تداوم رشد اقتصادی کانادا با سرعت کمتر
13 ژانویه 2011 - 20:16
بازدید 372
10

بر اساس گزارش اتاق بازرگانی کانادا، اقتصاد این کشور در حالی به سر می برد که گویی موتور رشد آن مدتی است که به نفس‌نفس افتاده اما هنوز هم در برخی مناطق امیدهایی برای رشد بیشتر طی سال ۲۰۱۱ وجود دارد. در چشم‌انداز اقتصادی که توسط این نهاد درباره سال ۲۰۱۱ منتشر شده، اتاق بازرگانی […]

ارسال توسط :
پ
پ

بر اساس گزارش اتاق بازرگانی کانادا، اقتصاد این کشور در حالی به سر می برد که گویی موتور رشد آن مدتی است که به نفس‌نفس افتاده اما هنوز هم در برخی مناطق امیدهایی برای رشد بیشتر طی سال ۲۰۱۱ وجود دارد.

در چشم‌انداز اقتصادی که توسط این نهاد درباره سال ۲۰۱۱ منتشر شده، اتاق بازرگانی پیش‌بینی کرده است که در سال آتی رشد اقتصادی کمتر از ۲.۵ درصد خواهد بود. بنا بر این گزارش اکنون دو عامل مهم رشد اقتصادی در این چرخه یعنی میزان مصرف مشتری و فعالیت‌های مربوط به مسکن به‌تدریج رو به آرامش گذاشته‌اند و این انتظار می‌رود که طی دو سال آینده سرمایه‌گذاری در بیزینس نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور داشته باشد.

خانم فیونا رینتول صاحب و گرداننده یکی از فروشگاه‌های Flip flop Shops(فروشگاه‌های زنجیره‌ای صندل و کفش‌های مسافرتی) در خیابان وست‌فورد شهر ونکوور در این‌باره می‌گوید: «من شخصا برای سال‌های آینده روند رشد اقتصادی را پیش‌بینی می‌کنم. به نظر من این روزها مردم حتی بیشتر از چند ماه قبل برای تعطیلات خود برنامه‌ریزی می‌کنند. افراد بسیاری را می‌بینم که برنامه سفر دارند. به نظر من رفتن به سفر و داشتن تعطیلات بهتر یعنی درآمد بیشتر.»

او می‌گوید: «از ماه ایپریل تا ماه سپتامبر زمان شلوغی کار ما است و من برای این مدت نیروی بیشتری استخدام می‌کنم. حتی در برخی موارد برای ارائه سرویس‌های خارج از فروشگاه هم نیرو می‌گیرم زیرا این کار در تابستان سال گذشته بسیار به نفع ما بود و فکر می‌کنم که امسال اوضاع بهتر هم باشد. البته قصدم این نیست که با همه اقتصاددان‌ها و نظراتشان مخالفت کنم و شاید آنچه در مورد بیشتر شدن درآمد مشتریان هم گفتم، کمی عمومی باشد اما از طرف دیگر مقاومت و مخالفت زیادی هم در هنگام خرید محصولات خودمان  ندیده‌ام. شاید هم به این دلیل باشد که بیزینس ما خیلی خاص است و وقتی کسی به فروشگاه ما می‌آید یعنی واقعا به دنبال یک چیز خاص است که می‌داند ما آن را داریم و به هر حال آن را می‌خرد. اگر ما یک فروشگاه معمولی کفش بودیم شاید می‌دیدم که میزان خرید مردم از ما کمتر است.»     

به قول ایشان در حال حاضر تعداد دوستان بیزینسی او که از قانون جدید محدودیت صرف الکل به هنگام رانندگی با مشکل روبرو شده‌اند، بسیار بیشتر از آن عده است که به دلیل وضعیت اقتصادی دچار آسیب شده‌اند.  

آقای فرد سوفی، مالک و سرآشپز رستوران Pasta Poloدر شهر کواتلم هم به همین شکل در مورد سال ۲۰۱۱ خوشبین است.او می‌گوید: «فکر می‌کنم اوضاع کانادا واقعا خوب باشد. من که به طور کلی در بیزینس رستوران مشکل خاصی نمی‌بینم.»

سوفی که سال گذشته اقتصاد تاثیر چندان مهمی روی بیزینس‌اش نداشته می‌گوید: «فروش کمی پایین‌تر آمد اما از طرف دیگر هزینه‌های من هم کاهش پیدا کرد. برای مثال برخلاف همیشه اجاره رستوران من هنگام تمدید سالانه اجاره بالاتر نرفت.»

در ضمن او اضافه کرد: «در زمان‌هایی مثل این افراد تمایلی به رفتن به رستوران‌های گران ندارند و در ضمن نمی‌خواهند فست‌فود هم بخورند. به همین دلیل کار و بار رستوران‌هایی که در حد میانه قرار دارند، مثل رستوران Pasta Poloبهتر از قبل است. قطعا باید نیروهای بیشتری استخدام کنم و شاید حتی بیزینسم را هم توسعه بدهم. برای مثال در حال حاضر سرویس دلیوری غذا ندارم؛ در حالی که تقاضا برای آن زیاد است. مردم بیشتر ترجیح می‌دهند در خانه‌هایشان بمانند و تفریحات هم کمی گران‌تر از قبل شده. حالا دیگر رفتن به سینما به ارزانی قبل نیست. هزینه حمل و نقل و بنزین هم زیاد شده. مردم بیشتر دوست دارند که غذاهای خوب به در خانه‌هایشان فرستاده شود.»

در این گزارش آمده است که در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۰ رشد سالانه اقتصاد کند و به میزان ۲.۳ درصد بوده است و در سه‌ماهه سوم هم این رشد به ۱ درصد رسیده است.

پرین بیتی، CEOاتاق بازرگانی طی گفتگویی مطبوعاتی اعلام کرد: «اقتصاد کانادا در حال حرکت به جلوست اما نه با سرعت خیلی زیاد.»

در حال حاضر کانادایی‌ها با تمرکز بیشتر برای پرداخت بدهی‌هایی که طی دوران بحران اقتصادی به آن دچار شده‌اند، در صرف پول خود احتیاط بیشتری به خرج می‌دهند.

به نظر می‌رسد که فرا رسیدن دوران پایان اعطای بسته‌های مشوق مالی از سوی دولت و اوضاع نابسامان صادرات به دلیل بالا بودن قیمت دلار کانادا به نسبت دلار امریکا و البته تقاضای کمتر بازار ایالات متحده برای واردات، بر رشد اقتصادی کانادا تاثیر مشخصی داشته است. بر اساس گزارش اتاق بازرگانی رشد آرام‌تر در میزان اشتغال و افزایش درآمد کمتر هم به احتیاط بیشتر مصرف‌گنندگان انجامیده است.

بر اساس گزارشی که بانک مرکزی کانادا در ماه اکتبر با عنوان بررسی چشم‌انداز بیزینس‌ها منتشر ساخته است فقط ۳۹ درصد از شرکت‌ها برای سال ۲۰۱۱ به فکر افزایش نیروهای خود هستند و ۴۸ درصد از آنها می‌خواهند با همین تعداد نیرویی که دارند به کار خود ادامه دهند. بر اساس این بررسی بیزینس‌ها به جای استخدام نیروهای تازه، بیشتر مایلند تا با استفاده از ابزارها یا روش‌های جدید کارآیی خود را افزایش دهند.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar