حراج‌های خانگی garage sales در کانادا: قسمت دوم
13 جولای 2010 - 22:45
بازدید 413
10

    در پست مرتبط قبلی در باره حراج‌های خانگی که یکی از متداول‌ترین روش‌های تهیه اقلام و اجناس مورد نیاز خانه برای تازه‌واردان است نکاتی بیان شد. در آنجا توضیح دادیم که این نوع حراج‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند، چه کالاهایی در آنها عرضه می‌شوند و مشتریان آنها چه کسانی هستند. در این […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 

در پست مرتبط قبلی در باره حراج‌های خانگی که یکی از متداول‌ترین روش‌های تهیه اقلام و اجناس مورد نیاز خانه برای تازه‌واردان است نکاتی بیان شد. در آنجا توضیح دادیم که این نوع حراج‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند، چه کالاهایی در آنها عرضه می‌شوند و مشتریان آنها چه کسانی هستند. در این پست به نکات دیگری می‌پردازیم.

 

قیمت‌گذاری در این‌گونه حراج‌ها

هیچ روش رسمی برای قیمت‌گذاری وجود ندارد و این کار کاملا سلیقه‌ای و بسته به هدف قیمت‌گذار انجام می‌شود. مثلا صاحبخانه‌ای که هیچ هدف و انگیزه مالی برای برپایی برنامه غیر از یک روز تفریح و خلاصی از آت و اشغال‌های خانه (که ممکن است اشیا ارزشمند در آنها کم نباشد) نداشته خیلی راحت‌تر قیمت‌ها را کاهش می‌دهد تا کسی که در مووینگ سیل به درآمد ناشی از فروش اجناس حساب کرده است.

 

مثلا اینکه فردی از گروه اول، یک کتابخانه دست دوم که قیمت نو آن ۸۰ دلار است ۵ دلار قیمت زده باشد و بعد در چانه‌زنی مشتری حاضر شود آن را ۲ یا ۳ دلار بفروشد اصلا عجیب نیست. اما در قیمت‌گذاری موویگ سیل، معمولا کاهش قیمت بیش از نیمی از ارزش اصلی جنس نیست و افراد هم برای تک جنس (آنهم اگر از فروش آن ناامید شده باشند) حداقل یک سوم ارزش جنس را طلب می‌کنند.

 

معمولا اگر شما چند جنس را با هم بردارید قیمت مجموعه کاهش می‌یابد. همچنین اگر در اواخر زمان حراج (حدود غروب روز شنبه) بروید برای اجناس باقی مانده خصوصا آنها که بزرگ‌تر و گرانتر باشند و احتمال فروش آنها در ساعات باقیمانده کاهش پیدا کرده باشد، تخفیف‌ها خیلی بیشتر می‌شود. همچنین اجناس یک شکل و یک مدل معمولا به صورت جمعی هم قیمت‌گذاری می‌شوند. مثلا کتاب‌های جیبی دانه‌ای ۵۰ سنت اما ۶ تا یک و نیم دلار و نظیر اینها.

 

به هر حال بازار چانه‌زنی داغ است و هر دو نفر، فروشنده و خریدار از تمام مهارت‌های خود در این زمینه استفاده می‌کنند. باید دقت کنید که رقمی که پیشنهاد می‌دهید خیلی پرت نباشد چون اگر به فروشنده بر بخورد ادامه بحث را قطع می‌کند و به سراغ کار دیگری می‌رود. نباید فراموش کرد که او از این کار قصد منفعت‌طلبی اندکی دارد اما این به معنای آن نیست که می‌خواهد خود را عذاب دهد. اگر احساس کند که خریداری با رفتارش قصد اهانت دارد قید فروش آن را می‌زند و نهایتاً آن را به عنوان اعانه به مراکز خاص هدیه می‌دهد یا حتی دور می‌اندازد اما به چنین کسی نمی‌فروشد.

 

اگر می‌خواهید تخفیف خوبی بگیرید بهترین کار خرید همزمان بیش از یک جنس است، «من ۱۵ دلار برای این صندلی (به ارزش واقعی حدود ۵۰ دلار) نمی‌دهم کمی گران است، اما اگر این صندلی و آن چراغ خواب (با قیمت واقعی حدود ۴۰ دلار که ۱۲ دلار قیمت‌گذاری شده است) را روی هم ۱۵ دلار بدهی بر می‌دارم» همیشه یک جایی برای اینکه فروشنده بتواند عدد بالاتری را بگوید و کماکان برای شما معامله شیرینی باشد بگذارید.

 

توجه داشته باشید که فروش همیشه نقدی است و به ندرت کسی چک قبول می‌کند پس اگر به قصد گاراژ سیل می‌روید بسته به میزانی که احتمال خرید می‌دهید پول نقد بردارید. بهتر است هم به صورت اسکناس و هم سکه پول همراه داشته باشید چون احتمال اینکه فروشنده پول خردش را تمام کرده باشد زیاد است. البته در این صورت می‌توانید جنس دیگری را بابت مابقی پول بردارید.

 

کیفیت اجناس

کیفیت اجناس در حراج‌های خانگی بسیار متفاوت است. شما ممکن است از جنسی در حد نو (مثلا لباسی که خانم خانه فقط یک یا دو بار برای مراسم رسمی پوشیده یا چراغ خوابی که آقای خانه خریده اما خانم خانه به خاطر رنگش هیچ وقت تمایل به استفاده از آن نداشته است) تا اجناسی در حد نو اما کار کرده و تا کالاهایی کاملا دست دوم پیدا کنید. اینکه یک چیزی دست دوم است به معنای این نیست که از کار افتاده است اما ممکن است کالاهای از کار افتاده و نیازمند تعمیر هم در میان اجناس باشد.

 

البته معمولا فروشنده این اجناس را از فهرست قابل فروش‌ها حذف می‌کند یا روی آنها برچسبی می‌زند که نشان می‌دهد ایرادی دارد. توجه داشته باشید که در کانادا اعتماد داشتن به دیگران و احترام گذاشتن به این اعتماد یکی از ارزشمندترین کالاها محسوب می‌شود پس تلاش کنید که این متاع گران‌قدر را پاسداری کنید.

 

علت اینکه در این حراج‌ها ممکن است کالاهای معیوب (البته با اطلاع شفاف به خریدار) هم فروخته شود این است که برخی افراد بسته به شغل یا علاقه شخصی، تمایل دارند وسایل دسته دوم معیوب را خریداری و تعمیر کنند. برخی هم آنها را برای قطعات یدکی نیاز دارند. به هر حال ور رفتن و تعمیر وسایل قدیمی یکی از تفریحات تعداد زیادی از ساکنان آمریکای شمالی است. اگر تمایل دارید وسایل برقی از این نوع مکان‌ها خریداری کنید حتما آنها را امتحان کنید.

 

در مووینگ سیل‌ها کیفیت اجناس بسیار بالاتر است زیرا برخلاف گاراژسیل‌های معمولی که محل عرضه اجناس بلااستفاده برای صاحبخانه است، در موویگ سیل این اجناس تا همین اواخر مورد استفاده بوده است پس معمولا هم خیلی نوتر هستند و هم از کیفیت بهتری برخوردارند.

 

انتخاب محله هم مهم است. در هر ناحیه شهری معمولا خیابان‌ها یا مناطقی وجود دارند که به دلایلی (عمدتا وجود خانه‌های بزرگ‌تر و گرانتر) ساکنان آنها از درآمد بالاتری برخوردار هستند. البته این افراد کمتر تمایل به برگزاری گاراژسیل دارند اما اگر این اتفاق بیافتد شما می‌توانید اجناس خیلی باکیفیتی در آنجا پیدا کنید. معمولا در قیمت‌گذاری هم خیلی دست و دل باز هستند و شما اگر شانس داشته باشید خریدهای عجیب و غریبی انجام خواهید داد. البته این نوع حراج‌ها از آنهایی هستند که مرغان سحرخیز early birdsاز اول وقت بر سر آنها حاضر می‌شوند پس اگر می‌خواهید کامروا باشید، سحرخیز باشید.

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar