تاثیر تجربه مهاجرت بر مهاجران نسل اول و دوم
28 دسامبر 2011 - 9:45
بازدید 393
7

مهاجرت تنها بر نسل اول تاثیر نمی‌گذارد بلکه فرزندان مهاجران حتی اگر در کانادا متولد شده باشند شرایطی متفاوت از سایر هم‌نسلان خود که پدر و مادر غیرمهاجر دارند تجربه می‌کنند. در این مقاله که در نشریه پرنیان شماره ۴ منتشر شده است، دکتر سادیا سلیم به وضعیت هر دو نسل اول و دوم و […]

ارسال توسط :
پ
پ

مهاجرت تنها بر نسل اول تاثیر نمی‌گذارد بلکه فرزندان مهاجران حتی اگر در کانادا متولد شده باشند شرایطی متفاوت از سایر هم‌نسلان خود که پدر و مادر غیرمهاجر دارند تجربه می‌کنند. در این مقاله که در نشریه پرنیان شماره ۴ منتشر شده است، دکتر سادیا سلیم به وضعیت هر دو نسل اول و دوم و مشکلات و دغدغه‌های آنها و راه‌های کنترل این موارد می‌پردازد. آشنایی با این دست موضوعات می‌تواند برای همه آنها که در انتظار دریافت ویزا هستند یا اولین سال‌های حضور در کانادا را تجربه می‌کنند مفید باشد. بخشی از این مطلب در اینجا منعکس می‌شود:

«تاثیرات روانی پدیده مهاجرت بر نسل اول و دوم مهاجران چیست؟ خانم دکتر سادیا سلیم، متخصص حوزه روان‌شناسی در این‌باره توضیح می‌دهد.

زمانی که سمر تلفنی با اقوامش در آن‌سوی دنیا، در یک زمان کاملا متفاوت با زمان خودش و با زبان مادری صحبت می‌کند، می‌تواند به خوبی همه تصاویر، صداها، بوها و خاطراتی را که بخشی از زندگی‌اش هستند به یاد بیاورد. بعد از پایان مکالمه هم او بار دیگر صحبت به زبان انگلیسی روان را در خانه‌اش در شهر تورنتو از سر می‌گیرد.  

این تجربه که خیلی از مهاجران هر روزه با آن روبه رو هستند خیلی شبیه به سفر در زمان است. آنها از طریق تلفن یا با یک کلیک به دنیای دیگری می‌روند. حرف زدن به دو زبان، داشتن دو فرهنگ و با دو گروه از مردم در ارتباط بودن تجربه با ارزشی است.

گرچه به‌رغم همه این وجوه مثبت، این تجربه خالی از حس دلتنگی و از دست دادن نیست: از دست دادن چیزهای آشنا، دلتنگی برای آنها که می‌شناسیم و از دست دادن جایی که به آن تعلق کامل داشتیم.

با وجودی که بسیاری از مهاجران برای هماهنگ کردن خود در جامعه جدید با مشکلات مشابهی مواجه هستند، اما تجارب آنها تفاوت‌های زیادی با هم دارد: برای برخی این روند به آرامی طی می‌شود و برای برخی دیگر با استرس و فشار زیاد.»

مطلب کامل را در سایت نشریه پرنیان، در این صفحه مطالعه کنید.

نسخه پی‌دی‌اف نشریه شماره ۴ را اینجا ببینید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar