استفاده از کتابخانه‌های عمومی در کانادا (بخش اول: اطلاعات کلی)
08 آگوست 2016 - 1:25
بازدید 562
8

    کتابخانه های عمومی در کانادا یکی از جذاب ترین مکان ها برای تازه واردان هستند. در این پست به دلایل این امر اشاره می کنیم.   کتابخانه های عمومی Public Libraries یکی از انواع کتابخانه ها در کانادا هستند که وظیفه ارائه خدمات کتابخانه ای به عموم مردم را دارند. بسته به ابعاد […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 

کتابخانه های عمومی در کانادا یکی از جذاب ترین مکان ها برای تازه واردان هستند. در این پست به دلایل این امر اشاره می کنیم.

 

کتابخانه های عمومی Public Libraries یکی از انواع کتابخانه ها در کانادا هستند که وظیفه ارائه خدمات کتابخانه ای به عموم مردم را دارند. بسته به ابعاد و امکانات شعبه ای که به آن مراجعه کرده اید، ممکن است با طیف متنوعی از خدمات مواجه شوید.

 

خدمات کتابخانه های عمومی

 

اولین و اصلی ترین سرویسی که کتابخانه ها به مشتریان خود می دهند همان چیزی ست که به آن شهرت دارند یعنی امانت دادن کتاب و سایر اقلام مشابه. اما این «اقلام مشابه» بسیار زیاد و متنوع هستند. شما می توانید از کتابخانه، مجله، CD موسیقی، کتاب های ناطق Talking Books، فیلم های مستند، داستانی و کودکان عمدتاً به صورت DVD و یا VHS و نظایر اینها را امانت بگیرید. نه تنها مهاجران تازه وارد بلکه بسیاری از ساکنان اصلی این کشور هم ترجیح می دهند به جای خرید یا اجاره فیلم و سی دی از خدمات رایگان کتابخانه ها استفاده کنند. کتابخانه هایی که در منطقه آنها ساکنان فارسی زبان زیاد هستند نظیر کتابخانه تورنتو و یا ریچموندهیل مجموعه ای از کتب و فیلم های ایرانی دارند که برای علاقه مندان و یا ساکنان کهنسال تر خانواده می تواند جذاب باشد.

اکثر کتابخانه های تورنتو و مناطق اطراف آن بخش های ویژه و بزرگی از کتب آموزش زبان انگلیسی برای غیرانگلیسی زبانان(ESL) و همچنین کتب کاریابی و رزومه نویسی را دارا هستند. این بخش ها می توانند شما را تا مدت ها از تهیه این گونه کتب راحت کنند.

 

دسته دوم از خدمات کتابخانه ای، دسترسی به اینترنت پرسرعت است. امروزه تقریباً تمام کتابخانه های کانادا بسته به ابعاد از چند عدد تا چند ده و حتی بیش از ۱۰۰ کامپیوتر برای ارتباط با اینترنت دارند. شما می توانید از طریق برخی از این کامپیوترها به نرم افزار آفیس دسترسی داشته باشید و کارهای مورد نظر خود را تایپ کرده و در صورت نیاز پرینت بگیرید. این امکان خصوصاً در تهیه اولین رزومه های شما به کارتان خواهد آمد.

 

برخی از شعبات متوسط یا بزرگتر، مراکزی برای آموزش دارند که در آنها مرتباً کارگاه های آموزشی مرتبط با کاریابی، نحوه جستجو در اینترنت، آشنایی با امکانات نرم افزارهای پرکاربرد و نظایر اینها برگزار می شود. این کلاس ها از چند روز قبل و گاهی در برنامه های ماهانه و حتی فصلنامه معرفی می شوند.

بردهای اطلاع رسانی کتابخانه ها که معمولاً در ورودی ها قرار دارند نیز یک امکان دیگر هستند که شما را در جریان بسیاری از وقایع مهم داخل محله قرار می دهد. بسیاری از شرکت های ارائه دهنده خدمات به مهاجران معمولاً هر چند وقت یک بار در کنار این بردها، میزهایی قرار می دهند و با ارائه بروشور و حضور نمایندگانشان به معرفی خدمات و برنامه های خود اقدام می کنند.

 

در برخی از شعبات کتابخانه های عمومی کلاس های رایگان زبان انگلیسی هم برقرار است که باید برای آنها ثبت نام کرد. برخی هم فعالیت های گروهی برای آموزش زبان انجام می دهند یا طرح هایی چون طرح Host را اجرا می کنند که از طریق آن یک مهاجر به یک شهروند کانادایی علاقه مند به کمک و انجام خدمات داوطلبانه معرفی می شود تا با انجام قرارهای ثابت در کتابخانه، ضمن تمرین زبان با آداب و رسوم و فرهنگ جامعه هم آشنا شوند.

 

اغلب شعبات متوسط و بزرگ کتابخانه های عمومی، بخش ویژه ای به کودکان اختصاص داده اند که در آنها علاوه بر عرضه کتب و مجلات، برخی وسائل بازی هم فراهم است و کودکان و والدین آنها می توانند ساعاتی را در آنجا بگذرانند. در این بخش ها برنامه های قصه خوانی برای بچه ها هم برقرار است که طرفداران زیادی دارد و باید از مدتی قبل برای آن ثبت نام کرد.

برنامه نمایش فیلم ارزان قیمت یا رایگان هم در برخی شعب برقرار است.

 

علاوه بر اینها شما می توانید با پرداخت مبلغی، از خدماتی چون کپی یا پرینت استفاده کنید. در برخی شعب هم اطاق هایی برای کرایه هست که می توانید برای برنامه های گروهی آنها را اجاره کنید. برخی از مهاجرین که برای معرفی بیزینس خود به فضا نیازمند هستند گاهی از این گونه خدمات استفاده می کنند. در برخی شعب هم ممکن است کارت های ماهانه یا هفتگی حمل و نقل عمومی Monthly or Weekly Pass به فروش برسد.

مهم ترین خدمات کتابخانه در زمان عضویت به شما معرفی می شود. برای آشنایی با سایر خدمات شما می توانید به وب سایت کتابخانه مراجعه نمایید و یا از دوستان دیگری که پیش تر عضو کتابخانه بوده اند سوال نمایید. مهم این است که هر چه با خدمات کتابخانه های عمومی بیشتر آشنا شوید از آنها استفاده بیشتری خواهید کرد و در وقت و هزینه های خود صرفه جویی خواهید نمود.

 

مهم ترین شعبه های کتابخانه در تورنتو و اطراف

 

در تورنتو، شعبات عظیم Toronto Reference Library در تقاطع خیابان یانگ و بلور و شعبه نورث یورک در ایستگاه مترو نورث یورک تورنتو مهم ترین و بزرگ ترین شعبات این کتابخانه با ارائه ده ها گونه خدمات هستند. کتابخانه تورنتو ۹۹ شعبه دارد و دومین کتابخانه از نظر تعداد شعب و گستردگی جغرافیایی در کل آمریکای شمالی محسوب می شود. شعبه نورث یورک به دلیل قرار گرفتن در یکی از مناطق تجمعات ایرانیان برای این گروه بسیار شناخته شده و محبوب است.

 

در میان سایر شعبات بزرگ کتابخانه، شاید مشهورترین آنها برای ایرانیان شعبه Fairview باشد که هم در بخش بزرگسالان و هم کودکان طیف وسیعی از کتب، CDها و فیلم های ایرانی را در مخزن خود دارد.

برای آشنایی بیشتر با این کتابخانه و انواع خدمات و وقایع آن می توانید به سایت این کتابخانه به آدرس www.torontopubliclibrary.ca مراجعه نمایید.

 

از دیگر کتابخانه های محبوب ایرانیان باید به شعبه مرکزی کتابخانه ریچموندهیل در تقاطع خیابان های یانگ و میجرمکنزی اشاره کرد که دارای مجموعه نسبتاً خوبی از کتاب های فارسی است.

 

آدرس اینترنتی این کتابخانه http://www.rhpl.richmondhill.on.ca است.

برای سایر کتابخانه ها در منطقه خود می توانید از طریق گوگل (با وارد کردن نام شهر و عبارت public library) یا با جستجوی وب سایت شهر مورد نظر، اقدام نمایید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar