آیا زندگی در کانادا برای مهاجران سخت است؟
05 دسامبر 2022 - 7:26
بازدید 672
7
همه کسانی که مهاجرت می‌کنند در واقع به دنبال تجربه یک زندگی بهتر برای خود و عزیزانشان هستند. اگر شما هم یکی از این افراد هستید قطعا برنامه‌هایی برای آینده خود دارید. اما لازم است بدانید که آسمان کانادا آبی‌تر از آسمان ایران نیست.
ارسال توسط :
پ
پ

همه کسانی که مهاجرت می‌کنند در واقع به دنبال تجربه یک زندگی بهتر برای خود و عزیزانشان هستند. اگر شما هم یکی از این افراد هستید قطعا برنامه‌هایی برای آینده خود دارید. شاید در اوایل مهاجرت به کانادا با سختی‌هایی مواجه شوید اما اگر با مردم و کشور کانادا و فرهنگ آن بیشتر آشنا شوید، این کشور را بهترین جا برای زندگی خواهد بود. 

آیا زندگی در کانادا برای مهاجران سخت است؟

اگر به دنبال پاسخ کوتاه هستید، باید بگوییم که خیر، زندگی در کانادا برای مهاجران سخت نخواهد بود. البته در مورد زندگی در کانادا برای مهاجران باید ابتدا مشخص کنید که چه چیزی را سخت دسته‌بندی می‌کنید. این مورد می‌تواند به مهارت‌ها و تخصص شما بستگی داشته باشد. نکته مهم اینکه فرصت‌های شغلی فراوان، حداقل دستمزد بسیار منصفانه حداقل 13 دلار کانادا در ساعت و حمل و نقل عمومی خوب بهترین گزینه‌ها را در کانادا برای زندگی پیش‌روی شما خواهد گذاشت. در ادامه چند سناریو بررسی می‌شود که می‌تواند برای زندگی راحت‌تر در کانادا کارگشا باشد.

مشاغل حرفه‌ای‌ها و بازرگانان ماهر

مهاجرت برای افراد در سطح مدیریت و دارای مهارت‌های خاص بسیار راحت‌تر خواهد بود. توانایی متقاضیان خارجی برای دریافت یک پیشنهاد شغلی عالی در کانادا و مهاجرت به این کشور، تا حد زیادی به صلاحیت‌ها، توانایی‌ها و مهارت‌های آن‌ها بستگی دارد. اگر آموزش‌های خاص شغلی مانند پزشکی، پرستاری، معماری و جوشکاری دیده‌اید، ممکن است قبل از شروع به کار نیاز به آموزش داشته باشید. لازم است بدانید که پزشکان و پرستاران باید در آزمون‌های ورودی شرکت کنند در حالی که متخصصان حرفه‌ای مانند مهندسان، معماران و تاجران تنها باید در نهاد‌های نظارتی استانی و ملی مرتبط با حرفه‌شان در اداره مربوطه ثبت‌نام کنند. 

کارگران نیمه ماهر

چشم‌انداز شغلی برای کارگران نیمه‌ماهر در کانادا بسیار عالی است. بسیاری از موقعیت‌های شغلی، آموزش حین کار را ارائه می‌کنند. علاوه‌براین، موقعیت‌های شغلی مورد نظر حقوقی بالاتر از حداقل دستمزد پرداخت کرده و ساعات کاری منعطفی دارند. بنابراین اگر می‌خواهید در حوزه کاری خود پیشرفت کنید، فرصت کافی برای مطالعه و آموزش را خواهید داشت. همچنین امکان اقامت دائم کانادا در یک شغل برای کارگران نیمه ماهر نیز بسیار زیاد است. موقعیت‌های شغلی متعددی برای کارگران نیمه ماهر در کانادا وجود دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • رانندگان کامیون
  • قصاب، آشپز و نانوا
  • گارسون غذا و نوشیدنی
  • دستیاران و مراقبت‌های پرستار
  • کارگران مزرعه

ورود دانشجویان و جوانان به نیروی کار

یکی از بهترین راه‌ها برای سازگاری با جامعه کانادا، تحصیل و اشتغال در این کشور است. کارفرمایان معمولا برای استخدام متقاضیان خارجی که در مدارس متوسطه کانادا تحصیل کرده‌اند یا از دانشگاه‌های کانادا فارغ‌التحصیل شده‌اند نیازی به اقدام برای ارزیابی میزان تاثیر بازار (LIMA) نخواهند داشت. فارغ‌التحصیلان یکی از 1545 موسسه آموزشی تعیین شده کانادا، واجد شرایط دریافت مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی خواهند بود و می‌توانند ویزای کار 3 ساله دریافت کنند. از طرفی دانشجویان می‌توانند با ویزای دانشجویی (تنها دانشجویان تمام وقت) در کانادا در مشاغل نیمه وقت مشغول به کار شوند.

سازگاری با زندگی در کانادا

برای متقاضیانی که قصد مهاجرت به کشوری دیگر را دارند گاهی سازگاری با فرهنگ جدید سخت خواهد بود. اگر در زمان ورود به کانادا در منطقه محل زندگی شما گروه‌های مهاجر وجود داشته باشد، قاعدتا ملحق شدن به آن‌ها می‌تواند به سازگاری هر چه سریع‌تر با شرایط زندگی و فرهنگ کشور کانادا کمک کند.

توانایی زبانی شما نیز بسته به مهارت در زبان انگلیسی یا فرانسوی، فرآیند زندگی و اشتغال در کانادا را برای شما ساده‌تر خواهد کرد. اگر بتوانید مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنید می‌توانید به طور موثر با شهروندان کانادایی و همکاران خود ارتباط برقرار کنند. در نتیجه برای متقاضیان خارجی زندگی در کانادا بسیار آسان‌تر خواهد شد. 

حدود 21% از کسانی که در کانادا زندگی می‌کنند، مهاجر هستند و به عنوان اقلیت شناخته می‌شوند. جالب است بدانید که در مناطق شهری مانند ونکوور و تورنتو، درصد مهاجران حتی به 50% نیز می‌رسد.

مهم‌ترین موردی که باید در مهاجرت به کانادا به خاطر بسپارید این است باید خود را برای زندگی در این کشور آماده کرده و به عبارتی سازگار شوید. هنگامی که وارد کشور کانادا می‌شوید باید ابتدا یک آپارتمان اجاره کنید. البته لازم است مدرکی به صاحبخانه ارائه کنید که نشان دهد شما توانایی پرداخت اجاره ماهانه را خواهید داشت. 

فراموش نکنید که نگرش مثبت همه چیز است. اگر از هر مهاجر موفقی داستان زندگیش در کانادا را بپرسید به شما خواهد گفت که نگرش مثبت آن‌ها عامل اصلی موفقیتشان بوده است. این مهاجران موفق با حفظ نگرش مثبت خود تلاش کردند تا هر چه سریع‌تر با شرایط زندگی در کانادا وفق پیدا کرده و به همین دلیل توانسته‌اند در شغل خود بسیار موثر عمل کرده و بواسطه آن حقوقی بالاتر دریافت کنند که روی وضعیت زندگی آن‌ها در کانادا تاثیری عالی داشته است. 

مهاجرانی که این نگرش مثبت را ندارد، خیلی دیرتر از سایر مهاجران می‌توانند مسیر زندگی خود در کانادا را پیدا کرده و با فرهنگ این کشور سازگار شوند. مهارت‌های خود را توسعه داده، مهارت‌های زبانی خود را بهتر کنید و تلاش کنید در شغل خود موثر واقع شوید، این موارد می‌تواند زندگی در کانادا را برای مهاجران خارجی راحت‌تر کند.

وجود برنامه‌های متعدد مهاجرتی

یکی از مواردی که کانادا را به مقصدی عالی برای مهاجران تبدیل می‌کند، وجود برنامه‌های متعدد برای مهاجرت است. این برنامه‌ها مسیر مهاجرت به این کشور را برای متقاضیان خارجی بسیار راحت‌تر از کشورهای دیگر کرده است. 

  • سیستم اکسپری انتری (Express Entry)

برنامه سیستم اکسپرس انتری یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای دریافت اقامت دائم کانادا است. با این حال، برای شرکت در این برنامه باید امتیاز کافی را دریافت کنید. این روش مهاجرتی مبتی بر امتیاز بوده و هر چقدر امتیاز شما بیشتر باشد، شانس موفقیتتان افزایش پیدا خواهد کرد. در این سیستم مهاجرتی بر اساس معیارهایی چون سن، میزان تحصیلات، میزان سابقه کاری، مهارت‌های زبانی، داشتن پیشنهاد شغلی و میزان سازگاری با کانادا، امتیاز داده می‌شود.

  • برنامه نیروی فنی فدرال (Federal Skilled Trade Program)

برنامه نیروی فنی فدرال یکی از برنامه‌های اصلی سیستم اکسپرس انتری است. لازم است بدانید که برای شرکت در این برنامه باید فردی بسیار ماهر باشید. این مسیر مبتنی بر امتیاز است و شما این امتیازها را بر اساس تجربه کاری، مدرک تحصیلی، مهارت‌های زبانی و غیره کسب خواهید کرد. مهم‌ترین شرط لازم برای شرکت در این برنامه داشتن حداقل 10 سال سابقه کار در مشاغل مدیریتی، مشاغل حرفه‌ای و مشاغل فنی و مهارتی است.

  • برنامه نیروی متخصص فدرال (Federal Skilled Worker Program)

برنامه نیروی متخصص فدرال یکی دیگر از برنامه‌های اصلی سیستم اکسپرس انتری است. قبل از درخواست برای این برنامه، باید حداقل 2 سال تجربه کاری در مدت 5 سال گذشته داشته باشید. از طرفی لازم است مهارت‌های زبانی لازم برای صحبت‌ کردن، خواندن، نوشتن و گوش دادن را داشته باشید.

  • برنامه نامزدهای استانی (PNP) 

برنامه نامزدهای استانی (PNP) یکی از دیگر برنامه‌هایی که برای مهاجرت به کانادا توسط مهاجران می‌شود. در این برنامه باید توسط یکی از استان‌های کانادا نامزدی دریافت کنید. هر استان گروه‌های خاصی مانند دانشجویان، نیروی متخصص، افراد تجاری و کارگران نیمه ماهر را هدف قرار می‌دهد.

  • برنامه نیروی متخصص کبک (Quebec Selected Skilled Workers)

برنامه مهاجرتی نیروی متخصص کبک مخصوص کسانی است که می‌خواهند در کبک زندگی کنند. برای دریافت مجوز زندگی در کبک، باید از دولت این کشور برای دریافت گواهی انتخاب کبک درخواست دهید و لازم است از دستورالعمل‌های آن پیروی کنید.

  • برنامه مهاجرت آتلانتیک (Atlantic Immigration Program)

با شرکت در برنامه مهاجرت آتلانتیک می‌توانید فقط به استان‌های این حوزه مهاجرت کنید. این استان‌ها شامل نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا، جزیره پرنس ادوارد و نیوفاندلند و لابرادور هستند.

  • ویزای خوداشتغالی (Self Employment Visa)

در برنامه ویزای خود اشتغالی لازم است مدرکی ارائه کنید که نشان دهد می‌توانید در کشور کانادا کسب و کاری برای خود راه‌اندازی کنید. برای خود اشتغالی در کانادا باید نشان دهید که تجربه مرتبط کافی در حوزه کاری خود دارید.

  • ویزای استارت‌اپ (Startup Visa)

برای شرکت در برنامه ویزای استارتاپ کانادا باید یک ایده تجاری واجد شرایط و نامه پشتیبانی از یک سازمان تایید شده داشته باشید. علاوه‌براین، باید شرایط مهارت زبانی را برآورده کنید و کسب و کار مورد نظرتان باید سرمایه کافی برای اقامت در کانادا را داشته باشید.

چه چیزی زندگی در کانادا را عالی می‌کند؟

اگر می‌خواهید به کانادا مهاجرت کرده و در این کشور کار و زندگی کنید، ابتدا باید بررسی کنید که چه مواردی زندگی در این کشور را ارزشمند می‌کند. از جمله مهم‌ترین موارد به شرح زیر است.

سطح بالای تحصیلات آکادمیک در کانادا به دلیل استانداردهای آموزشی برتر، می‌تواند بهترین بستر را برای تحصیل فرزندانتان فراهم کنید. در کانادا بیش از 100 دانشگاه برتر جهانی وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها یکی را انتخاب کنید.

  • تنوع قومیتی

کانادا یکی از متنوع‌ترین جوامع را از نظر قومیتی دارد. تقریبا نیمی از جمعیت این کشور در کانادا متولد نشده‌اند. مهم نیست از کدام کشور مهاجرت کرده‌اید در هر صورت یکی از هموطنان خود را در این کشور خواهید یافت. 

سیستم مراقبت‌های بهداشتی در کانادا در بالاترین سطح و کیفیت قرار دارد. اگر مالیات خود را به موقع پرداخت کنید، می‌توانید از مراقبت‌های بهداشتی رایگان بهره‌مند شوید. 

چه چیزی زندگی در کانادا را سخت می‌کند؟

با وجود تمامی مزایایی که زندگی در کانادا برای متقاضیان خارجی دارد، ممکن است مهاجران با سختی‌هایی روبرو شوند. البته این موارد نمی‌توانند تاثیر زیادی روی شرایط زندگی مهاجران در کانادا داشته باشند و مهاجران می‌توانند به خوبی با این موارد سازگار شوند.

اگر حداقل دستمزد را در شغل خود دریافت می‌کنید، ممکن است زندگی در کانادا برای شما کمی سخت شود چون هزینه‌های زندگی و همین‌طور هزینه‌های اجاره ملک در این کشور بسیار بالاتر از ایران است. قاعدتا همه مهاجران به اندازه کافی و در سطح بالا درآمد نخواهند داشت و همین امر می‌تواند روی شرایط زندگی آن‌ها در استان‌های کانادا تاثیر بگذارد.

  • آب و هوا

اگر از یک کشور با آ‌ب و هوای گرم مانند ایران به کانادا مهاجرت می‌کنید، ممکن است شرایط زندگی برای شما کمی سخت شود. کانادا کشور سردسیری است و بنابراین در فصول سرد سال، سرمای هوا آزاردهنده خواهد بود.

چه چیزی متقاضیان خارجی را به مهاجرت به کانادا ترغیب می‌کند؟

متقاضیان خارجی بنا به دلایل مختلفی کانادا را به عنوان مقصد همیشگی خود برای زندگی انتخاب می‌کنند. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

  • مراقبت‌های بهداشتی همگانی و رایگان
  • اقتصاد قدرتمند و در حال رشد
  • کشوری زیبا با منابع طبیعی فوق‌العاده و فراوان
  • یادگیری زبان آسان
  • روابط دوستانه شهروندان کانادایی
  • چندفرهنگی و مهاجرپذیر بودن کشور کانادا
  • وجود موقعیت‌های سرگرمی فراوان
  • زندگی باکیفیت
  • شرایط آب‌ و هوایی خوب
  • امنیت بالا

البته زندگی در کانادا برای مهاجران خارجی می‌تواند معایبی نیز داشته باشد. 

  • سردی هوا
  • مسیر طولانی بین استان‌های مختلف
  • هزینه بالای زندگی در شهرهای بزرگ
  • مالیات بالا

توزیع مهاجران جدیدالورد به کانادا در سال 2021 بر اساس کشور مبدا

برخی از کشورها بیشترین سهم را در مهاجرت به کانادا دارند. به عبارت دیگر، مقاضیان خارجی که مایل به مهاجرت و زندگی در کانادا هستند، بیشتر از کشورهای مشخصی خواهند بود. در ادامه کشورها و میزان سهم آن‌ها در تشکیل گروه مهاجران به کانادا بررسی می‌شود.

کشورسهم مهاجران
هند32%
چین8%
فیلیپین4.3%
نیجریه3.8%
فرانسه3.2%
ایالات متحده آمریکا3%
برزیل2.9%
ایران2.8%
جمهوری کره جنوبی2.1%
پاکستان2%

جمع‌بندی

کانادا سابقه‌ای طولانی در مهاجرت دارد. میلیون‌ها نفر از سراسر جهان هر ساله کانادا را به عنوان خانه جدید خود انتخاب می‌کنند. در سال 2021 بیش از 8.3 میلیون نفر یا تقریبا یک چهارم از جمعیت کانادا، مهاجر با مقیم دائم کانادا بودند. کانادا برنامه‌های بسیار متنوعی را برای متقاضیان خارجی طراحی کرده است. اما قبل از هر اقدامی باید ابتدا بررسی کنید که زندگی در کانادا می‌تواند برای شما سخت باشد یا خیر. در این مقاله موارد مختلفی بررسی شد که نشان می‌دهد در صورت داشتن شرایط مناسب، زندگی در کانادا نه تنها برای شما سخت نخواهد بود بلکه پس از مدتی آنجا را مانند کشور خود خواهید دید. 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar