آموزش در کبک: مدارس ابتدایی
01 فوریه 2010 - 15:27
بازدید 539
8

    نشاط تهرانی   در ادامه بحث آموزش در کبک به موضوع انواع مدارس ابتدایی و چالش‌های احتمالی مهاجرین در انتخاب آنها می‌پردازیم. در این نوشتار قصد داریم شما را با تحصیلات ابتدایی در استان کبک آشنا کنیم. تحصیلات ابتدایی در استان کبک با دوره پیش‌ آمادگی یا pre-maternelle و آمادگی یا maternelle آغاز […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 

نشاط تهرانی

 

در ادامه بحث آموزش در کبک به موضوع انواع مدارس ابتدایی و چالش‌های احتمالی مهاجرین در انتخاب آنها می‌پردازیم.

در این نوشتار قصد داریم شما را با تحصیلات ابتدایی در استان کبک آشنا کنیم. تحصیلات ابتدایی در استان کبک با دوره پیش‌ آمادگی یا pre-maternelle و آمادگی یا maternelle آغاز می‌شود (البته در بعضی موارد اگر کودک در نیمه دوم سال به دنیا آمده باشد دوره پیش‌آمادگی حذف می‌شود.) کودک هنگام ورود به آمادگی باید ۵ سال کامل داشته‌باشد. بعد از آن دوره دبستان شروع می‌شود و سن کودک باید در این زمان ۶ سال تمام باشد. دوران دبستان در اغلب مدارس استان کبک ۶ سال و در بعضی موارد استثنایی ۵ سال است. برای مهاجرت قانونی و سریع به کانادا از طریق سرمایه گذاری کبک و فدرال و یا نیروی متخصص کبک و فدرال با شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری تماس بگیرید. 

در اغلب استان‌های کانادا مدارس تحت نظر اداره‌ آموزش یا School Board فعالیت می‌کنند اما در استان کبک به دلیل دوزبانه بودن این استان دو اداره آموزش انگلیسی و فرانسه یا ٍEnglish School Board و Commision Scolaire وجود دارد و مدارس خصوصی و دولتی زیر نظر این دو اداره هستند. این مطلب از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس ارائه کننده انواع خدمات مهاجرت به کانادا زیر نظر آقای دکتر مختاری تهیه شده و در وب سایت اختصاصی این شرکت پارس کانادا دات کام  منتشر شده است. انتشار این مطلب در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع و لینک به اصل مطلب مجاز است. اگر این مطلب را در جایی غیر از این وب سایت مطالعه می کنید لطفا مراتب تخلف را به اطلاع ما برسانید. 

با این که آموزش دولتی در استان کبک مدارس فرانسه و انگلیسی زبان را پوشش می‌دهد تحصیل کودکان در مقاطع ابتدایی و متوسطه و در مدارس دولتی اجبارا به زبان فرانسه خواهد بود. دولت کبک این قانون را به منظور حفظ و پاسداری از زبان اصلی خود یعنی زبان فرانسه به تصویب رسانده‌است و البته در این زمینه با چالش‌های بسیاری رو به رو بوده و هست که در ادامه مطلب اشاره کوتاهی به آن خواهد شد. برای مهاجرت قانونی و سریع به کانادا از طریق سرمایه گذاری کبک و فدرال و یا نیروی متخصص کبک و فدرال با شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری تماس بگیرید. 

البته چنان که گفته شد در استان کبک مدارس دولتی انگلیسی زبان نیز وجود دارند اما دانش‌آموزان باید برای ورود به این گونه مدارس شرایط بخصوصی را احراز کنند:

  • کودک یا خواهر یا برادر او باید بیشترین بخش تحصیلات ابتدایی یا متوسطه خود را در جای دیگری از کانادا (غیر از کبک) به زبان انگلیسی گذرانده‌ باشند؛
  • پدر یا مادر کودک باید بخش اصلی تحصیلات ابتدایی یا متوسطه خود را در کبک یا جای دیگری از کانادا به زبان انگلیسی گذرانده‌ باشند؛
  • خواهر یا برادر کودک مشغول تحصیل در مدارس ابتدایی یا دبیرستان انگلیسی زبان باشند؛
  • خانواده به طور موقت ساکن کبک باشد؛
  • کودک از نژاد بومیان کانادا به شمار بیاید؛

 

طبیعی است برای اثبات این موارد باید مدارک لازم در دست باشد. برای مهاجرت قانونی و سریع به کانادا از طریق سرمایه گذاری کبک و فدرال و یا نیروی متخصص کبک و فدرال با شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری تماس بگیرید. 

باید اشاره کرد از سال ۲۰۰۶ آموزش زبان انگلیسی در مدراس فرانسه زبان از سال اول دبستان اجباری شده ‌است. مدارس انگلیسی‌زبان هم برنامه‌های متنوعی برای آموزش زبان فرانسه به دانش‌آموزان خود دارند. بعضی از آنها کاملا دوزبانه هستند به صورتی که کتاب‌های درسی نیمی به زبان فرانسه و نیمی به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.

همان طور که گفته شد انتخاب زبان یکی از چالش‌های مهم پیش روی تازه‌واردین و حتی ساکنین قدیمی استان کبک است. با توجه به این که استان کبک بخشی از آمریکای شمالی به شمار می‌رود که در آن زبان انگلیسی به عنوان زبان اول کاربرد دارد بسیاری از مهاجرین و حتی بخش مهمی از فرانسه‌زبانان استان کبک تمایل دارند کودکان خود را در مدارس انگلیسی‌زبان یا دست کم مدراس دوزبانه ثبت نام کنند و با توجه به این که مدارس خصوصی انگلیسی‌زبان در استان کبک شهریه‌های بسیار بالایی داشته و تعداد آنها نیز به اندازه کافی نیست بسیاری از افراد به دنبال راهی هستند تا کودکان خود را در مدارس دولتی انگلیسی‌زبان ثبت نام کنند.  برای مهاجرت قانونی و سریع به کانادا از طریق سرمایه گذاری کبک و فدرال و یا نیروی متخصص کبک و فدرال با شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری تماس بگیرید. 

تا سال ۲۰۰۲ راه‌هایی برای گریز از قانون انتخاب اجباری زبان فرانسه در دوران تحصیل وجود داشت اما از این سال محدودیت‌های بیشتری بر سر راه متقاضیان مدارس دولتی انگلیسی‌زبان گذاشته ‌شد. اعمال این محدودیت‌ها از طرفی منطقی به نظر می‌رسد چرا که دولت کبک اولویت زبان فرانسه را نوعی امتیاز برای خود بر می‌شمارد که منافع مشخصی را به دنبال دارد به همین دلیل نمی‌تواند به این سادگی از آن بگذرد. از طرفی ورود مهاجرین و گوناگونی جمعیتی در این استان بخصوص در شهر بزرگ و مهم آن مونترال تهدیدی برای از دست رفتن زبان فرانسه در استان کبک به شمار می‌رود. چنان که بر اساس شکایت گروهی از خانواده‌های مقیم کبک و پی‌گیری وکیل آنها دادگاه عالی کانادا قانونی را که در سال ۲۰۰۲ به تصویب رسیده بود مغایر با حق آزادی بیان و انتخاب زبان که از اصول قانون اساسی کانادا است دانسته و آن را به مدت یک سال به حالت تعلیق درآورد تا دولت کبک مقررات مناسب و عملی دیگری را برای این استان ارائه کرده و تصویب کند. 

مدارس خصوصی

در استان کبک بخش عمده‌ای از دانش‌آموزان در مدارس خصوصی فرانسه یا انگلیسی‌زبان تحصیل می‌کنند. در واقع کبک در میان استان‌ها و ایالت‌های آمریکای شمالی از نظر تعداد دانش‌آموز در بخش خصوصی در رتبه اول جای دارد. به طوری که نه تنها خانواده‌هایی با درآمد بالاتر از متوسط که بخش قابل توجهی از قشر متوسط و کم‌درآمد جامعه نیز تمایل دارند به هر شکل ممکن فرزندان خود را به مدارس خصوصی بفرستند. به عنوان مثال در حال حاضر و در شهر مونترال ۳۰ درصد دانش‌آموزان در مدارس خصوصی درس می‌خوانند و آمار نشان می‌دهد در سال‌های اخیر این میزان رو به افزایش بوده ‌است.  برای مهاجرت قانونی و سریع به کانادا از طریق سرمایه گذاری کبک و فدرال و یا نیروی متخصص کبک و فدرال با شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری تماس بگیرید. 

یکی از دلایل این امر شاید این باشد که دولت کبک بر اساس میزان درآمد افراد و شهریه پرداخت شده توسط والدین، یارانه‌ای را به خانواده اختصاص می‌دهد و در صورت پایین بودن درآمد خانواده بخشی از هزینه‌های مدارس خصوصی را برعهده می‌گیرد که این در سایر استان‌ها معمولا رایج نیست.

به هر حال باید توجه داشت خصوصی یا دولتی بودن مدارس به تنهایی نمی‌تواند ملاکی برای مناسب بودن آن محیط آموزشی برای کودکان ما باشد. انتخاب مدرسه بخصوص در مقطع ابتدایی که در واقع پایه تحصیلی فرزندان ما به شمار می‌رود بسیار حساس است و دانستن نکاتی را می‌طلبد که سعی داریم در نوشتار بعدی به بعضی از آنها اشاره کنیم. برای مهاجرت قانونی و سریع به کانادا از طریق سرمایه گذاری کبک و فدرال و یا نیروی متخصص کبک و فدرال با شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری تماس بگیرید. 

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar