اعلام آمار جدید اداره مهاجرت و نکاتی که می‌توان از آن نتیجه گرفت
20 اکتبر 2010 - 6:43
بازدید 392
7

مجید بسطامی بالاخره پس از مدت‌ها پرس و جو و تقاضای وکلا و مشاوران مهاجرت و از جمله کنپارس از اداره مهاجرت کانادا برای اعلام آماری از پرونده‌های دریافتی، در تاریخ ۱۹ اکتبر یعنی چیزی حدود ۴ ماه بعد از اعلام تغییرات و فهرست جدید، اولین سری از آمارها اعلام شد. اعدادی که هم تردیدبرانگیز […]

ارسال توسط :
پ
پ

مجید بسطامی

بالاخره پس از مدت‌ها پرس و جو و تقاضای وکلا و مشاوران مهاجرت و از جمله کنپارس از اداره مهاجرت کانادا برای اعلام آماری از پرونده‌های دریافتی، در تاریخ ۱۹ اکتبر یعنی چیزی حدود ۴ ماه بعد از اعلام تغییرات و فهرست جدید، اولین سری از آمارها اعلام شد. اعدادی که هم تردیدبرانگیز است و هم امیدبخش.

چرا تردیدبرانگیز؟

اگر آمارهای سالانه میزان تقاضا و صدور ویزا را با اعدادی که در این فهرست اعلام شده و سر جمع آنها- همانطور که در صدر خبر آمده به ۲۵۰۰ تقاضا هم نمی‌رسد (یعنی حدود ۶۵۰ تقاضا در ماه از سراسر جهان)- مقایسه کنیم اولین نشانه‌های تردید هویدا می‌شود. آیا واقعا این میزان تقاضا در این چهار ماه به اداره مربوطه رسیده است؟ محتوای خبر می‌گوید که این تقاضاهایی است که از نظر این اداره کامل بوده‌اند پس آمار تقاضاهای ناقص (که ممکن است با رفع یکی-دو مشکل کوچک مثلا تبدیل عبارت national identification به Birth Certificate به سرعت به این مجموعه اضافه شوند) و همچنین پرونده‌هایی که به این اداره رسیده‌اند اما به دلیل کمبود نیروی انسانی یا تعویض سیستم نرم‌افزاری هنوز بررسی نشده بوده‌اند تا به مرحله‌ای برسند که از نظر این اداره بتوان آنها را کامل دانست در لابلای سطور این خبر مخفی هستند و احتمال دارد با رفع این موانع و مثلا در خبری که احتمالا در پایان امسال منتشر خواهد شد با یک جهش قابل توجه روبرو باشیم.

البته یک نکته دیگر هم در پایین بودن این رقم و احتمال جهش آتی موثر است و آن شوکی است که تغییر شرایط و خصوصا نیاز به ارائه نمره زبان در تاخیر اولیه به وجود آورده بود. همانطور که پیشتر بیان شد این شوک به طور طبیعی دریافت موج تقاضاها را برای دو تا سه ماه به تاخیر انداخته و بنابر این باید انتظار داشت که حجم تقاضاها با آمادگی تدریجی متقاضیان برای شرکت در آزمون ایلتس از پایان پاییز کم کم اوج بگیرد و احتمالا در زمستان به یک فشار در برخی رشته‌ها تبدیل شود. با این حال چون اداره مهاجرت آمار تفکیکی ماهانه را اعلام نکرده به روشنی نمی‌توان در این باره داوری کرد و باید در انتظار حداقل یک نوبت انتشار آمار دیگر بود تا امکان مقایسه فراهم شود.

 

ظرفیت رشته «صاحبان مشاغل حرفه‌ای ارائه‌دهنده خدمات تجاری به مدیران» در مرزی قرار گرفته که با پرونده‌های موجود تکمیل شده یا در استانه تکمیل شدن است

چرا این آمار امیدبخش است؟

به نظر کاملا واضح می‌اید. فاصله اکثریت قریب به اتفاق رشته‌های فهرست تا سقف محدودیت آن قدر زیاد است که بعید است تا ماه‌ها تکمیل شوند و این یعنی متقاضیان بیش از آنچه در ابتدا فکر می‌کردیم فرصت دارند تا برخی کمبودها نظیر مهارت‌های زبانی را جبران کنند. در واقع اگر افرادی دارای سابقه شغلی در رشته‌های فهرست فدرال، دارای مهارت‌های زبانی در حد متوسط باشند و به طور فشرده برای آمادگی زبان تلاش کنند امکان استفاده از این فرصت برای آنها بسیار بالا است.

اما این آمار چه چیزهای دیگری را آشکار می‌کند؟

در میان مشاغل، ظرفیت رشته «صاحبان مشاغل حرفه‌ای ارائه‌دهنده خدمات تجاری به مدیران» در مرزی قرار گرفته که اگر تحلیل‌های بالا درست باشد با پرونده‌های موجود تکمیل شده یا در استانه تکمیل شدن است. البته توصیه ما به افراد این است که تا زمانی‌که رسما تکمیل این رشته‌ اعلام نشده است از تکمیل و ارسال مدارک خودداری نکنند و البته دقت کنند که همه مدارک کامل و بدون نقص باشد چون هر بازگشتی می‌تواند به معنای از دست دادن آخرین فرصت باشد. توجه داشته باشید که اگر رویه سابق اداره مهاجرت در چگونگی اعلام رشته‌های شغلی گروهی که مجموعه متنوعی از سایر مشاغل را دربر می‌گیرند (نظیر مدیریت مالی و مدیریت بهداشت در فهرست قبلی) ملاک قرار دهیم، احتمال اینکه این عنوان و کد شغلی در فهرست سال اینده مجددا اعلام شود بعید است.

مهاجرت به کانادا

در مقایسه سایر رشته‌ها با هم، رشته‌های مجموعه گروه بهداشت و درمان ظرفیت بیشتری را تکمیل کرده‌اند و در میان آنها پرستاران در صدر هستند. با توجه به آنچه در بالا بیان شد احتمال اینکه در جهش احتمالی آتی، آمار این رشته افزایش قابل توجهی داشته باشد زیاد است. البته بعید است که ظرفیت این رشته تا آن زمان تکمیل شود اما چون هم‌اکنون حدود یک سوم این ظرفیت تکمیل شده به پرستاران محترم توصیه می‌کنیم که اگر شرایط مورد نظر را دارا هستند حتما سریع‌تر اقدام نمایند. البته هم پزشکان و هم پرستاران این شانس را دارند که اگر به برنامه امسال نرسند بتوانند برای سال اینده مجدد اقدام کنند چون بعید است که این رشته‌ها به زودی از فهرست مشاغل مورد نیاز حذف شوند اما توجه داشته باشید که تکمیل ظرفیت امسال در این رشته‌ها دو پیامد برای شاغلین متقاضی مهاجرت خواهد داشت اول اینکه باید مدت زمان زیادی را برای گشایش مجدد ظرفیت و اعلام فهرست جدید منتظر بمانند که کمترین ضرر آن تاخیر یک ساله در پروسه مهاجرت است. مورد بعدی این است که خود را در شرایط ریسک (ولو پایین) قرار می‌دهند چون هیچکس نمی‌تواند درباره مشاغل فهرست سال اینده به کسی تضمین بدهد.

توصیه ما به پرستاران و پزشکانی که تمایل به مهاجرت دارند این است که با شرکت در یک آزمون آزمایشی تعیین سطح در ایلتس حدود نمره زبان خود را معین کرده و سپس با مشاوران ما در کنپارس تماس بگیرند تا سطح امتیاز آنها بررسی شود. اگر در وضعیت نسبتا مطمئنی از نظر امتیاز قرار دارند سریعا اقدام کنند اما اگر از نظر نمره زبان دچار مشکل هستند بدون تاخیر و با شدت و سرعت تمام برای آمادگی اقدام کنند که حتی اگر به فهرست امسال نرسیدند حداقل در سال اینده که احتمال اعلام مجدد این رشته‌ها زیاد است آمادگی کافی داشته باشند و بلافاصله تقاضا بدهند.

به شاغلین رشته‌هایی چون داروسازی و دندان‌پزشکی و نظایر آنها هم متذکر می‌شویم که نیاز کانادا به این رشته‌های شغلی به شدت سایر مشاغل حوزه بهداشت و درمان نیست پس بهتر است روزه شک‌دار نگیرند و به امید اعلام مجدد این رشته‌ها در فهرست سال اینده نمانند و همه تلاشش‌اشان را برای ارسال تقاضا در همین ظرفیت امسال به کار بگیرند. آمار فعلی هم نشان می‌دهد که ظرفیت این رشته‌ها بیش از سایرین در معرض خطر تکمیل شدن است.

در میان سایر مشاغل، معماران بیش از همه در خطر تکمیل ظرفیت هستند چون شاغلین این رشته معمولا از نظر تحصیل، سابقه‌کار و امتیاز همسر در شرایط بالایی در امتیازگیری هستند و با یک آمادگی زبانی متوسط هم می‌توانند امتیاز لازم را به دست آورند بنابراین به این دوستان توصیه می‌شود دست از امروز و فردا کردن بردارند و سریع‌تر اقدام کنند چون این رشته یکی از صدرنشینان تکمیل ظرفیت خواهد بود.

اما شاغلین رشته‌هایی چون برق‌کاری، کار با چرثقیل یا آشپزی بیش از همه با مشکل امتیاز روبرو هستند یعنی سطح تحصیلی افراد شاغل در حدی نیست که بتوانند حداقل امتیاز را کسب کنند برای همین هرکس که بتواند در این زمینه یعنی افزایش امتیاز کار کند احتمال موفقیتش فراوان است. البته شاید دولت کانادا با بررسی وضعیت دو سال گذشته و کمبود عظیمی که در این عرصه وجود دارد به فکر راه‌حل‌های جایگزین (مثلا کاهش کف امتیاز برای شاغلین این رشته‌ها یا افزایش پذیرش کارگران ماهر از طریق ویزای موقت کار) بپردازد اما اینها چیزهایی نیست که بتوان روی آن حساب کرد. پس چه باید کرد؟

اول اینکه اگر سابقه تحصیلی نیمه‌تمامی در این حوزه‌ها دارید برای تکمیل آن سریع اقدام کنید. ممکن است با مراجعه به مراکز تحصیلات تکمیلی نظیر دانشگاه جامع علمی-کاربردی یا پیام نور بتوانید سوابق تحصیلی خود را به یک مدرک امتیازآور مثلا فوق دیپلم تبدیل کنید. حتی ممکن است برخی از این دانشگاه‌ها بخشی از سوابق تجربی شما را به عنوان معادلی برای برخی دروس تحصیلی بپذیرند. با آنها وارد مذاکره شوید تا بتوانید سوابق تحصیلی امتیازآور خود را گردآوری کنید.

دوم تلاش برای ارتقا امتیاز از طریق آشنایی با هر دو زبان انگلیسی و فرانسه است. از آنجا که احتمال تکمیل ظرفیت در این رشته‌ها خیلی پایین است، اگر شما بتوانید وقت مناسبی بر روی هر دو زبان (البته با اولویت انگلیسی) بگذارید به ازای هر ارتقا سطحی، امتیاز کلی خود را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهید. از این نظر که احتمال تکرار این رشته‌ها در فهرست سال اینده هم هست، اگر به فهرست امسال نرسیدید این امید هست که سال آینده اقدام کنید.

 

[برای مشاهده مطلب در صفحات جدید اینجا را کلیک کنید.]

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar