روش‌های آموزش در کانادا مشوق تفکر انتقادی
09 جولای 2011 - 21:10
بازدید 311
7

در مقاله ترجمه‌ای زیر، نظرات چند دانشجوی خارجی در مورد تجربه تحصیل در دانشگاه‌های کانادایی بیان شده است. این نظرات می‌تواند تصویری اجمالی از از شرایط تحصیل در کانادا ارائه دهد و شاید برای برخی مخاطبان سایت مفید باشد. مطالب مرتبط اینجا می آیند. خانم اوی سیو یینگ، دانشجوی سال دوم دوره لیسانس بازرگانی در […]

ارسال توسط :
پ
پ

در مقاله ترجمه‌ای زیر، نظرات چند دانشجوی خارجی در مورد تجربه تحصیل در دانشگاه‌های کانادایی بیان شده است. این نظرات می‌تواند تصویری اجمالی از از شرایط تحصیل در کانادا ارائه دهد و شاید برای برخی مخاطبان سایت مفید باشد.

خانم اوی سیو یینگ، دانشجوی سال دوم دوره لیسانس بازرگانی در دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) است که هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد روزی کانادا را برای ادامه تحصیل انتخاب کند تا این‌که از طرف دولت مالزی یک بورسیه تحصیلی به او اعطا شد و حالا او فکر می‌کند که کانادا برای تحصیل فوق‌العاده است.

سال اول کنار آمدن با شرایط و محیط در کانادا چندان آسان نبود اما در عوض دانشگاه جایی بود که می‌شد خیلی خوب در آن تجربه زندگی و آموزش را کسب کرد. اما از سال دوم به بعد او با همه چیزهای اطرافش و مواجهه با آنها آن‌هم به روش کانادایی خو گرفت. حتی دیگر مسائلی مثل حمل و نقل عمومی و زندگی و تفریحات اجتماعی هم آسان شده بود.

سیو یینگ قبل از این‌که به کانادا فرستاده شود، در دانشگاه تیلور کوالالامپور مالزی در یک دوره لیسانس انتقالی امریکایی درس می‌خواند. او در مورد تجربه خود از ادامه تحصیل در کانادا می‌گوید: «در ابتدای ورودم به کانادا، زبان انگلیسی یکی از مشکلات من بود، حرف زدن با آدم‌ها برایم سخت بود و به همین دلیل هم دوستان زیادی پیدا نکرده بودم. اما در سال دوم همه چیز عوض شد. من در مرکز تلفن دانشگاه شروع به کار کردم به این ترتیب که با افراد تماس می‌گرفتم و تقاضای کمک یا اعانه برای دانشگاه می‌کردم و همین امر سبب شد تا مهارت‌های ارتباطی من به شکل چشمگیری رشد کند و اعتماد به نفسم تقویت شود.»

بهترین جا برای تحصیل

خانم سیو یینگ در گفتگویی که با ما داشت تحصیلات و آموزش کانادایی را عالی توصیف کرد و گفت که در این کشور برای دانشجویان خارجی مثل او اتمسفر و فضای بسیار خوبی برای یادگیری فراهم است. او با اشاره به کلاس‌های بازاریابی خود عنوان نمود که در شیوه آموزش کانادایی بنا بر ارائه تکلیف یا assignment از طرف دانشجویان است که این امر به آنها اجازه می‌دهد تا با استادان خوب و دانشجویان فعال دیگر همکاری کنند. او گفت: «اینجا دانشجویان یاد می‌گیرند که چطور از مهارت‌ها و دانسته‌های خود استفاده کنند. هر کسی در زمینه‌ای استعداد دارد، بعضی‌ها کارهای طراحی را بهتر انجام می‌دهند و بعضی کارهای اصلی را شروع می‌کنند. موضوع فقط درس خواندن نیست.»

اولین بار که به سیو یینگ گفتند که برای کانادا بورس تحصیلی گرفته، به او یادآوری کردند که در حال حاضر کانادا بهترین محل برای تحصیل است. او می‌گوید: «آنها به من گفتند که تحصیلات کانادایی بسیار باارزش است. خیلی از دوستان من برای ادامه تحصیل به استرالیا یا انگلیس می‌روند. الان وضعیت تحصیلات در کانادا نیز در شرایط بسیار خوبی قرار دارد.»

احساس سیو یینگ این است که اکنون چیزهای زیادی درباره بازاریابی آموخته است. او می‌گوید: «هر کدام از ما بلاگ‌های خودمان را داریم و استادان به بلاگ‌های ما نمره می‌دهند و چیزهایی را که لازم است درباره مارکتینگ بدانیم در آنها منعکس می‌کنند. این روش خیلی عالی و خلاقانه است و سبب می‌شود تا موضوع درسی خیلی جذاب‌تر شود. استادان هم مواردی را که ضمن دروس گفته نشده از جمله کتاب‌هایی را که بد نیست بخوانیم، به ما معرفی می‌کنند و به ما چیزهایی را یاد می‌دهند که در زندگی و آینده شغلی‌ به دردمان می‌خورد.»

وی چنانچه بخواهد ادامه تحصیل دهد یا در زمینه رشته درسی خود پروژه تحقیقاتی داشته باشد، احتمالا باز هم کانادا را برای این منظور انتخاب خواهد کرد گرچه دلش نمی‌خواهد بعد از پایان کارش در این کشور بماند. 

دانشجوی بین‌المللی دیگری به نام جف یاپ نیز، که در حال حاضر در حال تحصیل در رشته روان‌شناسی در دانشگاه بریتیش کلمبیا است، می‌گوید که پدرش در جوانی دانشجوی دانشگاه انتاریو بوده و او خود بعد از شنیدن تعاریف پدرش از دانشگاه‌های کانادا، همیشه دوست داشته که در کانادا زندگی و تحصیل کند. او می‌افزاید: «یکی از دیگر دلایل من برای این کار این بود که می‌خواستم چیز تازه‌ای را امتحان کنم که در این مورد درس خواندن در خارج از کشور، تجربه یک فرهنگ متفاوت و داشتن چهار فصل متفاوت در طول سال انگیزه مهمی بود.»

تفکر انتقادی

به اعتقاد یاپ تجربه تحصیل در کانادا از زوایای متعددی جالب توجه است از جمله قابلیت تغییرپذیری و درگیر ساختن دانشجو از طریق تشویق به یادگیری به شکلی که این عوامل سبب می‌شوند تا او بخواهد بیشتر بیاموزد و با رغبت درگیر دروس بشود و چیزهایی را فرابگیرد که در زندگی روزمره کاملا برایش کاربرد خواهند داشت. به گفته او تاکید آموزش در کانادا بیشتر بر «خواندن برای یاد گرفتن» است تا «خواندن برای امتحان دادن». او می‌گوید: «در سیستم تحصیل در کانادا دانشجو تشویق می‌شود به این‌که فراتر از آنچه در کتاب‌ها نوشته شده و استادان تدریس می‌کنند بیاموزد. منتقدانه اندیشیدن یکی از مهارت‌های مهم برای آن دسته از دانشجویان کانادایی است که می‌خواهند موفق باشند. به عبارت دیگر حفظ کردن صرف آنچه در کتاب‌ها آمده نمی‌تواند سبب موفقیت کسی باشد.»    

تی مین هیان، دانشجوی سال سوم مهندسی مکانیک در این دانشگاه نیز خواندن این رشته را در کشورهای کانادا، انگلیس، آلمان و ژاپن بهترین انتخاب‌ها می‌داند زیرا این کشورها دارای تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته در این زمینه هستند. او می‌گوید: «به انگلیس نرفتم چون آنجا هزینه‌های زندگی بسیار بالاست. در مورد آلمان هم متوجه شدم که آموختن زبان آلمانی کار خیلی ساده‌ای نیست. به دانشگاه توکیو و MIT (دانشگاه تکنولوژی ماساچوست) در امریکا هم خیلی علاقه‌مند بودم اما الزامات برای ورود به این دو خیلی سخت بود. بنابر این آنها برای مقاطع بالاتر خودم در نظر گرفته‌ام و برای مقطع لیسانس به کانادا و دانشگاه بریتیش کلمبیا آمدم.»آنچه مین هیان در مورد دانشگاه‌های کانادایی تحسین می‌کند، میزان تاکید و پای‌بندی آنها به اصول اخلاقی در کار مهندسی است. در رشته تحصیلی او تاکید بر این است که از آنها یک مهندس اخلاق‌محور بسازند تا یک مهندس صرفا باهوش. علاوه بر این آنها بر خلاقیت و تفکر انتقادی هم بسیار تاکید دارند.

 به اعتقاد این دانشجویان داشتن امکانات تحقیقاتی بهتر و پیشرفته‌تر نیز یکی از دلایل مهم جلب توجه دانشگاه‌های کانادایی برای دانشجویان خارجی است.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

  

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar