اقتصاد کبک-قسمت دوم
08 آگوست 2011 - 3:18
بازدید 196
7

افروز ایزد پناه در ادامه بحث معرفی اقتصاد کبک، در این نوشتار با بخش معادن استان آشنا می‌شویم. معادن Mining استان کبک یکی‌ از ده تولید کننده بزرگ جهان در بخش معدن محسوب می‌شود. کبک دارای منابع معدنی فراوان است و رتبه چهارم را در استخراج معدن در میان سایر استانهای کانادا داراست. کبک از عمده […]

ارسال توسط :
پ
پ

افروز ایزد پناه

در ادامه بحث معرفی اقتصاد کبک، در این نوشتار با بخش معادن استان آشنا می‌شویم.

معادن Mining

استان کبک یکی‌ از ده تولید کننده بزرگ جهان در بخش معدن محسوب می‌شود. کبک دارای منابع معدنی فراوان است و رتبه چهارم را در استخراج معدن در میان سایر استانهای کانادا داراست. کبک از عمده تولیدکنندگان آهن، روی، نیکل، مس و فلزات گرانبها مانند طلاست. این استان دارای حدود ۳۰ معدن فلزات، ۱۵۸ شرکت اکتشاف، و ۱۵ صنعت پردازش اولیه می‌باشد. در حل حاضر بالغ بر ۴۰ درصد از پتانسیل معدنی کبک شناخته شده است.

سنگ آهن از جمله معادنیست که بیشترین مقدار استخراج را داشته، و پراکندگی  مختلفی‌ از نظر مکانی دارد. این ماده معدنی در لایه‌های رسوبی نزدیک Scheffevill و Gangnon قرار دارد، و اکثر این مواد از طریق رودخانه سن‌لورن به سایر نقاط صادر می‌شوند. تولید این فلزات، بیش از نیمی از ارزش تولید مواد معدنی کبک می‌باشد. پس از معادن فلزی، پنبه نسوز و مصالح ساختمانی مانند سنگ، ماسه و سیمان از دیگر منابع معدنی مهم این استان هستند. کبک سالیان طولانیست که یکی‌ از تولیدکنندگان بزرگ جهان و صادر کننده پنبه نسوز است. محل تولید این ماده معدنی عمدتاً در جنوب شهر کبک سیتی واقع شده است. همچنین کبک تنها تولید کننده نیوبیوم در کاناداست. این ماده در ساخت انواع فولاد بکار می‌رود و معادن آن در جنوب کبک سیتی قرارگرفته است.

ارزش محموله‌های مواد معدنی استان کبک در سال ۲۰۰۷ بالغ بر ۵ میلیارد دلار بوده که از این میزان، ۲۹ درصد متعلق به مواد معدنی غیر فلزی مانند سنگ‌های صنعتی و مصالح ساختمانی بوده است. در همان سال، حدود ۱۸۰۰۰ نفر در مشاغل مرتبط با معدن در کبک شاغل بوده‌اند که در این میان، امکانات پردازش اولیه مواد نیز، در صد بالایی‌ از مشاغل را به خود اختصاص داده بوده است. 

اولین منطقه استخراج معدن Abitibi-Témiscamingue بود. از دیگر مناطق استخراج معدن میتوان ازMatagami, Chibougamau, Saguenay–Lac-Saint-Jean, Nord-du-Québec، و  Côte-Nord نام برد.

 خبری در ارتباط با معادن کبک:

در تاریخ ۹ می ۲۰۱۱، ژان شاره نخست وزیر استان کبک اعلام کرد، دولت کبک در نظر دارد، یکی‌ از مهم‌ترین طرح‌های توسعه را در شمال این استان راه‌اندازی کند. طرح شمال یا Plan Nord نام این طرح می‌باشد که در طول یک دوره ۲۵ ساله اجرا خواهد شد. این طرح به عنوان بزرگترین پروژه منابع طبیعی بعد از پروژه شبکه‌های عظیم برق آبی که در سال ۱۹۷۰ اجرا شد، محسوب می‌شود. این طرح چندین جنبه مثبت در چندین بخش فعالیت در شمال استان، بخصوص در زمینه استخراج معدن، که در حال حاضر نشان دهنده یکی‌ از اجزا مهم اقتصاد در شمال کبک و کبک به عنوان کل است، دارد. این منطقه دارای کلیه معادن فلزی که قبلا ذکر شد بوده و پس از آن اکثر استخراج طلا ازاین منطقه خواهد بود. همچنین دارای منابع لیتیم و انادیم و عناصر خاکی نادر، که در طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کاربردی در زمینه‌های انرژی، حمل و نقل، و سایر فناوری‌های پیشرفته استفاده می‌‌شوند، می‌‌باشد. علاوه بر این، منطقه مزبور، دارای پتانسیل بسیار قوی برای استخراج اورانیوم و الماس است.  این معادن به وسعت ۱/۲ میلیون کیلومتر مربع در منطقه شمال استان خواهد بود ، به عبارتی بیش از دو برابر اندازه استان  ساسکاچوان.

 میزان بودجه این طرح ۸۰ میلیارد دلار است که با ایجاد بطور متوسط ۲۰۰۰۰ شغل در سال،  نقطه عطفی در اقتصاد کبک خواهد بود. حدود ۱۱ پروژه جدید و آماده اجرا در سالهای آینده، در مناطق تحت پوشش Plan Nord در دست هست، که این پروژه‌ها به تنهایی موجب ۲۴/۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، ۱۱۰۰۰ شغل جدید در حین احداث این پروژه‌ها، و به دنبال آن ایجاد ۴۰۰۰ شغل هر ساله در زمان عملیاتی آن، خواهد شد.

 صنعت ساختManufacturing Industry

وجود جنگل‌ها، معادن، منابع قدرت آبی، عرضه نیروی کار فراوان، موقعیت مکانی عالی‌ در یکی‌ از بزرگترین مسیرهای حمل و نقل، همه و همه نقش عمده‌ای در توسعه صنعتی این استان، بخصوص پس از جنگ جهانی‌ دوم داشته است.

 صنعت ساخت در استان کبک به دو بخش فعالیتهای مرتبط با تولید کالاهای بادوام (مانند قطعات کامپیوتر و هواپیما، یا تجهیزات حمل و نقل)، و کالاهای غیر بادوام (مانند مواد غذایی و یا البسه) تقسیم می‌شود. این صنعت در ۳۰ سال گذشته، در مقایسه با سایر بخش‌های صنایع مثل صنعت کشاورزی، خدمات، و معدن، توسعه بسیار زیادی یافته است. از مهم‌ترین فعالیت‌های صنعتی که در کبک انجام می‌‌شوند و سهم بسزایی در این بخش اقتصاد دارند، می‌توان از: تهیه و تولید غذا و نوشابه‌ها، تنباکو، ذوب و تصفیه فلزات عمدتا آلومینیم که از سنگ‌های معدنی و وارداتی‌ تهیه می‌‌شوند، مس، روی، ساخت کاغذ و خمیر کاغذ و بویژه کاغذ روزنامه، تولید تجهیزات حمل و نقل، ساخت هواپیما و موتور آن، صنایع دارویی، فوتونیک، تولید منسوجات، مواد شیمیائی، فراورده‌های نفتی‌، کالاهای چوبی و الکترونیکی‌ نام برد. که در این میان کاغذ روزنامه و آلومینیوم بیشتر برای صادرات ساخته و تولید می‌شوند.

تقریبا دو سوم تولیدات صنعتی کبک در مونترال و حومه آن واقع شده‌اند. کبک‌سیتی با رتبه دوم در کنار مناطق دیگر چون Shawinigan, Drummond vill, Sherbrook  و Trois-Rivers، از مرکز ساخت و تولیدات صنعتی محسوب می‌‌شوند.

در مقاله بعدی به توضیح برخی‌ از این صنایع پرداخته خواهد شد.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar