راهنمای خرید و فروش خانه در کانادا-قسمت هفتم
18 سپتامبر 2014 - 18:20
بازدید 297
7

فروش خانه مستقیما توسط صاحب‌ خانه   ممکن است به خانه‌ای بربخورید که صاحب آن برای فروش خانه خود از کمک یک مشاور فروش استفاده نکرده و خود    شخصا برای این کار اقدام نموده است (For Sale By Owner یا FSBO). علت این کار این است که فروشنده می‌خواهد در هزینه کمیسیون مشاور صرفه‌جویی نماید. بد […]

ارسال توسط :
پ
پ

فروش خانه مستقیما توسط صاحب‌ خانه  

ممکن است به خانه‌ای بربخورید که صاحب آن برای فروش خانه خود از کمک یک مشاور فروش استفاده نکرده و خود    شخصا برای این کار اقدام نموده است (For Sale By Owner یا FSBO). علت این کار این است که فروشنده می‌خواهد در هزینه کمیسیون مشاور صرفه‌جویی نماید. بد نیست که از محاسن و مشکلات خرید خانه‌های FSBO آگاه باشید.

نخست این که این گروه یعنی FSBO ها معمولا خانه‌اشان را مطابق با روال قیمت بازار قیمت‌گذاری نمی‌کنند. آنها بیشتر دوست دارند خانه‌اشان را نه به قیمت بازار بلکه به قیمتی که دوست دارند بفروشند. اگر شما از آن جمله خریدارانی هستید که دوست دارید خانه‌های متنوعی را ببینید که در میان آنها یک خانه FSBO هم هست، بهتر است حتما از مشاور خود بخواهید تا از طریق بررسی و تحلیل مقایسه‌ای بازار (Comparative market analysis یا به اختصار CMA) از مناسب بودن قیمت پیشنهادی فروشنده به نسبت قیمت‌های رایج در بازار اطمینان حاصل نماید.

دوم این که اغلب فروشنده‌ها از خدمات یک مشاور به نام listing agent استفاده می‌کنند. این مشاوران یک منشور یا کد اخلاقی و رفتاری دارند که باید به آن پای‌بند باشند. علاوه بر این یک مشاور باید بر طبق قوانین کشور رفتار کند و اصولا موظف است که به مشتریان خود یعنی طرف فروشنده از اهمیت صداقت تام و گفتن همه حقایق درباره ملک مورد معامله تذکر دهد. اگر فروشنده مشاور نداشته باشد گاهی سوالاتی درباره سلامت خانه،‌ نشتی داشتن آن، رطوبت داخلی و یا مشکلات دیگر آن برای خریدار پیش‌می‌آید که ممکن است بی‌پاسخ بمانند. علاوه بر این، از مسئولیت‌های دیگر مشاور فروش این است که به فروشنده بگوید که شرایط خانه را همان‌گونه که هست و در نهایت رعایت درستی اطلاعات برای خریدار بالقوه توضیح دهد.

از طرف دیگر مشاور خریدار هم وقتی می‌بیند که در یک ملک فروشی مشاور فروش وجود ندارد و به تبع آن اطلاع دقیقی از تاریخچه آن خانه در دسترس نیست، خرید آن را تا حدودی متضمن ریسک می‌بیند و به درستی و دقت صحبت‌های یک FSBO چنان که باید اطمینان ندارد. یکی از وظایف مهم مشاور خریدار این است که از سرمایه خریدار محافظت کند در حالی‌که یک FSBO به عنوان صاحب‌خانه به هنگام تشریح شرایط ملک خود، ممکن است چنین وظیفه‌ای را در خود احساس نکند. بنابر این اگر برای اولین بار است که می‌خواهید خانه بخرید باز هم به شما توصیه می‌کنیم که از خدمات یک مشاور خریدار استفاده کنید تا در همه حال از حفظ سرمایه‌های خود مطمئن باشید.

اما احتمالا می‌توان تا دو دلیل موجه برای خرید خانه از یک FSBO را هم برشمرد. نخست‌ این که هر دو طرف می‌توانند در هزینه‌های مشاور صرفه‌جویی کنند چون مشاور فروشی وجود ندارد. همین امر می‌تواند باعث شود تا هر دو طرف بر سر یک قیمت با هم به توافق برسند که می‌تواند کمتر از قیمت رایج بازار باشد یا نباشد. دوم این‌که در این حالت احتمال وقوع نزاع بر سر قیمت یا مزایده Bidding war کمتر می‌شود. از آنجایی که شرایط این ملک در فهرست MLS نیامده، احتمال این‌که افراد از وجود این خانه مطلع شوند زیاد نیست، مگر این که به شیوه‌های دیگری درباره آن تبلیغ شده باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره FSBOها به وب‌سایت‌های زیر مراجعه کنید:

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar