کارت‌های اعتباری: ۱۰ چیز که باید درباره آنها بدانید
12 نوامبر 2010 - 5:00
بازدید 455
7

کارت های اعتباری یک ابداع بزرگ بشری هستند. اما اگر با احتیاط از آنها استفاده نکنید، می توانند به اندازه یک بمب خطرناک باشند و درست توی دستتان منفجر شوند. یکی از خطراتی که اغلب دارندگان کارت های اعتباری را تهدید می کند، نرخ بالای بهره ها و هزینه های جانبی برخی از این کارت […]

ارسال توسط :
پ
پ

کارت های اعتباری یک ابداع بزرگ بشری هستند. اما اگر با احتیاط از آنها استفاده نکنید، می توانند به اندازه یک بمب خطرناک باشند و درست توی دستتان منفجر شوند.

یکی از خطراتی که اغلب دارندگان کارت های اعتباری را تهدید می کند، نرخ بالای بهره ها و هزینه های جانبی برخی از این کارت هاست. این احتمال هم هست که کارت شما برخی مزایای دهان پرکن کارت های دیگر مثل reward points(امتیاز مصرف) یاtravel insurance  (بیمه سفر) را نداشته باشد. خوشبختانه بازار کارت های اعتباری در کانادا رقابتی است، در نتیجه این امکان وجود دارد که در چنین بازاری به دنبال کارتی باشید که با نیازهای شما هماهنگی بیشتری داشته باشد.

با هم ۱۰ موردی را که در انتخاب یک کارت اعتباری اهمیت دارد مرور می کنیم.

۱ – چطور انتخاب کنیم

اولین کار مقایسه بین شرایط و امتیازات هر کارت است تا بتوانیم بعد از آن، کارتی را که بیشترین هماهنگی را با نیازهایمان دارد انتخاب کنیم. آیا شما دانش آموز یا دانشجو هستید؟ آیا کارتی می خواهید که خرید مجانی بنزین و یا مواد خوراکی تازه جزء مزایای آن باشد؟ یا کارتی می خواهید که کارهای مالی آن به دلار امریکا انجام شود؟ آژانس مالی مصرف کنندگان کانادا Financial Consumer Agency of Canadaبه شما کمک می کندتا بتوانید با مقایسه هزینه های سالانه، نرخ بهره ها، میزان حداقل پرداخت ها و طول مدت دوره های تشویقی این کارت ها، امکان مقایسه بین آنها را یافته و راحت تر تصمیم گیری کنید.

۲ – بهترین کارت های دارای امتیاز سفر

یکی از بهترین انواع کارت ها برای مشتریان، کارت هایی هستند که به میزان سفر انجام شده دارنده کارت برای وی پاداش در نظر می گیرند. موسسه Rewards Canadaبا بررسی بیش از ۶۰ کارت اعتباری که دارای چنین امتیازی هستند، به انتخاب ۱۰ کارت برتر از نظر این موسسهاقدام نموده است. در ضمن آنها اطلاعات مقایسه ای خوبی را نیز درباره ۲۰ کارت اعتباری با این مزیت، یعنی امتیاز سفر ارائه نموده اند.

۳- درک درست از هزینه خدمات

خیلی مهم است که به هزینه های خدماتیکه ممکن است روی قبض شما بیاید، به درستی توجه داشته باشید و آنها را بشناسید. در این مورد هم Financial Consumer Agency of Canadaبه خوبی این هزینه های خدماتی را توضیح داده و در مورد صادرکنندگان مختلف کارت های اعتباری، همه اینها را به دقت با هم مقایسه کرده است.

۴ – دوره های تشویقی چیست؟

بر اساس قانون جدیدی که در تاریخ ۱ سپتامبر سال ۲۰۱۰مصوب شده، صادرکنندگان کارت های اعتباری که از نظر دولت مرکزی معتبر شناخته شده اند (از جمله بانک ها و کمپانی های trust)، باید یک دوره تشویقی داشته باشند که طول این دوره می تواند حداقل تا ۲۱ روز باشد. 

اما اتحادیه های اعتباری و موسسات مالی از قوانین استانی پیروی می کنند. کارت های اعتباری آنها ممکن است که دارای یک دوره بدون بهره در مورد خریدهای جدید شما باشد فقط با این شرط که میزان مانده این ماه و ماه قبل را به طور کامل و در زمان مقرر پرداخت کرده باشید.(چنانچه از ماه گذشته مانده ای داشته باشید، جریمه به شما تعلق می گیرد.)

۵- قبل از رسیدن موعد مقرر due date، قبض خود را بپردازید.

اگر می خواهید به کارت اعتباری اتان بهره تعلق نگیرد، پرداخت بدهی خود را درست به روز مقرر موکول نکنید. گاهی صادرکنندگان کارت های اعتباری روز مقرر برای پرداخت را یک روز تعطیل مثلا شنبه یا یکشنبه قرار می دهند. اگر درست در همان روز بدهی خود را پرداخت کنید، معنای آن این خواهد بود که وجه بدهی شما تا روز بعد، از طرف بانک وصول نمی شود. به این ترتیب نه تنها مجبور می شوید بهره آن ماه را بپردازید بلکه برای یک دوره یک ماهه دیگر از امتیاز دوره بدون بهره Interest-freeبرای خریدهای جدید خود نیز محروم می شوید.

۶ – پرداخت بدهی خود را فراموش نکنید.

اگر پرداخت حداقل میزان پرداخت بدهی خود minimum paymentرا به بانک را فراموش کنید، میزان بهره شما به ناگهان افزایش قابل ملاحظه ای پیدا می کند. علت این امر این است که از نظر صادرکننده بانک شما کسی هستید که توجهی به بدهی خود نداشته و در پرداخت آن قصور کرده اید.  در قراردادهای کارت های اعتباری ذکر شده است که اگر برای دو ماه متوالی حداقل پرداختی بدهی را نپردازید و یا در یک دوره یک ساله دو بار مرتکب این کوتاهی شوید، نرخ بهره ماهانه شما به ۲۵ درصد یا بیشتر خواهد رسید.

۷- بیشتر از رقمی که برای حداقل پرداختی ذکر شده بپردازید.

اگر حداقل پرداختی ذکر شده در قبض کارت اعتباری خود را بپردازید، می توانید امکان مقدار خرید خود را دو برابر کنید. فرض کنید که به یک کارت اعتباری با بهره سالانه ۱۸ درصد، ۱۰۰۰ دلار بدهکار هستید. اگر مقدار حداقل (۳ درصد یا ۳۰ دلار در ماه) را بپردازید، ۱۰ سال طول می کشد تا از دست این بدهی خلاص شوید و در این مدت هم در مجموع باید ۱ هزار و ۷۹۸ دلار و ۸۹ سنت پرداخت کنید. حتی نگاه کردن به این رقمهم ترسناک است.

۸ – حقوق جزئی تر

موسسه مالی شما ممکن است این حق را داشته باشد که از حساب بانکی اتان پول برداشت کند تا بتواند بدهی های معوقه شما به کارت اعتباری ا تان را پرداخت کند. این بند که با نام «حق جبران» شناخته می شود، در بسیاری از قراردادهای کارت های اعتباری دیده می شود. راه پرهیز از مشکلاتی از این دست این است: کارت اعتباری و حساب بانکی اتان به دو موسسه مختلف مالی تعلق داشته باشد. 

۹- بیمه کارت اعتباری

ممکن است شما را کلی بابت بیمه کارت اعتباری شارژ کنند در حالی که این بیمه فقط پرداخت حداقل پرداختی ماهانه شما را شامل می شود نه کل بدهی را. معمولا صادرکنندگان کارت های اعتباری چند ماه بیمه مجانی به شما می دهند و اگر بعد از این مدت آن را کنسل نکنید، تا آخر باید این بیمه را پرداخت کنید. حتما قبض کارت اعتباری خود را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که در صورت عدم تمایلتان شما را درگیر رقم های کلان بیمه کارت نکرده باشند.

۱۰ – هزینه های مصرف کارت در خارج از کشور

وقتی در خارج از کشور هستید به استفاده از کارت اعتباری خود توجه داشته باشید. برخی از صادرکنندگان کارت های اعتباری برای هر خرجی که در خارج از کشور شده باشد، علاوه بر مبلغ اصلی صاحب کارت را ۲ تا ۳ درصد کل آن مبلغ به عنوان هزینه انتقال بین المللی شارژ می کنند. از آنجا که نرخ این انتقال مدام و روز به روز در حال تغییر است، این احتمال وجود دارد که در صورت پس دادن جنس و گرفتن اصل پول از فروشنده خارجی، باز هم مبلغی ضرر کنید. علت هم این است که نرخ انتقال در روزی که شما جنس را خریده اید با این نرخ در روزی که آن را پس می داده اید، تفاوت داشته است.

برای مشاهده اصل مطلب اینجاکلیک کنید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar