آمادگی برای مصاحبه سرمایه گذاری کبک (بخش نخست)
20 جولای 2015 - 20:24
بازدید 423
11

توجه: این مطلب نخستین بار در آبانماه ۱۳۹۱ در همین وب سایت منتشر شده است. علی مختاری؛ برای روشن شدن مطلب این موضوع را زیر چند عنوان مطرح می کنم و تلاش می کنم در سه بخش این مطالب را جمع بندی کنم و پس از آن به مصاحبه کارآفرینی و خوداشتغالی خواهم پرداخت که آن […]

ارسال توسط :
پ
پ

توجه: این مطلب نخستین بار در آبانماه ۱۳۹۱ در همین وب سایت منتشر شده است.

علی مختاری؛

برای روشن شدن مطلب این موضوع را زیر چند عنوان مطرح می کنم و تلاش می کنم در سه بخش این مطالب را جمع بندی کنم و پس از آن به مصاحبه کارآفرینی و خوداشتغالی خواهم پرداخت که آن نیز مورد سوال دوستان بوده است. تذکر این نکته نیز ضروری است که این مطالب نظر بنده است و حاصل تجربه شخصی در پرونده های سرمایه گذاری کبک است و اگر موکل بنده نیستید مایل نیستم کیفیت کار دیگر دوستان و همکاران من که به عنوان مشاور خود انتخاب کرده اید به استناد این مطلب قضاوت شود. 

 – هدف از مصاحبه چیست؟

– آیا حذف مصاحبه ممکن است؟ 

– نکاتی در مورد بروز رسانی پرونده 

– چه مدارکی باید در پرونده باشد؟ مدارک حیاتی چیست؟

– افسران اداره مهاجرت کبک چگونه اند؟ در چه سطحی از تجربه اند؟

– نقش مترجم مدارک چیست؟

– نقش مترجم همراه در جلسه مصاحبه چیست؟ 

– نقش وکیل همراه چیست؟

–  چگونه برای یک مصاحبه موفق آماده شویم؟ 

– چگونه باید در مصاحبه به سوالات پاسخ داد؟ 

– در جلسه مصاحبه چه بپوشیم؟

– بایدها و نبایدهای مصاحبه سرمایه گذاری کبک

در این مطلب  به دو موضوع هدف مصاحبه و امکان حذف مصاحبه می پردازم:

پرونده شما از سوی افسران اداره مهاجرت بررسی شده است و بخش مالی آن نیز از سوی کارشناسان سازمان سرمایه گزاری کبک که IQ خوانده می شود آنالیز شده است. سوالاتی در مورد پرونده شما ایجاد شده است مدارکی را خواسته اند و شما هم در حد امکان فرستاده اید  اما هنوز سوالاتی هست که انجام مصاحبه را ضروری می کند. در آینده در مورد مدارک و نقش آن  و نیز اهمیت ارایه همه مدارک درخواست شده در مرحله آپدیت خواهم گفت ولی فرض بر این است که هر چه خواسته اند داده اید در این صورت مصاحبه برای طرح سوالاتی است که مدارک در مورد آنها گویا نبوده و یا ابهاماتی است که توضیحات خود شما را می طلبد.

به طور کلی هدف از مصاحبه را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

۱- چک کردن اصول مدارک شامل اسناد هویت ؛ اسناد خرید؛ اسناد مالکیت اموال و نیز مدارک شغلی و ….

۲- حصول اطمینان و رفع ابهام در مورد سابقه مدیریت و یا مالکیت بیزنس متقاضی

۳- حصول اطمینان و رفع ابهام در مورد دارایی های متقاضی  و نیز ارزش واقعی آنها 

۴- حصول اطمینان و رفع ابهام در خصوص مشروعیت اموال بدست آمده و روند رشد مالی متقاضی 

هدف دیگری که به آن تصریح نمی شود ولی اهمیت دارد و غیر رسمی است ارزیابی شخصیتی متقاضی به عنوان یک فرد موفق است. از اینرو روش برخورد متقاضی با افسر؛ روش پاسخ به سوالات و نیز پوشش او بسیار اهمیت دارد.

 

آیا امکان حذف مصاحبه هست؟

پاسخ مثبت است اما آمار بالا نیست بر اساس اعلام اداره مهاجرت کبک ۱۵٪ از پرونده های سرمایه گذاری SSD هستند یعنی بر اساس پرونده تصمیم گیری می شوند بدون دعوت به مصاحبه. نگاهی به آمار کنپارس در سال گذشته نیز این آمار را تایید می کند اما امسال متفاوت بوده است و سخت گیری بیشتری را در این زمینه در مورد پرونده های ایران شاهد بوده ایم که البته بخشی از آن قابل درک است. در هر صورت این درصد چندان امیدبخش نیست و همه دوستان باید برای مصاحبه آمادگی داشته باشند.

تصمیم در مورد حذف مصاحبه بیشتر به نظر افسر سازمان سرمایه گذاری کبک که وظیفه آنالیز مالی پرونده را به عهده دارد وابسته است. این افسران با تکیه بر سند توصیفی که می توان آنرا مهمترین برگ پرونده شما خواند و نیز مدارک موجود دیگر فعالیتهای مالی شما را بررسی می کنند و نیم نگاهی نیز به تعادل پرونده دارند از این جهت که آیا میزان درآمد شما با آنچه سرمایه گذاری کرده اید و آنچه اکنون دارید بالانس است و به طور کلی آیا وضعیتی که از شما در پرونده توصیف شده است منطقی و قابل قبول است؟ 

چندی است که اداره مهاجرت کبک تلاش کرده است نظمی به روند رسیدگی به پرونده ها بدهد از اینرو پیش از ارسال پرونده برای آنالیز از متقاضی درخواست آپدیت می شود و مدارکی را به عنوان مدارک تکمیلی درخواست می کنند. این مرحله اهمیت زیادی دارد چرا که پیش از دیدن پرونده از سوی آنالیز کننده مالی است و می تواند موجب حذف مصاحبه شود. 

پس از آنالیز نیز افسر سازمان سرمایه گذاری درخواست مدارک دیگری را لازم بداند که به متقاضی اعلام می شود.

پرسش این است که اگر همه مدارک ارایه شود و همه آنچه خواسته اند تامین شود مصاحبه حذف می شود؟ پاسخ این است که لزوما اینگونه نمی شود چرا که ارایه مدارک و تامین اطلاعات مورد درخواست یک موضوع است و فهم آنها از سوی آن افسر موضوع دیگری است. گاه پیش آمده است که مدارکی خواسته شده و عینا ارسال شده و یا حتی بیش از آنچه خواسته اند ارایه شده ولی در مکاتبه بعدی باز هم در همان زمینه مدارک خواسته اند. معنی آن این است که برخی افسران دقت کافی ندارند . نکته دیگر این است که این افسران معمولا تجربه چندانی ندارند و توقع درک همه نکات پرونده از سوی آنان کمی غیر واقع بینانه است.  

در هر صورت نظر افسر آنالیز کننده به اداره مهاجرت اعلام می شود و این افسر اداره مهاجرت است که تصمیم می گیرد بدون مصاحبه قبولی بدهد و یا مدارک بیشتر بخواهد و یا به مصاحبه دعوت کند. گاه هر دو اینها اتفاق می افتد هم دعوت به مصاحبه و هم درخواست مدارک بیشتر. نظر افسر مالی بسیار در این زمینه تعیین کننده است و فهم وی از پرونده بسیار کلیدی است هر چند معمولا مفقود است.

 

 مطلب ادامه دارد 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar