آشنایی اجمالی با مفهوم فرنچایز franchise در کانادا
05 آگوست 2010 - 17:50
بازدید 437
12

دوستانی که مقالات سایت را پیگیری می‌کنند یا کسانی‌که دوست یا آشنایی در کانادا دارند احتمالاً با واژه فرنچایز مواجه شده‌اند. برخی از مخاطبان از ما خواسته‌اند که این واژه را توضیح دهیم. در اینجا به اجمال به این بحث می‌پردازیم با تاکید بر این نکته که ابعاد این بحث بسیار وسیع است و ما […]

ارسال توسط :
پ
پ

دوستانی که مقالات سایت را پیگیری می‌کنند یا کسانی‌که دوست یا آشنایی در کانادا دارند احتمالاً با واژه فرنچایز مواجه شده‌اند. برخی از مخاطبان از ما خواسته‌اند که این واژه را توضیح دهیم. در اینجا به اجمال به این بحث می‌پردازیم با تاکید بر این نکته که ابعاد این بحث بسیار وسیع است و ما در قالب دو جزوه در دست آماده‌سازی «راهنمای راه‌اندازی کسب و کار شخصی در کانادا» و «راهنمای راه‌اندازی فرنچایز» به این بحث با تفصیل فراوان پرداخته‌ایم. این دو کتابچه آن-لاین به زودی از طریق کتابخانه مجازی کنپارس در اختیار اعضا قرار خواهند گرفت.

 

فرنچایز چیست؟

احتمالا شما در ایران به کرات با فروشندگان خوش‌ذوقی برخورد کرده‌اید که از یک آرم مشهور بین‌المللی برای تبلیغ جنس خود استفاده کرده‌اند. مثلا بالای سر در ساندویچ‌فروشی خود آرم مک‌دانلدز (مک‌دونالد) را نصب کرده‌اند یا کنار اسم بستنی‌فروشی خود علامت نستله را قرار داده‌اند. همه این گونه رفتارهای تبلیغاتی در کانادا (و تقریبا همه جای دیگر جهان) جرم محسوب می‌شود و قابل پیگرد قضایی است. در واقع صاحبان بیزینس‌های مشهور با استفاده از انواع سیستم‌های قانونی محافظ دست‌آوردهای مادی و معنوی خصوصا از طریق حق ثبت علایم تجاری trademarkاز حقوق خود پاسداری می‌کنند. در این باره بعدا با تفصیل بیشتر سخن خواهیم گفت. بدین ترتیب کسی نمی‌تواند از عنوان یا آرم یا حتی شعارهای مشهوری که کمپانی برای آنها تقاضای این گونه حمایت‌ها را کرده استفاده تجاری انجام دهد.

 

در مقابل و بر اساس همین حق، شرکتی که بیزینس موفقی دارد می‌تواند از اسم و رسم مطرح خود برای درآمدزایی استفاده کند و ایده فرنچایز یکی از مشهورترین روش‌های بهره‌برداری اقتصادی از این حقوق است. در قالب این ایده، علاقه‌مندان می‌توانند با پرداختن مبالغی و بر اساس متن یک قرارداد برای مدت محدود (معمولا بین سه تا سی سال) که قابل تمدید است از اسم، عنوان و سبک بیزینس فوق استفاده کنند و در واقع با تلاش و کوشش فردی، از موفقیت و شهرت آن شرکت هم بهره‌برداری نمایند. در خیلی از موارد این استفاده فقط به عنوان محدود نمی‌شود و همه امور شعبه جدید را در بر می‌گیرد.

 

معنای عملی فرنچایز چیست و چگونه اتفاق می‌افتد؟

به فرض شما قصد سرمایه‌گذاری در کانادا را دارید و می‌خواهید از موفقیت یک فرنچایز مشهور آمریکایی در حوزه غذاهای آماده و سریع –فست فود- مثل سابوی Subwayیا مک‌دانلدز McDonald’sبهره‌مند شوید. این شرکت‌های عظیم (که در فهرست جهانی، دارای بالاترین تعداد همکار partnerدر نقاط مختلف جهان هستند) بر اساس شرایط و ضوابطی حاضر هستند این امکان را برای شما فراهم کنند. این ضوابط که چندان دشوار نیستند مجموعه‌ای از مدت زمانی آموزش، داشتن اعتبار بانکی لازم، پرداخت حقوق قانونی و امضا قرارداد خواهند بود. البته یک مورد بسیار مهم، موقعیت جغرافیایی محل است. اینکه آیا شما می‌خواهید یک مکانی که هم اکنون با شرکت مورد نظر قرارداد دارد اما توسط مالک دیگری اداره می‌شود را از صاحب آن خریداری نمایید یا به یک مکان جدید فکر می‌کنید. موقعیت مکانی از این نظر مهم است که فاصله شعبات هر فرنچایز از یکدیگر بر اساس موقعیت منطقه و تعداد سکنه از الگوهای خاصی پیروی می‌کند و نباید از حد معینی نزدیک‌تر باشد.

 

هزینه‌های فرنچایز چه مقدار است؟

اداره هر شعبه از یک فرنچایز یک سری هزینه‌های مربوط به شرکت دارد و یک سری هزینه‌های اداره یک مکان تجاری. از دسته اول، مهم‌ترین هزینه پرداخت حق امتیاز خود شرکت برای بهره‌برداری از عنوان آن است که بسته به نوع فرنچایز، منطقه مورد نظر و ابعاد شعبه متفاوت خواهد شد و ممکن است از چند هزار تا چند صد هزار دلار تفاوت داشته باشد. مثلا برای فست‌فودها این مبلغ ممکن است بین ۳۰ تا ۸۰ هزار دلار باشد. مورد بعد درصدی از درآمد فروش (ناخالص) است که باز بسته به شهرت فرنچایز تفاوت دارد. علاوه بر اینها یک هزینه دیگر که در ظاهر مربوط به دسته دوم است اما در واقع در دسته اول قرار می‌گیرد هم وجود دارد و آن هزینه تهیه مواد مورد نیاز در فعالیت‌های روزمره فرنچایز است. مثلا در فست‌فودی مثل سابوی یا مک‌دانلدز شما باید هر آنچه که در رستوران خود استفاده می‌کنید یعنی تمام مواد غذایی، وسایل بهداشتی و نظایر آنها را از طریق شرکت تامین کنید و بعد می‌بینید که مثلا مشابه یک بسته بزرگ دستمال توالت ویژه کسب و کارها که شما به راحتی می‌توانید از یک عمده‌فروشی مهم مثل Costcoبه رقمی حدود ۲۰ دلار تامین کنید توسط شرکت صاحب فرنچایز به مبلغی گاها تا ۳۰ درصد گرانتر به شما تحمیل می‌شود و شما قانونا متعهد شده‌اید که از همان دستمال شرکت استفاده نمایید.

 

دسته دوم هزینه‌ها مواردی است که در راه‌اندازی هر نوع بیزینسی وجود دارد از قبیل اجاره محل، آب و برق و سایر امکانات ضروری، دستمزد به افراد، بیمه‌ها و مالیات‌ها، اقساط وام بانکی و نظایر اینها.

 

مزایای فرنچایز؟

فرنچایزها اگر به درستی انتخاب شوند مزایای زیادی دارند. مهم‌ترین آنها خصوصا برای یک تازه‌وارد به کانادا این است که درگیری‌های وی را برای راه‌اندازی یک کسب و کار به حداقل می‌رساند. شما در قالب کار در یک فرنچایز از آغاز تا پایان هر پروسه‌ای را بر اساس دستورالعمل‌های فرنچایز که به همراه امکانات و وسایل هم هست انجام می‌دهید و لذا از این نظر که فرنچایز خود را باید چگونه مدیریت کنید خیلی دغدغه نخواهید داشت. توجه داشته باشید که آگاهی از انواع مسائل مرتبط با موضوع اداره یک بیزینس در کانادا زمان می‌برد و چنین کاری بر اساس الگوهای تثبیت شده کار را راحت‌تر می‌کند.

 

مورد دیگر تبلیغات است. شما برای بیزینس شخصی خود باید روش‌های مختلف تبلیغاتی را امتحان کنید، برای آنها هزینه کنید و نهایتا در مخاطب این اعتماد را فراهم آورید که می‌توانید به وی خدمات خوب ارائه نمایید اما همه اینها در قالب یک فرنچایز از قبل اتفاق افتاده است. کافی است که یک شعبه از یک فرنچایز مشهور و معتبر را بازگشایی نمایید، مردم به دلیل آشنایی با نام و نشان آن بدون اینکه توجه کنند چه کسی مدیر و صاحب این شعبه است به آنجا خواهند آمد. البته در واقع، پول تبلیغات متنوع تلویزیونی و غیره از طریق همان درصد فروشی که شما به کمپانی می‌دهید پرداخت می‌شود اما به دلیل حجم عظیم این پول و به خدمت گرفتن بهترین متخصصان امور تبلیغاتی، تاثیر این تبلیغات چندین برابر است به گونه‌ای که ساندویچ‌های بی‌کیفیتی نظیر آنچه مک‌دانلدز دست مردم می‌دهد یکی از محبوب‌ترین غذاهای تعداد زیادی از مردم شده‌اند.

 

حسن دیگر اداره فرنچایز برای مهاجران این است که راه و رسم کسب و کار و اعتماد به نفس آنها را برای یک شروع جدید در قالب متفاوت افزایش می‌دهد و آنها این فرصت و امکان را خواهند داشت تا در صورت تمایل، در آینده بیزینس خود را تاسیس کنند خصوصا که رقمی که در مجموع در طول سال از کیسه آنها به جیب صاحب امتیاز فرنچایز می‌رود زیاد است و دلیلی ندارد اگر کسی خود می‌تواند به روشی دیگر سهم درآمدی خود را افزایش دهد چنین نکند.

 

آیا معنای سخنان بالا تضمین سودآوری فرنچایزها است؟

خیر. نظیر هر نوع کسب و کار دیگر باید در این مورد هم دقت و توجه داشت. درست است که تحت یک عنوان مطرح کار کردن می‌تواند ریسک شکست اقتصادی را کاهش دهد اما اولا این نام مهم است و هر فرنچایزی لزوما موفق نیست، دوم اینکه حتی مشهورترین فرنچایزها هم همیشه و همه جا لزوما شما را به بهترین نتیجه نمی‌رسانند و مثلا موقعیت‌سنجی و آگاهی از رفتار و عادت‌های جمعی ساکنان محله بسیار مهم است و سوم اینکه نظیر هر بیزینس دیگری شما باید آن را به بهترین وجه مدیریت کنید. مثلا استخدام افراد ناوارد یا مسئولیت‌ناپذیر می‌تواند سبب کاهش سودآوری و چه بسا ضرر مجموعه شود.

 

در مورد انتخاب نوع فرنچایز، هزینه‌ها، الزامات قانونی و سایر امور مرتبط نکات بسیاری وجود دارد که برای آگاهی از آنها، شما را به مطالعه جزوات و کتابچه‌های مربوطه در کتابخانه مجازی کنپارس دعوت می‌کنیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar