رشته فیزیوتراپی در کانادا-قسمت سوم: مدارک دانشگاهی و مهارت‌های زبانی
25 جولای 2011 - 19:50
بازدید 358
10

ر. رهگشای در نوشتار قبلی به بحث ارزیابی مدارک پرداختیم. در این قسمت، در ادامه آن بحث به مدارکی که اختصاصا از دانشگاه محل تحصیل خواسته می‌شود و همچنین مدرک ارزیابی استاندارد مهارت‌های زبانی می‌پردازیم. مطالب مرتبط اینجا می آیند. مدارک دانشگاهی مواردی که  باید از طرف دانشگاه محل تحصیل فیزیوتراپیست برای ارزیابی فرستاده شود: ۱- مدارک تحصیلی […]

ارسال توسط :
پ
پ

ر. رهگشای

در نوشتار قبلی به بحث ارزیابی مدارک پرداختیم. در این قسمت، در ادامه آن بحث به مدارکی که اختصاصا از دانشگاه محل تحصیل خواسته می‌شود و همچنین مدرک ارزیابی استاندارد مهارت‌های زبانی می‌پردازیم.

مدارک دانشگاهی

مواردی که  باید از طرف دانشگاه محل تحصیل فیزیوتراپیست برای ارزیابی فرستاده شود:

۱- مدارک تحصیلی در رشته فیزیوتراپی؛

فرم تقاضای مدارک، قابل پرینت گرفتن می‌باشد. در این فرم راهنمای پرکردن فرم توسط دانشگاه و لیست مدارک مورد نیاز آورده شده است. مدارک تحصیلی باید از طرف دانشگاه فرستاده شود و این مدارک برای مدت ۲ سال محفوظ می‌ماند. اگر در مدت این دو سال اقدامات لازم توسط فیزیوتراپیست جهت ورود به سیستم کانادا انجام نشود، مدارک منهدم می‌شوند.

مسوولین ثبت نام، مدیر برنامه یا رییس دانشکده می‌توانند این فرم را پر کنند و از مسولین خواسته می‌شود که این فرم بعلاوه مدارک مورد نیاز را به آدرس  The Alliance پست کنند و به هیچ وجه به دست داوطلب ندهند.

در صفحه اول این فرم علاوه بر توضیحات لازم برای چگونگی پر کردن این فرم توسط دانشگاه، قسمتی وجود دارد که توسط داوطلب پر می‌شود. در این قسمت داوطلبی که خارج کانادا تحصیل کرده رضایت می‌دهد که دانشگاه محل تحصیلش تمام اطلاعات خواسته شده را برای The Alliance بفرستد تا مراحل بررسی اعتبار علمی و تعیین صلاحیت او انجام شود.

همراه این فرم، مدارکی که حاوی اطلاعت زیر باشد از دانشگاه خواسته می‌شود:

– تعداد کلاس‌ها، واحدهای عملی و تجربی یا تعداد ساعت‌ها ونمره کسب شده برای هر واحد.

– گزارش دوره عملی که تحت نظارت مقام علمی بالاتر گذرانده شده شامل تعداد ساعت‌ها و مناطقی که مورد تمرین قرار گرفته به همراه جزییات

– در صورت امکان، ذکر مقیاس اهمیت دروس گذرانده شده که تصور می‌شود در ایران، تعداد واحدهایی که به هر درس اختصاص داده می‌شود، نحوه خوبی برای مقایسه دروس با یکدیگر باشد.

– نمرات پایانی اخذ شده توسط داوطلب از دروس ذکر شده؛

– ریز نمرات رسمی که از طرف دانشگاه صادر شده؛

– شرح دوره؛ یا توضیحات دروس گذرانده شده که در آن باید هدف و نتیجه هر کلاس ذکر شود.

* The Alliance شرح دوره دروس بعضی دانشگاه‌ها را در فایل‌های خود دارد. بنابرین توصیه شده داوطلب با بخش هماهنگی مراجعین در این مرکز تماس بگیرد و بپرسد آیا لازم است شرح دوره را ضمیمه پرونده خود کند یا خیر.

**اصولا در «شرح دوره» course description ذکر می‌شود که هدف هر کلاس چیست، در هر کلاس طی چند ساعت چه مباحثی به دانشجویان تدریس می‌شود و در پایان هر کلاس انتظار می‌رود دانشجویان چه قابلیت‌ها و چه معلوماتی را کسب کرده باشند. این یکی از فرم‌های رسمیست که هر دانشگاهی دارد. در واقع، ارزیابی اصلی برای مقایسه بین آنچه که داوطلب در ایران آموخته با آنچه یک دانشجوی کانادایی در سیستم آموزشی این کشور فرامی‌گیرد از طریق مقایسه شرح درس‌ها انجام می‌شود و بعد از این مرحله است که نهاد ارزیاب، تحصیلات متقاضی را کافی می‌داند یا مطالعه برخی از دروس را ضروری تشخیص می‌دهد. در ایران معمولا دو گروه از شرح درس‌ها وجود دارند. شرح درس‌هایی که دانشگاه مربوطه به ستاد یا شورای عالی انقلاب فرهنگی یا وزارتخانه مربوطه ارسال کرده تا مجوز تاسیس آن رشته را دریافت کند. این شرح درس‌ها گاهی به‌روز نشده‌اند. گروه دیگر مواردی هستند که آموزش خود دانشکده تنظیم می‌کند تا سیلابس درسی به اساتید توضیح داده شود. معمولا این شرح درس با آموزش واقعی دانشجویان انطباق بیشتری دارد اما همه دانشگاه‌ها دارای این مورد دوم نیستند.

* عنوان دروس در شرح دوره با عنوان دروس در ریز نمرات باید یکسان باشد. همچنین توضیحات موجود در شرح دوره باید با آموزشی که دانشجویان در عمل دریافت کرده‌اند یکسان باشد. در صورت وجود هرگونه تفاوت و اختلاف، باید نامه‌ای پیوست مدارک شود و در آن توضیحات لازم ذکر شود.

–  مقایسه و درجه بندی نمرات همزمان با دوره تحصیل داوطلب

۲- در صورتی‌که داوطلب در دانشگاه دیگری یا همان دانشگاه، قبل یا بعد از تحصیل در رشته فیزیوتراپی، واحدهای درسی دیگری گذرانده باشد. باید از آن مرکز یا دانشگاه بخواهد که ریز نمرات رسمی را برای The Alliance بفرستد. همچنین اگر متعاقب آن تحصیلات، مدرکی کسب کرده باشد، باید اصل یا کپی رسمی مدرک توسط آن مرکز یا دانشگاه فرستاده شود.

اثبات مهارت زبان

اگر حتی قسمتی از تحصیلات در رشته فیزیوتراپی داوطلب به زبانی غیر از انگلیسی یا فرانسوی باشد، باید اصل برگه نتیجه کسب شده در یکی از امتحانات زبان مورد قبول از طرف مرکز برگزارکننده آن امتحان برای The Alliance فرستاده شود. حداقل نمره لازم برای اثبات مهارت زبان توسط The Alliance ذکر شده است که داوطلبین باید توجه دشته باشند نمره کل و نمره هر قسمت باید مساوی یا بالاتر از نمرات درخواستی باشد:

امتحان تافل (TOEFL) که به سه فرم کاغذی، کامپیوتری و اینترنتی برگزار می‌شود. البته الان مدت‌هاست که فرم کاغذی آن در بسیاری از مراکز انجام نمی‌شود. در کانادا مورد اینترنتی iBT الان مرسوم است و در ایران هم همین سیستم راه‌اندازی شده است. در سیستم iBT چهار مهارت مختلف که هر یک حداکثر ۳۰ امتیاز دارند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و حداکثر نمره کل ۱۲۰ است.

 

 

Minimum Scores

موارد امتحان تافل

Paper-based

Computer-based

Internet-based(iBT)

Listening

۵۰/۶۸

۱۶/۳۰

۲۰/۳۰

Structure/Writing

۵۰/۶۸

۱۸/۳۰

۱۹/۳۰

Reading

۵۰/۶۷

۱۷/۳۰

۲۰/۳۰

Test of spoken English(TSE)

۴۵

۴۵

Speaking test

۱۹/۳۰

Total score

۵۸۵/۶۷۷

۲۳۹/۳۰۰

۸۰/۱۲۰

 

 

* از تاریخ ۳۱ مارچ ۲۰۱۰ TSE برگزار نمی‌شود. بنابرین اگر داوطلب امتحان تافل را به صورت کامپیوتری (CBT) یا کاغذی (PBT) داده باشد، از آنجایی که نمره تمام موارد امتحان برای ارزیابی مهارت زبان لازم و ضروریست، باید قسمت Speaking تافل اینترنتی (iBT) را امتحان دهد و از آن حدقل ۱۹ از ۳۰ کسب کند.

یا

امتحان آیلتس(IELTS)  آکادمیک که با نمره کل حداقل ۷ (از ۹) قابل قبول می‌باشد.

یا

امتحان MELAB که امتحان ارزیابی زبان انگلیسی میشیگان است. حداقل نمره کل قابل قبول در این امتحان ۸۵ از ۱۰۰ می‌باشد. به علاوه اینکه داوطلب می‌بایست حداقل رتبه ۳ از ۵ در مصاحبه شفاهی کسب کرده باشد. گستردگی جغرافیایی و زمانی برگذاری این آزمون، به اندازه دو آزمون قبلی نیست.

 یا

  امتحان CanTEST که امتحانی استاندارد برای اثبات مهارت زبان انگلیسی می‌باشد و از طرف دانشگاه اوتاوا در کانادا برگزار می‌شود. حداقل نمره کل قابل قبول در این امتحان ۴ از ۵ می‌باشد به علاوه اینکه داوطلب باید برای هر مورد امتحان حداقل نمره ۴ از ۵ گرفته باشد و برای قسمت مصاحبه شفاهی حداقل رتبه ۴/۵ از ۵ را کسب کرده باشد.

 یا

 امتحان TOEIC که این امتحان، توانایی‌های استفاده از زبان انگلیسی داوطلبان غیر انگلیسی‌زبان در فعالیت های روزمره و در محیط  کار را مورد سنجش قرار می‌دهد. حداقل نمره داوطلب در قسمت Listening و Reading باید ۸۰۰ از ۹۹۰ باشد و داوطلب می‌بایست از هر یک از قسمت‌های Writing و Speaking که جدا برگزار می‌شوند ۱۶۰ از ۲۰۰ کسب کرده باشد.

یا

امتحان TESTcan  که امتحانی استاندارد برای اثبات مهارت زبان فرانسه می‌باشد و از طرف دانشگاه اوتاوا در کانادا برگزار می‌شود. حداقل نمره کل قابل قبول در این امتحان ۴ از ۵ می‌باشد به علاوه اینکه داوطلب باید برای هر مورد امتحان حداقل نمره ۴ از ۵ گرفته باشد و برای قسمت مصاحبه شفاهی حداقل رتبه ۴/۵ از ۵ را کسب کرده باشد.

 یا

هر امتحان دیگری در مورد زبان فرانسه که مورد تایید The Alliance باشد. از داوطلبین خواسته می‌شود با دفتر این مرکز تماس بگیرند تا اطلاعات مربوط به امتحانات ارزیابی زبان فرانسه مورد قبول این مرکز به آنها داده شود.

 * ارزیابی مدارک قبل از دریافت مدرک اثبات مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی آغاز می‌شود ولی اگر این ارزیابی با موفقیت به اتمام برسد نتیجه ارزیابی، قبل از دریافت نتایج امتحانات زبان انگلیسی یا فرانسه برای داوطلب فرستاده نخواهد شد و داوطلب قادر نخواهد بود برای امتحانات ثبت نام کند.

ادامه دارد…

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar