انجمن‌های شغلی در کانادا (بخش نخست)
10 سپتامبر 2009 - 1:01
بازدید 361
7

  قسمت اول- معرفی و بیان اهمیت انجمن‌ها انجمن‌های حرفه‌ای یکی از مهم‌ترین تشکل‌های شغلی در کانادا محسوب می‌شوند که عضویت در آنها می‌تواند به اشکال مختلف در یافتن یک شغل یا ارتقاء در یک فیلد کاری موثر باشد. در اینجا نگاهی داریم به دلایل اهمیت آنها. اگر به نمونه رزومه‌های حرفه‌ای نگاه کرده باشید […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

قسمت اول- معرفی و بیان اهمیت انجمن‌ها

انجمن‌های حرفه‌ای یکی از مهم‌ترین تشکل‌های شغلی در کانادا محسوب می‌شوند که عضویت در آنها می‌تواند به اشکال مختلف در یافتن یک شغل یا ارتقاء در یک فیلد کاری موثر باشد. در اینجا نگاهی داریم به دلایل اهمیت آنها.

اگر به نمونه رزومه‌های حرفه‌ای نگاه کرده باشید معمولاً در صفحه دوم آنها زیر عنوان membership با اسامی تعدادی از انجمن‌های تخصصی و حرفه‌ای که صاحب رزومه عضو آنهاست برخورد کرده‌اید. برخی این گونه اطلاعات را تزیینی و اضافه می‌دانند اما یکی از نکاتی که یک فرد خبره در زمینه رزومه‌نویسی برای جذاب‌تر شدن بیشتر رزومه برای کارفرمایان به شما تذکر خواهد داد همین اضافه کردن تمام موارد عضویت در انجمن‌های حرفه‌ای و حتی غیر حرفه‌ای است. چرا چنین موضوعی این میزان اهمیت دارد؟ دلیل این امر به میزان اهمیت انجمن ها و نقش آنها در ساختار تصمیم‌گیری و حفظ و حراست از ارکان شغلی حرفه مربوطه باز می‌گردد.

کارکردها و دلایل اهمیت انجمن‌ها

انجمن‌ها به دلایل و اهداف مختلف و بر اساس زاویه‌دید اشخاص حقیقی و حقوقی از درجات مختلفی از اهمیت برخوردار هستند:

از دیدگاه دولت: بسیاری از انجمن‌های تخصصی، مرکزی برای مشارکت تنگاتنگ ادارات و سازمان‌های دولتی با آنها برای اجرای بهتر قوانین و مقررات هستند. اصولاً خیلی از اطلاعات خاص یا مکاتبات با اعضاء یک انجمن تخصصی صورتی متفاوت با اطلاعات و مکاتبات عادی دارد. برخی از انجمن‌ها در ارزیابی‌های تخصصی به عنوان بازوی معتمد تشکیلات رسمی عمل می‌کنند. از سوی دولت هیچ تشکیلاتی معتمدتر از انجمن‌های تخصصی مرتبط با آن فیلد کاری وجود ندارد. در بررسی و تصویب بسیاری از قوانین و حتی تهیه پیش‌نویس اولیه، انجمن‌های تخصصی نقشی غیرقابل انکار دارند. همچنین برخی از این انجمن‌ها در فرآیند انتخابات محلی، استانی یا فدرال نیز بسیار تاثیرگذار هستند.

کارفرمایان: از دید کارفرمایان، عضویت در یک انجمن یعنی جدی گرفتن آن شغل و تخصص به همین دلیل در شرایط نسبتاً برابر میان دو داوطلب برای یک پست یا عنوان شغلی، آنکه در انجمن معتبری عضو باشد وضعیت بهتری خواهد داشت چرا که همین عضویتش نشان می‌دهد برای ارتقاء علم و تخصص خود حساسیت دارد و برای آن وقت و هزینه صرف می‌کند. ضمن اینکه عضویت در یک انجمن می‌تواند از ارتباطات قوی شغلی حکایت کند که همین نکته می‌تواند برای هر کارفرمایی مزایایی به همراه داشته باشد.

سایر اعضا و همکاران: در محیط‌های کاری، افرادی که عضو انجمنی تخصصی هستند و در فعالیت‌های مختلف آن فعالانه شرکت می‌کنند از احترام بیشتری میان همکاران خود برخوردار هستند. علاوه بر این شرکت در فعالیت‌های یک انجمن می‌تواند ارتباطات حرفه‌ای شما را تقویت کند و فرصت‌های شغلی بهتر و بیشتری برای شما فراهم آورد.

انجمن‌های حرفه‌ای چند نوع و گروه هستند؟

در هر فیلد شغلی معمولا چندین دسته یا گروه از انجمنهای مرتبط وجود دارند. بیشترین گروه از انجمن‌ها بر اساس تقسیم‌بندی جغرافیایی دسته‌بندی می‌شوند مثلا انجمن وکلای مهاجرت انتاریو یا انجمن داروسازان کانادایی که در اولی، انجمن مربوطه در حوزه استانی و در دومی به صورت ملی عمل می‌کند.

گاه انجمن‌ها بر اساس یک فیلد تخصصی دسته‌بندی می‌شوند و گاه بر اساس یک حوزه یا فیلد صنعتی- بیزینسی خاص. مثلاً انجمن حسابداران خبره انتاریو یک فیلد تخصصی را شامل می‌شود اما شاغلین کتابخانه‌های عمومی مونترال بر اساس مشخصه‌های محل کارشان در کنار هم قرار گرفته‌اند (یعنی مثلاً مشاغل تخصصی مختلف چون Librarian, Library Technician و Library clerk می‌توانند عضو این انجمن شوند.)

ممکن است تقسیم‌بندی یک انجمن بر اساس یک قومیت یا اقلیت نژادی، زبانی یا دینی باشد. مثلاً انجمن وکلای مهاجرت ایرانی-کانادایی.

منابع اطلاعاتی درباره انجمن‌ها

بهترین منبع که البته شاید دسترسی به آن در ایران مشکل باشد دایرکتوری Associations Canada  است که معرفی آن را می‌توانید اینجا ببینید.

خوشبختانه تقریبا در تمام کتابخانه‌های عمومی کانادا شما می‌توانید حداقل یک نسخه از آن را در بخش مرجع reference بیابید. این مرجع مناسب برای شما تمام اطلاعات کلیدی و مهم از جمله عنوان، حوزه تخصصی و امکان ارتباط با آن انجمن و خصوصاً آدرس وب سایت آن را فراهم می‌کند. اطلاعات بر اساس مشاغل مختلف دسته‌بندی شده و شما به راحتی می‌توانید به فهرستی از تمامی انجمن‌های مرتبط دسترسی پیدا کنید. ایندکس‌های متعدد دیگر هم به شما کمک می‌کند تا اطلاعات را از زوایای دیگری هم جستجو کنید. بعد از آن با مراجعه به وب سایت انجمن می‌توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

از طریق موتورهای جستجو چون گوگل هم شما می‌توانید به وب سایت انجمن‌های مرتبط با فیلد کاری خود دسترسی پیدا کنید. در این مورد مشکل اینجاست که لزوماً اطلاعات بدست آمده معتبر نیست. کم نیستند افرادی که یک گروه و دسته محدود (گاهی با تنها یک عضو!) و به صورت انتفاعی (در واقع، یک شرکت) راه‌اندازی کرده‌اند و از عنوان انجمن در نام‌گذاری آن موسسه استفاده کرده‌اند تا بتوانند عده بیشتری را جلب کنند. از آنجا که برای علاقه‌مندان تقاضای حق عضویت می‌کنند از این طریق درامد خوبی هم کسب می‌کنند. گاهی ممکن است موارد و مکتوباتی را هم برای شما پست یا ایمیل کنند اما نکته اینجاست که این گونه موسسات، انجمن به معنای دقیق کلمه با تمامی مزایا و خدمات ممکن نیستند پس باید با مطالعه دقیق اطلاعات وب سایت مطمئن شوید که درگیر نوعی کلاه‌برداری مدرن نشده‌اید. فراموش نکنید که اکثریت قریب به اتفاق انجمن‌های معتبر و فراگیر به صورت غیرانتفاعی و بر اساس انتخابات و از طریق رای اعضاء برگزیده می‌شوند پس اگر با مورد دیگری برخورد کردید در آن دقت بیشتری کنید.

در پست بعدی به نکات بیشتری درباره اهمیت انجمن‌های تخصصی در کانادا و خدماتی که برای اعضاء فراهم می‌آورند می‌پردازیم.

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar