تکمیل ظرفیت نیروی متخصص کبک و حواشی آن
12 نوامبر 2015 - 19:52
بازدید 488
11

خبر ناگهانی تکمیل ظرفیت برنامه نیروی متخصص کبک بسیار زودتر از آنچه انتظار می رفت رسید. این برنامه قرار بوده است از ماه آوریل 2015 باز شود ولی با کش و قوس بسیاری همراه شد. صحبت از دریافت آنلاین پرونده ها بود و انتظار می رفت ماه اکتبر برنامه به صورت آنلاین باز شود. در […]

ارسال توسط :
پ
پ

خبر ناگهانی تکمیل ظرفیت برنامه نیروی متخصص کبک بسیار زودتر از آنچه انتظار می رفت رسید. این برنامه قرار بوده است از ماه آوریل 2015 باز شود ولی با کش و قوس بسیاری همراه شد. صحبت از دریافت آنلاین پرونده ها بود و انتظار می رفت ماه اکتبر برنامه به صورت آنلاین باز شود. در ماه اکتبر در کمال تعجب خبر آمد که فعلا از برنامه آنلاین خبری نیست و تا قبل از پایان سال جاری میلادی این اتفاق خواهد افتاد. باز هم متقاضیان مهاجرت را در تاریکی نگه داشتند و روشن نبود که قرار است سیستم آنلاینی که از آن صحبت می شود چه باشد. از این جهت متقاضیان هر چند مدارک خود را آماده می کردند ولی ایده ای در مورد بسیاری از جزییات که معمولا در تشکیل پرونده های کبک از اهمیت زیادی برخوردار است نداشتند.

به ناگهان در روز سی ام اکتبر اعلام شد که برنامه از 4 نوامبر باز می شود ولی نه به صورت آنلاین که قرار است 3500 پرونده کاغذی به روش سابق دریافت شود و بعدها در ماه ژانویه 2800 پرونده به صورت آنلاین  برای رسیدگی پذیرفته شود.

اعلام ناگهانی قبول کاغذی پرونده پس از ماهها وعده به دریافت آنلاین و ایجاداین انتظار که این اتفاق حتما خواهدافتاد باعث شد متقاضیان از آماده سازی پرونده ها بر اساس استانداردهای کاغذی کبک غافل شوند. و این اعلام ناگهانی و تغییر آنچه انتظار می رفت شوک بزرگی ایجاد کرد. آماده سازی کاغذی پرونده های کبک با شرایطی که این استان برای متقاضیان ایرانی ایجاد کرده است و مقررات سخت فرمت نامه ها, الزام افراد به داشتن انواع مهرهای به واقع غیر لازم روی مدارک و …….  کاری نیست که در یکی دو روز انجام شود و از سوی دیگر آسان گیری در مورد آماده سازی پرونده و خروج از استانداردهای کبک باعث می شود به فرض ورود پرونده به ظرفیت رسیدگی پرونده از سوی افسران رد شود بنابراین متقاضیان را چاره ای جز ارسال پرونده با رعایت همه استانداردها نبود و برای رعایت استانداردها نیز زمان لازم است.  آن دسته از افراد که پس از اعلام بازگشایی برنامه به فکر آماده کردن فرمت کاغذی پرونده افتادند قطعا امکان اینکه ظرف دو سه روز آنرا مطابق استاندارد آماده کنند نداشتند. 

از سوی دیگر این رویه برای آنانکه از ایران پرونده می فرستادند وضعیتی غیر منصفانه ترایجاد کرد. ارسال پرونده با پست چه با تی ان تی یا دی اچ ال و یا …… از ایران به فرض اینکه در همان روز اول اطلاع از بازگشایی برنامه صورت گرفته باشد می توانسته در بهترین حالت در روز اول و یا دوم به اداره مهاجرت برسد طرفه اینکه آن دسته پرونده ها که از روزپنجشنبه 5 نوامبر و بعد از آن از مسیر آلمان به مونترآل پست شده اند عملا با اعتصاب ناگهانی کارکنان لوفتانزا در آلمان و کنسل شدن بسیاری از پروازها با تاخیردر روز یازدهم  به مونترآل رسید به این ترتیب شرایط غیر منصفانه دیگری به متقاضیان ایرانی تحمیل شد.

اینجا بار دیگر ضعف مدیریت کبک در اداره سیستم مهاجرت نمایان تر شد این وضعیت را پیش از این در سال 2010 برای پرونده های سرمایه گذاری تجربه کرده بودیم که برای دریافت پرونده ظرفیت 500 تایی گذاشتند ولی حساب این موضوع را نکرده بودند که با توجه به اختلاف ساعت چینی ها قبل از باز شدن اداره در مونترآل همه ظرفیت را در دفتر هنگ کنگ که در آن زمان به طور موازی پرونده می پذیرفت پر می کنند. در نتیجه آن ظرفیت تنها به کام برادران چینی شد و همه پرونده های روز آخر به دفاتر مهاجرتی مونترآل و تورنتو بازگشت.

و اما در کنپارس ما چه کردیم؟ 

از ماهها قبل فرض ما این بود که اگرچه قرار است سیستم پذیرش آنلاین باشد ولی برای داشتن پرونده کامل باید نسخه کاغذی آن با همان استانداردها آماده باشد چه بسا سیستم آنها آنقدر ابتدایی باشد که در حد دریافت اسکن همان فرمهای کاغذی عمل کند از این رو ضمن توقف دریافت پرونده جدید تمام توان خود را بر تکمیل پرونده ها به صورت کاغذی بارعایت بالاترین استانداردهای مورد نظر کبک گذاشتیم. بسیاری از پرونده ها آماده شد و به تدریج به دفتر مونترآل برای بازبینی نهایی ارسال شد به گونه ای که تعداد قابل توجهی از آنها عملا صبح روز چهارم تحویل اداره مهاجرت شد. آن بخش از پرونده ها نیز که در تهران آماده بود و هنوز به مونترال نرسیده بود ولی پیش از این از سوی مشاورین مجاز بررسی و تایید شده بود مستقیم به اداره مهاجرت دی اچ ال شد.  بخشی دیگر برای بازبینی نهایی به دفتر مونترآل آمده و پس از بازبینی فوری در همان روز وصول به اداره مهاجرت تحویل داده شد. می ماند آنها که نقصی داشتند و موکلین قرار بر رفع آنرا داشتند که آنها نیز به تدریج از سوی موکلین تکمیل شد و به سرعت ارسال می شد و همان روز تحویل اداره مهاجرت شد تا زمان صدور اعلامیه کبک مبنی بر تکمیل ظرفیت. تعدادی حدود سی پرونده نیز قربانی تاخیر لوفت ها نزا شد و با وجود اینکه انتظار می رفت روز نهم تحویل دفتر مونترآل شوند روز ۱۲ نوامبر دریافت شدند.

اینکه کدام پرونده ها در ظرفیت قرار می گیرد و کدام نمی گیرد نمی توان در این مقطع اظهارنظر کرد. آنچه مسلم است کنپارس با پیش بینی اینکه ممکن است بخشی از پرونده ها به ظرفیت نرسد از همه آنها نسخه الکترونیک دارد و همه پرونده هایی که قرارداد بسته شده بدون استثنا برای ثبت آنلاین در روز موعود آماده می شود. تا زمان بازگشایی آنلاین برنامه پرونده هایی که بر اساس فایلینگ کاغذی فایل نامبر دریافت کرده اند از پروسه حذف می شوند و آنها که ثبت نشده اند به صورت آنلاین ثبت خواهند شد. برای اطلاعات بیشتر در مورد جزییات برنامه ثبت آنلاین ما اینجا را بخوانید.

برای همه دوستان آرزوی موفقیت دارم  

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar