آمار جدید بیکاری در کانادا: بیم‌ها و امیدها
31 مارس 2009 - 2:09
بازدید 508
13

    انتشار آمار رسمی مربوط به وضعیت بازار کار کانادا در ماه فوریه که در جمعه ۱۳ مارچ (مارس) توسط مرکز آمار کانادا Statistics Canada انجام گرفت بر نگرانی‌های قبلی افزود.     آمار نشان می‌دهد که افزایش نرخ بیکاری که در سال ۲۰۰۸ نسبت به سایر کشورها خصوصاً ایالات متحده از روند قابل قبول‌تری […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 
انتشار آمار رسمی مربوط به وضعیت بازار کار کانادا در ماه فوریه که در جمعه ۱۳ مارچ (مارس) توسط مرکز آمار کانادا Statistics Canada انجام گرفت بر نگرانی‌های قبلی افزود.
 
 
آمار نشان می‌دهد که افزایش نرخ بیکاری که در سال ۲۰۰۸ نسبت به سایر کشورها خصوصاً ایالات متحده از روند قابل قبول‌تری برخوردار بود در دو ماه اول سال ۲۰۰۹ جبران مافات کرد و به رقم ۷.۷ درصد برای کل کانادا رسیده که بالاترین رقم در ۶ سال گذشته است.
 
تنها در ماه فوریه ۸۲۶۰۰ شغل که همه آنها تمام وقت بوده‌اند حذف شده‌اند. البته رقم مربوط به مشاغل پاره-وقت اندکی افزایش یافته که احتمالاً بیشترین دلیل آن تبدیل شدن بخشی از مشاغل تمام-وقت به پاره-وقت بوده است.
 
نگاهی به وضعیت استان‌های مختلف نشان می‌دهد به غیر از استان نیوفانلند و لابردور که اصولاً به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و فصلی از نرخ بسیار بالای بیکاری در زمستان رنج می‌برد (حدود ۱۵ درصد) بیشترین درصد افزایش نرخ بیکاری در فوریه نسبت به ماه گذشته مربوط به استان‌های پولساز یعنی انتاریو (با حدود هفت دهم درصد افزایش، ۸.۷ درصد) و البرتا (با یک درصد افزایش، ۵.۴ درصد) بوده که در اولی به دلیل بحران در صنایع خودروسازی و در دومی کاهش شدید قیمت نفت و تعطیلی بسیاری از پروژه‌های بلندپروازانه استان در زمینه صنایع نفت و گاز بوده است. حالا استان‌هایی چون کبک که عموماً نرخ بیکاری بالاتری نسبت به انتاریو داشته‌اند می‌توانند افتخار کنند که بحران فعلی را با تلفات کمتری تحمل می‌کنند چرا که این استان با تنها ۲ دهم درصد افزایش، نرخ بیکاری ۷.۹ درصدی را تجربه می‌کند که ۸ دهم درصد کمتر از انتاریوست. بدین ترتیب از اکتبر ۲۰۰۸ که کانادا رسماً وارد دوره رکود شد تا کنون ۲۹۵ هزار نفر بیکار شده‌اند.
 
البته ماه‌های فوریه و مارچ به دلیل سرمای زمستان و پایان تعطیلات کریسمس همواره از ماه‌های بحرانی با نرخ بالای بیکاری بوده‌اند اما روند رو به گسترش بیکاری آن هم در فاصله یک ماه سبب نگرانی بنگاه‌ها، مدیران دولتی و مردم شده است. به همین دلیل تنها چند هفته بعد از سخنرانی امیدوارانه هارپر به هنگام ارائه لایحه بودجه که در آن وضعیت اقتصادی کانادا نسبت به سایر کشورها و خصوصاً همسایه جنوبی، آمریکا بسیار مثبت ارزیابی شده بود و به همین دلیل احزاب رقیب و مطبوعات آن را خوشبینانه و به دور از واقعیت خواندند خود وی نسبت به تعمیق بحران در ادامه سال ۲۰۰۹ هشدار داد.
 
همین واقعیت‌ها سبب شده که در سطح استان‌ها تحرک زیادی برای ارائه مشوق‌های اقتصادی دیده شود. تنها در یکی از این موارد، رییس دولت انتاریو، دالتون مک‌گنتی در این هفته اعلام کرد که برای دو سال آینده ۲۷ و نیم میلیارد دلار صرف توسعه زیرساخت‌های استان خصوصاً در بخش حمل و نقل عمومی، راه‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها خواهد شد که علاوه بر ۵ میلیارد دلار کمک دولت فدرال است. قرار است ۱۸ میلیارد دلار این پول در سال ۲۰۰۹ هزینه شود. با توجه به اهمیت فعالیت‌های عمرانی در ایجاد اشتغال، دولت مک‌گنتی امیدوار است از روند شتابان نرخ بیکاری که علاوه بر تبعات اجتماعی و فرهنگی، هزینه‌های زیادی به بودجه حمایتی و بیمه‌های بیکاری استان وارد می‌سازد جلوگیری کند.
[http://www.thestar.com/article/۶۰۷۲۴۳]
دولت مک‌گنتی همچنین لایحه انقلابی بودجه استان را در ۲۶ مارچ به پارلمان ارائه کرد که در پست‌های جداگانه به ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.
 
بهار زود هنگام و امید به بهبود اقتصادی کشور
 
اما بهار گرمتر امسال هم یک نوید خجسته برای بخش خدمات و فروشگاه‌های بزرگ کشور است. امسال در شهرهایی چون تورنتو از نیمه ماه فوریه بارش برف پایان یافته و روند آب شدن یخ‌ها و گرم شدن تدریجی هوا آغاز شده است. از آنجا که مردمان کانادا علاقه زیادی به حضور در فضاهای باز و تفریح در ایام تعطیلات دارند امید می‌رود از ماه ایپریل (آوریل) عملاً رونق بهاره به مراکز خرید بازگردد و روند رو به گسترش اشتغال فصلی که تاثیر بسیار زیادی در کاهش نرخ بیکاری دارد آغاز شود.
 
کاهش شدید نرخ تورم، خصوصاً ترم منفی در قیمت‌های پوشاک در زمستان ۲۰۰۸ و بهار امسال، مردم را به خرید بیشتر تشویق می‌کند و از آنجا که اکثریت شاغلین کانادایی (بیش از ۸۰ درصد از جمعیت قادر به کار در این کشور) کماکان بر سر کار و در حال درآمدزایی هستند و بی‌میلی آنها به خرید عموماً جنبه‌های روانی دارد، شاید بهار بتواند یخ‌های فروشگاه‌ها را هم باز کند و رونق را به آنها بازگرداند.
 
همچنین با کاهش قابل توجه قیمت بنزین و همچنین پیشنهادات بسیار وسوسه‌برانگیز شرکت‌های توریستی انتظار می‌رود پس از حدود دو سال کاهش قابل توجه مسافرت که ضربات شدیدی به بخش توریست و هتلداری و مشاغل کوچک شهرهای مقصد وارد آورده بود، امسال مجدداً شاهد رشد مسافرت در کانادا و آمریکا باشیم. کاهش ارزش دلار کانادا نسبت به آمریکا در امسال هم یک پارامتر دیگر برای اقتصادی‌تر شدن مسافرت در داخل کانادا و جذب توریست‌های آمریکایی محسوب می شود.
 
شاید تعطیلات آدینه نیک (Good Friday) و ایستر Easter در نیمه ایپریل بتواند پاسخ خوبی به اخبار شوم جمعه نحس (Friday the Thirteenth) ۱۳ مارچ باشد.
 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar