاده کند. در این صورت باید مالک طی نامه ای ۶ ماه به مستاجر برای تخلیه خانه فرصت دهد. اگر مستاجر حاضر به تخلیه خانه نشود مالک باید با دلایل کافی در دست به دادگاه مراجعه کند تا بتواند حکم تخلیه را بگیرد.

معمولا قرارداد اجاره خانه برای مدت معین و ثابتی نوشته میشود و بعد از این مدت قرارداد به طور خود به خود فسخ میشود. یعنی مستاجر حق دارد بعد از این مدت خانه را تخلیه کند. اما مطابق قانون، اگر مستاجر ۱۰  روز پس از پایان قرارداد همچنان در ملک اجارهای بماند و مالک نیز ادعایی در زمینه تخلیه خانه یا افزایش اجاره بها نداشته باشد این به معنی تمدید قرارداد به مدت یک سال دیگر تلقی میشود و دیگر نیاز به نوشتن قرارداد جدید نیست.

در زمان تمدید قرارداد، مالک ممکن است بخواهد تغییراتی در شرایط قرارداد اعمال کند. در این صورت باید ۶ ماه قبل از رسیدن زمان پایان قرارداد این تغییرات را به صورت کتبی به اطلاع مستاجر برساند. مستاجر نیز ۱ ماه وقت دارد تا به این نامه پاسخ دهد. اگر مستاجر پاسخی به مالک ندهد سکوت او به منزله موافقت با شرایط جدید به شمار میآید و قرارداد طبق خواسته مالک تمدید می شود. این نکته ای است که مهاجران تازه وارد حتما باید به آن بسیار دقت کنند وگرنه قرارداد یک سال دیگر تمدید میشود و هیچ راهی برای تغییر آن وجود نخواهد داشت.

اگر مستاجر با شرایط جدید مانند افزودن اجاره بها یا شرایط دیگر موافق نباشد اما بخواهد همچنان ملک را در تصرف خود داشته باشد مراتب را به صورت کتبی به اطلاع مالک میرساند. اگر مالک و مستاجر نتوانند با مذاکره به نتیجه برسند باید به Régie du logement du Québec  مراجعه کنند و اختلاف نظر خود را به داوری بگذارند تا حل شود. به عنوان مثال مالک در استان کبک حق ندارد هر سال اجاره بها را بیش از یک تا دو درصد اضافه کند مگر این که تعمیرات و تغییرات اساسی در خانه ایجاد کرده باشد. جالب این که در این موارد Régie du logement du Québec تقریبا همیشه به نفع مستاجر رای میدهد و مالک هرگز نمیتواند به خاطر این که مستاجر از افزایش اجاره خودداری کرده است از او بخواهد خانه را تخلیه کند.

فروش خانه باعث پایان گرفتن خود به خود قرارداد اجاره نمیشود. البته مالک جدید در شرایط خاصی میتواند خانه را بازپس بگیرد ولی برای این کار باید به دادگاه مراجعه کند و دلایل کافی برای بیرون کردن مستاجر داشته باشد.

  • مطابق قانون مالک نمیتواند در مورد افراد بچه دار یا خانمهای باردار تبعیض قائل شود و تنها به این دلیل از اجاره دادن خانه یا تمدید قرارداد خودداری کند اما اگر تعداد ساکنین به حدی زیاد باشد که زندگی در خانه سخت شود مثلا در یک خانه یک اتاق خوابه، یک خانواده ۶ نفری بخواهند زندگی کنند در این صورت مالک میتواند با حکم دادگاه خانه را بازپس بگیرد.
  • مطابق قانون مالک به هیچ عنوان حق ندارد مستاجر را تحت فشار قراردهد. کاری خلاف بر آنچه در اجاره نامه آمده است (مانند تمیز کردن برف یا چمن یا جمع آوری زباله) از او بخواهد یا اجاره چند ماه را از پیش بخواهد و یا از مستاجر چک با تاریخ آینده بخواهد.
  • مالک حق دارد قبل از عقد قرارداد اجاره پیشینه مالی مستاجر را چک کند یا به اصطلاح Background Check  انجام دهد. اگر مستاجر پیشینه مالی زیادی در کشور کانادا نداشته باشد مالک معمولا از مستاجر خواهد خواست تا ضامن یا CO-Signer معرفی کند که باید این شخص نیز پیشینه مالی مناسب و درآمد متناسبی داشته باشد.
  • اگر مستاجر ۲۱ روز از پرداخت اجاره خودداری کند مالک میتواند با مراجعه به دادگاه قرارداد اجاره را فسخ کند. در واقع تنها حالتی که مالک میتواند برای مستاجر حکم تخلیه دریافت کند ندادن اجاره خانه یا دیر پرداخت کردن آن است.

توصیه ما به همه عزیزان تازه وارد این است که قبل از اجاره منزل مسکونی از حقوق و وظایف خود به خوبی اطلاع حاصل کنند و در صورت بروز هر گونه مشکلی با کارشناسان Régie du logement du Québec تماس بگیرند که در ساعات اداری جوابگوی همه نوع سوال و مشکلی از طرف مستاجران هستند و بخصوص در نظر داشته باشند که تحت هر شرایطی اجاره خود را به موقع پرداخت کنند و مشکلات را از مسیر قانونی حل کنند. تلفنهای Régie du logement du Québec در مونترال و اطراف آن را می توانید در این صفحه وبسایت سازمان مربوطه مشاهده کنید. این وبسایت حاوی اطلاعات بسیار مبسوط و مفیدی است که توصیه میکنیم در صورت لزوم به آن مراجعه کنید.

قسمتهای دیگر راهنمای زندگی در مونترال برای مهاجران  در لیست زیر موجود می باشد.

 

توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ 17 بهمن 90 در همین وب سایت منتشر شده است

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar