شروعی کند برای سیستم مهاجرتی Express Entry
27 می 2015 - 10:49
بازدید 463
8

بنا به گفته دولت، وعده‌ سیستم Express Entry این بود که «سیستمی سریع‌تر و موثرتر در جذب نیروهای متخصص به کانادا باشد». در این سیستم برای ارزیابی صلاحیت متقاضیان، کلیه اطلاعات مربوط به آنها به صورت آنلاین جمع‌آوری و امتیازبندی می‌شود و قرار بود که این سیستم، سیستمی منعطف،‌ کارآمد و پاسخگو به الویت‌های مهاجرتی […]

ارسال توسط :
پ
پ

بنا به گفته دولت، وعده‌ سیستم Express Entry این بود که «سیستمی سریع‌تر و موثرتر در جذب نیروهای متخصص به کانادا باشد». در این سیستم برای ارزیابی صلاحیت متقاضیان، کلیه اطلاعات مربوط به آنها به صورت آنلاین جمع‌آوری و امتیازبندی می‌شود و قرار بود که این سیستم، سیستمی منعطف،‌ کارآمد و پاسخگو به الویت‌های مهاجرتی کانادا باشد. اما با گذشت پنج ماه از آغاز به کار این سیستم به نظر می‌رسد که در هر سه موردی که ذکر آن رفت ناموفق بوده است. و بدتر از آن این‌که به نظر می‌رسد این سیستم عواقب ناخواسته‌ای را نیز به دنبال داشته است.

نخست این‌که سیستم تکمیل فرم تقاضا محدودیت‌هایی دارد و جای زیادی برای اعلام نظر باقی نمی‌گذارد. متقاضی تنها با در دست داشتن یک نشانی ایمیل، در صورتی که نیاز به کمک داشته باشد کسی را نخواهد یافت که بتواند با وی مکالمه کند. 

دوم این‌که این سیستم از استقلال متقاضیان اقامت دائم یا PR تا حد زیادی می‌کاهد. آنها باید در کنار ده‌ها هزار تن دیگر منتظر دریافت دعوتنامه (invitation to apply‌ یا به اختصار ITA) بمانند تا بتوانند اقدام کنند؛ دعوتنامه‌ای که بر مبنای حد امتیاز کسب شده ارسال می‌شود و این حد امتیاز هم می‌تواند هر زمان که دولت بخواهد، حتی از این هفته تا هفته دیگر، تغییر کند.

سوم این که به نظر می‌رسد این برنامه با در نظر گرفتن 600 امتیاز برای کسانی که دارای مدرک ارزیابی تاثیر در بازار کار (یا labour market impact assessments که به اختصار آن را LMIA می‌نامند) هستند یا گواهینامه انتخاب استانی تحت نظارت برنامه نامزدی استانی (یا provincial nominee program که به اختصار به آن PNP گفته می‌شود) را دارند، راه را به خطا رفته و به هدفی که در نظر داشته نرسیده است. این موضوع می‌تواند سبب شود تا در حالی‌که عده بسیاری از متقاضیان با تجربه و باسابقه در انتظار ایستاده‌اند، برخی از متقاضیان که تجربه،‌ مهارت و سابقه بسیار کمتری دارند برای گرفتن دعوتنامه انتخاب شوند. به علاوه این موضوع کاملا به ضرر نیروهای کار موقت خواهد بود که پیش‌تر تحت برنامه NAFTA (North American Free Trade Agreement) و یا مبادلات درون شرکتی وارد خاک کانادا شده و مدرک LMIA هم ندارند.

مبنای امتیازدهی در برنامه Express Entry بر عواملی چون سن،‌ تحصیلات، توانایی گویش به یکی از دو زبان رسمی کانادا، تجربه کار کانادایی و امکان انتقال مهارت‌ها بنا شده که در نهایت می‌تواند برای متقاضی یک هزار و 200 امتیاز به همراه داشته باشد. در ابتدای این برنامه قرار بود تا برای پذیرش افراد کسب امتیاز 900 از کل ملاک کار باشد که به این ترتیب داشتن LMIA و PNP ضروری می‌شد.

در حال حاضر و با مشاهده واقعیت‌های موجود، امتیاز لازم به شکل چشمگیری کاهش داده شده و به رقم 453 رسیده است زیرا دولت اکنون متوجه شده که عده بسیار اندکی از متقاضیان مهاجرت دارای دو مدرک نامبرده هستند و به این ترتیب دیگر کسی برای گزینش باقی نمی‌ماند.

از ابتدای ماه ژانویه تا امروز 10 هزار متقاضی ITA دریافت کرده‌اند. گرچه خیلی از آنها نخواهند توانست تقاضای خود را به مرحله بعدی یعنی تقاضا برای PR یا اقامت دائم ارتقا دهند زیرا مدت زمان 60 روزه‌ای که دولت کانادا برای ارائه مدارکی چون نتایج آزمایشات پزشکی، گرفتن عدم سوء پیشینه از پلیس، سوابق و تجارب کاری، تاریخچه مسافرت‌ها و استطاعت مالی در نظر گرفته در بسیاری موارد کافی به نظر نمی‌رسد. در برخی از کشورها تهیه مدرک عدم سوء پیشینه در این زمان کوتاه عملا غیر ممکن است و زمان انتظار برای انجام آزمایشات پزشکی توسط پزشکان معتمد نیز بسیار طولانی است.

در گذشته این امکان وجود داشت که برای تهیه مدارک از مسئولان امر تقاضای تمدید مهلت شود اما در سیستم جدید و با حذف عنصر انسانی دیگر هیچ راهی برای افزایش مدت زمان وجود ندارد و کسانی که نتوانند در مدت 60 روز کار را انجام دهند عملا ITA خود را از دست می‌دهند و باید دوباره به جمع متقاضیان بازگردند و منتظر بمانند.  

مشکلات تکنیکی عمده‌ای هم بر سر راه متقاضیان وجود دارد. برای مثال گاهی باید تا چندین بار اطلاعات را وارد کرد زیرا مدت زمان اتصال به سیستم محدود است و در صورت طولانی شدن زمان، دسترسی فرد به صورت اتوماتیک قطع می‌شود. علاوه بر این کار بررسی دوباره فرم هم برای متقاضی دشوار شده و به این ترتیب میزان اشتباهات افزایش یافته است.

گرچه ایده سیستم express-entry در بدو امر خیلی خوب به نظر می‌رسید اما نتوانست در عمل موفق باشد. تنها امید ما این است که مشکلات موجود برطرف شوند تا وکلای مهاجرتی بتوانند به جای درگیر بودن با مشکلات تکنیکی و زمان کوتاه، به کار واقعی خود مشغول شوند. باید دید بعد از یک سال این سیستم چه عملکردی دارد و آیا دولت می‌تواند به وعده 250 هزار مهاجر در یک سال عمل کند یا خیر و یا این‌که متقاضیان چنان سرخورده می‌شوند که به مقصد دیگری برای مهاجرت فکر می‌کنند.

 

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.  

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar